studie/grafisch/budget game pc voor 500 euro

Pagina: 1
Acties:

• dv2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:22
Beste tweakers,

Na zo'n 4 jaar op een mac mini gewerkt te hebben wil ik weer terug naar een ''gewone'' desktop pc. Ik heb in het verleden altijd mijn desktops zelf gebouwd, maar ben er nu al dus een tijdje niet meer mee bezig geweest. Het moet een all-round systeem worden voor het liefst maximaal 500 euro.

Wat wil ik op het systeem gaan draaien:
Linux als main OS in combinatie met dualboot van Windows 7
Firefox: veel tabs
Video's op 1080 kwaliteit bekijken
Office pakket: standaard gebruik voor studie
arcGIS: Voor studie, hoeft niet supersnel te draaien
PSD: voor hobbymatig fotobewerken en ontwerpen (liefst lekker snel)
Fruity loops en Ableton: Voor muziek productie, liefst redelijk snel
Games: Ben geen echte gamer, vindt het echter wel leuk om af en toe wat te gamen. Hoeft niet op ultra settings.

Wat vindt ik belangrijk: (in volgorde)
Dat alle programma's nu lekker snel draaien en dat ik er meerdere programma's tegelijk kan gebruiken. (Vooral PSD icm andere programma's)
Dat het systeem makkelijk een upgrade kan krijgen in de toekomst
Dat ik games (oudere en nieuwere) op redelijke settings kan spelen

Wat heb ik al:
24'' LG monitor 1080dp.

Nu heb ik redelijk veel gelezen en ben ik zelf uitgekomen op het volgende systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock 970 Extreme3€ 69,40€ 69,40
1Western Digital Blue WD5000AAKX, 500GB€ 60,-€ 60,-
1LG GH24NS90 Zwart€ 15,40€ 15,40
1Fractal Design Core 1000€ 31,84€ 31,84
1AMD FX-6100 Boxed€ 118,45€ 118,45
1Corsair Builder CX500 V2€ 53,90€ 53,90
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 38,16€ 38,16
1Sapphire HD 6850 1GB GDDR5 PCIE€ 119,-€ 119,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 506,15

Is dit systeem een beetje compitabel met mijn wensen?

Ik ben niet zo thuis in het overclocken dus heb er ook geen aftermarket koeler bij gepakt. Is dit wel handig als ik wil overclocken bij deze processor?
Ik lees verschillende berichten over deze processor. Ik heb in het verleden altijd AMD gebruikt en dat is mij perfect bevallen. Ik weet dat de i5 wellicht een betere processor is, maar voor mijn budget en doeleinden moet deze FX-6100 ook wel goed zijn ofniet?

Ik sta open voor alle andere suggesties en verbeteringen :)

[ Voor 9% gewijzigd door dv2 op 31-07-2012 13:13 ]

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:18
Je hebt genoeg aan een CX430 V2 voeding, scheelt je weer een paar euro's.

Als je voor een HD6850 wil gaan, dan zou ik deze op V&A voor 70/80 euro op de kop tikken.

• dv2
Ok thanks, dat scheelt inderdaad weer wat :)

Voor de rest iemand nog suggesties over dit systeem van 500 euro?

Ik vraag me af of ik voor mijn doeleinden meteen een grafische kaart nodig heb, anders zou ik dit geld in een betere cpu kunnen steken en de geïntegreerde graphics van de cpu kunnen gebruiken.

Zou de Intel i5 3570K met de HD 4000 integrated gpu misschien ook wel geschikt zijn voor mijn doeleinden? Eventueel kan ik er dan later altijd nog een externe graphics card bij doen.

Ik zou dan uitkomen op dit systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Blue WD5000AAKX, 500GB€ 60,-€ 60,-
1LG GH24NS90 Zwart€ 15,62€ 15,62
1Fractal Design Core 1000€ 31,84€ 31,84
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 206,-€ 206,-
1Corsair Builder CX430 V2€ 37,95€ 37,95
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 45,95€ 45,95
1MSI Z77A-G43€ 89,-€ 89,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 486,36

Welke van de 2 systemen zou een betere optie zijn voor mijn doeleinden?

[ Voor 80% gewijzigd door dv2 op 01-08-2012 05:47 ]

• mccAin
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-03 16:04
Dat hangt er natuurlijk vanaf wat je onder "af en toe een spelletje spelen" verstaat. Op een hogere resolutie, zoals 1080 zal hij je niet gigantisch veel plezier brengen. Wel zal de algehele snelheid door toch de veel krachtigere i5 goed toenemen.

Wat ik je zou aanraden is inderdaad een systeem bouwen rond deze 3570K en als je niet wil overclocken dan kun je kijken naar een variant zonder K die vaak weer wat tientjes goedkoper is.

Mocht je volgende maand dan weer je zakgeld/loon/stufi/uitkering ontvangen kan je er altijd nog een 6850/6870 of een 560 bijprikken. Mocht je dan nog wat overhouden dan is een SSD altijd leuk en vooral omdat het je een enorme verbeterde algehele ervaring geeft. Denk dan aan een Samsung 830 128 (schommelt rond de 95€) of een Crucial M4. Deze worden hier meestal aangeraden vanwege de snelheid en betrouwbaarheid tot nu toe.

Verder zie ik dat je geen optical drive hebt gekozen. Doe je alles via usb of heb je nog wat liggen? Is het laatste het geval let er dan even op dat het een SATA en geen PATA drive is want daar heeft je moederbord geen aansluiting voor

• T7D_Sneezy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-05 10:23
ik heb hetzelfde budget als jij (en ongeveer dezelfde wensen), ik heb dit gedaan:

GFX:1 x XFX HD6850 (HD-685X-ZCFC) € 107,90*
PROC:1 x AMD Phenom II X4 965 € 89,90*
VOEDING:1 x Cooler Master GX-Lite 500 € 48,99*
KAST:1 x Sharkoon Vaya € 26,99*
DVD:1 x Sony Optiarc AD-7280S-0B € 18,99*
MOBO: 1 x ASUS M5A78L-M LX V2 € 48,99* (moet v2 zijn voor de phenom 965)
HDD: 1 x Western Digital WD5000AAKX € 64,90*
RAM:1 x Crucial 8 GB DDR3-1333 Kit € 45,99* (cas7)

Kwam op ongeveer 460€ (weet niet hoe het met de huidige prijzen zit)
De phenom is een erg fijne proc, misschien wat oud en niet zo snel als een i5 maar in games/ Multi core toepassingen geniet hij mijn voorkeur boven een i3 of AMD FX

• dv2
Thanks voor de Feeback mccAin! :)
Ik heb zelf ook het idee dat ik meer gebaat ben om het systeem om de i5 3570K te bouwen, daar hij toch steeds als winnaar uit de benchmarks komt tegenover de AMD FX-6100. Gamen gaat zonder extra gpu indd niet top zijn, maar op lagere resoluties met redelijke instellingen moet toch wel wat mogelijk zijn denk ik zo :) Als het toch allemaal wat te traag blijkt te zijn is een 6870 er indd zo bijgeprikt. Maargoed, zoals ik zei is gamen dus echt maar een bijzaak voor mij en is het voor mij veel belangrijker dat ik bovengenoemde programma's vloeiend kan draaien en dat zal met de i5 toch wel makkelijk moeten kunnen dunkt mij

Ik dacht trouwens dat de variant zonder K geen intergrated graphics had? Kan inderdaad weer een paar tientjes schelen dan, want overclocken hou ik me (vooralsnog) niet mee bezig nee.

Bij mijn setup staat wel een optical drive van LG, maar bedankt voor de tip :) ik heb nog wat oudere optical drives liggen die ik misschien wil gebruiken.

Is de voeding trouwens voldoende voor deze setup? (rekening houdende met eventuele uitbreiding van gpu)

@T7D_Sneezy; thanks voor de info! Ziet er ook wel interessant uit. De Phenom II heb ik ook nog overwogen, maar na veel lezen en met het oog op de toekomst denk ik dat het toch een i5 gaat worden. Hoe bevalt jou deze setup tot nu toe? en hoelang heb je hem?

• mccAin
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-03 16:04
oeps, dvd-spelert helemaal over het hoofd gezien ;)

De variant zonder -K heeft wel een integrated GPU: HD2500. De K-versie heeft echter de HD4000 versie, waarvan ik zo even niet weet of hij heel veel beter presteert. Weer een afweging om te maken dus!

De voeding moet genoeg zijn al slurpt een 6870 nog best wat en volgens mij heeft deze voeding geen 2x 6(2) pins PCI-E aansluitingen wat je er wel voor nodig hebt. Misschien slim om er een tientje meer tegenaan te gooien en een stapje hoger te nemen van corsair : Corsair Builder CX500 v2

• dv2
De HD4000 presteert aanzienlijk beter dan de 2500, dus de K variant geniet de voorkeur. Zou mooi zijn als hij zo goed bevalt dat ik langer kan wachten met een aparte gpu. De tests zien er in ieder geval goed uit :)
Hmm heb dus wel betere voeding nodig, daar was ik al een beetje bang voor. Bedankt voor de input in ieder geval!

Ik zat wel nog te denken, ik ga waarschijnlijk niet overclocken, is dit mobo dan een goede keuze of kan ik hier dan ook weer iets op besparen? Weet niet of dit slim is met het oog op de toekomst natuurlijk..

• T7D_Sneezy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-05 10:23
dv2 schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 15:30:

@T7D_Sneezy; thanks voor de info! Ziet er ook wel interessant uit. De Phenom II heb ik ook nog overwogen, maar na veel lezen en met het oog op de toekomst denk ik dat het toch een i5 gaat worden. Hoe bevalt jou deze setup tot nu toe? en hoelang heb je hem?
Ik heb hem nu 6 weken ofzo, een i5 zat er niet in bij mijn budget, maar als je het kan moet je dat zeker doen. Echter moet je je misschien afvragen of je dat geld niet beter in een GPU kan steken ipv processor.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:18
dv2 schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 19:54:
De HD4000 presteert aanzienlijk beter dan de 2500, dus de K variant geniet de voorkeur. Zou mooi zijn als hij zo goed bevalt dat ik langer kan wachten met een aparte gpu. De tests zien er in ieder geval goed uit :)
Hmm heb dus wel betere voeding nodig, daar was ik al een beetje bang voor. Bedankt voor de input in ieder geval!

Ik zat wel nog te denken, ik ga waarschijnlijk niet overclocken, is dit mobo dan een goede keuze of kan ik hier dan ook weer iets op besparen? Weet niet of dit slim is met het oog op de toekomst natuurlijk..
Je hebt geen betere voeding nodig hoor, een Intel i5 setup met 1 mid-range videokaart zal nog geen 250W gaan verbruiken. Een degelijke 400-500W voeding is dus al meer dan genoeg. Die corsair komt goed uit de test.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

mccAin schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 17:16:
oeps, dvd-spelert helemaal over het hoofd gezien ;)

De variant zonder -K heeft wel een integrated GPU: HD2500. De K-versie heeft echter de HD4000 versie, waarvan ik zo even niet weet of hij heel veel beter presteert. Weer een afweging om te maken dus!
Heb het ff gechecked, maar ja, idd. HD2500 bij de no-k. Wat word je toch verneukt, het zijn 99.9% op zeker dezelfde chips uit dezelfde wafers. Draaien beide op 650mhz. Zou me niks verbazen dat de non-K ook gewoon een "HD4000" onder de kap heeft. Niet te unlocken zeker?

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• dv2
T7D_Sneezy schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 09:37:
[...]

Ik heb hem nu 6 weken ofzo, een i5 zat er niet in bij mijn budget, maar als je het kan moet je dat zeker doen. Echter moet je je misschien afvragen of je dat geld niet beter in een GPU kan steken ipv processor.
De i5 zit nu wel binnen mijn budget, mits ik bespaar op een gpu. Maar voor mijn doeleinden op dit moment heb ik meer aan een betere cpu dan gpu, daar gamen de laagste prioriteit heeft. Kan er later natuurlijk altijd nog een discreet gpu bijprikken mocht de integrated HD4000 onvoldoende blijken :)
jaapsander schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 10:15:
[...]

Je hebt geen betere voeding nodig hoor, een Intel i5 setup met 1 mid-range videokaart zal nog geen 250W gaan verbruiken. Een degelijke 400-500W voeding is dus al meer dan genoeg. Die corsair komt goed uit de test.
Thanks voor de info! Dus ook met het oog op de toekomst is deze voeding voldoende? (dus incl low tot mid range gpu)

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:18
Jazeker, computercomponenten gaan elke generatie telkens minder stroom verbruiken, terwijl tegelijkertijd de kracht toeneemt. Ik verwacht dan ook dat een goede 400-500W voeding meer dan genoeg is voor de komende jaren.

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-04 10:21
Eigenlijk kun je alles wat je wilt (zonder het gamen) met iedere degelijk cpu (lees: geen atom e.d.) van deze generatie. Wil je er echt op gaan gamen dan loont het de moeite om wat extra geld uit te geven.

Even wat dingen waar je op moet letten:
-Je kast ondersteunt maximaal micro-atx, maar je hebt een atx moederbord, dat gaat dus niet passen ;)
-Harde schijfen onder de 2 TB zijn op dit moment te duur, zoek of je ergens nog een harde schijf hebt en koop voor het geld een SSD, de harde schijf is tegenwoordig wat je systeem snel maakt, het werkgeheugen en de cpu zijn al long geen bottleneck meer.
-Voeding zal ook geen punt zijn.
-De GPU van een goede AMD processor is vele malen krachtiger dan die van de intel.

• dv2
GioStyle schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 11:49:
Jazeker, computercomponenten gaan elke generatie telkens minder stroom verbruiken, terwijl tegelijkertijd de kracht toeneemt. Ik verwacht dan ook dat een goede 400-500W voeding meer dan genoeg is voor de komende jaren.
Makes sense! Dan weet ik in ieder geval dat ik hier mee vooruit kan :)
Cyleo schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 12:42:
Eigenlijk kun je alles wat je wilt (zonder het gamen) met iedere degelijk cpu (lees: geen atom e.d.) van deze generatie. Wil je er echt op gaan gamen dan loont het de moeite om wat extra geld uit te geven.
Interessant punt. Gamen is mijn laagste prio, dus zit inderdaad te twijfelen hoeveel voordeel mij een i5 brengt tegenover bijv een AMD A8-3870K in het dagelijks gebruik. Is dit verschil erg merkbaar? Ik vondt dit op een forum:
In the last six months or so I built two desktops for myself:

1) AMD a8-3870k, ASUS F1A75-V EVO (Hudson a75 based)MB.

2) Intel i5-3570k, BIOSTAR TZ77XE3 (Intel Z77 based)MB.

Both have 16GB of RAM, both use a 120GB SSD as a system disk, both utilize on-chip video.

Both are fast to boot and more than capable as a 'daily driver' for me. That includes browser, dual monitors with full screen streamed video, some 'light' gaming, etc.

If you benchmark them the intel wins more CPU tests, and the AMD wins more video tests. If you aren't looking directly at benchmark scores the two are (nearly?) impossible to tell apart from a look and feel...unless you are gaming, and then the Intel is far easier to spot.
Zou dit kloppen, dat het merkbaar verschil erg nihil is in het dagelijks gebruik voor mijn doeleinden?
-De GPU van een goede AMD processor is vele malen krachtiger dan die van de intel.
Ze zijn inderdaad krachtiger, maar vele malen valt wel mee met de nieuwe Intel HD4000. Zie deze benchmarks; http://www.legitreviews.com/article/1915/1/
-Je kast ondersteunt maximaal micro-atx, maar je hebt een atx moederbord, dat gaat dus niet passen ;)
Thanks voor de tip, dat wordt dus even zoeken naar een andere. Any tips? :)

Ben er dus nog niet helemaal uit wat het gaat worden. Mijn gevoel zegt ga voor de Intel i5 (mede ook met het oog op de toekomst en enorm verbeterde HD4000 graphics) but then again, is het 100 euro meer waard dan amd opties?

Verwijderd

Niemand reactie hierop?

Heb trouwens nog een oude kast staan (midi tower grootte) met voeding. Kast weet ik niet welk merk of type, alleen dat hij uit 2002 komt. Zou hier eventueel een nieuw moederbord etc inpassen?

De voeding is een AMD P4 ATX 420wp (staat op de behuizing)
Ik kan er weinig over vinden, maar zou deze voeding werken met bovenstaande systemen? dit zijn volgens mij de specs:

FEATURES-
* Specification meets Intel P4(12V), AMD K7
* Low noise fan control
* Ball bearing dual fan
* Half bridget converter circuit
* Short circuit protection all output
* Under voltage protection
* Over current protection and also meets 240VA
* Thermal protection at 100?~ 105?
* 100% hi-pot and ATE function test
* 100% burn-in and AC input cycled on/off
* Correction, PF>0.95