• xdwarfx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-10 15:56
Beste medetweakers,

Allereerst ben ik geen high tech overclocker :) maar ben mij sinds een half jaar wel aan het inlezen en uitproberen uiteraard :) dus hopelijk kunnen jullie mij verder helpen met mijn probleem.

Mijn systeem:

Corsair Carbide 500R Black
Sony DVD brander
Corsair H100
i7 2600K (stabiele overclock naar 4.4)
Corsair 8gb (stabiele overclock naar 1866mhz)
Asus P8Z68-V Pro
Crucial M4
Asus HD6990 (incl Arctic HD6990 luchtkoeler)
Corsair Professional Gold AX750

Alles draait als een zonnetje en enige tijd geleden heb ik de bios switch van de 6990 omgezet naar de 880mhz stand. Ook dit werkt allemaal prima.

Het probleem zit hem nu in het volgende; Toen ik de originele luchtkoeler er nog op had zitten maakte hij veel te veel lawaai (is bekend van deze kaart) maar kon ik ook de kaart niet extra overclocken.

Bij de reviews die ik gelezen heb, zetten ze bij AMD Overdrive het energievermogen op 20% en gaan ze vandaar uit verder middels Trixx of Afterburner (of van Overdrive afblijven en rechtstreeks doen middels vorige genoemde programmas).

Bij mij kreeg ik dan het bekende zwarte scherm als ik Furmark deed draaien of met BF3 een hangend scherm (temps naar de 103 celcius GPU1) terwijl anderen de kaart vlot naar 950mhz core en 1375mhz memory trekken.

Maakt niet uit wat ik deed, enkel de stock 880mhz doet het stabiel. Om zowel van het harde fan geluid af te zijn als de mogelijkheid om mn kaart enigzins te clocken heb ik de Arctic 6990 luchtkoeler aangeschaft (mooi ding en heb geen ervaring met het zelf van scratch uit in elkaar zetten van waterkoeling).

De installatie liep vlot (alles volgens het boekje en diverse youtube filmpjes voor hulp) en draaien maar zou je zeggen. Helaas is dit niet het geval. Ik kan wederom niet clocken op de een of andere manier

Hebben jullie opties of ligt het aan mijn voeding?

Alvast bedankt!

Verwijderd

Ten eerste, geloof niet alles wat men op die filmpjes neerzet.
Ten tweede, waarom die kaart overclocken, nergens voor nodig als je diehard OCer bent.
Kaart heb ik zelf ook en ga deze echt niet OCen, zelfs de switch heb ik nooit gebruikt en zal dit zelf nooit gaan doen ook.

• xdwarfx
Waarom OCen? Omdat ik dat wil en het kan met deze kaart :)

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:13
Ik denk dat je voeding het makkelijk aan moet kunnen.
misschien heb je iets niet goed gemonteerd. Temps van 103 graden lijken mij niet gezond.

Met overclocken is er ook nooit een garantie dat het werkt. En misschien heeft de GPU wel een hoger voltage nodig om op 950 mhz te werken.

Overclocken is trial and error ( heel veel ), je zult dus moeten proberen waar het aan ligt, de GPU zelf of het geheugen of misschien een ander onderdeel op de kaart. Probeer eerst het geheugen over te clocken tot dat je artifacts krijgt, en zet hem er dan onder. Probeer dan je GPU over te clocken tot je artifacts krijgt, en zet hem dan een stapje terug. Om verder te gaan kun je waarschijnlijk wel software matig het voltage van het geheugen en de GPU verhogen.

Proberen is hier het sleutelwoord. En sommige kaarten gaan niet zo hard ( denk aan een slechte batch bijvoorbeeld ). Je zou de kaart ook terug kunnen sturen en een nieuwe bestellen. Misschien dat je met een andere meer geluk hebt.

Zucht...

Verwijderd

103 graden is echt niet gezond en dat met een Artic koeler.
Mijne heeft de 65 graden nog nooit gezien hier en zal het bij mij nooit gaan halen of hij moet stuk zijn.
Die hoge temps is echt niet goed, mss een tip, opnieuw installeren de koeler en zoals aangegeven wordt beetje voor beetje gaan clocken.

• xdwarfx
Maybe dat mijn bericht niet helemaal duidelijk was omtrent de temps... met stock cooler deed hij 103 celcius nu met de Arctic 71,5 celcius max en Vreg op max 97,1 celcius. Over de Arctic cooler ben ik dus tevreden want dat scheel 30 celcius.

Nu met BF3 online schijnt hij te stabiliseren na wat uren gespeelt te hebben. Wat ik alleen niet begrijp is waarom dan met Furmark hij eruit klapt? Toch geeft GPU Z log aan dat bij BF3 er een GPU load is van 100%

Is Furmark dan zo'n belachelijk zwaar programma en dus in mijn geval geen goede manier om te oc'en?

• Cobra8811
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-10 23:18
Furmark is veel zwaarder dan wat de kaart in een spel te zien zal krijgen,k zou een benchmark draaien die zijn meestal wat meer realistisch in videokaart gebruik.en je kunt mooi zien of je wel een fps boost krijgt van de OC

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:22

D4NG3R

kiwi

:)

Verwijderd schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 10:34:
Ten eerste, geloof niet alles wat men op die filmpjes neerzet.
Ten tweede, waarom die kaart overclocken, nergens voor nodig als je diehard OCer bent.
Kaart heb ik zelf ook en ga deze echt niet OCen, zelfs de switch heb ik nooit gebruikt en zal dit zelf nooit gaan doen ook.
Omdat het kan en omdat elke diehard OC'er dit zou willen doen.
xdwarfx schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 15:13:
Is Furmark dan zo'n belachelijk zwaar programma en dus in mijn geval geen goede manier om te oc'en?
Furmark trekt de GPU letterlijk naar 100%, ook het VRAM word hierbij flink onder druk gezet.

Even ter vergelijking: Als ik mijn opgevoerde CFX HD5770 setje onder "100%" GPU load heb zitten bij BF3, raken ze net de 75c niet aan. Onder furmark trek ik ze echter zo naar 84c. Gewoon een dikke 10c verschil terwijl CCC mij verteld dat zowel BF3 als FM 100% van de kaarten eisen.

Edit: Om even antwoord te geven op je vraag, heb je het voltage al (iets) proberen op te schroeven?

[ Voor 4% gewijzigd door D4NG3R op 04-08-2012 02:15 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Pagina: 1