Opwaarderen huidige HC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-09 01:23

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Topicstarter
Ik heb al een tijdje een redelijk standaard home cinema setup. Wel zelf samengesteld, maar niet al te prijzig. De specs zijn als volgt:

Televisie: Philips 42PFL5405/H12
Versterker: Denon AVR-1509
Subwoofer: Klipsch KSW-10
Speakers: Kenwood KS-3200HT
Device 1: Amino 130M
Device 2: MediaCenter op basis van XBMC
Device 3: Xbox360 Elite / 500GB
Device 4: Xbox Classic / 250GB

Ik gebruik de HDMI hub functionaliteit van de versterker om beeld door te geven van de Amino, Xbox360 en Mediacenter, aan de TV, die op de HDMI uitgang aangesloten zit (duh:)). De Amino en de Xbox360 zijn optisch aangesloten, de mediacenter met een coaxiale SPDIF. Ik bestuur het hele zooitje met een Logitech Harmony 650.

Omdat ik mij eigenlijk al een tijdje stoor aan het enigszins vlakke geluid van de speakerset, heb ik mijn zinnen gezet op het vervangen van de 2 frontspeakers. Ik wil graag vloerstaande speakers, ik heb daarvoor zelfs een mandaat van de Mrs gekregen >:) Ik heb zelf al wat rond zitten gucken, en ben een keer bij BCC en Saturn wezen kijken (handig, die ruime openingstijden :)). Ik heb een budget van ongeveer 400 euro, het is niet erg als ik er iets overheen ga, als dat een betere oplossing biedt.

De zaken die ik het meest gebruik zijn: TV kijken (40% van de tijd), films, docu's & series (alles in HD) kijken op mediacenter (40%) en de rest is muziek (MP3) luisteren en Xbox360 games. Ik ben zelf na wat zoekwerk uitgekomen op de volgende:

JBL ES80.: Ik hoorde deze, en was aangenaam verrast. In de winkel kost deze set 399, dus mooi binnen budget. De reviews zijn ook goed. Nadeel is dat het een model is uit 2007.

Jamo S606: Ook van deze speakers veel lovende recensies gelezen, nog niet live gezien of gehoord. Een 'nadeel' is de lage prijs: volgens kieskeurig 159 per stuk.

Eventueel kan ik ook nog zijn broertje in overweging nemen, de Jamo S608: volgens recensie van dezelfde site is dit in alle facetten een stapje meer & beter dan de S606. Looks zijn ook erg goed, wat meeweegt vanwege de WAF, uiteraard :) Met 249 per stuk wel iets boven budget, maar nog geen struikelblok.

Ik heb de volgende vragen:
- Zijn vloerstaanders een mooie vervanger van mijn huidige frontspeakers?
- Kan ik de centerspeaker weglaten met vloerstaanders?
- Is de subwoofer nog van nut met vloerstaanders erbij?
- Heeft er iemand meer/betere tips voor speakers?
- Ik heb de frontspeakers nu ongeveer een halve meter naast de TV staan, kunnen de vloerstaanders op dezelfde afstand staan?

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:08

mr.paaJ

generatie cmd+z

- Dat denk ik zeker, al zijn er voor dat geld ook al hele mooie 'boekenplankmodellen' te vinden die misschien minder bas hebben maar wel vaak net wat strakker klinken. Daar moet je dan waarschijnlijk wel nog standaards bij hebben, maar luister daar ook eens naar. Zeker met een sub is dat in deze prijs denk ik geen verkeerde optie.

- Kun je proberen, in principe kunnen de twee speakers een denkbeeldige center verwerken en je hebt goede kans dat dat beter klinkt dan met de Kenwood center. Een goede center is echter geen overbodig ding en zal waarschijnlijk een logische volgende stap zijn.

- Zeker, een sub speelt lage tonen met meer gemak af en gaat vrijwel altijd lager dan een staander. Je kunt hem wel eerder laten aflopen dan nu, waardoor hij minder direct aanwezig zal zijn. Kan me voorstellen dat je nu delen van lage stemmen vanuit de sub hoort komen bijvoorbeeld, onder de ~80Hz speelt dat veel minder.

- Zie punt 1: denk aan Elac, Quadral, de populaire Boston A25 en natuurlijk nog vele andere merken, maar ga vooral nog eens ergens langs om te luisteren.

- Dat ligt maar net aan je inrichting ;) Iets verder uit elkaar zou waarschijnlijk beter werken (breder stereobeeld) maar soms kun je niet anders.

sluit straks je Kenwood fronts achter aan, zal iets beter klinken dan de rears blijven gebruiken.

[ Voor 17% gewijzigd door mr.paaJ op 01-08-2012 17:40 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynaMikeY

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Topicstarter
Ik was inderdaad van plan om de Kenwood rears te vervangen voor de fronts, als ik eenmaal vloerstaanders heb ;)

Na het doorspitten van heel wat reviews en achtergrondartikelen, heb ik mijn criteria al iets duidelijker:

- Bij voorkeur minimaal 90dB gevoeligheid
- Max. hoogte 1m (liever minder)
- Bij voorkeur 3-weg systeem
- Mooi design
- Max. 250 euro per stuk

Een speaker die aan 1 van bovenstaande criteria niet kan voldoen, maar dat wel goedmaakt op andere punten, blijft toch op de lijst staan. M.a.w.: sommige criteria wegen harder (3weg, prijs) dan andere (hoogte, gevoeligheid, design).

Op basis hiervan is de shortlist aangepast naar:

JBL Northridge ES80:
Pro's: bouwkwaliteit, geluid, dubbel tweeter, goede reviews, max. 40KHz
Con's: hoogte (1m10)

Wharfedale Diamond 10.5 (nog niet live gehoord & gezien):
Pro's: design, hoogte (85cm), warm geluid volgens reviews
Con's: gevoeligheid (88dB), max 24KHz

Quadral Quintas 505 (nog niet live gehoord & gezien):
Pro's: prijs, hoogte (95cm),
Con's: saai uiterlijk, weinig reviews over te vinden, max. 22KHz

Yamaha NS-555 (nog niet live gehoord & gezien):
Pro's: design, goede reviews, max. 35KHz
Con's: gevoeligheid (88dB), matige bass response volgens reviews (maakt op zich niet uit, ik heb toch een sub)

Keuzes, keuzes: oftewel... ik moet een winkel zien te vinden waar ze al deze merken voeren, zodat ik een keer kan luisteren. Ik denk dat dat de overtuigende factor moet zijn.

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:24

FeaR

In GoT we trust

Omdat? Liever een goed 2-weg of 2,5-weg systeem dan een minder goed uitgedachte 3-weg.
Pro's: bouwkwaliteit, geluid, dubbel tweeter, goede reviews, max. 40KHz

Con's: gevoeligheid (88dB), max 24KHz

Con's: saai uiterlijk, weinig reviews over te vinden, max. 22KHz

Etc.
Waarom is die maximale frequentie een negatief dan wel positief punt? Boven de 20.000 Hz ga jij toch echt niets meer horen (zeker als je uit 1974 komt zoals je profiel zegt). Sowieso kan je niet zo maar de frequentie pakken die is opgegeven zonder te weten hoe het gemeten is. Sommige merken meten bij -6 dB (of nog erger) en dan krijg je een vertekent beeld.

Kijk ook eens naar Klipsch (Correct verkoopt daar veel van als importeur). Klank moet je aanstaan aangezien het nogal Amerikaans is. Dus aangezet laag, wat missend midden en tot een relatief schel hoog. Maar aangezien je de JBL ES-serie kan waarderen moet dat wel goed komen. Klipsch is ook extreem makkelijk aan te sturen met wel 96 dB/m.

Maar zoals je zelf al zegt is luisteren toch echt de beste optie. Alleen jammer dat de grotere ketens als de Hobo Hifi maar zeer weinig hebben in dit budget. Kom je toch weer op de Saturn en Mediamarkt uit waar luisteren niet altijd even handig gaat. Al zijn er wel Saturn ketens met een goede luisterruimte.

Edit:
Kijk ook goed naar op welke sites je recensies leest. Je linkt bijvoorbeeld naar Hifi.nl en dat is dus precies een site waar je helemaal niets aan hebt. Die vinden echt alles goed, mooi en perfect. Idem met een site als What Hifi. Er zijn eigenlijk maar bar weinig sites die een objectief oordeel hebben betreffende dit soort apparatuur. En met speakers is en blijft het sowieso lastig.

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 07-08-2012 13:46 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:08

mr.paaJ

generatie cmd+z

In de MM Utrecht hebben we o.a. de S606, ES80 en Quadral Argentum staan in een af te sluiten ruimte die toch in ieder geval redelijk acceptabel zal zijn. CD/USB mee en luisteren.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynaMikeY

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Topicstarter
@FeaR: Als eerste: ik ben geen audiofiel...en je hebt gelijk... sommige dingen zijn puur gebaseerd op techspecs en kennis die ik van internet genomen heb. Ik weet dat dit niet de beste manier is om luidsprekers te beoordelen. Waarom? Omdat ik niet de tijd heb om alle speakers te gaan bekijken en beluisteren die er te krijgen zijn. Omdat ik volgens mij niet eens het verschil zal horen tussen speakers van 200 en 2000 euro. En vermoedelijk is er in de sub-500 euro prijsklasse niet eens zo heel veel onderling verschil. Dus ik wil eigenlijk met een shortlist gebaseerd op huiswerk naar een hifizaak gaan om te luisteren. Jammer van je cynische ondertoon omtrent de amerikaanse sound :S , want dat wil ik eigenlijk niet in huis halen.Dat is ook de reden dat ik van de 4 genoemde speakers de sterkste voorkeur heb voor de Quadral of de Wharfedale :*)
Waarom is die maximale frequentie een negatief dan wel positief punt? Boven de 20.000 Hz ga jij toch echt niets meer horen (zeker als je uit 1974 komt zoals je profiel zegt). Sowieso kan je niet zo maar de frequentie pakken die is opgegeven zonder te weten hoe het gemeten is. Sommige merken meten bij -6 dB (of nog erger) en dan krijg je een vertekent beeld.
Ook al hoor ik boven de 20KHz niet zo veel meer gezien mijn leeftijd <+:) ; ik heb op verschillende plekken gelezen dat juist het geluid boven die frequentie ook invloed heeft op hoe wij geluid beleven. Een quote uit een amerikaanse review van de Yamaha NS-555:
The high end of the sonic range is generally considered to be about 20,000Hz, or 20kHz. The Yamaha’s response up to 35kHz allows them to not only reproduce the highest highs that we can hear, but also to recreate the ultrasonic overtones that we merely perceive. The overtones add to the dramatic and emotional spatial quality that makes music an experience rather than just another sound.
Mocht dit een onwaarheid zijn, dan zie ik dat graag ontkracht, want daarom heb ik dit topic gestart; om wijzer te worden voordat ik tot aanschaf overga. :o

Ik ben niet geinteresseerd in volume, aangezien ik samenwoon met een vrouw en ook gewoon buren heb (gelukkg maar aan 1 kant :)) Dus ik denk dat ik een 'warm' geluid wel zal waarderen. :7

Welke sites goede en slechte informatie geven, is voor een nieuwkomer op het gebied slecht te beoordelen. Ik maak veel gebruik van kieskeurig.nl, hifi.nl, besteproduct.nl en techradar.com. Als je nog meer goede bronnen hebt...graag! Ik weet ook dat niet alle fabrikanten op dezelfde manier meten, maar in het geval van de JBL leek de 40KHz me wel logisch, gezien de extra tweeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

DynaMikeY schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 14:46:
Omdat ik volgens mij niet eens het verschil zal horen tussen speakers van 200 en 2000 euro. En vermoedelijk is er in de sub-500 euro prijsklasse niet eens zo heel veel onderling verschil.
Onder de duizend euro zijn de verschillen tussen speakers behoorlijk. Daarboven wordt het al wat minder als in dat het prijsverschil soms lastiger te verklaren is. Of duurdere speaker ook de betere is zou dan eventueel aan jou zijn.
Dus ik wil eigenlijk met een shortlist gebaseerd op huiswerk naar een hifizaak gaan om te luisteren.
Dan zou ik juist onvoorbereid op pad gaan. Gewoon luisteren naar wat er binnen je budget valt en horen wat je aanstaat. Vooral voor een eerste sessie is dat wel fijn, dan kan je je concentreren op de verschillen tussen de merken.
Jammer van je cynische ondertoon omtrent de amerikaanse sound :S , want dat wil ik eigenlijk niet in huis halen.
Wat is daar cynisch aan? Dat is hoe de Amerikaanse sound over het algemeen beschreven wordt. Als je naar Duits en Engelse speakers gaat dan kom je uit op een iets wolligere (terughoudende) klank met een wat zachter hoog. Niet elke speaker uit dat land hoef daar aan te voldoen natuurlijk, maar het geeft je wel een soort van idee. Dingen als "schel" en "aangedikt" hoeven in de HiFi ook zeker niet negatief te zijn, het is maar net of die sound je aanstaat.

Ik zeg ook niet dat die sound verkeerd is, ik beschrijf alleen de klank en probeer daar andere merken aan te linken. Maar als je alleen nog een JBL ES80 hebt gehoord en als referentie hebt wordt het wat lastig. Qua laag gaat Klipsch je zeker aanstaan als je de ES80 goed vind. Let wel dat de speaker die meteen opvalt of je aanstaat veelal niet de beste keuze is. Zo'n speaker moet je eens uren achter elkaar proberen te luisteren, grote kans dat je luistermoe wordt. Zo heb ik zelf
Ook al hoor ik boven de 20KHz niet zo veel meer gezien mijn leeftijd <+:) ; ik heb op verschillende plekken gelezen dat juist het geluid boven die frequentie ook invloed heeft op hoe wij geluid beleven. Een quote uit een amerikaanse review van de Yamaha NS-555:

[...]

Mocht dit een onwaarheid zijn, dan zie ik dat graag ontkracht, want daarom heb ik dit topic gestart; om wijzer te worden voordat ik tot aanschaf overga. :o
Of het waar is of niet wat daar wordt gesteld, speakers kiezen op basis van frequentie is niet de meest voor de hand liggende manier. Als de speaker die tot 22.000 Hz gaat beter klinkt dan de speaker die tot 40.000 Hz gaat zou ik toch zeker die van tot 22.000 Hz pakken.
Welke sites goede en slechte informatie geven, is voor een nieuwkomer op het gebied slecht te beoordelen. Ik maak veel gebruik van kieskeurig.nl, hifi.nl, besteproduct.nl en techradar.com. Als je nog meer goede bronnen hebt...graag!
Hifi.nl zou ik dus overslaan, die vinden de Z-5500/Z906 van Logitech nog goed. Beetje respecterende site gaat zoiets echt niet testen. Kieskeurig.nl zou ik ook niet al te serieus nemen. Daar zitten veelal consumenten die er niets van snappen. Mensen die producten na één week al een tien geven voor duurzaamheid of een onvoldoende omdat er te veel mogelijkheden zijn. Persoonlijk lees ik graag Duitse sites, denk aan stereo.de, stereoplay.de en areadvd.de.
Ik weet ook dat niet alle fabrikanten op dezelfde manier meten, maar in het geval van de JBL leek de 40KHz me wel logisch, gezien de extra tweeter.
Overigens zegt het hebben van een extra tweeter ook niets over de frequentie die een speaker aan kan. Het is alleen dat de speaker dan nog een weg meer is en dus nog een extra crossover heeft. Pioneer heeft een speaker in het assortiment die tot 100.000 Hz gaat en dat doen ze gewoon met één tweeter. Maar nogmaals, je staart je echt te blind op cijfers.

Overigens zou ik binnen dit budget eerder een zo simpel mogelijke speaker zoeken. Die JBL is een flinke vloerstaander en een 4-weg systeem. Laatste slaat dus op een ingewikkelder filter en meer componenten. Per component zal het dus (iets) minder kwalitatief zijn dan een speaker die simpeler in elkaar zit.
En tweedehands is ook altijd een hele mooie optie. Haal je speakers in huis die qua nieuwprijs toch een stuk hoger lagen dan je er nu voor moet betalen. Speakers zijn ook producten die niet extreem verouderen of minder worden, dus relatief veilige koop. En als je ze van een liefhebber koopt dan zit het veelal wel goed.

[ Voor 6% gewijzigd door FeaR op 07-08-2012 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:08
Aandacht puntje wat ik nog niet voorbij heb zien komen, dezelfde speakers klinken anders op diverse versterkers. Binnen hetzelfde merk en model ( in jouw geval Denon 2009) zullen de verschillen niet heel groot zijn. Maar als je een definitieve short list hebt die je ergens kunt beluisteren... vraag of het mogelijk is deze met je eigen versterker te beluisteren.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:37
@Fear:
Over welke sites goede en slechte info geven:
Whathifi.com
Wat vind je van die site?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

baronruud schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 09:07:
@Fear:
Over welke sites goede en slechte info geven:
Whathifi.com
Wat vind je van die site?
Laat ik het zo zeggen, als je iets positiefs wilt lezen over Sony moet je naar die site gaan. Verder zou ik er weg van blijven als je om objectieve reviews geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
FeaR schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 09:22:
Laat ik het zo zeggen, als je iets positiefs wilt lezen over Sony moet je naar die site gaan. Verder zou ik er weg van blijven als je om objectieve reviews geeft.
Niet alleen Sony, ook alles wat van Britse makelij is heeft een streepje voor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terran
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:02
Mocht je nog wat info willen over de jbl es80 heb zelf 2 staan in combinatie met een marantz sr6005.

Ben er dik te vreden over voor de prijs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-09 09:43

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Ik zal ook even een duit in het zakje doen :)

Eerst maar even je eerste set vragen afwerken:
DynaMikeY schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 16:50:
Ik heb al een tijdje een redelijk standaard home cinema setup. Wel zelf samengesteld, maar niet al te prijzig. De specs zijn als volgt:

Ik heb de volgende vragen:
- Zijn vloerstaanders een mooie vervanger van mijn huidige frontspeakers?
Belangrijk onderdeel is je Sub. Vloerstaanders zijn niet per definitie beter dan dan een boekenplank model. Als je een goede Sub hebt dan is een 3 weg systeem met een grotere woofer eigenlijk niet nodig. En andersom geld dat ook.
- Kan ik de centerspeaker weglaten met vloerstaanders?
De meningen zijn verdeeld maar technisch kan het zeker. Het center kanaal is eigenlijk alleen uitgevonden om kosten en ruimte te besparen op DVD schijfjes. Ga maar na hoeveel tijd en ruimte het op een DVD schijfje zou kosten als je alle verschillende talen talen in het stereokanaal gemixd zouden moeten worden. En hoeveel extra ruimte dat in beslag zou nemen. Bij een kamer met een goed stereo beeld is een center geen must.
- Is de subwoofer nog van nut met vloerstaanders erbij?
De meeste vloerstaanders in de range die jij aangeeft zullen de sub zeker niet overbodig maken. De echte lage frequenties (die je niet hoort maar wel in buik voelt ;) ) komen niet uit de genoemde modellen.
- Heeft er iemand meer/betere tips voor speakers?
Speakers zijn een kwestie van smaak. Zelf ben ik erg gecharmeerd van CM serie van B&W en die heb ik dan ook staan :) Maar daar haal je geen setje van op voor 500 euro. Dan heb je er eentje 8)
- Ik heb de frontspeakers nu ongeveer een halve meter naast de TV staan, kunnen de vloerstaanders op dezelfde afstand staan?
Afstand is afhankelijk van het stereobeeld dat je wil verkrijgen. Er zijn legio sites te vinden over wat de beste opstelling voor je audio is, maar ik neem niet aan dat de Mrs ook toestemming heeft gegeven om de kamer een nieuwe indeling te geven :9
Belangrijk bij alle speakers is "adem ruimte" geef een speaker rondom minimaal 30 centimeter ruimte.
DynaMikeY schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 13:13:
Ik was inderdaad van plan om de Kenwood rears te vervangen voor de fronts, als ik eenmaal vloerstaanders heb ;)

Na het doorspitten van heel wat reviews en achtergrondartikelen, heb ik mijn criteria al iets duidelijker:

- Bij voorkeur minimaal 90dB gevoeligheid
Waar komt deze voorkeur vandaan? Je moet vooral de impendantie (Ohms) en het vermogen (Watt) matchen met je versterker.
- Max. hoogte 1m (liever minder)
Is dit op het design ingegeven of op het geluid? Als het op geluid in gegeven is is het een wat vreemde eis. Belangrijk is dit af te stemmen op de meest aangenomen luiter posititie.
- Bij voorkeur 3-weg systeem
Ik zou zeker voor een goede twee weg gaan dan voor een mindere 3-weg voor het bedrag wat je uit wil geven.
- Mooi design
Smaak :) dus geen mening O-)
- Max. 250 euro per stuk
Ik zou als ik jou was eens naar een lokale audio boer gaan en kijken naar een paar goede tweedehands boekenplank speakers. Daar ga je meet plezier aan beleven dan een nieuwe set staanders.
Een speaker die aan 1 van bovenstaande criteria niet kan voldoen, maar dat wel goedmaakt op andere punten, blijft toch op de lijst staan. M.a.w.: sommige criteria wegen harder (3weg, prijs) dan andere (hoogte, gevoeligheid, design).
Laat je 3-weg criterium los >:)
Keuzes, keuzes: oftewel... ik moet een winkel zien te vinden waar ze al deze merken voeren, zodat ik een keer kan luisteren. Ik denk dat dat de overtuigende factor moet zijn.
Inderdaad luisteren luisteren luisteren. En dat kan niet goed bij de Saturn of de MM. Een goede audioboer laat je ook thuis even testen in je eigen omgeving. Want een hele belangrijke factor van geluid is toch nog altijd de kamer waar je het in afspeelt

En dan nu voor een reclame blok ----bumper--- Ik heb nog een set staanders van Visonik staan. Eventueel een optie voor je? Stuur DM voor interesse ;) ----bumber---- weer terug naar het topic.

Laat je niet leiden door review sites en van alles dat door engelen bij maanlicht gesmeed is en daardoor allerlij bijzondere kenmerken heeft die zelfs Jomanda niet kan bevatten :+

Wat voor geluid zoek je?
Je geeft aan dat je je geluid vlak vindt, maar wat bedoel je daarmee? Mis je het altijd of alleen bij bepaalde bronnen? MP3's klinken naar mijn mening sowieso wat aan de vlakke kant. Kans is vrij groot dat je de dynamiek in het midden van je geluidsbeeld mist, maar probeer het eens te omschrijven.

Nog een paar kleine dingen:
Vergeet merken. Het is natuurlijk zo dat bepaalde merken een naam hebben opgebouwd, maar er zit redelijk wat verschil in de series van verschillende merken.
Audio is beleving, reviews doen er niet zo veel toe en houd in je achterhoof dat overal waar andere mensen zeggen dat het één beter is dan het ander dat het dan 99,99% zeker een mening is (geld uiteraard ook voor mijn relaas hier 8) )

[ Voor 7% gewijzigd door Mystic Spirit op 09-08-2012 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Mystic Spirit schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 09:46:
Ik zou als ik jou was eens naar een lokale audio boer gaan en kijken naar een paar goede tweedehands boekenplank speakers. Daar ga je meet plezier aan beleven dan een nieuwe set staanders.
Waarom tweedehands bookshelves i.p.v. staanders? Voor die prijs heb je n.l. ook leuke tweedehands staanders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Als je goede tweedehands staanders kan vinden is dat natuurlijk prima. Ik probeer alleen het punt te maken dat je beter een goede tweedehands set kan kopen dan een matige nieuwe set voor hetzelfde geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

De meeste vloerstaanders in de range die jij aangeeft zullen de sub zeker niet overbodig maken.
Speakers die tot 20 Hz in-room gaan zijn op één hand te tellen, eigenlijk is er voor elke speaker wel een passende subwoofer te vinden die deze ook goed aanvult. Of je echter duizenden euro's over hebt voor die paar laatste Hz is persoonlijk.
Waar komt deze voorkeur vandaan? Je moet vooral de impendantie (Ohms) en het vermogen (Watt) matchen met je versterker.
Impedantie matchen is tot daar aan toe, maar is over het algemeen niet te doen. Dit omdat de opgegeven impedantie altijd de nominale is en niets zegt over wat de speaker doet qua verloop. En van dat verloop is de minimum impedantie de lastigste. Speakers onder de 3 Ohm zal niet elke versterker leuk vinden, maar dat ligt ook aan hoe vaak en hoe lang er wordt gedipt. Er zijn maar een paar fabrikanten die de minimum impedantie opgeven.

Qua vermogen maakt het allemaal niets uit. Voor normaal gebruik heb je maar een paar Watt nodig wat elke receiver wel kan leveren. Wil je het vermogen echt matchen dan redt je het niet voor een paar honderd euro per versterker, want 5 x 200 Watt per kanaal continue redt bijna geen enkele receiver.
Sowieso kan je beter te veel da te weinig vermogen hebben. Dus liever 50 Watt speakers op een versterker van 200 Watt dan speakers van 200 Watt op een versterker van 50 Watt. Op hogere volumes zorgt dit voor veel meer reserves.

De keuze van een gevoelige speaker kan dan ook handig zijn bij een minder vermogende versterker en als je als eis hebt flink hard te spelen. Echter is dat met een AVR-1509 niet perse nodig en zit je met alles boven de 85 dB wel behoorlijk veilig.

[ Voor 36% gewijzigd door FeaR op 09-08-2012 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

FeaR schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 11:54:
[...]

Speakers die tot 20 Hz in-room gaan zijn op één hand te tellen, eigenlijk is er voor elke speaker wel een passende subwoofer te vinden die deze ook goed aanvult. Of je echter duizenden euro's over hebt voor die paar laatste Hz is persoonlijk.

[...]

Impedantie matchen is tot daar aan toe, maar is over het algemeen niet te doen. Dit omdat de opgegeven impedantie altijd de nominale is en niets zegt over wat de speaker doet qua verloop. En van dat verloop is de minimum impedantie de lastigste. Speakers onder de 3 Ohm zal niet elke versterker leuk vinden, maar dat ligt ook aan hoe vaak en hoe lang er wordt gedipt. Er zijn maar een paar fabrikanten die de minimum impedantie opgeven.

Qua vermogen maakt het allemaal niets uit. Voor normaal gebruik heb je maar een paar Watt nodig wat elke receiver wel kan leveren. Wil je het vermogen echt matchen dan redt je het niet voor een paar honderd euro per versterker, want 5 x 200 Watt per kanaal continue redt bijna geen enkele receiver.
Sowieso kan je beter te veel da te weinig vermogen hebben. Dus liever 50 Watt speakers op een versterker van 200 Watt dan speakers van 200 Watt op een versterker van 50 Watt. Op hogere volumes zorgt dit voor veel meer reserves.

De keuze van een gevoelige speaker kan dan ook handig zijn bij een minder vermogende versterker en als je als eis hebt flink hard te spelen. Echter is dat met een AVR-1509 niet perse nodig en zit je met alles boven de 85 dB wel behoorlijk veilig.
Helemaal mee eens. Het gebruik van het woord "matchen" was inderdaad niet helemaal goed. Het gaat erom dat je versterker voor de ene speaker "harder moet werken" dan voor de ander. Met matchen bedoel ik dan inderdaad dat vermogen van je versterker hoger moet zijn dan je wat je speaker vraagd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynaMikeY

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Topicstarter
Ik was afgelopen vrijdagmiddag iets eerder klaar met mijn werk, en ben even langs de lokale hifiboer gegaan in mijn woonplaats (Besthomecinema.nl, in Amersfoort). Ik werd vriendelijk ontvangen, en na het uithoren van mijn wensen en budget kreeg ik een paar speakers voorgeschoteld. Gezien mijn budget (ik had 500 euro gezegd) kwam ik uit op de eerste luisterafdeling.

Omdat ik uit mijn werk kwam, en het een spontaan bezoekje was, had ik geen muziek meegenomen. Gelukkig hadden ze een CD van de Dire Straits daar, die zou ik zelf ook meegenomen hebben (weliswaar in MP3 op USB).

Ze hadden op deze afdeling een Denon receiver uit de 19 serie, dus een die redelijk overeenkwam met mijn 1509 qua klank. Op deze afdeling heb ik een aantal speakers gehoord, waarvan de volgende zijn blijven hangen:

Highland Audio Aingel 3203: Hoewel klein in formaat kwam er indrukwekkend geluid uit... maar niet briljant genoeg om mij meteen te overtuigen.
Klipsch RF-52: Afgrijselijk wat een geluid.. precies wat hier in het topic gezegd werd: overdreven laag en veel hoog...en het midden is bijna niet aanwezig. Misschien leuk voor demo's in grote ruimten, maar volgens mij vermoeiend als je er muziek op gaat luisteren. Einde verhaal wat Klipsch betreft 8)7
Magnat Vector 207: Qua totale klankkleur erg mooi, design was een beetje saai, en ik vond ze ook wel groot. Maar van de tot dit moment gehoorde speakers was dit de mooiste.

Maar tijdens het luisteren zat ik een beetje rond te kijken, en mijn aandacht werd getrokken door een paar mooie speakers op de andere afdeling. Dit bleken Dali speakers te zijn, van het type Zensor 5. Ik was deze naam ook al vaak tegenkomen in reviews, dus ik was wel benieuwd. Ze zeiden al meteen dat deze speakers over mijn budget zouden komen (299/stj), maar een 20% overschrijding vond ik nog wel acceptabel, dus ik wilde ze ook horen.

De versterker op deze afdeling was een Denon uit de 23 reeks, en er stond een basversterker bij, dus helemaal eerlijk was de vergelijking niet, maar ik was wel zwaar onder de indruk van deze speakers: WOW! Een heel neutraal, enigszins warm geluid, zonder overdreven hoog of laag erin... dat was wat ik wilde! _/-\o_

Als ik de Dali's mooi vond, dan had de verkoper (een zeer aardige en kundige kerel, die alle specs in zijn hoofd leek te hebben) nog wel een andere suggestie voor me: de Heco Metas XT501. Ik kende het merk niet, maar ik was compleet flabbergasted! _/-\o_ Ze hadden een beetje dezelfde sound als de Zensor's, maar iets 'dikker'... wat verklaarbaar is, want ze waren een stuk groter/hoger, en dus een 'breder midden' (woorden van de verkoper).

Ik heb een paar nummers Dire Straits zitten luisteren, en was ondertussen aan het switchen tussen de Dali's en de Heco's. Ik betrapte mezelf erop dat ik op een gegeven moment niet meer technisch aan het luisteren was, maar gewoon van de muziek aan het genieten was. 8) Op dat moment was mijn keuze gemaakt: 1 van deze 2 moest het worden.

De Heco's waren normaal gesproken ruim boven budget (499/stk), maar waren nu in de opruiming voor maar 249/stk. Bijna te mooi om waar te zijn!

Ik ben naar huis gegaan met de afweging 'Dali of Heco' in mijn hoofd. Ik heb qua geluid een lichte voorkeur voor Heco, maar het design is ook een factor. Ik heb in de winkel een foto genomen, zodat mijn vriendin qua uiterlijk een oordeel kan geven. Zoals verwacht kwam dat op de Dali's uit, vanwege het design. Het maakt haar niet zoveel uit hoe het klinkt. Als ik per se de Heco's wilde, was dat ook goed, maar dan wilde ze wel een keer mee om te kijken/luisteren.

Omdat ik vermoed dat de Heco's niet door de keuring komen, en ik de Dali's ook erg mooi vond, heb ik besloten om deze aankomende week op te gaan halen :)

Toch grappig om te beseffen dat je met een shortlist gebaseerd op techspecs en reviews binnenkomt, en uiteindelijk toch besluit om voor een compleet andere te gaan. Ik vind het nog steeds jammer dat ze de Wharfedale Diamond 10.5 niet hadden, maar ik ga ook niet naar de andere kant van het land rijden om die te beluisteren...

Bij deze nog even de brakke foonpic van de Dali (links) en de Heco (rechts):

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/482051_3399958569945_1251368329_n.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynaMikeY

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Topicstarter
Met het beluisteren van die Klipsch speakers was ik wel 1 ding wijzer geworden, nl. het verschil tussen gevoeligheid van speakers. Bij het switchen van de Highland speakers (85dB) naar de Klipsch (93dB), moest toch wel even het volume aangepast worden >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

DynaMikeY schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 23:19:
Klipsch RF-52: Afgrijselijk wat een geluid.. precies wat hier in het topic gezegd werd: overdreven laag en veel hoog...en het midden is bijna niet aanwezig. Misschien leuk voor demo's in grote ruimten, maar volgens mij vermoeiend als je er muziek op gaat luisteren. Einde verhaal wat Klipsch betreft 8)7
Ik post niet alleen onzin, soms zeg ik nog wel eens wat waar is ;)
Hopelijk zie je nu ook in dat er niets cynisch was aan mijn comment over die sound.
Bij deze nog even de brakke foonpic van de Dali (links) en de Heco (rechts):

[afbeelding]
Heco geeft heel veel speaker voor je geld, let wel dat speakers thuis altijd groter aandoen dan in de winkel. En dat je speakers wat vrij moet zetten, dus hoe groter de speaker des te verder ze relatief de kamer in komen. Maar Heco is zeker niet slecht, heb ooit eens de Heco The Statement gehoord. Behoorlijke jongen ook.

Let ook op dat je eigenlijk nooit de speaker moet kopen die er meteen uitspringt. De speaker die dat doet heeft veelal een eigenschap die je op de lange termijn aan gaat storen. Dat had ik met de Focal 836V, heerlijke speaker voor één nummer, maar na een tijdje begon ik me te ergeren en werd ik luistermoe. Toen maar voor de iets ingetogenere Chorus 826W gekozen en die kan ik uren achter elkaar aanhebben. Nu is dat voor elk persoon verschillend natuurlijk, maar het komt veelal wel voor dat de speaker die ertussenuitspringt niet de beste keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Goed om te lezen dat je de keuze hebt gemaakt voor Dali en dat je toch nog wat gehad hebt aan alle adviesjes hier :)
Aangezien je de Dali's voor de "volle" prijs koopt, zou ik wel vragen of er de mogelijkheid is om te ruilen of om ze thuis nog even te beluisteren. Dat is toch altijd weer anders en ondanks dat het geheel aan een zelfde merk versterker heeft gehangen kan het nog behoorlijk anders uit de bus komen thuis.
Heco's zijn trouwens ook een goed alternatief, dus laat het nog even op je inwerken en het is altijd goed om er nog even tijd tussen te laten zitten en nog een keer te luisteren, neem dan ook je vriendin mee, voor hetzelfde geld vindt zij er een irritant geluid in zitten en kan je er nog niet vol van genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 17:50
DynaMikeY schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 16:50:
Ik gebruik de HDMI hub functionaliteit van de versterker om beeld door te geven van de Amino, Xbox360 en Mediacenter, aan de TV, die op de HDMI uitgang aangesloten zit (duh:)). De Amino en de Xbox360 zijn optisch aangesloten, de mediacenter met een coaxiale SPDIF. Ik bestuur het hele zooitje met een Logitech Harmony 650.
Dus je hebt ze zowel via hdmi als over coax/optisch aangesloten? Je weet dat:
1. HDMI ook gewoon geluid doorgeeft
2. De nieuwste dolby standaarden alleen over hdmi lopen en niet meer over optisch/coax

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:41

DjVe

Hatsaflats!

muppet99 schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 10:27:
[...]

Dus je hebt ze zowel via hdmi als over coax/optisch aangesloten? Je weet dat:
1. HDMI ook gewoon geluid doorgeeft
2. De nieuwste dolby standaarden alleen over hdmi lopen en niet meer over optisch/coax
AVR1509 kan geen geluid verwerken via HDMI, alleen beeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynaMikeY

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Topicstarter
DjVe schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 11:47:
[...]

AVR1509 kan geen geluid verwerken via HDMI, alleen beeld :)
Psies... heb ook speciaal hiervoor een optisch dongle voor de Xbox360 gekocht, zodat ik HDMI video en optische audio kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynaMikeY

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Topicstarter
Inmiddels een dikke maand verder sinds de aanschaf van de Dali's, en nog steeds ERG tevreden met de aanschaf. Merk bij mezelf (en mijn vriendin) dat we 's avonds veel vaker de TV uitzetten en lekker de hele avond door de muziekcollectie (XBMC) gaan snuffelen :)

Heb nog wel wat issues met spraak; ik heb mijn amp gecalibreerd met audyssey, maar nog steeds lijkt stemgeluid een beetje weg te vallen. Iets meer volume naar de centerspeaker sturen heeft niet het gewenst effect. Overigens doet dit zich alleen voor bij TV en muziek, en als ik de amp op stereo forceer (ipv. 'Neo 6' mode), dan klinkt het wel goed. Bij films (DTS) & series (DD 5.1) heb ik er geen last van.

Ik moet dus nog even uitzoeken hoe ik in kan stellen in de amp dat ie niet op Neo 6 gaat, maar stereo. Heb daar afgelopen weekenden geen tijd voor gehad, maar dit weekend ga ik er aan klussen: eindelijk de nieuwe dikke audiokabels trekken, en eens wat tijd besteden aan het tunen van de amp.

Een grotere centerspeaker is eigenlijk out of the question vanwege de esthetiek :)

Pagina: 1