sypie schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 15:52:
[...]
Wil dat ook zeggen dat je collega's altijd je vrienden zijn? Volgens mij niet. Met collega's heb je doel om je bedrijf te laten groeien. Met vrienden kun je de tijd buiten je werk besteden. Totaal verschillende dingen dus.
Nee, natuurlijk zijn niet al mijn collega's mijn vrienden. Dat is dan ook de reden waarom ik mijn baas bijvoorbeeld niet toevoeg, hij zal nooit een 'vriend' worden, al is het omdat ik dat op afstand wil houden ivm machtverhouding enzo. Dus niet offline en ook niet online. Terwijl we wel gewoon op heel vriendschappelijke voet staan hoor, maar voor mij is dit in principe de enige uitzondering die ik maak in voordeel van het 'prive en werk gescheiden houden'.
Maar met alle mensen met wie ik leuk op kan schieten, en heel toevallig (of niet) ook mijn collega zijn, daar heb ik geen bezwaar tegen om als 'vriend' te hebben op facebook.
Als ik mensen echt zat ben (met hun postgedrag) unfriend ik ze ook even makkelijk. Zo had ik zo'n klasgenoot die zich in ene ontpopte als een ware Christenfanaat die de godganse dag alleen maar Bijbelse versen online kwakte, weg ermee. Of zo'n griet die 100x per dag praat met d'r vriendinnen over d'r zwangerschapsyoga en moederkoek enzo, delete.
Verwijderd schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 16:12:
[...]
Ik stel een vraag: hoe het komt dat er wat moeilijk wordt gedaan naar de mensen toe die graag werk en privé gescheiden willen houden. That's it. Dat is een vraag. In plaats van antwoord te geven begin jij me uit te leggen hoe het werkt hier op een forum.
Dat is op zich wel een interessante natuurlijk. Ik denk omdat een hoop mensen (zoals ik) het zich maar moeilijk voor kunnen stellen hoe dat is. Je zegt zelf bijvoorbeeld dat je over het algemeen niet zoveel loslaat over je privé leven, maar dat je evengoed wel geïnteresseerd bent in dat van een ander. Even los van je gamevrienden op FB, zou je dus prima mensen kunnen volgen op FB waar je wel in de interesse in toont, maar dan eigenlijk op heel non-intrusive manier én zonder dat je zelf ooit iets neer hoeft te zetten.
(Mijn ervaring is bijvoorbeeld dat ik ongeveer 200 vrienden heb op FB, maar dat er zeg maar slechts een vaste kern van hooguit 30 man regelmatig status posts doen, en dat daar weer een fractie van direct contact zoekt via een krabbel of chatbericht). Wat dat betreft vind ik het ook leuk om bij te houden wat mijn 'echte' vrienden doen. Daar heb ik niet altijd even veel tijd voor, maar je blijft dan toch op de hoogte van wat er speelt in iemands leven (oprechte interesse dus).
Tarkin schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 23:39:
Het is gewoon een ordinaire verslaving op den duur om altijd maar te checken wie wat gepost heeft. Verder is het een veredelde versie van "kijk mij toch perfect zijn". Als je je daar tegen afzet, dan kan je niet gelukkig zijn? Komop man!
Verder, zoals hierboven algezegd. Het is strickt persoonlijk. Maar je zou de eerste niet zijn die ontslagen wordt omdat je in een opwelling een kwaad bericht typt. keuzes keuzes keuzes
FB is maar net wat je er zelf van maakt toch? Zelf kijk ik er zeker niet dagelijks op, wat mij betreft geen ordinaire verslaving dus (niet zoals GoT

). En 'kijk mij perfect zijn'? Ligt denk ik meer aan je vrienden (of aan je eigen kijk op het leven) dan aan iets anders lijkt me. Als iemand iets leuks heeft gekocht, of iets lekker aan het eten is, of iets leuks aan het doen is, dan is dat toch gewoon leuk voor die ander? Van mij geen afgunst hoor... In mijn beleving heeft dat weinig te maken met een 'imago' wat mensen zichzelf willen aanmeten, maar gewoon wat mensen bezig houdt.
Overigens vind ik het maar terecht wanneer mensen ontslagen worden als ze 'en public' hun collega's, klanten of werkgever afzeiken. Zoiets doe je toch niet op zo'n semi-openbaar medium? Als je problemen hebt met je werk, dan moet je daarover praten met je baas. Je kunt natuurlijk wel al je vrienden op de hoogte brengen van het feit dat je baas een lul is, maar dat verhelpt de situatie toch niet? Dat verergert het alleen maar.
NOFI: Dus als je niet tot 10 kunt tellen en 'in een opwelling' zo'n bericht gaat plaatsen, hoe serieus neem je je werk dan wel eigenlijk?