Op naar de RMA met mijn SSD schijf?

Pagina: 1
Acties:

• Rikart
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-01-2025
Of misschien niet?

Ik heb niet al te lang geleden (1,5 maand ongeveer) mooie nieuwe spullen aangeschaft voor mijn desktop. Waaronder de Crucial m4 128 gig ssd schijf.

Dus ik m'n windows op die ssd installeren, hup games erop en nu 1,5 maand verder freezed m'n pc tijdens het gamen. Reageerde nergens meer op, dus resette ik 'm. Met dat hij weer op wilde starten kreeg ik het bericht 'Bootmgr is missing'

Om een lang verhaal kort te houden: Met de windows cd lukte het niet om de boel te fixen, BIOS detecteerde tijdelijk de ssd schijf niet eens. Nu heb ik het zover gekregen dat de BIOS 'm wel weer ziet, maar binnen windows is het mij tot nog toe niet gelukt om de ssd te detecteren.

Dus, is hij nog te redden of wordt het terugsturen naar de winkel?
En kan iemand mij vertellen of ik deze hele toestand had kunnen voorkomen door op betere manier mijn ssd te gebruiken? (en zeg niet 'door het niet te gebruiken' :9 )

Verwijderd

Post je SMART data en kijk naar UDMA CRC Error Count of je een foute kabel te pakken hebt.

Verder memtest86+ om RAM-errors uit te sluiten; kan nooit kwaad.

Je SSD kan natuurlijk defect zijn, maar beetje zonde om hem RMA te sturen als het gewoon aan je kabels ligt bijvoorbeeld. Check dus de SMART data! Dit kan met elk prog, zoals CrystalDiskInfo.

• tweakerharrie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09-2025
check de schijf in een andere pc of usb behuizing. Waarschijnlijk werkt hij daar ook niet, dan RMA inderdaad.

• Rikart
Ik heb al met een stuk of 3 kabels getest, waaronder 1 van de 2 kabels die met het moederboard kwam 1,5 maand terug, recht uit de verpakking. En wat bedoel je precies met foute kabel? Dat hij kapot is of zijn er verschillende types sata kabels?

Heb de ssd ook aangesloten op een andere pc, gezorgd dat de bootopties goed stonden, maar pc wilde niet eens opstarten...

En verder nog tips over het gebruik van ssd's in het algemeen? zijn er dingen die hun levensduur dramatisch verlagen of iets dergelijks?

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:54
Er was een firmware bug die ervoor zorgde dat de SSD bij 5000 uur uitvalt en niet meer herkend wordt. Maar dat zou betekenen dat je een niet nieuwe SSD hebt gekregen. Je kunt proberen om de laatste firmware te installeren, voor zover die er nog niet opstaat.

(En dan ff je aantal draaiuren checken in je smart data)

[ Voor 10% gewijzigd door __fred__ op 31-07-2012 18:02 ]

• Rikart
Firmware heb ik geupgrade (nadat hij was geflipt. verassend dat hij de firmware nog wel wilde updaten)

En met progamma's als CrystalDiskInfo kan ik die smart data ophalen toch? Werkt dat zelfs als windows de schijf niet laat zien?
Pagina: 1