Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zotac Zbox, maar welke?

Pagina: 1
Acties:

• Skar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-08 16:14
Hi allen,

Vroeger wel veel aan mn eigen PC geknutseld en geupgrade, maar sinds 5-6 jaar eigenlijk heel weinig meer gedaan.
Nu wil ik graag het volgende kunnen en denk dat ik daar een Zotac ZBox het handigst voor is:

- films/series (720p of 1080p) op tv afspelen (Mediaspeler)
- fotos en andere bestanden op bewaren (NAS)
- 'automatisch' downloaden (dmv Dropbox en NZB's enzo)
- muziek luisteren (audio output naar dvd-radio-speler) dmv Spotify

Hoe ik het momenteel doe is films/series downloaden naar mn Macbook Pro, dan deze weer aansluiten met HDMI aan mijn tv en afspelen met VLC. Maar wil dit graag iets handiger aanpakken.
Dacht er dus aan om een HTPC te kopen, daarop Windows7 te installeren en dan daar ook XBMC en Spotify te installeren enzo.

Na eerst naar de XStreamer Ultra 2 te hebben gekeken, kwam ik erachter dat die toch behoorlijk prijzig is. Toen via-via hier beland en hier rondgezocht. Uiteindelijk bij de Zotac Zbox beland. Alleen zijn er zoveel verschillende mogelijkheden dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Ik ben dus helemaal niet meer thuis in alle verschillende CPU's, GPU's en alles... dus vroeg me eigenlijk af wat voor mijn budget (ongeveer 250-350 euro) de beste Zotac Zbox is. Ik begrijp dat je er dan nog wel opslag bij moet kopen, wat waarschijnlijk een externe HDD wordt die ik met USB 3 wil aansluiten. Of zijn hier ook nog mooiere/handigere oplossingen voor?

Hoor het graag van jullie. Ik lees me graag altijd in, maar nu is de informatie nog een beetje te overweldigend veel. In de FAQ's staat ook vooral veel informatie voor als je zelf een HTPC wilt bouwen, maar dat wil ik dus niet. Wil een kant-en-klare. Eventueel wel zelf geheugen inbouwen en een harde schijf ofzo. Maar heb geen behoefte om alle onderdelen zelf samen te gaan stellen.

[update]
Ok. Heb nog beetje rondgespeurd en ben momenteel aan het kijken naar de

Zotac Zbox XS AD11 Plus
Deze ziet er goed uit. En als ik er dan een losse NAS aan hang, kan ik daarop mooi alle films, series, foto's en bestanden kwijt.

Iemand nog een mooi alternatief?

[ Voor 9% gewijzigd door Skar op 31-07-2012 21:16 ]

Hardware: MSI B450M Mortar Max | AMD Ryzen 5 3600 | 16 GB RAM | MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X

• hgoor
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-06 15:40
Ben je er al uit? Ik heb nl. voor hetzelfde doel een Zotac Zbox Nano AD12 besteld. Levertijden zijn alleen r**. Ik moet er dik 3 weken op wachten.

Overigens ga ik deze exclusief gebruiken voor XBMC gekoppeld aan mijn 47" TV en streaming vanaf mijn DS411 nas (waar ik ook alles op download).

Mijn Zotac kost alles bijelkaar 369,- ik heb nl de versie waar ik zelf memory (8GB) en harddisk (een 60gb Intel SSD in dit geval) bij heb besteld en ook een wireless keyboard.

Uit alle reacties die ik kreeg schijnt de AMD chipset van de AD12 beter te preseteren met audio/video dan de ION chipset van Intel, plus Intel is dik 25% duurder.

Anyways: benieuwd of je inmiddels besteld hebt en waar/bij wie...

• thesystem
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-11 17:47
Heb je de Zotac AD12 inmiddels binnen? Zo ja, hoe bevalt deze? Ook ik vind dit een interssant kastje voor die prijs.

• hgoor
thesystem schreef op maandag 19 november 2012 @ 18:40:
Heb je de Zotac AD12 inmiddels binnen? Zo ja, hoe bevalt deze? Ook ik vind dit een interssant kastje voor die prijs.
Yup, binnen en draait: Win8 + XMBMC Ik probeer dit weekeinde een review te maken.

Hij werkt nu prima, maar ik er zitten wel wat haken en ogen aan, in die zin dat het geen racemonster is en hij is (zoals heel veel reviews al aangeven) best wel lawaaiig (fan).

Daarnaast was het installeren van Windows 8 Pro (überhaupt iets installeren) een behoorlijke bevalling omdat ik (nadat ik bij wijze van test OpenElec er op had gezet) maar niet kon booten van een USB stick...

Maar nu draait ie en ben ik wel erg happy mee: zal nog wel een zooitje moeten tweaken, maar de basis is er.

Prijstechnisch was ik uiteindelijk veel meer kwijt dan ik wilde: SSD was namelijk niet leverbaar dus heb ik ipv een 60gb een 128gb Samsung (109,- Euri) genomen, een ander toetsenbord (39,-) en ook Win8 kostte me nog 59,99..

Op een 47"TV is Windows 8 overigens niet echt handig, zelfs niet met de tiles..

Verwijderd

Ik heb deze week ook een AD12 besteld en wordt als het goed is komende dagen geleverd. De leverancier had nog een paar op voorraad, dus ik hoop eigenlijk dat hij voor het weekend nog binnen komt. Ik ben positief ingesteld :).

Ik heb lang gedacht om zelf een HTPC gebaseerd op een Streacom FC05 of FC10 te bouwen, maar dan komen de kosten echt zo rond de 750 euro uit. Dan is zo'n Zotac echt prijs/kwaliteit technisch een prima optie. Ik ben wel benieuwd en maak me nu wel beetje zorgen over de geluidsproductie. Want het doel met de streacom case was om het compleet fanloos te maken.

Misschien hier een beetje mee tweaken:
http://www.almico.com/speedfan.php

Ondertussen beetje lezen over het tweaken van Windows voor XBMC.
Er is genoeg over te vinden:
http://www.google.nl/sear......0.0...1c.1.JtnrxRwMjAo

Trouwens, installeren van een USB moet toch niet zo moeilijk zijn?
nieuws: Microsoft-tool laat Windows 7 vanaf usb-stick installeren
http://www.microsoftstore....Help_Win7_usbdvd_dwnTool

Waarom eigenlijk WIN8? Heeft toch geen voordelen over WIN7?

Welke XBMC versie heb je eigenlijk gepakt? 12 beta versie?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2012 15:46 ]

• hgoor
Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2012 @ 14:14:
Ik heb deze week ook een AD12 besteld en wordt als het goed is komende dagen geleverd. De leverancier had nog een paar op voorraad, dus ik hoop eigenlijk dat hij voor het weekend nog binnen komt. Ik ben positief ingesteld :).
Oh, welke leverancier is dat dan? Want via Pricewatch kwam ik geen één tegen die snel kon leveren; nog de bare-bones AD12 of de AD-12 Plus.

Ik heb via Salland/Flevowebwinkel besteld en dat duurde dus een paar weken.
Ik heb lang gedacht om zelf een HTPC gebaseerd op een Streacom FC05 of FC10 te bouwen, maar dan komen de kosten echt zo rond de 750 euro uit. Dan is zo'n Zotac echt prijs/kwaliteit technisch een prima optie. Ik ben wel benieuwd en maak me nu wel beetje zorgen over de geluidsproductie. Want het doel met de streacom case was om het compleet fanloos te maken.
Uh, als je fanloos had willen gaan dan is die Zotac denk ik niks voor jou; hij staat echt heel hoorbaar te blazen ook als er nauwelijks CPU belasting is.

Als je een film/geluid hebt dan valt het niet meer zo op, maar tijdens pauzes etc., is het echt erg hoorbaar...

Da's mijn grootste minpunt momenteel. Ik ga het apparaat nog in een meubel zetten en dan zou het minder nadrukkelijk moeten zijn.
Ondertussen beetje lezen over het tweaken van Windows voor XBMC.
Er is genoeg over te vinden:
http://www.google.nl/sear......0.0...1c.1.JtnrxRwMjAo
De belangrijkste tweaks slaan niet zozeer op Window zelf als wel op je video settings: die komen op de Zbox behoorlijk nauw aan; ander denk je echt dat je een miskoop hebt gedaan. Out of the box staat helemaal niks goed.
Nee, dat zou het niet moeten zijn, maar toen ik mijn AD12 in elkaar had gezet, heb ik er meteen een OpenElec 2.0 op gezet. Zoiets had ik nog niet meegemaakt: na het booten van SD-kaart (kan namelijk ook ipv USB stick) was dit letterlijk in minder dan 60 seconden geïnstalleerd..

Maar daarna kreeg ik met geen mogelijkheid mijn Win7 USB stick (heb namelijk Windows 8 Pro alleen als upgrade versie) geboot.

Maar na flink wat kloten met het Bios (ivm AHCI voor mijn SSD enzo) lukte dat dan eindelijk.

Ik ben meer gewend dat ik gewoon een bootmenu heb waarin ik gewoon kies van welk apparaat je wil booten.

Misschien was ik te ongeduldig, maar dat bootmenu heb ik (nog) niet gevonden?
Waarom eigenlijk WIN8? Heeft toch geen voordelen over WIN7?

Welke XBMC versie heb je eigenlijk gepakt? 12 beta versie?
Neuh, maar het is gewoon nieuw hé :) Bovendien dacht ik dat die tiles er op TV beter uit zouden zien dan een kale desktop...

Ik heb gewoon stable versie 11 Eden genomen.

Verwijderd

Vond nog een goede review van de AD12 en heeft een stukje over de "noise".

http://www.vortez.net/art..._ad12_plus_review,11.html

Ze gebruiken daar ook speedfan, wellicht kan je daar even met experimenteren.
http://www.almico.com/speedfan.php

Verwijderd

Ik heb het maandag avond bij Azerty besteld en ik heb het nu op mijn bureau staan :)
http://azerty.nl/0-865-55...ox-nano-ad12-mini-pc.html
http://azerty.nl/0-758-450877/corsair-geheugen-8-gb-so.html
http://azerty.nl/0-1990-4...-slim-solid-state-dr.html

Uitstekende service!
Dit weekend maar eens lekker aan de slag.

• hgoor
Verwijderd schreef op donderdag 22 november 2012 @ 15:55:
Ik heb het maandag avond bij Azerty besteld en ik heb het nu op mijn bureau staan :)
http://azerty.nl/0-865-55...ox-nano-ad12-mini-pc.html
http://azerty.nl/0-758-450877/corsair-geheugen-8-gb-so.html
http://azerty.nl/0-1990-4...-slim-solid-state-dr.html

Uitstekende service!
Dit weekend maar eens lekker aan de slag.
Grappig: ik heb hetzelfde geheugen (ook 8gb)... Je kunt in het BIOS 2gb daarvan toewijzen als video-geheugen. Als je OpenElec installeert is dat een van de eerste dingen die ze willen dat je doet.

Sowieso heb ik 2gb genomen omdat 6gb nog steeds voldoende is als RAM....

Ben verder nog aan het fine-tunen: ik zou b.v. de database van XBMC op m'n NAS (DSM 411) kunnen draaien (handig als je zoals ik meer XBMC installaties hebt).

Ben benieuwd wat je van het ventilator geluid vindt.

Verwijderd

Vanmorgen alles in elkaar gezet en tot nu toe gaat alles redelijk vlekkeloos.
RAM en SSD is fluitje van een cent.
WIN7 via de USB installeren ook geen probleem.
Alle drivers vanaf de website gedownload en via een stick geinstalleerd.
WIN7 volledig geupdate (nadat de standaard WIFI ook direct lekker werkte).
So far so good.

Alles staat nu op me bureau en je hoort inderdaad een hummend geluidje.
Beetje zelfde als mijn laptop MSI GT780DX doet eigenlijk.
Ik zal zo eens een flinke bluray aantrappen en horen hoe het geluid dan is.

Ik heb een DS212+ en begin net beetje te experimenteren met alle tools (sab, sb, hp, cp, etc).
Nu kopieer is alles over naar een HDD in mijn Dune Max.
Die speelt natuurlijk wel alles, maar je bent gewoon beperkt in de mogelijkheden (geen xbmc).
Dus je stelt voor om alles op de nas te houden en naar de htpc te streamen?
Ik lees er even verder over, snelle search zegt dat ik niet de enige ben.
http://www.synology-forum.nl/viewtopic.php?f=46&t=8962

Ik zit even in de bios te kijken om ook 2gb als video-geheugen toe te kennen.
Waar heb je dat gedaan, want ik zie niet echt direct een logische keuze.
Heb je bios geupdate trouwens?

• hgoor
Verwijderd schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 11:04:
Vanmorgen alles in elkaar gezet en tot nu toe gaat alles redelijk vlekkeloos.
RAM en SSD is fluitje van een cent.
WIN7 via de USB installeren ook geen probleem.
Alle drivers vanaf de website gedownload en via een stick geinstalleerd.
WIN7 volledig geupdate (nadat de standaard WIFI ook direct lekker werkte).
So far so good.
Ja dat was 5 minuten werk (nadat ik een van de schroeven weer had teruggevonden die ik had laten vallen).
Alles staat nu op me bureau en je hoort inderdaad een hummend geluidje.
Beetje zelfde als mijn laptop MSI GT780DX doet eigenlijk.
Ik zal zo eens een flinke bluray aantrappen en horen hoe het geluid dan is.
Mijn BD player (LG) is ook erg lawaaiig... Maarja, voor Euro 95 zit er verder echt alles op en aan...
Ik heb een DS212+ en begin net beetje te experimenteren met alle tools (sab, sb, hp, cp, etc).
Nu kopieer is alles over naar een HDD in mijn Dune Max.
Die speelt natuurlijk wel alles, maar je bent gewoon beperkt in de mogelijkheden (geen xbmc).
Dus je stelt voor om alles op de nas te houden en naar de htpc te streamen?

Ik lees er even verder over, snelle search zegt dat ik niet de enige ben.
http://www.synology-forum.nl/viewtopic.php?f=46&t=8962
Yup: dat is dé way to go. Daarom heb ik ook een SSD van 128gb (60gb had ook makkelijk gegaan).

Alles staat op de nas: sabnzbd, sickbeard, couchpotato: echt ideaal....
Ik zit even in de bios te kijken om ook 2gb als video-geheugen toe te kennen.
Waar heb je dat gedaan, want ik zie niet echt direct een logische keuze.
Klopt: ergens staat iets over UMA-size (zei me ook niks) en dat is dus je video geheugen.... Die even op 1gb of meer zetten (heb 8gb dus nog 6 over) ..
Heb je bios geupdate trouwens?
Nee, want volgens mij is er geen nieuwere bios dan die meekwam?

Deze dus:

2K121023 .Fixed CIR Driver installation issue .Fixed Network Data loss issue .Fixed Audio Channel Selection issue 2K120817 .Initial mass production release

Verwijderd

Tot nu toe echt zeer tevreden over de AD12, geluid vind ik absoluut niet storend.
En de performance is prima, speelt alles vloeiend af.
Tot nu toe geen miskoop.
Nog een paar avondjes tweaken en dan gaat hij in het TV meubel :)

Hij boot nu ook direct in XBMC (XBMC Launcher).
WIN7 look'n'feel helemaal weggewerkt bij booten etc.
Ziet er gewoon cool uit.

Enige waar ik nog beetje mee zit te prutsen is Eventghost.
Om met de remote via de WIN button XBMC op te starten ipv WMC.
Enig idee?
hgoor schreef op maandag 26 november 2012 @ 15:33:

Yup: dat is dé way to go. Daarom heb ik ook een SSD van 128gb (60gb had ook makkelijk gegaan).

Alles staat op de nas: sabnzbd, sickbeard, couchpotato: echt ideaal....
Heb je nog wat tips hoe dit goed op te zetten?
Ik heb via SDM op mijn media folders NFS aangezet, is dat beste manier?
Hoe doe je de postprocessing voor je series met sickbeard?
Klopt: ergens staat iets over UMA-size (zei me ook niks) en dat is dus je video geheugen.... Die even op 1gb of meer zetten (heb 8gb dus nog 6 over) ..
Top dank je wel.

• hgoor
Verwijderd schreef op maandag 26 november 2012 @ 22:14:
Enige waar ik nog beetje mee zit te prutsen is Eventghost.
Om met de remote via de WIN button XBMC op te starten ipv WMC.
Enig idee?
Da's een goede, ik start nu vanuit Win8 XBMC handmatig op en heb zelfde "probleem" WMC start altijd op ipv XBMC als ik die knop gebruik.

Er is trouwens voor OpelElec/XBMC een add-on voor de configuratie van de remote ... Misschien dat die helpt? Hoewel, dat is pas als je XBMC hebt opgestart.
Heb je nog wat tips hoe dit goed op te zetten?
Ik heb via SDM op mijn media folders NFS aangezet, is dat beste manier?
Hoe doe je de postprocessing voor je series met sickbeard?
Ik gebruik dus Sabnzbd en Sickbeard en Couchpotato van de Synocommunity repo; alles draait op de DSM.

Daar heb ik onder de standaard share "video" twee mappen (films en tv-series). Beiden worden gevult vanuit"Sabnbd/Couchpotato/Sickbeard (wat je dan weer moet instellen in die programma's).

Sickbeard regelt alle mapjes etc.. XMBC doet de rest. Ik heb ingesteld dat hij dus mapjes per serie maakt en per seizoen.

Er is nog een pakket genaamd Subsonic en Autosub (die laatste werkt met Bierdopje) voor ondertitels, maar dat laat ik XBMC altijd downloaden dus daar heb ik geen ervaring mee.

Ik gebruik gewoon SMB ipv NFS. Werkt prima. Bij het browsen naar shares voeg ik dan eerst de NAS toe (op hoofd niveau, dus b.v. \\192.168.0.125 in mijn geval en vul dan de nas username/pw in).

Daarna kan je dan makkelijk door de share bladeren en divers onderdelen toevoegen...

Werkt vooralsnog goed.

Liefste zou ik OpenElec gebruiken, maar die heeft kuren met SMB bij mij en de afstandbsdiening werkt met de ingebouwde IR erg slecht: als ik de externe IR aankoppel dan gaat het dubbelop en moet ik de interne IR afschermen..

Maar goed het is dan ook een béta van OpenElec 3.

Verwijderd

hallo, ik heb vandaag ook de zbox binnengekregen met een 8gb ram, 64ssd
mijn vraag welke tweaks voor xbmc zijn handig en welke tweaks moet ik verpicht toepassen volgens jullie !

gr.

• hgoor
Verwijderd schreef op woensdag 12 december 2012 @ 21:18:
hallo, ik heb vandaag ook de zbox binnengekregen met een 8gb ram, 64ssd
mijn vraag welke tweaks voor xbmc zijn handig en welke tweaks moet ik verpicht toepassen volgens jullie !
gr.
Beetje laat antwoord:wat gebruik je? OpenElec of een echt OS met XBMC?

Qua hardware moet je in elk geval video-geheugen even flink opkrikken in het Bios naar tenminste 512, maar ik heb 'm (vanwege de 8gb die ik toch heb) op 2gb gezet (is dus shared video geheugen).

Voor de rest hangt het er even van af wat je gebruikt dus...
Pagina: 1