Toon posts:

Laptop kopen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Omdat ik met een nieuwe studie ga starten, ben ik opzoek naar een nieuwe laptop.
De studie die ik ga volgens is bouwkunde. Bij deze studie is een laptop met bepaalde specificaties verplicht omdat er met grafische programma's wordt gewerkt. Verder doe ik ook af en toe wel eens een spelletje spelen.

De prijsklasse die ik in gedachte had is tussen de 600 en de 700 euro. Zelf ben ik uitgekomen op de ''Asus K55VD-SX019V-3rd i7-3610QM''.

Ik vraag me af of er nog andere (of wellicht betere) laptops op de markt zijn voor deze prijsklasse? En daarnaast wat de minpunten van deze zijn. Ik heb niet specifiek een voorkeur naar een merk. Gaat mij er vooral om dat het een goede en betrouwbare laptop is die het een en ander aan kan.

Met vriendelijke groet,

Kay

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

Hoi Kay,

Bekijk even je persoonlijke bericht voor meer informatie :)

Groeten,

Omni

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• ErnstMid
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-02 10:37

ErnstMid

Xbox GT: Capitalbully

Hey Omni, ik ben zelf ook wel benieuwd naar je antwoord... kun je het posten?

• Omni
  • Niet online

Omni

ErnstMid schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 19:07:
Ja :+

Linken naar je V&A-ad is niet toegestaan.

[ Voor 21% gewijzigd door DaMarcus op 31-07-2012 19:53 ]

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• Omni
  • Niet online

Omni

ErnstMid schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 19:07:
Uiteraard kan ik ook uitgebreider voor deze prijsklasse een nieuwe aanraden, maar het blijft moeilijk om voor dit bedrag een krachtige mainstreamnotebook uit te kiezen, dan moet je toch al snel naar richting EUR 800 kijken. In die prijsklasse heb je echt veel meer keus, dus als jij ditzelfde budget voor ogen hebt stel ik aan jou dezelfde vraag als aan de topicstarter: is het écht geen mogelijkheid om iets meer budget vrij te maken? Tussen de 600-700 moet je helaas vaak concessies doen op een bepaald gebied, wat grote zonde is als je 4 jaar met je laptop wilt doen.

Overigens @ kw33
Je noemt in je openingspost dat een laptop met bepaalde specificaties verplicht zijn. Zou je die specificaties hier op het forum kunnen delen zodat tweakers gericht voor je kunnen meedenken?

[ Voor 12% gewijzigd door Omni op 31-07-2012 20:02 ]

• ErnstMid
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-02 10:37

ErnstMid

Xbox GT: Capitalbully

Ja budget kan richting de 800... zit op dit moment te denken aan de vaio s15 waar je ook nog een gratis extra batterij bij krijgt...

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

De minimumspecificaties daar voldoe ik denk ik wel al snel aan.
Het volgende wordt van de laptop verwacht op de opleiding:
Minimumspecificaties laptop Built Environment:
Processor: 2 GHz (Intel Core 2 of gelijkwaardig)
Werkgeheugen: 3 GB
Harde schijf: 160 GB
Beeldscherm: minimaal 15,6 inch
Grafische kaart: minimaal 512 MB ‘dedicated’ grafisch geheugen
Media: DVD-speler/brander
Netwerk: 802.11b/g
Besturingssysteem: Windows XP/Vista/Windows 7

Welke concessies moet je doen wanneer je jezelf beperkt tot het budget van 600-700 euro. Het liefste wil ik namelijk bij dit bedrag blijven. Alleen wanneer het echt wezelijke verschillen zijn is het wellicht verstandig om het budget omhoog te gooien. Ik wil echter het liefst dus bij dit budget blijven.

Heeft iemand ervaring met de laptop die ik in mijn eerste bericht heb genoemd?

• Omni
  • Niet online

Omni

ErnstMid schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 21:17:
Ja budget kan richting de 800... zit op dit moment te denken aan de vaio s15 waar je ook nog een gratis extra batterij bij krijgt...
Maak wel even je eigen topic aan en houd je daarin aan de richtlijnen zoals beschreven hier: LAA beleid

Dit topic is bedoeld voor de topicstarter.

• Omni
  • Niet online

Omni

Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 21:19:
Hallo,

De minimumspecificaties daar voldoe ik denk ik wel al snel aan.
Het volgende wordt van de laptop verwacht op de opleiding:
Minimumspecificaties laptop Built Environment:
Processor: 2 GHz (Intel Core 2 of gelijkwaardig)
Werkgeheugen: 3 GB
Harde schijf: 160 GB
Beeldscherm: minimaal 15,6 inch
Grafische kaart: minimaal 512 MB ‘dedicated’ grafisch geheugen
Media: DVD-speler/brander
Netwerk: 802.11b/g
Besturingssysteem: Windows XP/Vista/Windows 7

Welke concessies moet je doen wanneer je jezelf beperkt tot het budget van 600-700 euro. Het liefste wil ik namelijk bij dit bedrag blijven. Alleen wanneer het echt wezelijke verschillen zijn is het wellicht verstandig om het budget omhoog te gooien. Ik wil echter het liefst dus bij dit budget blijven.

Heeft iemand ervaring met de laptop die ik in mijn eerste bericht heb genoemd?
Dit zijn wel erg minimale specificaties voor een studie bouwkunde. Ik weet niet beter dan dat je te maken zult krijgen met programma's zoals AutoCAD waar enige grafische power toch wel gewenst is. Bovendien is een voldoende groot scherm dan niet alleen prettig, maar bijna noodzakelijk. Verschillende vrienden van mij zijn TU-studenten en allen geven zij aan voldoende ruimte (hoge resolutie) een must vinden. Ik raad het ten zeerste af om een 15" laptop te nemen met een resolutie van 768*1366 in zo'n geval maar met jouw budget wordt dat wel lastig.

Uiteraard is de keuze uiteindelijk aan jou, maar je zult toch minimaal moeten willen zoeken naar een laptop met een Full-HD resolutie en een redelijke grafische kaart. Zonder deze twee dingen ga je je ergeren.

Als je echt erg budgetgebonden bent kun je kijken of je een tweedehands binnen jouw budget, of minder kunt vinden en anders zul je zoals ik al schreef concessies moeten doen: geen groot scherm, geen grafische performance, slecht merk.

Er zijn maar 2 laptops in de pricewatch onder de 700 EUR die een Full-HD scherm hebben.

Dat zijn een HP: pricewatch: HP Pavilion dv6-6c20ed
Die overigens niet bijzonder is qua grafische kaart en niet uitblinkt in bouwkwaliteit
En een Medion
pricewatch: Medion Akoya P6631 Laptop
Eveneens niet echt om over naar huis te schrijven qua bouwkwaliteit en niet bepaald goede service.

Ik denk niet dat je hieruit moet willen kiezen...Wat betreft ervaringen met jouw eerdergenoemde laptop kun je het beste het forum doorzoeken of googlen naar reviews. Doorgaans zijn populaire en goede modellen goed vindbaar hier op tweakers. Minder goed vindbare zijn niet altijd, maar doorgaans wel laptops die kwalitatief minder goed zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Dit leken mij ook al heel erg minimale specificaties.
Dan zit ik eigenlijk met twee vragen. Naar welk budget denk je dat ik moet kijken voor een laptop met die mogelijkheden. Is dat die 100€ extra die je eerder noemde of moet je dan naar een nog hoger budget kijken.

Ik heb gezocht naar een pricewatch van de laptop die ik noemde. Helaas staat daar nog geen review bij.
pricewatch: Asus K55VD-SX019V
Ik zie wel dat het geen fullHD beeldscherm heeft. De Videokaart lijkt me wel redelijk? Maar vooral de vraag, denk je dat deze laptop zou voldoen

Edit:
Ik ben ondertussen nog even opzoek gegaan naar laptops. Ben ondertussen deze laptop van dell tegen gekomen die met wat korting nog maar iets buiten mijn budget valt. hieronder de pricewatch:
pricewatch: Dell Inspiron 15R SE (N0015S35)

is dit dan meer in de richting waar ik naar moet zoeken?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2012 22:45 ]

Verwijderd

Tsja. Ik vind een 1080p scherm een must, de inspiron 15R SE is de enige in het budget met een 1080p scherm. The verdict, neem de inspiron.

Dat klikt heel simpel, maar it's true. Zelfs zonder het 1080p scherm kom je bij (een goedkopere variant van) de inspiron uit, omdat het ding simpelweg erg goedkoop is met al die vage dell acties.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 00:58:
Tsja. Ik vind een 1080p scherm een must, de inspiron 15R SE is de enige in het budget met een 1080p scherm. The verdict, neem de inspiron.

Dat klikt heel simpel, maar it's true. Zelfs zonder het 1080p scherm kom je bij (een goedkopere variant van) de inspiron uit, omdat het ding simpelweg erg goedkoop is met al die vage dell acties.
Ja dat klopt, die is met al die acties voor een redelijke prijs te verkrijgen.
Het enige waar ik mee zit is de processor. In hoeverre gaat die nog lang mee of ga ik daar al snel tegen aanlopen dat die beperkt is. (Heb er niet zoveel kennis van)

Verwijderd

Ondanks dat de meeste mensen een laptop selecteren op basis van de processor vind ik dat juist de minst belangrijke factor. Een i7 is niet sneller dan een i5, hij heeft alleen meer cores. Wat doet firefox met meer cores? Niets. Wat doet word met meer cores? niets. Wat doet het laden van applicaties met meer cores? niets. De harde schijf is toch de beperkende factor.

Je kan het geld beter uitgeven aan een goed scherm en SSD, en pas als laatste aan een snellere processor.

Verwijderd

Topicstarter
Oke dat klopt. Maar bij het gebruik van zwaarde programma's als ArchiCAD wordt er toch wel gebruik gemaakt van dit extra rekenvermogen? Of is dat niet het geval? En wellicht bij het spelen van spellen (Al heb ik de laptop nodig voor de studie dus staat dit laag op mijn lijstje van prioriteiten)?

Wel klopt het dan dat ik me eerder moet richten op een goed scherm, want dat zal dan zeker van pas komen bij mijn studie. En kan ik me dus beter richten op bovengenoemde laptop. Welke laptops komen ook in de buurt van de genoemde Dell? of is dit al zo'n prijsverschil dat dat voor mij de moeite niet waard is?

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt voor de snelle reactie. Ga ze over een uurtje even rustig bekijken (ben nu op werk). Klopt dat wat ik zei over processoren, heeft een betere processor geen voordeel bij programma's als autoCAD (en bij spellen). Of is dit verwaarloosbaar?

Verwijderd

Bij autoCAD maakt de processor volgens mij veel verschil. Bij spellen maakt het niets uit.

Verwijderd

Topicstarter
Nou heb ik eens even zitten googlen naar de systeeneisen voor AutoCAD:
• For Windows 7: Intel® Pentium® 4 or AMD Athlon™ dual-core processor, 3.0 GHz or higher with SSE2 technology

Maar bijvoorbeel de eerder genoemde Dell pc heeft een kloksnelheid van 2,1GHz en een maximale turbo frequentie 3,1GHz. Ik weet alleen niet zo goed het het zit met die turbo frequentie. Is deze processer dan sterk genoeg om AutoCAD soepel te laten lopen of gaat die dat niet trekken.

Verwijderd

Naar de kloksnelheid moet je niet kijken tegenwoordig. De i7-3610QM is een factor.. 10? sneller dan een pentium 4.

Ik gebruik geen autoCAD, maar meestal kan je bij dergelijke programma's het beste de snelste processor kopen die je kan vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 18:29:
Naar de kloksnelheid moet je niet kijken tegenwoordig. De i7-3610QM is een factor.. 10? sneller dan een pentium 4.

Ik gebruik geen autoCAD, maar meestal kan je bij dergelijke programma's het beste de snelste processor kopen die je kan vinden.
Oke, wederom bedankt. Ik ben nu eens even die Asus aan het bekijken. Zelf ben ik altijd zeer te spreken over de laptops van Asus. Nu dus de afweging gaan maken tussen de Dell en de Asus. De Dell is heel aantrekkelijk door alle kortingacties wat hem flink in prijs doet zakken. Helaas dat er geen korting te verkrijgen valt op de Asus.

Ik ga eens even flink surfen op het web en de verschillen tussen de twee laptops bekijken. Hopelijk dat ik dan weet welke het gaat worden.
Pagina: 1