Second opinion nieuw systeem

Pagina: 1
Acties:

• M-audio
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-03 19:07
Vanwege het feit dat mijn computer al weer een paar jaar oud is en wat problemen die zich voordoen, ben ik een upgrade (of eigenlijk meer hhet bouwen van een nieuw systeem in een bestaande kast) aan het overwegen.

Ik heb nog een mooie ATX kast en wil daar het volgende instoppen.

Ik ben overigens geen hardcore gamer ofzo, maar wil wel een degelijk systeem want gebruik de computer ook als/in de geluidsstudio. Is de cooler die bij de processor zit voldoende als je niet gamet of moet ik ook nog een betere cooler kopen?

En heeft er iemand nog andere suggesties?

Mobo:Asus P8Z77-V Pro S1155 Z77 4xDDR3 ATX 206,00
Processor: Intel Core i7-3770K, 3.50GHz, 8MB, HD4000, S1155 319,00
Geheugen: Kingston HyperX blu 8GB(2x4GB) DDR3 1333MHz CL9 48,00
Voeding: Antec High Current Gamer HCG-750 116,00 116,00
SSD: Crucial M4 128GB 2.5" SATA3 106,00 106,00

Bedankt!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-05 18:44
Is de standaard koeler voldoende om het ding onder normale omstandigheden (geen zware overclock) enigszins koel te houden: ja. Blijft ie erg koel en kan ik ermee overclocken: nee.

Persoonlijk zou ik altijd een aftermarket koeler kopen, puur omdat deze meestal wat stiller zijn en meer overhead hebben/betere temperaturen geven. Een Scythe Mugen 2 rev. B is een goed voorbeeld. Kost niet heel veel en zal je CPU een stuk koeler houden met ook nog genoeg mogelijkheden tot overclocken.
Je kunt natuurlijk ook nog een stap verder gaan richting de Thermalright Silver Arrow of een Noctua NH-D14, maar deze zijn aanzienlijk duurder en kunnen misschien wat problemen opleveren gezien hun formaat (ligt aan je kast).

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• M-audio
Moi_in_actie schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 14:51:
Is de standaard koeler voldoende om het ding onder normale omstandigheden (geen zware overclock) enigszins koel te houden: ja. Blijft ie erg koel en kan ik ermee overclocken: nee.

Persoonlijk zou ik altijd een aftermarket koeler kopen, puur omdat deze meestal wat stiller zijn en meer overhead hebben/betere temperaturen geven. Een Scythe Mugen 2 rev. B is een goed voorbeeld. Kost niet heel veel en zal je CPU een stuk koeler houden met ook nog genoeg mogelijkheden tot overclocken.
Je kunt natuurlijk ook nog een stap verder gaan richting de Thermalright Silver Arrow of een Noctua NH-D14, maar deze zijn aanzienlijk duurder en kunnen misschien wat problemen opleveren gezien hun formaat (ligt aan je kast).
Dank je. Overclocken ben ik niet van plan, maar voor die paar tientjes betere koeling hebben kan er ook nog wel bij.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:11
Als je niet gaat overklokken kan de processor 50-100 euro goedkoper, het moederbord ook 100-150, en de koeler ben je in principe niet nodig.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:28
Ja ik zie ook alleen maar erg dure onderdelen, ik weet niet precies wat je met de pc wilt gaan doen, maar je kan makkelijk ~200 euro besparen zonder enige kwaliteitsverlies en amper minder prestaties. Zoals mitsumark al zegt kan zowel het moederbord, CPU als voeding goedkoper.

Een goedkoper moederbord zegt niet zoveel over de kwaliteit en stabiliteit, maar meer over uitgebreide functies voor overclocken en aansluitopties. Met een moederbord van 100 euro haal je een MB in huis die alle functies en aansluiting heeft die je nodig hebt en daarbij gewoon stabiel is. Wanneer een moederbord niet stabiel is, is hij overigens gewoon stuk.

Je hebt nu een k cpu geselecteerd, maar als je niet gaat overclocken kun je de gewone variant nemen. Ook zou ik even nagaan of je niet genoeg hebt aan een i5. Je moet wel erg CPU intensieve applicaties draaien wil je baat hebben bij een i7 tov een i5.

Verder heb je een voeding van 750W uitgekozen terwijl je setup zoals hij hierboven staat amper 100W gaat verbruiken. Aangezien je geen videokaart plaatst kun je prima een 300W tot 400W voeding gebruiken. Zelfs als je nog 1 videokaart bij gaat plaatsen hoef je zeker niet hoger dan 500W te gaan.

Het enige waar ik het niet mee eens ben is het achterwegen laten van een aftermarket CPU koeler. Ik zie dat je de pc in de geluidsstudio gaat gebruiken? Als het noodzakelijk is dat het systeem stil is zou ik zeker die Scythe mugen 2 in je kast zetten. Helemaal als je kijkt dat je nu voor ~800 euro aan componenten hebt samengesteld (maar kan ook voor 600), dan is die 35 euro maar een kleine investering.

• M-audio
Dank voor het uitgebreide advies!

Edit: nog een vraag: kan ik ook eerst met de bijgeleverde cooler proberen en als die niet bevalt (temps te hog worden en/of teveel lawaai) later alsnog een andere, bijv zo'n Mugen monteren? Of krijg ik dan ellende met pastaresten enzo?

[ Voor 78% gewijzigd door M-audio op 02-08-2012 16:30 ]

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-05 18:44
M-audio schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 16:21:
Dank voor het uitgebreide advies!

Edit: nog een vraag: kan ik ook eerst met de bijgeleverde cooler proberen en als die niet bevalt (temps te hog worden en/of teveel lawaai) later alsnog een andere, bijv zo'n Mugen monteren? Of krijg ik dan ellende met pastaresten enzo?
Dat kan prima. De oude koeler kun je gewoon los halen en overgebleven resten koelpasta met b.v. wat keukenpapier en schoonmaak alcohol verwijderen. Daarna nieuwe koelpasta erop, wordt vaak meegeleverd of (pref) koop een tube Artic Cooling MX-4, plaats de nieuwe koeler en tada, it's done. Als je geen ervaring hebt met koelpasta aanbrengen, even zoeken op Youtube. Bij 1155 CPU's kan je het beste een bolletje in het midden doen ter grote van een kleine erwt, de druk van het aandraaien van de koeler zal het dan verspreiden.

edit: in het Youtube kanaal van Overclock3D zit vast ergens iets over het plaatsen van koelers en koelpasta.

[ Voor 8% gewijzigd door Moi_in_actie op 02-08-2012 16:50 ]

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Kan je zeggen met welke software je precies gaat werken. Kunnen we beter inschatten of die dure i7 zin heeft en of je niet beter wat knaken kan besparen.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• M-audio
Bedankt gasten. Dan ga ik het toch eerst met die stock cooler proberen denk ik. Ik ben een beetje huiverig vor het installeren van zo'n aftermarket cooler. Heb daar weleens horror verhalen over gehoord :-)

Er komen 4 geluidskaarten in en als basissoftware Cubase met een heleboel soft synths... Dus ik vraag nogal wat van het systeem denk ik, Dus i7 misschien toch beste keuze, ook om een beetje future proof te zijn?
Pagina: 1