Toekomstbestendige standalone allround-pc

Pagina: 1
Acties:

• pandinus
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-03 12:49
Hoi,

Momenteel heb ik draaien: een iMac (2011), een PS3 en een NAS.
De iMac gebruik ik voor transcoding van MKV-files naar de PS3 dmv PS3 Mediaserver. Hiernaast draai ik hierop een webserver, MySQL server en een aantal geautomatiseerde PHP jobs.
De NAS gebruik ik voor dataopslag en hier draaien taken als Couchpotato, Sickbeard, Sabnzbd en Headphones.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Op dit nieuwe systeem wil ik Windows7 gaan draaien en voor de volgende doeleinden gaan gebruiken:
  • Downloadtaken overnemen van de NAS
  • Webserver- + transcodingtaken overnemen van de iMac
  • Overklokken zal ik me niet mee bezig gaan houden
Het is hierbij belangrijk dat het systeem stabiel is en jarenlang zonder aandacht naast de NAS achter het knieschot op zolder kan vertoeven. Toegang tot het systeem zal via VNC/RDP plaatsvinden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
In totaal wil ik niet meer dan zo'n EUR 500 uitgeven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog een 750GB SATA-schijf liggen in een externe behuizing, deze wil ik graag overzetten.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Als uitgangspunt heb ik het Budget- en basisgamesysteem uit de BBG van juli 2012 genomen. Deze bevat naar mijn idee alle benodigde componenten, en ik ben vanaf daar verder gaan zoeken. Zie onderstaande collectie.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
De voorkeur voor de processor gaat uit naar een Intel-processor. Dit is gebaseerd op eerdere positieve ervaringen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
De enige eis is dat het systeem achter het knieschot op zolder past. Met de voorgestelde behuizing moet dit lukken.

Wat heb ik tot nu toe?
Een aantal kleine aanpassingen zijn doorgevoerd op het systeem van de BBG:
  • Intel Core i5 3570K Boxed, future-proof processor
  • Adata S510 120GB SSD, bootschijf + webroot en databases
  • 750GB SATA-HDD. Staat niet op de lijst, maar wil ik zelf toevoegen als temp-downloadlocatie voordat de bestanden door sabnzbd naar de downloadlocatie op de NAS worden verplaatst
Zullen onderstaande componenten samen kunnen en zal ik met dit systeem een jaar of 5 vooruit kunnen? Welke componenten zijn overkill en welke zijn eventueel voor verbetering vatbaar?

#ProductPrijsSubtotaal
1LG GH24NS90 Zwart€ 15,40€ 15,40
1Fractal Design Core 1000€ 31,84€ 31,84
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 206,-€ 206,-
1Corsair Builder CX430 V2€ 37,95€ 37,95
1Adata S510 120GB€ 87,84€ 87,84
1Kingston KHX1600C9D3K2/8GX€ 43,95€ 43,95
1MSI H61MA-E35 (B3)€ 50,84€ 50,84
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 473,82

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-05 18:44
Denk dat er nog wel wat op- en aanmerkingen te maken zijn. Ten eerste de combinatie van CPU en moederbord. Je hebt een K processor gekozen met een unlocked multiplier, gemaakt voor overclocking. Echter kies je een H61 bord wat dit totaal niet ondersteund. De vraag is: wil je überhaupt wel gaan overclocken? Zo ja, neem dan een Z77 moederbord. Wanneer dit niet het geval is, kan je bijvoorbeeld kiezen voor een Core i5 3450. Let wel, deze heeft een minder krachtige interne video chipset (HD2500 tov de HD4000 in de 3570K).

Verder moet je ook een moederbord nemen met een H77/Z77 chipset. Als je in de CPU support list had gekeken had je gezien dat deze geen Ivy bridge ondersteunt. Wil je niet overclocken: H77 chipset, wel overclocken: Z77.

Daarnaast zou ik zelf iets ander geheugen nemen. Ik weet niet zeker of 8GB voldoende zal zijn om dit systeem 5 jaar future-proof te houden. Echter kan je dit ook later bijplaatsen. Wel zou ik iets ander geheugen nemen, bv. dit geheugen. Enige reden hiervoor is dat dit Corsair geheugen dezelfde snelheid draait, maar slechts op 1.5V ten opzichte van de 1.65V die dit Kingston setje nodig heeft.

Verder zou ik bij de SSD kiezen voor de Samsung 830. Prijs is ongeveer gelijk maar hij is wel een stuk beter.

De behuizing zou ik zelf niet nemen, omdat het qua model wat "verouderd" is. Ik heb ditzelfde advies bij een ander topic gegeven (bij een soortgelijke case als de bovenstaande). Hieronder mijn onderbouwing uit dat topic:
Even een persoonlijke note hier: de producten die je kiest zijn over het algemeen behoorlijk highend, afgezien van de case. Ik weet niet waarom jouw keuze op dit model is gevallen, maar ik had zelf een iets "moderner" model genomen. Hiermee doel ik op dingen als een case met een cpu cut-out (gat in de moederbordtray voor eenvoudigere bevestiging van koelers), cable management gaten (liefst met rubberen afdichters), de PSU onderin geplaatst, "haakjes" om aan de achterkant van de moederbordtray kabels vast te binden, verwijderbare harddrive cages etc. De prijs is misschien een reden geweest, maar het hoeft niet eens zo gek duur te worden met bv:
Antec One Hundred
Corsair Carbide 300R
Fractal Design Core 3000
Hopelijk helpt dit je wat op weg :)

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:27
Eens met hierboven, behalve met de behuizing.

Behuizing wordt ergens achterin op zolder weggestopt, dan ga je toch niet al teveel geld aan spenderen. En wat is er mis met de Core 1000? Hij oogt vrij modern en is ook vrij recent op de markt gebracht. De case zelf is natuurlijk erg basic, maar daar is de prijs ook naar. Maar goed genoeg voor de eisen van TS.

[ Voor 5% gewijzigd door GioStyle op 31-07-2012 14:34 ]

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:28
Ik snap dat je je pc "toekomstbestendig" wil hebben, maar als ik lees waar je hem voor gaat gebruiken is die 3570k wel een beetje overkill. Overigens bestaat toekomstbestendig gewoon niet in pc land.

Transcoderen van video voor je ps3 kan al prima met een i3 2100. Downloaden en en webserver is al helemaal geen zware belasting voor je CPU. Weet je zeker dat je die 3570k nodig hebt? Je kan nu een CPU kopen die 2x zo krachtig is (dual core vs quad core) voor ongeveer 2x de prijs (i3 is minder dan 100 euro), maar dit betekend niet dat de pc 2x zo lang mee gaat.

• Moi_in_actie
GioStyle schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 14:34:
Eens met hierboven, behalve met de behuizing.

Behuizing wordt ergens achterin op zolder weggestopt, dan ga je toch niet al teveel geld aan spenderen. En wat is er mis met de Core 1000? Hij oogt vrij modern en is ook vrij recent op de markt gebracht. De case zelf is natuurlijk erg basic, maar daar is de prijs ook naar. Maar goed genoeg voor de eisen van TS.
Even een stukje vet gedrukt. Over "hoe een case uitziet" oordeel ik niet, ieder heeft zijn eigen smaak. Maar zelfs wanneer een pc ergens op zolder wordt weggestopt kan een beetje degelijke cablemanagement helpen. Kabels netjes uit de weg gewerkt geeft al met al een iets betere airflow. Daarbij is een van de voorbeelden die ik gaf, de Antec One Hunderd, slechts 8 euro duurder... dat maakt ook niet het verschil.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• GioStyle
Wat bedoel je dan met 'verouderd'?

Ik heb ook aan een Fractal Design Core 1000 gedacht voor mijn server. Kabels van de voeding kan je makkelijk in de 5.25" bay wegstoppen. De 4/8pin voedingkabel kan je netjes wegwerken met de bundel kabels die richting de 5.25" bay gaat. Dan hou je alleen SATA-voedingkabel(s), 24pins kabel over, 3/4 pin connector van de ventilator en de SATA-kabels natuurlijk.

De overige 2 kasten die je opnoemt zijn wel twee keer zo duur.

• pandinus
Thanks voor de tips allemaal. Ik ga ermee aan de gang!

• Moi_in_actie
GioStyle schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 15:03:
Wat bedoel je dan met 'verouderd'?
Met 'verouderd' doel ik op een aantal aspecten die de laatste jaren zijn veranderd aan de gemiddelde cases en die ook steeds meer standaard worden. Deze dingen staan opgesomd in de quote van mijn eerdere reactie (PSU onderin, vele malen betere manieren voor cable management etc.). De kast is inderdaad niet per definitie oud, alleen de manier waarop deze opgebouwd/ingedeeld is wel wat. Naar mijn mening (en ook case makers, anders was het niet zo dat bijna alle nieuwe cases deze dingen doorvoeren) is deze nieuwe layout/opties ook beter.
De overige 2 kasten die je opnoemt zijn wel twee keer zo duur.
Dat klopt, het zijn ook slechts voorbeelden. Ik heb het stukje tekst van mij 1 op 1 overgenomen uit een ander topic en had geen zin andere voorbeelden te zoeken. Dit kan iedereen ook heel eenvoudig even zelf bekijken in de Pricewatch, zeker aangezien het punt van smaak erbij komt wat iemand toch zelf zal moeten beslissen :) .

• GioStyle
Heb over de tekst die in de quote staat heen gelezen. Nu begrijp ik wat je bedoelt. :)

Daar heb je wel een duidelijk punt. Dan is het aan de TS of hij de meerprijs over heeft voor de extra 'opties' zeg maar.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Vind de 3570K ook overkill. Een i5 3450 of i3 2125 dacht ik zijn meer dan genoeg op deze taken toegerust.
Zeker, daar je niet gaat oveklokken. Weet je, dat de non-k versie ook meer features heeft?

SSD Samsung 830, prima keus.

[ Voor 39% gewijzigd door Madrox op 31-07-2012 16:52 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• pandinus
Ik heb even rondgekeken en ben met jullie adviezen tot de volgende configuratie gekomen:
  • Iets minder extreme CPU waardoor er wat ruimte is gekomen voor betere SSD/moederbord/behuizing. Gamen ben ik niet van plan dus de mindere geïntegreerde GPU die hiermee komt kan geen kwaad.
  • Moederbord met passende chipset en ruimte voor 4x DDR3 om later nog geheugen bij te kunnen prikken
  • Samsung 830 128GB SSD ipv Adata 120GB
  • Fractal Design Core 3000 ipv 1000, de genoemde voordelen vond ik het prijsverschil EUR 27 waard
  • Corsair 1.5V geheugen ipv Kingston 1.65V
#ProductPrijsSubtotaal
1LG GH24NS90 Zwart€ 15,40€ 15,40
1Fractal Design Core 3000€ 57,90€ 57,90
1Intel Core i5 3450 Boxed€ 167,-€ 167,-
1Corsair Builder CX430 V2€ 37,95€ 37,95
1Samsung 830 series 128GB€ 92,95€ 92,95
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 45,59€ 45,59
1MSI H77MA-G43€ 78,44€ 78,44
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 495,23

Zelf ben ik op basis van jullie tips tevreden met bovenstaande configuratie. Bestellen maar?
Pagina: 1