Toshiba L-serie of Qosmio?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zim
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-09 14:06
Geachte tweakers,

Ik heb al veel topics gelezen, maar kom (nog) geen concreet antwoord tegen, vandaar dit topic. Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen met het uitzoeken van een nieuwe Toshiba.

Ik heb al jaren Toshiba laptops en ben hier in grote lijnen erg tevreden mee. Goede kwaliteit tegen een redelijke prijs. Vandaar dat mijn keuze voor een Toshiba al gemaakt is. Wellicht wat subjectief en op basis van gevoel in plaats van prestaties, maar ach, ik ben een gevoelsmens zullen we maar zeggen.

Een jaar of tien terug heb ik twee maal een Toshiba portege (p2 en p3) gehad. Daarna even niets en later (voor op vakantie) een multimedia duo-core met Harman Kardon speakers, prima ding. Vorig jaar voor mijn werk een (goedkope) C-serie (i5, rond de € 450) gekocht en deze geupdated met extra geheugen en een SSD. Goede prestaties voor een lage prijs. Die sleep ik overal mee naartoe voor mijn werk en functioneert daarvoor prima.

Maar terug naar de essentie:
Voor mijn vrouw en voor op vakantie zoek ik nu nog een Toshiba laptop. Ik wil dit keer wel een degelijke, want hij zal intensief gebruikt worden. Gaat voornamelijk om multimedia toepassingen (films, series, etc) , internet, Office en voor mij op vakantie moet ie Diablo III redelijk kunnen draaien. BF3 zou de kers op de taart zijn, maar dat is geen expliciet vereiste. Budget ligt rond de € 800 tot maximaal € 900. Hij zal hoofdzakelijk in de huiskamer staan, dus gewicht en accuduur maken me weinig uit. Wel heeft een 15,6” de voorkeur, meer omdat ik 17” nogal aan de grote kant vind voor een laptop, maar ook dat is geen expliciete voorwaarde.

Verder denk ik dat je voor rond de € 800 al wel een redelijke i7 met een behoorlijke grafische kaart moet kunnen krijgen. Ik kom dan al snel bij L850-150 of bij Qosmio F750-11R.
Uit wat rondzoeken op tweakers en google kom ik dan wel tot de conclusie dat de L-serie als kwalitatief wat minder wordt beschouwd en dat de Qosmio de ultieme multimedialaptop zou zijn. De Qosmio is zo’n € 100 duurder, maar heeft ook een oudere i7 en ook de videokaart van de Qosmio heeft een lagere benchmarkscore op videocardbenchmark.net. Mijn vraag is dan ook welke laptop ‘beter’ is en vooral waarom? Op internet zie ik aardig wat mensen die dan toch de Qosmio aanraden, maar wat heeft deze dan (behoudens de HK luidsprekers) wat de L-serie niet heeft? Ik kom er zelf niet achter en hoop dat jullie wellicht ervaringen hebben met de Qosmio serie om uit te leggen wat nu precies die extra kwaliteit van de Qosmio inhoudt.

Ik ben benieuwd en alvast dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Waf.

Gevoelsmensen zul je hier weinig zien op tweakers, ik ben er wat hardware betreft ook niet een en kan mij derhalve niet vinden in je keuze. Ik kan je geen Toshiba aanraden voor jouw budget en voor ieder van de genoemde voorbeelden kan ik machines aanwijzen die op verschillende vlakken simpelweg de meerdere zijn van zowel de L-serie als de Qosmio. Met name de Qosmio die je aanhaalt is extreem overpriced:

- Je krijgt een vorige generatie i7 processor
- Vorige generatie videokaart
- Niet eens een HD-scherm: 1366*768

Voor 900 euro ben je dan mooi in de aap gelogeerd. Daar kun je een veel betere Asus N56 mee samenstellen en zelfs voorzien van SSD voor minder geld. Welke van de twee laptops die je aanhaalt is beter? Geen, ze doen allebei onder voor concurrenten. Toshiba is al jaren geen marktleider meer op laptopgebied, tegenwoordig komt met name Asus vaak in de aanraders vanwege de vaak beste prijs/kwaliteitverhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet helaas aankomen met dezelfde mening. Qua specificaties is het absoluut niets bijzonders -een vergelijkbare dell checkt 30% -40% goedkoper in-, en qua bouwkwaliteit? Ik heb even snel een review nagaslagen van de Qosmio, en anandtech lijkt te suggereren dat die 30% goedkopere dell nog beter is ook. Laat staan de vergelijking met bijvoorbeeld de N56.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zim
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-09 14:06
Dank voor de heldere en vooral ook eerlijke antwoorden.

Ik was nog altijd in de veronderstelling dat Toshiba goede laptops maakt met een gunstige prijs/kwaliteit verhouding. Ik ben blij dat ik jullie deze vraag gesteld heb, want blijkbaar is het hoog tijd om dat gevoel aan te passen aan de realiteit en verder te kijken dat mijn gevoel dicteert..

Ik ga weer terug naar af en ga me nogmaals eens goed verdiepen in het huidige aanbod laptops en dan niet alleen maar Toshiba. Terug naar het forum dus en uiteraard de gloednieuwe Notebook Best Buy Guide: augustus 2012. De kans is groot dat het dan geen Toshiba wordt, dat begrijp ik.

Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
zimm schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 09:36:
Dank voor de heldere en vooral ook eerlijke antwoorden.

Ik was nog altijd in de veronderstelling dat Toshiba goede laptops maakt met een gunstige prijs/kwaliteit verhouding. Ik ben blij dat ik jullie deze vraag gesteld heb, want blijkbaar is het hoog tijd om dat gevoel aan te passen aan de realiteit en verder te kijken dat mijn gevoel dicteert..

Ik ga weer terug naar af en ga me nogmaals eens goed verdiepen in het huidige aanbod laptops en dan niet alleen maar Toshiba. Terug naar het forum dus en uiteraard de gloednieuwe Notebook Best Buy Guide: augustus 2012. De kans is groot dat het dan geen Toshiba wordt, dat begrijp ik.

Dank.
Je moet nooit een laptop kiezen op basis van het merk. Dat is namelijk de minste zeggende factor wat iets over een laptop zou kunnen vertellen. Zo heb ik bijvoorbeeld een hoop slechte laptops van Asus gezien (de vorige series van de N series: N53 en de N55) maar de huidige N series zijn bijna het tegenovergestelde (N56). En deze is bijna uitstekend... Hetzelfde verhaal met Sony... ze maken aan de ene kant hele slechte laptops die behoorlijk overpriced zijn (de vorige E series). Maar de zakelijke lijn van Sony (De S en de Z series) worden zo een beetje samen met de Asus N series het meeste geadviseerd omdat deze 2 een van de weinige laptops zijn die je geld ook daadwerkelijk echt waard zijn.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10