Slechts 1 rem op achterwiel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-05 15:45
Door omstandigheden, overweeg ik slechts 1 rem op m'n racefiets.

Alleen rem op voorwiel kan natuurlijk niet.

Het wordt dus de achterwiel. Nu zal de remweg wellicht wat langer worden. Mar voor de rest, maakt het voor andere dingen nog veel uit? Iemand die het weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Je remweg wordt echt een stuk langer dan met twee remmen omdat je gewicht naar voren verplaatst bij hard remmen en je achterwiel dus nog minder grip hebt. Zorg wel dat je 'm dus makkelijk kunt laten blokkeren en dus maximaal (tegen blokkeren aan) kunt remmen.
Voor de rest kan het best en bedenk maar zo: een oma fiets heeft ook maar 1 rem, de terugtraprem.
Je frame, wielen etc. kunnen het prima hebben of je moet een radiaal gespaakt wiel hebben maar dat lijkt me heel sterk in een racefietsachterwiel en dan wordt het kracht-zetten op je pedalen ook een probleem :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:43
Hatsieflatsie schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 00:49:
Want? Als ik zou moeten kiezen doe dan alleen maar een voorrem daar kun je veel harder mee remmen (ja ook zonder dat je over de kop vliegt).

Een neef van mij heeft ooit een mtb marathon in Oostenrijk proberen uit te rijden met een defecte voorrem, na een kilometer of 5 hebben we toch maar de achterrem naar voren verplaatst. Met een beetje extra voorzichtigheid is hij de laatste 30 km toch goed doorgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Hatsieflatsie schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 00:49:

Die mag je me uitleggen :) Je remt voor 80% (uit de lucht gegrepen, maar waarschijnlijk aardig accuraat) met je voorwiel, je achterband doet verdomd weinig. Veel velomobielen (je weet wel: die ligfietsen met kapje) hebben niet eens achterremmen.
Het wordt dus de achterwiel. Nu zal de remweg wellicht wat langer worden. Mar voor de rest, maakt het voor andere dingen nog veel uit? Iemand die het weet?
Nou, je remweg wordt flink langer. Er is een reden dat er geen (of nauwelijks nog?) fietsen met terugtraprem worden verkocht en als dat zo is, dat er een handrem voor de voorband bij zit :)

[ Voor 4% gewijzigd door Grrrrrene op 01-08-2012 08:01 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
bij de motor leerde ik dat je met 2/3 met je voorwiel remt en 1/3 op je achterwiel. met remmen druk je als het ware de motor schuin naar voren naar beneden zegmaar. Lijkt me dat het bij een fiets hetzelfde werkt. in ieder geval zou ik als ik moest kiezen toch het voorwiel gaan, alleen achterwiel geeft een langere remweg, en met de snelheden op een renfiets lijkt me dat niet echt veilig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Weet niet waar je exact wilt fietsen, maar besef dat je iig in BE niet de openbare weg op mag zonder twee functionerende remmen (vandaar dat alle terugtrapremfietsen daar een simpel voorremmetje hebben), iirc was dat in DE ook het geval. In NL geldt die plicht weer niet, maar hou er rekening mee dat een tripje over de grens een bekeuring riskeert als je geen twee werkende remmen hebt.

Natuurlijk staan agenten niet achter de bosjes te loeren, maar als je een ongeluk krijgt - ongeacht of het veroorzaakt is door gebrekkig remvermogen - loop je risico op en volledige aansprakelijkheid en een boete erbovenop :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-06 21:48
Probeer het gewoon eens. Ga hard fietsen en rem zo hard mogelijk met alleen je achterrem. Zorg wel even dat je een lange broek en een shirt met lange mouwen aan heb, het slaap zo lastig met schaafwonden.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenDJ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:34
Antaresje schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 08:54:
Probeer het gewoon eens. Ga hard fietsen en rem zo hard mogelijk met alleen je achterrem. Zorg wel even dat je een lange broek en een shirt met lange mouwen aan heb, het slaap zo lastig met schaafwonden.
Ik denk dat de situatie na het zo hard mogelijk remmen met alleen de voorrem niet heel veel hiervan afwijkt, met als toevoeging wellicht een ingedeukte schedelpan...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
RubenDJ schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 08:58:
[...]

Ik denk dat de situatie na het zo hard mogelijk remmen met alleen de voorrem niet heel veel hiervan afwijkt, met als toevoeging wellicht een ingedeukte schedelpan...
Bij remmen komt er zoveel gewicht op je voorwiel dat je dat niet of nauwelijks geblokkeerd krijgt. Je achterwiel gaat meteen schuiven.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remysan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-06 20:24
Er zijn nog genoeg fietsen met alleen een terug trap rem, en in tegenstelling tot een motor etc die zal idd vanwege de vering meer naar voren gaan duiken dat zal een normale fiets niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Antaresje schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 08:59:
[...]

Bij remmen komt er zoveel gewicht op je voorwiel dat je dat niet of nauwelijks geblokkeerd krijgt.
Op een droog geasfalteerd wegdek...

In een bocht of op ijs/sneeuw/natte klinkertjes/bladeren "ligt" (pun intended) dat iets anders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-06 11:15

Chakotay

Lick here to continue

Ik denk dat er met een racefiets niet veel op ijs/sneeuw/etc gereden gaat worden, en zeker met een racefiets zou ik toch wel erg graag fatsoenlijke remmen willen... Alleen een achterremmetje valt daar imo niet onder. Ondanks het gebrek aan vering verschuift de belasting tijdens het remmen nog steeds naar het voorwiel, je moet gewoon niet als een baviaan in 1x die hendel vol inknijpen :)

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-06 13:32

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Grrrrrene schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 08:01:
[...]

Nou, je remweg wordt flink langer. Er is een reden dat er geen (of nauwelijks nog?) fietsen met terugtraprem worden verkocht en als dat zo is, dat er een handrem voor de voorband bij zit :)
Ja, maar dat is niet de reden. Voordat ik een racefiets had had ik alleen maar fietsen met terugtraprem. Ook al mijn vriendjes en mijn ouders en eigenlijk iedereen die ik kende hadden alleen maar fietsen met een terugtraprem.
De reden dat er nu bijna geen fiets met terugtraprem meer verkocht wordt is omdat bijna elke fiets wel een versnellingsnaaf of derailleur heeft. En dat gaat nu eenmaal niet samen met een terugtraprem.
Op een normale fiets is het ook helemaal geen probleem, daar verschuift het gewicht veel minder dan op een racefiets. Bij een normale fiets zit je rechtop waardoor het zwaartepunt van je eigen gewicht halverwege de trapas en de achteras ligt en verplaats je je eigen gewicht zelfs naar achteren omdat je achteruit moet trappen om te remmen.

Uiteraard gaat dit niet op voor een racefiets waar je eigen zwaartepunt voor de trapas ligt en het gewicht bij remmen nog veel verder naar voren wordt verplaatst. Bij een racefiets met maar één rem zou ik die ook op het voorwiel willen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
Iva_Bigone schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 09:10:
[...]

Op een droog geasfalteerd wegdek...

In een bocht of op ijs/sneeuw/natte klinkertjes/bladeren "ligt" (pun intended) dat iets anders ;)
Uiteraard, maar daar heb je zelfs met twee werkende remmen een uitdaging. Hoe je het ook wendt of keert, als je op een racefiets maar één rem wil hebben, dan kun je die het beste op het voorwiel zetten. Dan nog snap ik niet waarom je niet gewoon twee remmen op je fiets zet. Je neemt deel aan het verkeer, je brengt dus niet alleen jezelf maar ook anderen in gevaar door met halve remmen te gaan rijden.

Als je geen remmen op je fiets wil, dan moet je maar op de baan gaan fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

remysan schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 08:59:
Er zijn nog genoeg fietsen met alleen een terug trap rem, en in tegenstelling tot een motor etc die zal idd vanwege de vering meer naar voren gaan duiken dat zal een normale fiets niet doen.
Dat doet een normale fiets even goed, het heeft weinig tot niets met de vering te maken en alles met traagheid van massa. Ga eens hard op de terugtraprem staan en kijk wat er gebeurt. Je achterwiel gaat snel slippen. Hoe komt dat? Omdat zodra je begint met remmen het gewicht relatief naar voren verschuift en dus de druk op het achterwiel juist afneemt. Op gegeven moment is de druk zo licht dat je geen grip meer overhoudt. Dan gaat het achterwiel slippen en verlies je veel remkracht.

Wat wel veel uitmaakt is de geometrie van je (motor)fiets. Een fiets waar je achterovergezakt op zit (ligfiets of chopper bijv) heeft zoveel gewicht op het achterwiel dat dat toch de primaire rem zal blijven. Op een racemotor of racefiets zit je juist helemaal naar voren waardoor om te beginnen al weinig druk en dus grip op het achterwiel zit, zodra je remt schuift het helemaal naar de voorwiel. Juist op een racefiets wil je dus primair met je voorrem remmen :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Maasluip schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 10:13:
[...]
De reden dat er nu bijna geen fiets met terugtraprem meer verkocht wordt is omdat bijna elke fiets wel een versnellingsnaaf of derailleur heeft. En dat gaat nu eenmaal niet samen met een terugtraprem.
Ik had vroeger een fiets met drie versnellingen en een terugtraprem. Het ding zag er verrassend simpel uit ik heb ooit een keer de lagertjes ervan vervangen.

Ik heb nu een mooi weer sportfietsje met een derailleur en handremmen en dat fietst wel lekkerder.
Maar remmen zijn toch ook een stukje veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

En het hangt ook nogal van het soort remmen af. Met simpele blokjesremmen, of schijf-/trommelremmen met een soort ABS blokkeert het voorwiel niet snel. Maar met krachtiger blokjesremmen (V-Brakes) of schijfremmen zonder ABS is het echt niet zo'n kunst om je voorwiel te laten blokkeren, met een duikeling, of een veel minder controleerbare schuiver tot gevolg. Zeker op fietsen waar je wat meer voorover zit zoals een racefiets.

Dan kan je wel roepen dat je niet als een baviaan in je rem moet knijpen, maar in een reflex denk je daar echt niet bij na.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

[...]

Bij remmen komt er zoveel gewicht op je voorwiel dat je dat niet of nauwelijks geblokkeerd krijgt. Je achterwiel gaat meteen schuiven.
en dan? ga je niet dood van hoor, je kan gewoon met n geblokkeerd achterwiel n rechte lijn remmen (n paar meter zwarte streep en dan n klapband was het resultaat van de laatste keer dat ik dat met een terugtraprem probeerde, daarna altijd MTB's gehad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:58
En dan...... Dan was je remweg opeens te lang en lag je onder een auto. Meeste remkracht haal je met de meest gebruikelijke types (motor)fietsen nu eenmaal met de voorrem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-06 11:31

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Wat zijn de omstandigheden dat je dit zou willen. Er zullen vast systemen bestaan waar je met 1 handle 2 remmen kan bedienen.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

http://mijnwetten.nl/regeling-voertuigen/artikel5.9.38
1. Fietsen moeten zijn voorzien van een goed werkende rem. Lid 1 en 2: visuele controle.
2. Fietsen met uitsluitend velgremmen moeten zijn voorzien van twee goed werkende afzonderlijke remmen, waarmee twee wielen kunnen worden geremd.
Ook iets om rekening mee te houden lijkt me. Kun je echt geen 2 remmen aan sturen met 1 handle? Wat is de reden eigenlijk? Kapotte hand ofzo?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-06 06:46
Er zijn ook remgrepen waar 2 remkabels aan kunnen. Dan heb je je voor en achter rem op 1 remgreep. Voor hydroliek bestaan er ook vergelijkbare remgrepen. (ik werk in de revalidatie techniek en daar bouwen we regelmatig dergelijke systemen op al dan niet icm een parkeerrem)

[ Voor 49% gewijzigd door martijn_tje op 04-08-2012 14:22 ]

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Mag ik nieuwsgierig zijn? Want de enige reden die ik kan bedenken is gewichtsbesparing, is dat de reden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als ik voor een rem zou moeten kiezen, zou ik voor het voorwiel kiezen. Dan sta je veel eerder stil, de enige reden dat sommige fietsen alleen een rem achter hebben is omdat het voorwiel niet bedient wordt met de trappers en dat een terugtraprem is.

En het is inderdaad te combineren. Voor fietsen heb ik het nog niet gezien als ik eerlijk ben maar Honda heeft het op hun motorscooters.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-06 06:46
Het is een race fiets, dus zal je er ook wel hard mee willen gaan, is het dan handig om in te leveren op remmend vermogen?
Marzman schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 14:22:
Voor fietsen heb ik het nog niet gezien
ziet er zo uit

Afbeeldingslocatie: http://www.fietsonline.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/1/5/1582302_1.jpg
Even googelen op "remgreep dubbele kabel"

[ Voor 101% gewijzigd door martijn_tje op 04-08-2012 14:28 ]

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-06 21:04

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Remmen. Zo overrated :+

Anyway. Als je dan toch met 1 rem gaat fietsen: voorrem erop!

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

(...)
Nope, er zijn meer dan genoeg naafversnellingen met terugtraprem. De reden dat terugtrapremmen zoveel mogelijk worden vermeden is omdat het hele slechte soorten remmen zijn. Als er een calamiteit is en je moet remmen, maar je voeten staan net verkeerd, dan kun je niet voldoende remkracht uitvoeren. Het enige voordeel van een terugtraprem is dat hij geheel kan worden weggewerkt in de naaf en dus geschikt is voor gebieden met onaardige omstandigheden.
Op een normale fiets is het ook helemaal geen probleem, daar verschuift het gewicht veel minder dan op een racefiets. Bij een normale fiets zit je rechtop waardoor het zwaartepunt van je eigen gewicht halverwege de trapas en de achteras ligt en verplaats je je eigen gewicht zelfs naar achteren omdat je achteruit moet trappen om te remmen.
Nee, het is op een 'normale' fiets juist veel erger dan op een racefiets. Het moment dat je gewicht maakt tijdens remmen zorgt ervoor dat het effectieve zwaartepunt veel verder naar voren komt te zitten dan op een racefiets. Echter, op een racefiets zul je waarschijnlijk veel harder remmen, waardoor netto het effect ongeveer hetzelfde is.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
[...]

Beetje jammer alleen dat je lichaam vervolgens wél rechtdoor wil en je voorwiel blijft staan op de plek waar 'ie stond.. Eén keer raden waar je je lichaam dan terugvindt.. ;)

Het goeie antwoord is in ieder geval niet "achter je voorwiel" ;)

Verder is alleen een voorwielrem IMO levensgevaarlijk bij niet-optimale omstandigheden. En dan niet alleen te bedenken aan nat weer, maar denk ook aan grit/zand/andere meuQ op de weg.

En met alleen een achterwiel remmen kan prima :+ (@1 minuut 10 sec) :

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=v6EX6qDIw4w#t=1m10]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-06 21:54
Osiris schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 15:14:
[...]

Beetje jammer alleen dat je lichaam vervolgens wél rechtdoor wil en je voorwiel blijft staan op de plek waar 'ie stond.. Eén keer raden waar je je lichaam dan terugvindt.. ;)

Het goeie antwoord is in ieder geval niet "achter je voorwiel" ;)

Verder is alleen een voorwielrem IMO levensgevaarlijk bij niet-optimale omstandigheden. En dan niet alleen te bedenken aan nat weer, maar denk ook aan grit/zand/andere meuQ op de weg.
Je zou je toch bijna afvragen waarom motorfietsen voor twee grote schijven hebben en achter één miniscuul schijfje.
Volgens jouw theorie zou een motorrijder tenslotte ook voorbij z'n voorwiel moeten landen omdat het lichaam wél rechtdoor wil.
Voor wat betreft rotzooi en dergelijke op de weg, het toverwoord is doseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

ninjazx9r98 schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 15:20:
[...]

Je zou je toch bijna afvragen waarom motorfietsen voor twee grote schijven hebben en achter één miniscuul schijfje.
Volgens jouw theorie zou een motorrijder tenslotte ook voorbij z'n voorwiel moeten landen omdat het lichaam wél rechtdoor wil.
Voor wat betreft rotzooi en dergelijke op de weg, het toverwoord is doseren.
Een motor heeft nog een kleine 100kg aan motor pal achter het voorwiel plakken ;)

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

100kg? Dat is een lichte motor, dubbele is gangbaarder, en de luxere/lompere rijdende bankstellen nog veel meer.

Het verschil is dat een motor z'n gewicht veel lager draagt dan een fiets, dus is de arm van de kracht bij het remmen kleiner. Je moet dus veel lomper zijn om een motor over z'n kop te krijgen. Dat gezegd, vrijwel iedere moderne motor heeft zowel het vermogen als het remvermogen om dat voor elkaar te krijgen...

Mbt voor vs achter remmen - de remmen doen verschillende dingen, de gevolgen van verlies van grip zijn voor en achter anders, dus wil je ook beide opties hebben voor verschillende omstandigheden.

Als je voorwiel gaat slippen raak je vrijwel direct controle kwijt over je fiets en val je. Staat tegenover dat je veel meer grip ermee hebt en dus remkracht erop los kunt laten. In een rechte lijn op goed wegdek stop je dus het best met je voorrem. Je achterwiel heeft minder grip, maar de gevolgen van een slip zijn beperkt. Je kunt beheerst slippen en je kunt een minder beheerste slip vaak alsnog herstellen. Je achterrem wil je dus gedoseerd gebruiken onder omstandigheden waarin je sowieso minder grip hebt, bijv in een bocht (sowieso wil je niet remmen in een bocht, maar soms overstekende gieters enzo kun je niet anders) of op slecht wegdek.

Daarom dat twee remmen op verschillende wielen een pre zijn. Als ik kijk naar hoe vaak racefietsers ongelukken hebben, hoe hard ze dan gaan en en hoe slecht ze daar soms - bij gebrek aan enige vorm van beschermende kledij - vanaf komen zou ik het erg onverantwoord noemen om de technische mogelijkheden om een ongeluk te vermijden (remmen dus) nog meer te beperken dan ze al zijn. Als je het toch wilt ben je waarschijnlijk beter af met alleen voorrem, maar dan moet je dus nog beter anticiperen mbt bochten en wegdek, en dat betekent vrijwel per definitie rustiger rijden en meer afstand houden :o

[ Voor 16% gewijzigd door dion_b op 05-08-2012 23:55 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10-06 20:13

Sharky

Skamn Dippy!

[...]

Dat is ook wat kort door bocht, ik heb dat wel een paar keer zien gebeuren. Waren overigens in alle gevallen trommelremmen.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
[...]

Ja, maar dat is niet de reden. Voordat ik een racefiets had had ik alleen maar fietsen met terugtraprem. Ook al mijn vriendjes en mijn ouders en eigenlijk iedereen die ik kende hadden alleen maar fietsen met een terugtraprem.
Gaat prima samen :) Ik heb een fiets met 3 versnellingen en terugtraprem gehad. De reden dat jouw vriendjes (en ik ook) vroeger een terugtraprem hadden, was omdat dat toen gewoon de standaard was en het een erg onderhoudsvriendelijk systeem is. Heel robuust zonder kabels en alles netjes in de naaf weggewerkt. De problemen zijn hierboven al opgenoemd: als je met de trapers net boven en onder zat kon je amper remmen en de remkracht op het achterwiel betekende een lange remweg.
Dat maakt volgens mij geen bal uit. Je zwaartepunt zit op een normale fiets hoger, waardoor er meer koppel om het zwaartepunt ontstaat. Het is bij gelijke snelheid bij een racefiets misschien wel zo dat er minder druk op het voorwiel ontstaat (kan het niet kwantificeren omdat ik de exacte maten/afstanden niet heb).

De TS heeft nog niet verteld waarom er maar 1 rem op kan. Ik zou eigenlijk gewoon niet op een fiets zonder remmen rond willen rijden, want alleen een voorrem heeft ook nadelen. Het is inderdaad zo dat een blokkerend achterwiel veel eenvoudiger te controleren is dan een blokkerend voorwiel. Sterker nog: dat achterwiel vertrouw ik wel, met een blokkerend voorwiel ga ik gegarandeerd onderuit op een gladde weg.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Pagina: 1