Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 433915

Topicstarter
Hallo tweakers!

Ik ben bezig met het modificeren van een bassbox.
Nu wil ik rondom de speaker LED's bouwen die reageren op de muziek, een stuk of 25.

Het aansluiten is domweg simpel alleen het probleem is dus dat het gaat
om 25 LED's! Niet alleen moeten ze genoeg branden maar ook wil ik mijn geluid ook
op z'n max zetten zonder dat de LED'jes kapot gaan.

Dus een aparte stroomvoorziening voor de LED's? Maar hoe? Want ze moeten dus "knipperen"
met de muziek.

Groeten,
Wolph

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Zoek op Google eens op VU-meter en ga dan eens verder denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Koop en standaard VU LED kit en modificeer hem naar behoefte:
http://elektronicadirect....=article&aid=4221&lang=NL

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het gaat hier over meeknipperen met de muziek, zoals een led aansluiten op de draden van de speaker. Alleen de vraag is dus, hoe doe ik dit met 25 LED's zonder invloed te hebben op de levensduur/kwaliteit van de LED's of de speaker.

Dit zie ik zeker niet zitten in een VU LED kit.

@memphis
Lees a.u.b. eerst even het topic voordat je een link post. Ik ben niet achterlijk.

Ik zal er nog maar een quote van maken dan:
"Het aansluiten is domweg simpel alleen het probleem is dus dat het gaat
om 25 LED's!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Anoniem: 433915 schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 01:39:
Het gaat hier over meeknipperen met de muziek, zoals een led aansluiten op de draden van de speaker. Alleen de vraag is dus, hoe doe ik dit met 25 LED's zonder invloed te hebben op de levensduur/kwaliteit van de LED's of de speaker.

Dit zie ik zeker niet zitten in een VU LED kit.

@memphis
Lees a.u.b. eerst even het topic voordat je een link post. Ik ben niet achterlijk.

Ik zal er nog maar een quote van maken dan:
"Het aansluiten is domweg simpel alleen het probleem is dus dat het gaat
om 25 LED's!"
Jouw manier van "domweg simpel" is het direct aan de speakerlijn hangen van de ledjes? Dom is het zeker, handig niet. Ik zou me toch wat meer gaan verdiepen in wat je wil gaan doen, de aangedragen linkjes zijn een mooi begin.

I'm really easy to get along with, once you people learn to worship me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:43

mrc4nl

Procrastinatie expert

doet me denken aan speakers die ik ooit heb gekocht bij conrad, daar zaten ook leds in die weden geactiveerd op beweging van de conus (zelf indrukken had hetzelfde effect)

mischien niet direct relevant, maar wie weetn heb je er wat aan
http://cdn03.trixum.de/up...4bee94b07711e2939010d.jpg
beter bekend als raveland flash bass 88

model met meer leds (en ook gewoon te koop)
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/302594/

[ Voor 11% gewijzigd door mrc4nl op 01-08-2012 02:08 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Een idee zou kunnen zijn om zo'n VU LED kit te kopen en dan het eerste LED'je vervangen door enkele LED's rondom de speaker. Dan datzelfde bij het tweede LED'je van de VU LED kit en dan zo door.

Maar kan ik 1 zo'n LED zomaar vervangen door bijvoorbeeld 4? Nee toch? Ben even in de war... *schaam schaam*

Ik heb dit erbij gevonden, een goedkopere en simpelere variant. Meer heb ik niet nodig:
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/59/audio/led-vu-meter.html

Echter ben ik toch bang dat dit niet het gewenste resultaat geeft.
Ik bedoel een resultaat zoals dit:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=oPSz5LgE08k]

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 433915 op 01-08-2012 02:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Je wilt dus dat alle LED's meeknipperren bij een bepaalde geluidsfrequentie.
Ga je dit bij een subwoover doen? Die wordt meestal namelijk al in een beperkt bereik aangestuurd zo ver ik weet. Dan zou je die aansturing 1 op 1 kunnen overnemen, anders heb je eerst nog een filter nodig.

Wat je daarna wilt doen is hangt af of je wilt dat de LED's bij een bepaald geluidsniveau volledig aan gaan of dat ze afhankelijk van het geluidsniveau met een andere intensiteit wilt laten branden.
Voor volledig aan/uit kun je een comparator (met bv. een opamp) gebruiken en met die een aansturing voor de LED's maken. Een comparator geeft een hoog signaal boven en een laag signaal beneden een grenswaarde af. Je maakt zelf de grenswaarde voor alleen de positieve of negatieve kant van het signaal. Vanwege de nuldoorgangen zal de LED weer uitgaan.
Je zult de schakeling wel extern (zwevend) en biploar moeten voeden met bv. een plug-in adapter. Ik heb eerlijk geen idee wat voor voltages er uit een/jouw versterker komen, maar je zult je eigen voeding in principe net zo hoog, dan wel hoger dan die van de versterkers signaal moeten hebben. Veel opamps vinden het namelijk niet leuk als hun ingangssignaal hoger is dan hun voedingsspanning(vandaar ook de bipolaire voeding).
Probeer door de geleiders van de speaker/versterker geen andere stromen van je schakeling te laten lopen, want dan neemt de kans op een verstoord geluidssignaal ook toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:48
Misschien is deze video wat jij zoekt:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

[b][message=38677288,noline]@memphis
Met zo'n reactie begin ik daaraan toch wel te twijfelen. Je vraagt iets aan vrij simpele basis electronica waar ieder kind graag mee speelt en ik verwijs je naar een hele grote database aan schema's en zelfs kitjes. Of het nu 1 ledje is of 25 ledjes, dat mag geen verschil uitmaken dan alleen maar even rekenen hoe je de LED's serie en parallel moet schakelen en eventueel een andere stuurtransistor bij zoeken.

De video hierboven met de LED's direct op de speaker aangesloten is leuk maar is van korte duur, de LED's krijgen namelijk vele volts op hun donder. Een paar keer hard spelen en je ziet de LED's minderen.....

[ Voor 3% gewijzigd door memphis op 01-08-2012 09:00 ]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:48
memphis schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 08:59:
[...]

De video hierboven met de LED's direct op de speaker aangesloten is leuk maar is van korte duur, de LED's krijgen namelijk vele volts op hun donder. Een paar keer hard spelen en je ziet de LED's minderen.....
LOL, okee... :X
Dat wist ik dus niet, ben een complete n00b wat elektronische schema's betreft.

Laat ik me maar bij zaken houden waar ik wat meer verstand van heb. :$

/me Richub sluipt zachtjes dit topic uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
3xhaas zegt:
"Je wilt dus dat alle LED's meeknipperren bij een bepaalde geluidsfrequentie.
Ga je dit bij een subwoover doen? Die wordt meestal namelijk al in een beperkt bereik aangestuurd zo ver ik weet. Dan zou je die aansturing 1 op 1 kunnen overnemen, anders heb je eerst nog een filter nodig.

Wat je daarna wilt doen is hangt af of je wilt dat de LED's bij een bepaald geluidsniveau volledig aan gaan of dat ze afhankelijk van het geluidsniveau met een andere intensiteit wilt laten branden.

---

Probeer door de geleiders van de speaker/versterker geen andere stromen van je schakeling te laten lopen, want dan neemt de kans op een verstoord geluidssignaal ook toe."

Ja ja dat is wat ik wil :) Dit is wat ik bedoel :D
Ze moeten met de Bass mee bewegen maar dan wel vervagen. Het moet er netjes en vloeiend uitzien. Maar de problemen zijn dus:
- Hoe laat ik de voeding apart van de audio kabel?
- Ze moeten niet doorbranden als de muziek te hard staat

Heb je misschien een schema waarmee je dit kunt bereiken?
Bedankt, tot nu toe heb je me al een heel eind geholpen :D

@memphis
Mijn reactie was misschien overdreven maar ik heb zo al gezocht maar ze komen niet direct in de buurt van wat ik wil. Het gaat dus echt om de lage tonen en het moet in de box geplaatst worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Heb je misschien een schema waarmee je dit kunt bereiken?
Ik zat eerst aan een comparator te denken, maar bij nader inzien ben je waarschijnlijk beter af met een transistorschakeling, zoals deze.
Je kunt meerdere LED's in serie zetten, de serieweerstand van de LED's zorgt ervoor dat de LED's niet stuk gaan.
De weerstand voor de ingang van de transistor zorgt voor de "geluidsgevoeligheid". De weerstandswaarde zul even moeten uitproberen en is afhanelijk van het type transistor dat je neemt.
Omdat de schakeling alleen bij een positieve stuurspanning werkt zullen de LED's knipperen en hoe harder de muziek staan hoe feller de LED's branden.

PS. componentkeuze was puur op functie en ik heb niet naar de specifieke waarden etc gekeken.

Wat betreft voeding kun je een eenvoudig plug-in adapter nemen.
Pagina: 1