Netwerkprinter. DHCP-reservations e.d.

Pagina: 1
Acties:

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-02 14:54

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Ik heb een tijdje terug een netwerkprinter gekocht van Samsung (CLX-3185).

Nu het volgende, ik heb in de printer een statisch IP-adres ingesteld: 192.168.0.200
In de router (D-Link DIR825) een DHCP-reservation gemaakt met bovengenoemd IP-adres, MAC-adres en een hostname van de printer.

Voor mijn PC werkt dit prima, ik heb mezelf .100 gegeven en mijn PC pakt dit iedere keer netjes op als ik dit instel.

De printer weigert het. Die geeft een IP-conflict. Ik heb alle vrije reserveringen uit mijn router gehaald en de printer geeft doodleuk aan dat hij een IP-conflict heeft.

In de router opnieuw alles ingevoerd, alleen als ik refresh knalt de router gewoon doodleuk de reservering eruit.

Aan welke voorwaarden moet alles voldoen? Het IP-adres van de printer staat in de lijst van tijdelijke reserveringen, ik klik op 'reserve' en sla het op. Druk op F5 en... *Poof* now it's gone.

Ik wordt er even helemaal gek van. Ik wil uiteindelijk mijn printer een statisch IP geven en de router moet dat onthouden. Het lijkt wel alsof ze ruzie hebben. Support van Samsung en leverancier laat ook eeuwen op zich wachten.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Een reservering ismvoor dhcp, niet voor een vast adres. Een vast adres excluse je uit de dhcp.
Maar wel vaag gedrag idd.

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Dus de ip-adressen die ik opgeef moet buiten de DHCP-range liggen?

Ik snap overigens niet dat Samsung dit nog verkoopt. Voor een normale consument moet dit toch niet te doen zijn :? :P

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je moet geen statische zaken reserveren in een DHCP-scope.

Want je doet is een DHCP-scope instellen, zeg 192.168.0.100 - 192.168.0.254, en dan heb je 192.168.0.1 t/m 192.168.0.99 vrij voor statische IP's (waaronder dus je printer).

Ey!! Macarena \o/

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

NoxiuZ schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 17:32:
Dus de ip-adressen die ik opgeef moet buiten de DHCP-range liggen?

Ik snap overigens niet dat Samsung dit nog verkoopt. Voor een normale consument moet dit toch niet te doen zijn :? :P
Hoezo is het niet te doen? Je mag a. Een klant l verwachten dat als hij een netwerkprinterkoopt, hij ook de kennis heeft om he t netwerk te configureren ;)

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
RaZ schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 17:33:
Je moet geen statische zaken reserveren in een DHCP-scope.

Want je doet is een DHCP-scope instellen, zeg 192.168.0.100 - 192.168.0.254, en dan heb je 192.168.0.1 t/m 192.168.0.99 vrij voor statische IP's (waaronder dus je printer).
Wouter de router vindt van niet:

Reserved IP address 192.168.0.2 should be within the configured DHCP range. (Als ik deze aan mijn PC wil koppelen bijv.)

Ik voer overigens de reserveringen hier in: DHCP Reservations List

Óf een DHCP-reservation is niet gelijk aan een static address? Dat ik dus mijn apparaten een IP-adres buiten de DHCP-range opgeef (192.168.0.2-99) zonder de router iets te laten doen?

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ja, dat is ook al gezegd ;)

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Een DHCP reservation betekent dat als de router een DHCP request krijgt van (bijvoorbeeld) de printer, dat ie dan altijd dat adres uitdeelt. Dat is niet hetzelfde als static, waarbij de printer niet eens een DHCP request doet.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Nou. Hij heeft een IP-adres (dat statische heb ik maar laten varen). 192.168.0.105 is geboren. De printer doet nu een DHCP-request.

De router (je moet blijkbaar onder de lijst met reservations op 'save' drukken en bovenin het tabblad op 'save' drukken, dan bewaart hij hem wel) geeft nu dat adres ook weg. Hij staat ook in de lijst met devices op het netwerk.

Nu de rest nog. Overigens raad ik niet aan dit ding te kopen, het is een rampenapparaat. Ik laat hem binnenkort maar ophalen want zelfs scannen naar een USB-stick kan hij niet om een of andere data-reden. En nu begint hij ook nog eens prints uit te spugen die ik vorige week had afgedrukt. Ik ga huilen :'(

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
NoxiuZ schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 18:48:
Nou. Hij heeft een IP-adres (dat statische heb ik maar laten varen). 192.168.0.105 is geboren. De printer doet nu een DHCP-request.

De router (je moet blijkbaar onder de lijst met reservations op 'save' drukken en bovenin het tabblad op 'save' drukken, dan bewaart hij hem wel) geeft nu dat adres ook weg. Hij staat ook in de lijst met devices op het netwerk.

Nu de rest nog. Overigens raad ik niet aan dit ding te kopen, het is een rampenapparaat. Ik laat hem binnenkort maar ophalen want zelfs scannen naar een USB-stick kan hij niet om een of andere data-reden. En nu begint hij ook nog eens prints uit te spugen die ik vorige week had afgedrukt. Ik ga huilen :'(
Waarschijnlijk stonden er nog prints in de queue, die nu de printer wel kon vinden. Als het te moeilijk is om een printer in een netwerk te configureren, laat het dan doen?

https://discord.com/invite/tweakers

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17-02 23:52
Er zijn routers waarbij het IP adres buiten de scope moet liggen en waarbij deze binnen de scope moet liggen, dat verschilt per implementatie, sommige routers pingen een adres voor ze 't uitdelen en sommige doen dat niet.
Of de problemen die je ervaart komen omdat je iets fout doet of omdat het apparaat inderdaad niet goed werkt, dat kan ik niet beoordelen, maar zoals mensen zonder verstand van auto's niet zelf hun auto repareren zou ik dat met je netwerk ook niet doen, er zijn meer dan genoeg mensen die dit met hun ogen dicht kunnen.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

redfoxert schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 19:02:
[...]

Waarschijnlijk stonden er nog prints in de queue, die nu de printer wel kon vinden. Als het te moeilijk is om een printer in een netwerk te configureren, laat het dan doen?
Idd prints die nog in de queue stonden. Scannen naar usb, is dat niet gewoon een formatteringsprobleem van je usb stick? Durf te wedden dat het iets met fat/ntfs te maken heeft. Ik neem aan dat dit vast wel in de manual aan bod komt.
Neem je tijd, niet teveel prutsen als je het niet weet. Stap voor stap dingen opzoeken, daar leer je het meest van.

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
En nu werkt het blijkbaar allemaal weer wel.

De driehonderd utilities kunnen hem opeens wél vinden. Nu nog uitzoeken waarom de printer geen 'scan to network-PC' kan doen.

En waarom moet ik mijn USB-stick geformatteerd hebben? Als hij het overal doet dan is het gewoon een kutprinter als hij het weer wel weigert. Als hij alleen FAT16 accepteert is het toch ook gewoon 'klote' ? :P

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik zou het opvallend vinden als het os op de printer met ntfs rechten om kan gaan ;-)

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-02 09:04
Projecteer jouw onkunde niet op de kwaliteit van de printer... Dat jij klaarblijkelijk niet weet wat je doet, hoeft niet te betekenen dat het een k*t-printer is. :P

Anyway, om je toch nog verder te helpen: scan to network-pc zal waarschijnlijk gaan werken als je RTFM doet en de bijbehorende software installeert. Daar is namelijk in 99% van de gevallen extra software voor nodig :)

[ Voor 36% gewijzigd door Hmmbob op 01-08-2012 08:43 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Die software staat er al op ;)

Even ter info, ik had de printer al volledig geconfigureerd en alles werkte. (ja, alles).

Alleen op den duur raakt de printer steeds zijn verbinding kwijt. Echt, het ziet er allemaal heel simpel uit maar als ik kan scannen en een uur later zonder het apparaat te hebben aangeraakt het opeens niet kan scannen omdat de utilities hem niet meer kunnen bereiken dan mag je zeggen wat ik fout doe :)

Die extra software die ik gebruik (Scan & Faxbeheer fyi) kan op sommige momenten wél, en sommige momenten weer niet de printer bereiken.

Maargoed, het zal wel aan mij liggen :? Het is heel normaal dat je als consument een doodsimpele wifiprinter koopt je dan een SQL-database aan moet maken voor de utilities...

[ Voor 9% gewijzigd door Nox op 01-08-2012 10:24 ]

Pagina: 1