Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• topaj
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17-11 10:58
Beste medetweakers,

Een lastige kwestie, en ik kom er niet uit.
Graag jullie advies over het volgende :)

In 2005 is de domeinnaam <bedrijfsnaam>.com geregistreerd, in 2008 heb ik mijn bedrijf opgericht.
Uiteraard meteen een nl domeinnaam geregistreerd, maar er zit mij een ding dwars:

<bedrijfsnaam>.com staat al enkele jaren te koop via sedo.com, een of ander domain-tradingswebsite.
Nu heb ik de beste man een aanbod gedaan van 200 euro om het domein over te nemen, maar de man wil er 2040(!) euro voor hebben. Ontzettend veel, mede omdat hij geen traffic reports wil geven, de site geen google links heeft, geen pagerank en dit is met yahoo hetzelfde geval.

Op internet heb ik me ingelezen in het merkenrecht, maar hier staat niets over .com domeinen in. Enkel over .nl domeinen. Maar omdat de domeinnaam voor het bestaan van mijn bedrijf al was geregistreerd neem ik aan dat ik hier geen beroep op kan doen? Zelfs niet als hij het domein pas kortgeleden te koop heeft gezet?

Groeten

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Voor .com bedrijfsnamen heb je internationale arbitrage via de ICANN (UDRP). Op basis van de gegevens die je hier geeft lijkt zo'n procedure me echter kansloos. Het is ieders goed recht om een domeinnaam voor een al dan niet belachelijk bedrag al dan niet te verkopen.

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Met hierboven. Hij (/bedrijf) heeft het domein eerder in handen dan jij überhaupt begonnen bent met je Nederlandse bedrijf(je). Dat hij nu iets in handen heeft wat jij graag wil hebben, wil niet zeggen dat je hem kunt dwingen om het voor dat bedrag te verkopen.

Als hij (/bedrijf) er het absurde bedrag van ruim 2000 euro voor wil vragen, dan is dat zijn goed recht. Kortom, ik denk dat je er weinig tot niks aan kunt doen. Mee leven :)

• Philip J. Dijkstra
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-08 12:43
2040 euro mag je echt als peanuts beschouwen. Ik ben zelf tegen een Amerikaan aangelopen die beneden de 10 duizend dollar niet eens wilde praten en dat ging om een naam die niet bepaald gemakkelijk te verkopen is. De UK variant mocht ik van de eigenaresse voor slechts 120 pond overnemen.
.com is vaak in handen van commerciële partijen die er echt dik aan willen verdienen.
Toen ik me er in verdiepte kwam ik er ook achter dat het eigenlijk niet uitmaakt wanneer iemand anders een .com heeft geregistreerd (vorige week of 10 jaar voor jij je bedrijf starte). Zelfs met arbitrage en alleen 'buy this domain' op het domein probeert men alleen tot een (voor amerikanen) normale betaalde overdracht te komen en een paar duizend dollar vind men een heel normaal bedrag (en met een paar bedoelt men niet 2).

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Waarom zou je de .com variant willen? Is dat in het belang van je zaak? Doe je veel handel met buitenlandse klanten?

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
topaj schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 14:22:
Beste medetweakers,

Een lastige kwestie, en ik kom er niet uit.
Graag jullie advies over het volgende :)

In 2005 is de domeinnaam <bedrijfsnaam>.com geregistreerd, in 2008 heb ik mijn bedrijf opgericht.
Uiteraard meteen een nl domeinnaam geregistreerd, maar er zit mij een ding dwars:

<bedrijfsnaam>.com staat al enkele jaren te koop via sedo.com, een of ander domain-tradingswebsite.
Nu heb ik de beste man een aanbod gedaan van 200 euro om het domein over te nemen, maar de man wil er 2040(!) euro voor hebben. Ontzettend veel, mede omdat hij geen traffic reports wil geven, de site geen google links heeft, geen pagerank en dit is met yahoo hetzelfde geval.

Op internet heb ik me ingelezen in het merkenrecht, maar hier staat niets over .com domeinen in. Enkel over .nl domeinen. Maar omdat de domeinnaam voor het bestaan van mijn bedrijf al was geregistreerd neem ik aan dat ik hier geen beroep op kan doen? Zelfs niet als hij het domein pas kortgeleden te koop heeft gezet?
Zoals ik begrepen heb, wil jij je beroepen op je handelsnaam en niet op je merkenrecht. Voor het merkenrecht moet je een geregistreerd merk hebben (heb je deze?), een handelsnaam krijg je door deze actief te uiten.

Een domeinnaam via handelsnaam-inbreuk terug te krijgen is vrijwel onmogelijk bij een buitenlander (.com) die dezelfde naam gebruikt.

• JohanValentijn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-06-2023
Ik weet niet hoe generiek je bedrijfsnaam is, maar als die vrij generiek mag je eigenlijk nog blij zijn dat verkoper maar 2040 euro vraagt.

Als je de domeinnaam echt graag wil hebben zou ik hem overnemen. De kans dat verkoper hem zal laten verlopen is nihil aangezien hij weet dat er vraag naar is en dat de verlengkosten voor domainers peanuts zijn.

MBA 13' | EEE pad Transformer | Sony NEX - C3

• topaj
Ok, allen bedankt voor de input :)

De domein verloopt volgens de WHOIS op 14 augustus zie ik net, dus met een beetje mazzel denkt hij er niet aan. Als ik dit eerder had gedaan, tja dan had ik mijn kop gewoon moeten houden tm 24 oktober (14 aug +40 dagen quarantaine).
Mijn bedrijfsnaam is gedeponeerd, maar dit geld alleen voor de Benelux geloof ik.

.com heb ik niet nódig, maar ik en mijn verkopers willen graag uitbreiden naar het buitenland. Daarbij zou het erg handig zijn om er een .com bij te registreren voor betere vindbaarheid.

Ik had inderdaad verwacht dat het een kwestie van lappen wordt, maar ik had gehoopt dat hier ervaringsdeskundigen aanwezig zouden zijn die wat tips oid zouden hebben.

Bedrijfsnaam is niet vrij generiek overigens, het is een uit het frysk vertaalde term met een soort verbouwing naar de dienst die we leveren :) (Ik heb liever niet dat als je googled op deze naam dat dit topic bovenaanstaat :))

[ Voor 13% gewijzigd door topaj op 31-07-2012 17:37 ]

Groeten

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Plaats je domein dan in https://www.snapnames.com/ dan houden zij hem in de gaten en betaal je $69 als het ze lukt om de naam te registreren.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• topaj
Bedankt voor de tip, zal het doen!

Groeten

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-11 09:36
topaj schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 17:35:

De domein verloopt volgens de WHOIS op 14 augustus zie ik net, dus met een beetje mazzel denkt hij er niet aan. Als ik dit eerder had gedaan, tja dan had ik mijn kop gewoon moeten houden tm 24 oktober (14 aug +40 dagen quarantaine).
Mijn bedrijfsnaam is gedeponeerd, maar dit geld alleen voor de Benelux geloof ik.

.com heb ik niet nódig, maar ik en mijn verkopers willen graag uitbreiden naar het buitenland. Daarbij zou het erg handig zijn om er een .com bij te registreren voor betere vindbaarheid.

Ik had inderdaad verwacht dat het een kwestie van lappen wordt, maar ik had gehoopt dat hier ervaringsdeskundigen aanwezig zouden zijn die wat tips oid zouden hebben.

Bedrijfsnaam is niet vrij generiek overigens, het is een uit het frysk vertaalde term met een soort verbouwing naar de dienst die we leveren :) (Ik heb liever niet dat als je googled op deze naam dat dit topic bovenaanstaat :))
Een .com domein verloopt ieder jaar en werkt niet zoals met een .nl. nu jij interesse hebt getoond wordt hij vrijwel zeker verlengt.

Ervaringsdeskundige zijn ook aanwezig, maar ze kunnen je niet het antwoord geven waar je op gehoopt had.
Je hebt simpel gezegd geen poot om op te staan, tenzij je een juridische strijd aan gaat en geluk gaat hebben maar in principe niet.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Andere tip: registreer de .EU naam nu het nog kan - als het nog kan en die niet ook al bij sedo draait.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Als het echt zo big business is dan kunnen die paar centen er ook wel af, toch? Doe anders een tegenbod met wat je zelf wel schappelijk vindt.

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

lager bieden en blijven bieden bieden bieden. ze zakken vanzelf wel (zeker met zo'n laag bedrag). aangeven dat je niet meer kan betalen en probeer een band op te bouwen ook van vertrouwen.

heb wel geprobeerd zelf domeinnamen te kopen en meestal lukt dit wel voor beginnen met 3000+ uiteindelijk voor 1000-1500 euro heb je hem. maar er zijn er ook bij die vragen 50k en dan met beetje onderhandelen gaan ze naar de 20k maar dat wil ik niet betalen voor een domeinnaam dus dan geef ik het op, maar voor 2000+ is het echt de aanhouder wint.

Niet zeggen dat het voor een product is maar generieke bedrijfswebsite e.d. vertrouwen creeren en onderhandelen.

succes ermee.

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online

Als merk gedeponeerd in het Benelux Merken Register? Of gedeponeerd in de zin van ingeschreven bij de Kamer van Koophandel?

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-11 18:35
Domain name squatting (met name voor de .com tld) is al sinds jaar en dag een grote issue. Heb zelf ook meerdere .combezitters een voorstel gedaan waarna ik alleen een kansloos tegenbod van duizenden euro's kreeg.

Die lui kopen dan honderden domeinen op, zonder enige intentie er iets mee te doen, behalve ze bezet te houden tot iemand ze wilt kopen. Als ze er dan slechts één verkopen dan betaalt dat ene domein (die duizenden euro's kost) al die andere domeinen die waarschijnlijk nooit verkocht worden.

Door dit fenomeen zijn veel mensen (gelukkig) in gaan zien dat het hele stelsel van domeinnamen echt nergens op slaat en gewoon niet werkt zo. Twee methodes om de achterlijke prijzen van squatters te ontwijken die je steeds meer ziet zijn:

1) De naam expres fout spellen. Denk aan flickr.com. Meestal zijn die niet bezet. Als je je bedrijfsnaam gewoon zo noemt en duidelijk maakt dat het expres is dan is dat wmb. een prima techniek.
2) Over gaan op alternatieve tld's. Hierin kun je er ook voor kiezen om de tld 'onderdeel' van de naam te laten zijn. Denk aan domeinen die op .ly eindigen (bit.ly en dergelijken).

Mijn advies: beloon dit soort piraten vooral niet voor de walgelijke niets-aan-deze-wereld-toevoegende praktijken, maar zoek gewoon lekker een andere tld danwel domeinnaam.
Pagina: 1