Ik heb al een tijdje een redelijk standaard home cinema setup. Wel zelf samengesteld, maar niet al te prijzig. De specs zijn als volgt:
Televisie: Philips 42PFL5405/H12
Versterker: Denon AVR-1509
Subwoofer: Klipsch KSW-10
Speakers: Kenwood KS-3200HT
Device 1: Amino 130M
Device 2: MediaCenter op basis van XBMC
Device 3: Xbox360 Elite / 500GB
Device 4: Xbox Classic / 250GB
Ik gebruik de HDMI hub functionaliteit van de versterker om beeld door te geven van de Amino, Xbox360 en Mediacenter, aan de TV, die op de HDMI uitgang aangesloten zit (duh:)). De Amino en de Xbox360 zijn optisch aangesloten, de mediacenter met een coaxiale SPDIF. Ik bestuur het hele zooitje met een Logitech Harmony 650.
Omdat ik mij eigenlijk al een tijdje stoor aan het enigszins vlakke geluid van de speakerset, heb ik mijn zinnen gezet op het vervangen van de 2 frontspeakers. Ik wil graag vloerstaande speakers, ik heb daarvoor zelfs een mandaat van de Mrs gekregen
Ik heb zelf al wat rond zitten gucken, en ben een keer bij BCC en Saturn wezen kijken (handig, die ruime openingstijden
). Ik heb een budget van ongeveer 400 euro, het is niet erg als ik er iets overheen ga, als dat een betere oplossing biedt.
De zaken die ik het meest gebruik zijn: TV kijken (40% van de tijd), films, docu's & series (alles in HD) kijken op mediacenter (40%) en de rest is muziek (MP3) luisteren en Xbox360 games. Ik ben zelf na wat zoekwerk uitgekomen op de volgende:
JBL ES80.: Ik hoorde deze, en was aangenaam verrast. In de winkel kost deze set 399, dus mooi binnen budget. De reviews zijn ook goed. Nadeel is dat het een model is uit 2007.
Jamo S606: Ook van deze speakers veel lovende recensies gelezen, nog niet live gezien of gehoord. Een 'nadeel' is de lage prijs: volgens kieskeurig 159 per stuk.
Eventueel kan ik ook nog zijn broertje in overweging nemen, de Jamo S608: volgens recensie van dezelfde site is dit in alle facetten een stapje meer & beter dan de S606. Looks zijn ook erg goed, wat meeweegt vanwege de WAF, uiteraard
Met 249 per stuk wel iets boven budget, maar nog geen struikelblok.
Ik heb de volgende vragen:
- Zijn vloerstaanders een mooie vervanger van mijn huidige frontspeakers?
- Kan ik de centerspeaker weglaten met vloerstaanders?
- Is de subwoofer nog van nut met vloerstaanders erbij?
- Heeft er iemand meer/betere tips voor speakers?
- Ik heb de frontspeakers nu ongeveer een halve meter naast de TV staan, kunnen de vloerstaanders op dezelfde afstand staan?
Televisie: Philips 42PFL5405/H12
Versterker: Denon AVR-1509
Subwoofer: Klipsch KSW-10
Speakers: Kenwood KS-3200HT
Device 1: Amino 130M
Device 2: MediaCenter op basis van XBMC
Device 3: Xbox360 Elite / 500GB
Device 4: Xbox Classic / 250GB
Ik gebruik de HDMI hub functionaliteit van de versterker om beeld door te geven van de Amino, Xbox360 en Mediacenter, aan de TV, die op de HDMI uitgang aangesloten zit (duh:)). De Amino en de Xbox360 zijn optisch aangesloten, de mediacenter met een coaxiale SPDIF. Ik bestuur het hele zooitje met een Logitech Harmony 650.
Omdat ik mij eigenlijk al een tijdje stoor aan het enigszins vlakke geluid van de speakerset, heb ik mijn zinnen gezet op het vervangen van de 2 frontspeakers. Ik wil graag vloerstaande speakers, ik heb daarvoor zelfs een mandaat van de Mrs gekregen
De zaken die ik het meest gebruik zijn: TV kijken (40% van de tijd), films, docu's & series (alles in HD) kijken op mediacenter (40%) en de rest is muziek (MP3) luisteren en Xbox360 games. Ik ben zelf na wat zoekwerk uitgekomen op de volgende:
JBL ES80.: Ik hoorde deze, en was aangenaam verrast. In de winkel kost deze set 399, dus mooi binnen budget. De reviews zijn ook goed. Nadeel is dat het een model is uit 2007.
Jamo S606: Ook van deze speakers veel lovende recensies gelezen, nog niet live gezien of gehoord. Een 'nadeel' is de lage prijs: volgens kieskeurig 159 per stuk.
Eventueel kan ik ook nog zijn broertje in overweging nemen, de Jamo S608: volgens recensie van dezelfde site is dit in alle facetten een stapje meer & beter dan de S606. Looks zijn ook erg goed, wat meeweegt vanwege de WAF, uiteraard
Ik heb de volgende vragen:
- Zijn vloerstaanders een mooie vervanger van mijn huidige frontspeakers?
- Kan ik de centerspeaker weglaten met vloerstaanders?
- Is de subwoofer nog van nut met vloerstaanders erbij?
- Heeft er iemand meer/betere tips voor speakers?
- Ik heb de frontspeakers nu ongeveer een halve meter naast de TV staan, kunnen de vloerstaanders op dezelfde afstand staan?
Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD