Workstation Advies / 700 euro

Pagina: 1
Acties:

• Pete
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 31-10-2025
Na jaren trouwe dienst is mijn huidige pc aan vervanging toe. Opstarten duurt minuten, dingen gaan traag, en een HD filmpje afspelen geeft vaak problemen.

Ik gebruik mijn pc vooral voor de volgende dingen:
  • Browsen
  • Films bekijken (blu-ray, online)
  • Developen (CPU intensieve applicaties)
  • Virtual Machines runnen (waarschijnlijk maximaal één of twee tegelijkertijd).
De volgende dingen zijn kwa hardware belangrijk:
  • Laag geluidsniveau
  • Formaat (ik wil geen enorme kast meer, hoe kleiner hoe beter)
  • Krachtig genoeg voor de komende 4-5 jaar
  • Ruimte voor ten minste 3 harde schijven+2 ssd's
  • Mogelijkheid om later uit te breiden met goede geluidskaart
Mijn OS is Ubuntu.

Mijn huidige boodschappenlijstje is deze:
#ProductPrijsSubtotaal
1Fractal Design Define Mini€ 81,90€ 81,90
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 206,-€ 206,-
1Samsung 830 series 128GB€ 92,95€ 92,95
1Mushkin Redline 8GB (2x4GB) DDR3 PC3-12800 CL7€ 67,57€ 67,57
1Gigabyte GA-Z77M-D3H€ 87,95€ 87,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 536,37

Waarbij ik de volgende componenten meeneem van mijn oude pc:
#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Green WD20EARS, 2TB€ 120,84€ 120,84
1Samsung SH-B123L (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, Retail)€ 60,90€ 60,90
1Nexus NX-3500€ 0,-€ 0,-

Ik heb hier gekozen voor Micro-ATX aangezien er moederborden voor zijn met genoeg features. Op dit bord zitten 1gb ethernet, 4+2 sata poorten, usb3 en 4 dimm-sloten, en ik zou niet graag minder features zien.

Mijn twijfels zijn of dat de graphics op de cpu voldoende zijn voor mijn wensen (2 schermen)? En zal het veel uithalen als ik bijvoorbeeld voor DDR3-2400 geheugen ga? Ik ben niet van plan te gaan overklokken. Of is er een totaal andere configuratie die beter is?

petersmit.eu

• Pete
Iemand enige suggesties? Of betekent geen suggesties dat ik het perfecte lijstje heb ;)

petersmit.eu

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-05 18:44
Mijn eerste opmerking zou zijn om wat meer geheugen te nemen. Dit omdat je virtual machines wilt draaien, dan is 8GB misschien wat krap. Met de lage kosten van geheugen tegenwoordig is 16GB denk ik een betere optie. Veel sneller geheugen geeft je denk ik weinig toevoeging, dat is meer voor high-end overclocking en benchmarks. 1600Mhz is al meer dan genoeg.

Wat betreft het meerdere monitoren op de interne GPU, ik denk wel dat het kan maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen. Voor jouw doeleinden is het waarschijnlijk krachtig genoeg, ik weet alleen niet hoe het moederbord omgaat met meerdere monitoren tegelijk.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Mooie pc, ik zou als ik jou was wel even kijken of de applicaties die je gebruikt, gebruik kunnen maken van HT en dan misschien de 3770k kopen. Ook zou ik even kijken hoe oud je voeding is, als die net zo oud is als de rest van je pc kan je daar beter ook een nieuwe voor kopen. Voor 50 euro heb je al een goede voeding.
2 schermen op de interne gpu gaat gewoon goed. Je moet dan natuurlijk geen spelletjes willen spelen.

[ Voor 13% gewijzigd door Ernemmer op 02-08-2012 10:43 ]

• xirerf
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-05 11:39
De IGP ondersteunt zelfs drie beeldschermen: http://ark.intel.com/prod...(6M-Cache-up-to-3_80-GHz) . Het is inderdaad wel de vraag of je moederboard dit gaat ondersteunen.

Sneller geheugen dan 1600mhz werkt niet in je voordeel gezien het feit dat de 3570k slechts 1333 en 1600mhz ondersteunt.

• Pete
Bedankt voor de suggesties!
Moi_in_actie schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 10:36:
... Met de lage kosten van geheugen tegenwoordig is 16GB denk ik een betere optie. ...
Mijn gedachtengang was om twee dimm sloten vrij te houden voor later uitbreiding. En voor 2x8GB can ik hier in Finland alleen CL9 geheugen krijgen (i.p.v. de CL7 die ik nu geselecteerd heb). Moeilijke keus...
Ernemmer schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 10:42:
Mooie pc, ik zou als ik jou was wel even kijken of de applicaties die je gebruikt, gebruik kunnen maken van HT en dan misschien de 3770k kopen. ...
Van HT verwacht ik dat het weinig voordelen zal opleveren. Ook ben ik een beetje bang dat de 3770k veel warmer wordt dan de 3750k en daardoor indirect het geluidsniveau omhoog brengt.
...
Ook zou ik even kijken hoe oud je voeding is, als die net zo oud is als de rest van je pc kan je daar beter ook een nieuwe voor kopen. Voor 50 euro heb je al een goede voeding.
Ook daar heb ik aan zitten denken (ook omdat mijn oude pc dan "werkbaar" blijft). Heb je een goed suggestie voor een stille voeding die in the kast past?

petersmit.eu

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-05 20:18
Cas 7 geheugen heeft weinig voordelen tov Cas 9 geheugen. Alleen in synthetische benchmarks ga je verschil zien. Je kunt dus prima gaan voor 2x8GB. Hoewel 2x 4GB met mogelijkheid tot uitbreiding ook natuurlijk een optie is.

HT heeft alleen voordelen wanneer je taken doet die prima parallel uitgevoerd kunnen worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan videoconversie. Echter weet ik niet hoe goed de programma's die jij draait meerdere threads kunnen gebruiken. Is dit niet het geval dan gewoon die i5 nemen. Overigens is die i5 geen stakker, hij is maar een beetje langzamer dan de i7 en alleen in bepaalde taken. Overigens is die i7 qua warmteproductie ongeveer gelijk aan die i5, daar hoef je het niet om te laten.

Een stille voeding is bijvoorbeeld: pricewatch: be quiet! Efficient F1 350W

Als stilte overigens belangrijk voor je is, is een aftermarket CPU koeler ook een goede investering. Bijvoorbeeld pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO als je niet wilt gaan overklokken. Overigens als je niet wilt overklokken kun je ook een H77 moederbord nemen met een non k CPU.

[ Voor 17% gewijzigd door jaapsander op 03-08-2012 11:25 ]

Pagina: 1