Multi core / socket workstation om 3D plaatjes uit te rekene

Pagina: 1
Acties:

• satoer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-04 18:44
([Edit] kennelijk past de titel er niet helemaal op, maar kan nergens vinden dit aan te passen?)

Voor mijn werk maak ik 3D animaties wat ik meestal met behulp van een Vray renderer uitrender. Vray, werkt erg goed met multiprocessor / core systemen, een 3D model wordt opgedeeld in losse vlakjes, en elke processor rekent zijn eigen stukje plaatje uit. Dus meerdere cores schaalt erg goed mee

Helaas worden de rendertijden steeds meer. Soms zit ik op een 20 minuten per frame, en met een filmpje van 30 seconde (x 25 frames) zou dat ruim 10 dagen non stop renderen zijn. Nu heb ik hier meerdere systemen die meerekenen op animaties dus zou het werkelijk iets van 3 dagen in beslag nemen. Maar voor de “workflow” zou het fijn zijn als ik niet zo lang hoef te wachten om een belichting te controleren.

Mijn huidige systeem is inmiddels alweer een 3 – 4 jaar oude i7 920 pc. En ik ben dus toe aan een brute multiprocessor / core systeem. Budget is zo’n 2500 euro voor alleen het moederbord en de processors. En ik heb mij verdiept in 2 gelijk geprijsde opties. Een Dual socket AMD Opteron systeem en een Dual socket Intel systeem.

Het AMD systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus KGPE-D16€ 416,50€ 416,50
2AMD Opteron 6282 SE Tray€ 1.135,55€ 2.271,10
Totaal€ 2.687,60

Het Intel systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Z9PE-D8 WS€ 479,-€ 479,-
2Intel Xeon E5-2650 Boxed€ 1.029,80€ 2.059,60
Totaal€ 2.538,60

Het Intel systeem heeft wel het voordeel van een sata 600 moederboard met USB3 poorten. Maar het belangrijkste, Welk van deze 2 systemen rekent voor mij het snelste het plaatje uit. De 32 cores op 2,6 Ghz van AMD of de 16 cores (32 hypertrading) op 2 Ghz (2,8 turbo, maar dit geld geloof ik alleen voor een enkele core?) van Intel.

3D renderen leunt volgens mij vooral op floating-point berekeningen. En helaas blijkt dat de AMD processor per 2 cores 1 floating point unit delen. Dus bezit deze eigenlijk 8 cores ipv 16 (of heb ik dit mis). De Hypertrading van de Xeon levert met 3D renderen ook helaas niet veel snelheidswinst op. Waarschijnlijk omdat alle cores dezelfde berekeningen doen, en er dus niet veel te verdelen is.

Kan iemand mij advies geven welk van deze systemen mij het eind van de dag de meeste plaatjes heeft uitgerekend, of is er misschien nog een derde optie die voor dat geld nog meer plaatjes kan uitrekenen…?

[ Voor 6% gewijzigd door satoer op 01-08-2012 14:49 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik render veel met vray op mn i860 (ge-OC'd, vooral stills, geen animaties)

Over het algemeen heb je meer aan intel's hierbij, en HT helpt wel een beetje dus ik zou het wel aanlaten in het geval van intel.

Alleen zijn intels ook vooral beter als workstation/render combi, als je ALLEEN wilt renderen is AMD misschien door de meerdere cores toch interessant.

Maar als ik zo een beetje google lijkt het er op dat 8 AMD cores toch niet lekker mee komen met 4 intel cores met HT aan..

Sinds multicore is multisocket ook wel echt een investering en helemaal zo interessant niet meer vind ik. Waarom niet gewoon 2 machines en het via het netwerk doen? Kans dat je voor minder geld evenveel snelheid krijgt. Ik zou kijken of je 2 of 3 goedkope intel bakken kan neerzetten en dan flink OC'en?

[ Voor 23% gewijzigd door maratropa op 01-08-2012 14:56 ]

specs

• satoer
Dank je. Ik heb gezocht naar benchmarks, maar ik kan niet echt een goede vergelijking vinden tussen de twee processors. Kennelijk is per core de intel dus gewoon 2 keer zo snel? Ook rekening houdend dat de AMD standaard op 2,6 ghz draait en de Intel op 2 ghz?
(0,6Ghz lijkt misschien niet zoveel, maar met 32 cores scheelt het 19,2 Ghz)

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Wat je ook kan overwegen:
Meerdere goedkope(re) machines in soort van rekencluster
voordeel:
  • je kan machine per machine uitrusten zoals je wil of zoals budget toelaat
  • je hoeft niet alles ineens te investeren
  • makkelijk uitbreidbaar (extra machine) of upgradebaar (per machine afzonderlijk)
  • laat 1 machine het afweten ben je nog niet alle rekenkracht kwijt
nadeel:
  • waarschijnlijk hogere electriciteitsrekening
Of ook:
Koop rekenkracht in bij amazon of zo? die verkopen hun resterende cloud-rekenkracht aan de hoogstbiedende, en kan in totaal misschien zelfs goedkoper uitvallen (geen zware machine thuis laten draaien -> minder elec verbruik), misschien wel wat meer beheer, en zeker in het begin wat extra tijd qua setup.

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

• satoer
Dat heb ik ook in oveweging genomen. Maar is niet echt interessant omdat de software en plugins reteduur zijn. en je een renderlicentie moet hebben voor elk systeem. (naast je gebruikelijke besturingssysteem). Daarnaast is het tijdens het productie proces erg handig snel een plaatje uit te kunnen renderen om te kijken of de belichting / textures mooi zijn.

Er zijn inderdaad renderclusters die 3D scene's kunnen uitrekenen. Maar regelmatig gebruik ik videobeelden als textures, en internet is toch nog niet volwassen genoeg om full HD lossless textures mee te sturen bij het project. Ik investeer liever in een eigen rendercomputer dan het uit te besteden.

• maratropa
  • Niet online
Ik kan me wel voorstellen hoor dat je alles in 1 bak wilt hebben. (al zijn niet een paar rendernodes van Vray gratis?)

Anyway, als ik even van deze test uit ga:
http://www.behardware.com...dozer-arrives-on-am3.html

Gewoon even heeeel grof gekeken/gerekend

i7 2600k 3.4ghz x 4 (HT) = 267seconden > 13,6ghz > voor 1 seconde is 0,05ghz nodig

AMD FX 8150 3,6 ghz x 8 = 288seconden > 28,8ghz > voor 1 seconde is 0,1ghz nodig

Dus hieruit zou ik halen dat grofweg de Intel i7 per ghz 2x zo hard renderd dan de AMD buldozer.

Ik kan me voorstellen dat de overhead met meerdere cores alleen maar groter wordt zodat het voordeel nog verder in die van Intel uitvalt.

Ik neem even aan dat als alles cores voor 100% belast worden de proc zich niet overclocked maar op de opgegeven basis freq. blijft lopen..

specs

• satoer
Vray heeft 10 netwerk render licences. Maar daar blijft het helaas niet bij, ook alle plugins 3D software en andere filters rataplan moet geinstalleerd zijn op die computers. Dit geeft voor mij zo'n rompslomp dat ik liever gewoon 1 hele snelle pc heb dan 3 tragere.

Interessante benchmark wat je hebt gevonden! Ik was benieuwd hoe deze testresultaten zich zouden vertalen naar mijn bovenstaande processors in gelijke prijscategorie. (als alles 1:1 zou schalen zonder rekening te houden met overhead)
De:

- FX-8150: 8 core @ 3,6 Ghz doet 288 sec over het plaatje
- i7 2600K: 4 core @ 3,4 Ghz doet 267 sec over het plaatje

Als we dit terug rekenen dan zou een singlecore processor op 1 Ghz:

- FX-8150: 8294.4 sec doen over het plaatje
- i7 2600K: 3631.2 sec doen over het plaatje

Als we dit doorrekenen naar de 2 bovenste processors, dan zou:

- Een 32 core Bulldozer systeem @ 2,6 Ghz : 99,7 sec doen over het plaatje
- Een 16 core Xeon systeem @ 2 Ghz: 113,5 sec doen over het plaatje

Winnaar: de AMD. Blijkt toch dat AMD z'n processors strak prijst ten opzichte van Intel. Ik denk dat de overhead redelijk te verwaarlozen is, aangezien het voor de computer toch lijkt dat het Intel systeem met 32 cores (hypertrading) aan het rekenen is, en het geheel toch gaat verdelen over 32 threats.

Mede doordat de single-core prestaties van de Intel toch bijna dubbel zo hoog liggen is het toch veel interessanter om voor de Intel te gaan vanwege de betere prestaties in niet-multicore programma's. Daarnaast is het beschikbare moederbord uitgebreider en ligt de totaalprijs lager.

Toch bizar dat per-core AMD zo slecht weet te presteren tov Intel. Ik wist dat dit lager was, maar zoveel slechter is wel erg veel.

• maratropa
  • Niet online
Nou dit is 1 van die dingen waar dat verschil er heel erg is, in de meeste andere dingen liggen ze veel dichter bij elkaar, gelukkig voor AMD :)

Check ook even deze scores:

http://www.cbscores.com/

Geen vray maar ook daar heeft AMD wel flink wat meer cores nodig.

Ik zou zelf, ook voor de single core prestaties, voor Intel gaan. Als je er ook op werkt wil je gewoon ook die single core snelheid van een high end intel op turboboost of OC. Dan zitten die 2ghz cores je wel in de weg.

Waarom niet een 6-core intel? Beetje OC'en, en je mobo is een stuk goedkoper. En dan heb je zeker een snelle bak. etc.

Eigenlijk wil je natuurlijk 12 cores in een dualsocket systeem boven de 3ghz maarja dat kost klauwen met $

Ik merk wel dat als je de snelheid hebt je ook slordig wordt en gemakzuchtiger word. Dus bijv. testrenders op volle qualiteit willen maken terwijl je de belichting ook met mindere AA etc settings kan doen. :)

[ Voor 6% gewijzigd door maratropa op 01-08-2012 18:27 ]

specs

• satoer
So true... Ik moet ook zeggen dat mijn producties nooit sneller klaar zijn met renderen in de afgelopen 13 jaar dat ik dit werk doe. En dat terwijl de computers toch wel veeeeeel sneller geworden zijn. Op een gegeven moment kan je gewoon ineens filters gebruiken, die daarvoor gewoon teveel tijd in gebruik namen. Ik weet nog goed dat ik ineens een simpele gausian blurr kon gebruiken in After effects, zonder meteen een kopje koffie te moeten zetten. haha.

En toen ging alles op een gegeven moment alles echt als een speer... toen werd HD mainstream en moest alles in HD gemaakt worden. boem, weer een factor 8 zwaarder / trager.

En zo gaat het steeds, worden de computers krachtiger dan worden de producties zwaarder. Een paar miljoen particles pleur je tegenwoordig zo achteloos op je scherm. Water simulatie etc...

En inderdaad, je wordt gemakzuchtiger. Maar dat bespaard ook een boel tijd. Ik steek liever mijn tijd in het creëren van dingen dan ellende lang tweaken naar de meest optimale render instellingen. En in geval van V-ray, zijn dat heel wat instellingen haha.

Ik was toevallig net aan het kijken naar de 6 cores. een 2.5 Ghz is goedkoper dan de 8 core 2 Ghz, en heeft
15 Ghz totaal tov 16Ghz. Dat is 2Ghz minder op een dualsocket systeem. Ik ga echter kijken of ik toch wat meer budget vrij kan maken voor een hoger geklokt 8 core intel systeem.

• maratropa
  • Niet online
Idd, ik heb de laatste dagen een scene volgedonderd met vegetatie, ineens zit je aan de 10Gb tijdens renderen.. Maar je hebt gelijk, minder tweaken is meer creeren :)

Je zou ook een dual socket bord kunnen kopen en 1 snelle 6 core op kunnen zetten, en dan over een half jaar nog 1.

specs

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-04 15:48

icecreamfarmer

en het is

maratropa schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 18:16:
Nou dit is 1 van die dingen waar dat verschil er heel erg is, in de meeste andere dingen liggen ze veel dichter bij elkaar, gelukkig voor AMD :)

Check ook even deze scores:

http://www.cbscores.com/

Geen vray maar ook daar heeft AMD wel flink wat meer cores nodig.

Ik zou zelf, ook voor de single core prestaties, voor Intel gaan. Als je er ook op werkt wil je gewoon ook die single core snelheid van een high end intel op turboboost of OC. Dan zitten die 2ghz cores je wel in de weg.

Waarom niet een 6-core intel? Beetje OC'en, en je mobo is een stuk goedkoper. En dan heb je zeker een snelle bak. etc.

Eigenlijk wil je natuurlijk 12 cores in een dualsocket systeem boven de 3ghz maarja dat kost klauwen met $

Ik merk wel dat als je de snelheid hebt je ook slordig wordt en gemakzuchtiger word. Dus bijv. testrenders op volle qualiteit willen maken terwijl je de belichting ook met mindere AA etc settings kan doen. :)
Test renders kun je toch veel beter op een lagere resolutie maken (zeg 720p)?
De keren dat ik moest renderen altijd de test renders vrij laag maar nog wel duidelijk en daarna de hq renders.
Overigens het voordeel van meerdere pc's is natuurlijk dat je gewoon door kunt blijven werken.
Andere optie is om voor de test renders de gpu te gebruiken.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• C0rnelis
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-05 19:35
Is het inmiddels niet mogelijk om GPU's in te zetten voor het renderen met Vray? Voor (minder dan) 2500 E kan je wellicht een mooie multi-gpu opstelling aanschaffen.

Ik weet niet hoe betrouwbaar deze benchmark is, maar deze beweert dat een GPU in ieder geval mooiere plaatjes kan renderen in plus minus dezelfde tijd als een CPU

Ik heb niet zoveel verstand van Rendering, maar ik dacht: 'k doe even een suggestie.

• satoer
GPU rendering begint eindelijk een beetje te komen. En de rendersnelheid is best spectaculair. Ook Vray heeft een gpu-renderer. Echter is het allemaal nog een beetje in de kinderschoenen, Lang niet alle opties zijn beschikbaar en werkt het niet zo naadloos als de cpu renderer. Zo is het bijvoorbeeld niet mogelijk een displacementmap op een object te gebruiken om eenvoudig gras te creëren.
http://vray.info/news/article.asp?ID=470

Voor testrenders is de gpu dus ook geen oplossing. En 720p is nog erg groot voor een testrender. 480 x 270 is eerder een resolutie die ik zou pakken om even snel een globale belichting te bekijken. Maar het ligt er natuurlijk maar net aan hoe zwaar de scene is.

[ Voor 23% gewijzigd door satoer op 02-08-2012 12:06 ]

• satoer
Okay,

Ik heb mijn lijstje afgemaakt met de onderdelen die ik in de PC wil hebben. Heb toch besloten om iets meer uit te geven voor een snellere processor (x2). De 2,6 Ghz heeft in verhouding met de andere processors de beste prijs/prestatie verhouding.

Kan iemand mij vertellen of dit geheugen compatible is voor het moederbord. Volgens de specs van het moederbord:
8 x DIMM, Max. 64GB, DDR3 2133(O.C.)/2000(O.C.)/1866(O.C.)/1600/1333/1066 MHz ECC, Non-ECC, Un-buffered Memory
En ik heb nu “PC3-17066 (DDR3-2133)” Geheugen. Ik heb echter geen notie wat er met “(O.C.)” wordt bedoeld.
Verder heb ik een EATX kast. Het moederbord is bedoeld voor een EBB kast. Ik heb begrepen dat EATX = EBB? Dus dit past gewoon?

85 watt voeding lijkt mij ook zat?

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Z9PE-D8 WS€ 474,50€ 474,50
2Intel Xeon E5-2670 Boxed€ 1.441,20€ 2.882,40
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 98,90€ 98,90
1Silverstone Temjin TJ09B-W€ 99,90€ 99,90
1Asus GTX670-DC2-2GD5€ 409,65€ 409,65
1Corsair Enthusiast TX850 V2€ 104,-€ 104,-
1Samsung 830 series 256GB€ 169,-€ 169,-
2G.Skill RipjawsZ F3-17000CL11Q-16GBZL€ 110,60€ 221,20
Totaal€ 4.459,55

• MvandeK
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Waarschijnlijk betekent O.C. bij 2133, 2000 en 1866 dat het snelheden zijn waarbij het geheugen overgeklokt is.

Fotografie voor beginners | Home Assistant configuratie

• satoer
Wat klokt dat geheugen dan over? als ik “PC3-17066 (DDR3-2133)” reepjes koop, dan zijn die toch gemaakt om op die snelheid te werken? Dan wordt er toch niets overgeklokt?

• MvandeK
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik denk dat de vermelding van O.C. betekent dat het snelheden zijn waarbij het geheugen overgeklokt wordt en dat deze snelheden zonder problemen worden ondersteund door het geheugen.

Deze snelheden worden gehaald als je de processor ook gaat overklokken.

Fotografie voor beginners | Home Assistant configuratie

• satoer
Ik snap m nog steeds niet. als je kist voor 2133 geheugen, dan wordt er toch niets overgeklokt? Daarnaast kan je de Xeon helemaal niet overklokken omdat de multiplier gelocked is.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:26

Tazzios

..

naast de multiplier heb je ook nog het aantal Mhz op het moederbord(FSB) die je kunt verhogen. Deze zit echter gekoppeld aan de snelheid van je geheugen.

[ Voor 49% gewijzigd door Tazzios op 03-08-2012 16:07 ]

Verwijderd

satoer schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 16:02:
Ik snap m nog steeds niet. als je kist voor 2133 geheugen, dan wordt er toch niets overgeklokt? Daarnaast kan je de Xeon helemaal niet overklokken omdat de multiplier gelocked is.
Daarnaast is die O.C. benaming waarschijnlijk gewoon een stukje marketing. Met hokkie wokkie geheugen kun je ook prima overclocken hoor, misschien niet zo hard maar toch.

m.a.w. niet interessant voor jou om rekening mee te houden ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2012 16:10 ]

• satoer
Okay, dus om even terug te komen op mijn oorspronkelijke vraag. Dit geheugen is compatible, en is het snelst mogelijke geheugen wat gebruikt kan worden. Right?

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10-05 13:50
nouja, geen rekening mee houden. Hij moet het wel effe in bios instellen toch?
Pagina: 1