Info over Coax kabel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 12:53

MM99

That is the way I am!

Topicstarter
Ik weet niet of dit juiste plek is, maar betere kon ik zo snel niet bedenken.

Eerst even wat intro voor mijn vraag. Ik heb digitale tv van Ziggo. Ik heb er een extra zender pakket bijgenomen. In begin deed alles gewoon, maar een tijd lang deden de extra zenders niet. Het begon met dat het beeld van die zenders blokjes misten of dat blokjes verkeerd werden getoond. Zeg maar of het signaal niet goed overkwam. Maar nu is het zo erg dat het beeld zowat geheel op zwart blijft.
Ik belde Ziggo en de persoon aan de lijn zei dat het aan de coax kabel kon liggen. Ik vroeg hem hoe dat kon, omdat alle andere zenders wel gewoon deden. Volgens hem kon dat zijn, omdat de frequentie waarmee het signaal over de lijn gaat per zender pakket verschilt, en dat mijn kabel bijvoorbeeld juist die signaal pakket van die bepaalde zenders niet aan kon.

Mijn vraag is, kan het technisch kloppen dat hij gelijk heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Het kan zijn dat een kabel bepaalde frequenties niet lekker doorgeeft. De isolatie tussen de kern en afscherming moet echt goed zijn, maakt die ook maar ergens maar iets van verbinding kun je het vergeten.

Tip: haal als je connectors eens los, strip de kabel eens opnieuw aan en sluit alles opnieuw aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:29
Heb je een CI of CI+ kaart er in zitten? Daar kan je ook vaak je signaal sterkte zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99

MM99

That is the way I am!

Topicstarter
Rolfie schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 16:30:
Heb je een CI of CI+ kaart er in zitten? Daar kan je ook vaak je signaal sterkte zien.
De sterkte laat wel zien dat het goede verbinding heeft.

@Bartjezz: Thankx for the tip. Ik ga het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:55

sjaool

Every life should have 9 cats

Signaalsterkte is voor digitale ontvangst niet eens het belangrijkste. De signaalkwaliteit daarentegen wel.
Staat de BER-waarde wel op 0? Geeft deze een andere waarde aan dan is het inderdaad zaak om de bekabeling te controleren op slechte verbindingen, kortsluiting en losse connectoren.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99

MM99

That is the way I am!

Topicstarter
Dat kopje even opnieuw opzetten heeft geholpen! Wat wel raar is dat als ik de kopje op zet, het minder ontvangst heeft als zonder kopje, ik heb het nu ook zonder kopje op zitten, het is toch niet zichtbaar.

@sjaool: Geen idee waar ik de BER waarde kan zien. Maar het werkt dus nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Kopje erop? Hoe bedoel je precies? Kan je evt foto's maken van hoe je het een en ander hebt aangesloten? Want zoals ik het nu begrijp heb je een of andere brakke connector gebruikt waarvan het absoluut niet vreemd is dat je storingen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:55

sjaool

Every life should have 9 cats

Ozhan99 schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 19:55:
@sjaool: Geen idee waar ik de BER waarde kan zien. Maar het werkt dus nu :)
BER-waarde kun je meestal aflezen op het scherm waar ook de signaalsterkte wordt weergegeven.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cableguy1987
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-10-2024
Hallo Ozhan99,

Het probleem wat je ondervind/ondervond heeft te maken met de verschillende frequenties waarop de verschillende zenders naar jou worden getransporteerd.

Voorbeeld: Ned1, RTL4 & Veronica worden getransporteerd op 400MHz.
FOX Sport, Sport1 en Film1 worden getransporteerd op 800MHz.
(Let op dit is een voorbeeld!)

Stel dat jij een coax netwerk in huis hebt waar je tot aan de digitale ontvanger de volgende demping hebt:
400MHz 10dB & 800MHz 20dB.

Dit betekent dat de zwaarste demping op 800MHz is en dat daar je netwerk op ingericht moet zijn.

Nu is het logisch dat veel mensen daar geen rekening mee houden omdat daar vaak wat kennis ontbreekt.

Breng eerst eens in kaart hoe je coax netwerk eruit ziet.

Als voorbeeld: Hoofdaansluiting Kabelexploitant(UPC/Ziggo/etc..) => x mtr x kabel => versterker x dB => x mtr x kabel => splitter (x dB demping) => x mtr x kabel

Je ziet hoeveel factoren er invloed hebben op de signaalsterkte (en dus uiteindelijk ook op de kwaliteit(BER))

In jou geval kan het dus zo zijn dat je bijv. het FOX sport pakket erbij hebt genomen.
Deze zit op een hogere frequentie die dus meer demping heeft waardoor dus meer signaalverlies.

De meeste coax installaties(in huis) zijn jaren geleden aangelegd en functioneren daarom niet meer goed op de hedendaagse technieken.

Wat ik je als tip kan geven is om een professional naar je installatie te laten kijken.
Niets is vervelender dan naar zwart beeld of blokkerig beeld te moeten kijken.

Ik wens je er veel suc6 mee.
Heb je meer vragen, stel ze gerust!

Gr, :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Datum gekeken?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cableguy1987
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-10-2024
Jazeker, misschien help ik er nog een ander mee:)

Jij hebt tenslotte ook gekeken;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:29

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Bedankt voor de info, toch is niet helemaal de bedoeling om dergelijke oude topics omhoog te halen. Vooral vanwege het feit dat niet iedereen oplet waarop hij reageert en een discussie start over iets wat al niet meer aan de orde is.

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1