Toon posts:

high-end foto PC bouwen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Hopelijk kunnen jullie mij ook wat input geven.

Ik wil mijn 4+ jaar oude Intel Q9450 systeem met mid-life upgrade (Antec Sonata Plus 550, 8GB RAM, Postville 80 GB SSD, 2x Samsung 1GB HDD in raid1, GeForce 8600 GT) ondersteunen met een nieuw systeem.

Ik gebruik mijn PC voor fotobewerking en sinds Lightroom 4 moet ik na elke aanpassing eventjes (tot enkele sec) wachten. Dit irriteert me en haalt het plezier weg. Tijd voor een sneller systeem dus, dat is voorbereid voor een Nikon D800 met 36Mp files. M'n huidige PC blijft voor mail en internet en alle andere PC vertragende zaken.

Wel: voor LR4 + PS, snel en stil, budget t/m 2000 Euro, 2 beeldschermen aansturen tot 2560x1600
Gewenst: 1TB SSDs (2x 512 GB in raid 0)
Niet: voor spellen, overclocken

Ik kwam na rondkijken uit bij het BBG workstation van Maart dit jaar en heb dat als uitgangspunt genomen. Omdat ik een SSD raid 0 array wil heb ik een moederbord met ten minst 4x SATA-600 uitgezocht. Dan kan ik ook een kleinere software SSD plaatsen en een grote HDD. Om het systeem zo stil mogelijk te maken wil ik graag een passief gekoelde videokaart en dito voeding.
Uiteindelijk laat ik op dit moment een 1 GB SSD achterwegen. De kosten zijn op dit moment nog erg hoog (>700 Euro voor 2x Crucial M4 512 GB) en ik kan het altijd nog toevoegen mocht de HDD te langzaam blijken.
Met een iets grotere software SSD (256 ipv 128 GB) past wel de LR catalogus op de SSD en verlies ik waarschijnlijk nauwelijks performance.
Het BGG workstation heeft een i7 3930K hexacore en de fotografen PC uit dezelfde BBG met i7 3770K is ongeveer 300 Euro goedkoper als je de kosten van het moederboard ook meeneemt. Dat is best veel geld, maar levert ook ~30% rekenkracht op. Dat laatste gaf de doorslag en verlengt hopelijk ook de levensduur van mijn PC.

Al met al ben ik op de volgende configuratie uitgekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-X79-UD3€ 189,80€ 189,80
1Club3D Radeon HD 7750 royalQueen€ 103,70€ 103,70
1Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 138,-€ 138,-
1Samsung SH-S222AB Zwart€ 14,95€ 14,95
1Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (UK, OEM, 64-Bit)€ 88,95€ 88,95
1Antec Performance One P280€ 105,60€ 105,60
1Scythe Mugen 3 Rev. B€ 34,95€ 34,95
1Intel Core i7 3930K Boxed€ 501,-€ 501,-
1Seasonic X-460 Fanless€ 119,15€ 119,15
1Samsung 830 series 256GB€ 171,99€ 171,99
1Corsair Vengeance CMZ16GX3M4X2133C11R€ 123,30€ 123,30
1Sandisk ImageMate All-in-One USB 3.0 Reader€ 30,50€ 30,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.621,89

Ik heb daar een paar vragen bij, waar ik wel wat hulp kan gebruiken:

- Zijn er compatibiliteitsproblemen met de gekozen hardware?
- Ik heb nu duurder geheugen gekozen 2100MHz, voor 50 Euro minder is er 1600MHz geheugen. Is dit te merken in de performance?
- Is de videokaart overkill en zou een goedkopere (passieve) kaart ook volstaan?
- Maakt een passieve voeding en videokaart dit systeem ook echt stiller?

• Rann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-04 10:56
Ik weet zo 1,2,3 niet of Lightroom ook CUDA ondersteund, anders is een Nvidia kaart zeker aan te raden voor de render werkzaamheden!
Daarnaast, misschien heb je hier wat aan. Dit gaat dan wel over een vergelijking van iets andere waardens, maar op basis daarvan vraag ik het me af op het de meerprijs waard is : TERW_DAN in "Mixing memory timings"

Daarnaast zou ik voor een niet fanless PSU gaan.. Mijn mening is in iedergeval dat je de PSU al helemaal niet hoort. (Ook prijs/prestatie is in verhouding een stuk minder)

Verwijderd

Topicstarter
Rann schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 12:18:
Ik weet zo 1,2,3 niet of Lightroom ook CUDA ondersteund, anders is een Nvidia kaart zeker aan te raden voor de render werkzaamheden!
Daarnaast, misschien heb je hier wat aan. Dit gaat dan wel over een vergelijking van iets andere waardens, maar op basis daarvan vraag ik het me af op het de meerprijs waard is : TERW_DAN in "Mixing memory timings"

Daarnaast zou ik voor een niet fanless PSU gaan.. Mijn mening is in iedergeval dat je de PSU al helemaal niet hoort. (Ook prijs/prestatie is in verhouding een stuk minder)
Bedankt voor de input.

Over CUDA support hier een reaktie van een Adobe employee: "Lightroom already supports multiple processors. But many of the compression methods used in camera RAW files do not lend themselves to parallel processing, slowing the pipeline."
Maw: CUDA support is er niet en gaat ook niet komen in LR.

PS CS6 heeft wel baat bij een snelle GPU voor de Mercury Graphics Engine, dat is interessant: "MGE is new to Photoshop CS6 and uses both the OpenGL and OpenCL frameworks. It does not use the proprietary CUDA framework from nVidia.". De ATI/Radeon 7000 serie wordt ondersteund, dus geen voordeel voor een Nvidea kaart.

Het 'snellere' geheugen lijkt alleen maar geld te kosten en niets op te leveren. Zal ik aanpassen.
Ik weet dat geheugen al jaren met ongeveer dezelfde snelheid presteert. De kleinere afmetingen van de componenten leveren wel een kleinere capaciteit op, maar de bedradingsweerstand neemt toe, zodat de RC tijd niet/nauwelijks verandert.

Ik zal nog nadenken over de PSU. Ik ben gecharmeerd van het fanless principe en dat mag wel wat geld kosten.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2012 12:55 ]

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Is het voor je hobby of voor je werk?

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-05 20:56

Shaggy

Misantroop pur sang

Ik ben zelf sinds een week overgestapt op een nieuw systeem voor met name fotografie. Mijn budget was beduidend minder maar goed.

Persoonlijk zou ik in jouw geval niet specifiek kiezen voor de K versie van je processor, evenals het gekozen geheugen. Je zegt dat je niet gaat overclocken, dan heb je hier imo helemaal niets aan en kan je beter het bespaarde geld uitgeven aan 32GB 1600 geheugen. Denk dat je daar meer aan hebt.

SSD setup werkt fijn, in raid 0 voor fotografie... mmhh.. sluit meteen aan op mijn volgende vraag, hoe zit je met je backups. Het is natuurlijk ook zeer belangrijk dat je dit al geregeld hebt. Een NAS oid is dan zeker een must want als je alle sop 1 3TB schijfje gaat bewaren en het gaat mis...

Een pasieve voeding is stil ja, maar een flinke normale voeding is ook behoorlijk rustig hoor. Valt allemaal wel mee denk ik. Een goede stille kast zou een goede investering kunnen zijn, of geluiddemping erin.
Ik merk iig dat mijn setje met een i5 3570K, 16GB, Rad 6790 en SSD's gewoon supersnel werkt in LR en PS, zeker in vergelijk met mijn oude 4 jaar oude setup.

Succes met je keuze.

Making an ass of myself since the 70's

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Een goede voeding die 50% of minder van zijn totale opgegeven vermogen leverd, zal ook altijd stiller blijven.
Als jouw systeem bijv. 300watt nodig heeft, zal een 600watter stiller zijn werk doen dan een 450watter.
Omdat de 600watter de fan niet hoeft te versnellen om warmte af te voeren, maar de 450 wel.

Mijn HX620 hoor ik bijv nooit, dit, met 6 harddisks, raidcontroller, waterkooling, 9 fans +lights...etc.
9 fans, ja negen. Meer is beter, de fans kunnen dan fluisterstil draaien terwijl je nog steeds optimale airflow genereerd.

[ Voor 26% gewijzigd door Madrox op 31-07-2012 13:48 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07-2025
Weinig om op aan te merken, behalve het geheugen, wat hierboven al genoemd is.
Daarnaast misschien een toevoeging voor de HDD: klik. Zie ook de bijbehorende review.
Ook zou je nog een aantal stille ventilatoren kunnen uitkiezen voor de kas, aangezien een goede airflow belangrijk is, al helemaal met een passieve videokaart.

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Die HDD dingen, ben er geen voorstander van. Meestal maken ze de harddisk onnodig warmer en herrie maakt je hdd toch al amper in een goed gedempte kast.

Hier heb je misschien ook wat aan:
You don't say what your current HDD configuration is. I've found the best results from splitting system and software installations on one disk, LR library on a different disk and the actual image files on another. The first two run on Western Digital Raptor SATA HDDs (10k rpm), these provide a significant speed increase over 'normal' drives without the cost penalties of either SSD or SAS drives.

Dit zou ook weleens met SSD's kunnen werken zo. 1 SSD voor boot-os + Lightroom, 2 harddisks voor de lib (disk1) en de echte foto bestanden op (disk2).

[ Voor 7% gewijzigd door Madrox op 31-07-2012 14:15 ]

• Kayakyak
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-05 22:24
SSD's in raid 0 zou ik niet doen, levert nauwelijks prestatiewinst op.... (Het krikt iig niet de prestaties op waar SSD's goed in zijn)

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-04 11:54

keur0000

-------- N O N E --------

Wellicht een tip:

Op mijn huide PC bewaar ik al mijn RAW foto bestanden op een PCIe RAID controller met 2x 1TB HD in RAID 1 + backup naar externe USB 3 schijf.
Als de PC in elkaar loopt: controller+schijven overzetten en klaar, als de controller kapot gaat, nieuwe controller en klaar enz.
Met een externe PCIe controller met cache, merk je erg weinig van het performace verlies ;) tov single drive.

Staat mij trouwens ook iets bij met TRIM support en RAID 0, dat dat niet ondersteund wordt.
Bij Intel dus wel:
nieuws: Intel publiceert trimdriver voor raidconfiguraties

[ Voor 25% gewijzigd door keur0000 op 31-07-2012 14:21 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Weiman
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-05 15:07
Hoe ga je je bestanden opdelen over SSD's? Ik heb nu 170GB aan RAWs van alleen dit jaar al. Haal je je fotos van de SSD af wanneer ze bewerkt zijn?

Verwijderd

ik zou niet voor raid0 ssd's gaan aangezien je dan geen trim support hebt zou zonde zijn voor je ssd's

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-04 11:54

keur0000

-------- N O N E --------

Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 14:22:
ik zou niet voor raid0 ssd's gaan aangezien je dan geen trim support hebt zou zonde zijn voor je ssd's
zie mijn eerdere opmerking ;) , wel bij Intel dus.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Verwijderd

keur0000 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 14:24:
[...]

overheen gelezen :). mooi eindelijk dan vooruit gang op dat gebied

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Zes cores zijn misschien ook niet nodig voor Lightroom:
http://www.foto-biz.com/Lightroom/Ram-vs-cpu

Mjah, zie het hier ook:
Afbeeldingslocatie: http://techgage.com/reviews/intel/sandy_bridge_e/09.png
Core speed maakt meer uit dan meer cores. Vandaar de winst van de 2500K, die een hogere clock per core heeft.

Andere onderdelen van Abobe kunnen natuurlijk wel baat bij six cores hebben. Het ligt er maar net aan waar jouw prioriteit ligt.

De i7 3820 draait met 400mhz snellere cores en lijkt me, zeker voor Lightspeed; optimaal.

#ProductPrijsSubtotaal
2Hitachi Deskstar 5K3000, 2TB€ 118,50€ 237,-
1Antec Performance One P280€ 104,34€ 104,34
1Scythe Mugen 3 Rev. B€ 34,95€ 34,95
1Intel Core i7 3820 Boxed€ 269,95€ 269,95
1Thermaltake Smart M450W€ 49,95€ 49,95
1Samsung 830 series 256GB€ 171,99€ 171,99
1Corsair Vengeance Low Profile CML16GX3M4A1600C9€ 88,32€ 88,32
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.384,40

Voeding vervangen, wan tik zie dat de videokaart amper 45 watt verstook en je totale systeem zal onder of rond de 200 watt zitten. Wel, dat kan een TT 450 met gemak leveren en de fans zullen low speed blijven, fluisterstil dus. Dat, icm met je stilte kast, denk ik dat je de psu nooit zal horen. Twijfel nog aan je videokaart, wellicht is een beetje airflow wel zo lekker. Stilte kasten staan nml. niet bekend om een sterke airflow.
Een Sapphire met fan , die idle superstil is een aanrader. Maar er zijn er meer die dat kunstje hebben.

oja, 2 supersnelle Hitachi's, sneller dan de WD Black/RE4, stil en zuinig lees ik. Twee ivm met de tip die ik hierboven ergens gaf voor je file managment. Eventueel breid je dat uit dat twee RAID-1 arrays of 1 raid-1 array voor de disk met de belangrijkste data, die je liever niet kwijt wil.

[ Voor 155% gewijzigd door Madrox op 31-07-2012 15:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, jullie geven veel meer input dan verwacht. Ik zal bij deze meerdere antwoorden in 1 keer geven.

Is het voor je hobby of voor je werk?
Het is mijn hobby, noem me serieus amateur. Zie ook www.heinvalk.com.
Ik verzamel ook veel GBs aan foto's per jaar, maar die blijven zeker niet allemaal op mijn PC staan. Ik ben wel begonnen met het idee om niets weg te gooien, maar het is grotendeels slechts ballast waar ik nooit iets mee ga doen. Uit de serie "schrijven is schrappen", houd ik nu 10-25 % van de foto's over. Van landschappen bewaar relatief veel omdat ik dan minder foto's maak, maar als ik dieren fotografeer gaat > 90 % weg. Ik heb nu zo'n 500 GB actief staan, waarvan 40 GB de LR catalogus en previews zijn. Tot nu toe bewaar ik alle foto's nog wel in backup op m'n server, maar dat is eigenlijk onnodig. Daar ga ik iets aan doen als ik daar ruimte nodig heb.

geheugen:
terug naar de BBG reepjes maar, scheelt 50 Euro. Windows7 heeft een 16GB geheugen limiet voor de home premium versie. Dat is tot nu toe ruim voldoende. 4GB was te weinig in PS bij foto's stitchen, maar tot nu toe geen problemen met 8 GB in mijn huidige systeem.

voeding:
ik verwacht dat het systeem max ~250 Watt verstookt. Een 450 W voeding lijkt me dan meer dan genoeg. Ik kan geen andere 80+gold modulaire voeding vinden voor de helft van de prijs. De goedkoopste is dan de Cooler Master Silent Pro Gold 600W voor slechts 10 Euro minder. Ondanks jullie goede adviezen blijf ik daarom bij mijn keuze.

HDD/SSD/backup
Ik wil raid 0 eigenlijk alleen maar om naar een 1 TB SSD te komen, niet vanwege snelheid iod. Ik heb nog geen betaalbare 1TB SSD gevonden. De extra HDD is in die situatie bedoeld als interne dagelijkse backup en daarnaast heb ik nog een thuisserver (4x1.5TB, uit een oude BBG) als safe en nog enkele losse externe HDDs.
De tip voor een splitsing van software en LR calatog is zeker interessant. Ik had al gelezen (the mansurovs) dat de LR catalog op SSD plaatsen zeer veel performance impact had. Ipv 1x 256 GB SSD zou dan 2x 128GB sneller moeten zijn. Dit is eenvoudig te wijzigen en kost niets meer.
Dan zou ik dan ultimo uitkomen op:
1x 128 GB SSD voor software
1x 128 GB SSD voor LR catalog
1x 3TB HDD voor RAW files en catalog backups
bij aanschaf van 2x 512 GB SSD voor raw files wordt de HDD een interne backup
Ik bedenk nu dat die 2x 512GB SSDs helemaal niet in raid hoeven te staan als er alleen maar RAW files op komen. De database funktie van LR schermt de precieze lokatie van de files volledig af.

processor:
Hier moet ik nog over nadenken Madrox. Het klopt dat een snellere core beter presteert in de testen. De rekentijd lijkt bepaald te worden door I/O akties, wat begrijpelijk is bij het wegschrijven van 500 jpgs. Het lijkt me dat de HDDs hier de tijdsbepalende factor is.
Is dit nog steeds het geval bij gebruik van SSDs en geldt dit ook voor het renderen van een foto?
Waar ik op dit moment last van heb is dat de rendertijd enkele seconden kan zijn omdat LR steeds alle aanpassingen moet doorrekenen voordat de uitgerekende foto kan worden weergegeven. Bij een middellang 'XMP' bestand duurt dit me te lang. Dit lijkt me een activiteit waarbij I/O minder belangrijk is en het aankomt op maximale rekenkracht. Hier lijken mij 6 cores echt voordeel te hebben tov 4 cores.
Als het niet zo is hoor ik het graag, dat scheelt een hoop geld.

Verwijderd

Topicstarter
Ik vond nog een paar interessante links voor LR:

http://helpx.adobe.com/li...erformance-lightroom.html

http://www.computer-darkr...be-lightroom-performance/

conclusie:
snelle multicore processor helpt veel (nieuwe generaties beter dan oude ondanks lagere klokspeed)
veel RAM help (16 GB is beter dan 8 GB)
SSD voor LR catalog + previews helpt (iets)
RAW files gerust op HDD plaatsen
snelle videokaart helpt niets zolang hij de native resolutie aankan
een hoge resolutiescherm zorgt er wel voor dat LR meer moet rekenen om de previews te maken

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Min of meer identiek met wat ik uit dat andere forum haalde dus :>

Misschien kan ik je nog overhalen om GEEN overpriced fanloos psu te nemen:

http://www.google.com/tra...n/showthread.php?t=402618
The model is actually very quiet, you have to approach even at 5 cm to the power supply in order to perceive light in low-load grinding noise of the fan can.
Daar je pc zowiezo niet fanloos is en waarschijnlijk de fans die er al zijn meer herrie produceren, is een fanloze voeding vaak overbodig en voegt niets toe aan de stilte.

pricewatch: be quiet! Efficient F1 500W
Kost de helft, net zo zuinig en geeft hetzelfde "effect" naar mijn idee.

[ Voor 97% gewijzigd door Madrox op 02-08-2012 03:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Madrox, je hebt waarschijnlijk helemaal gelijk met je andere voeding. Maar soms moet je iets met je hart kopen en ik val gewoon voor fanless. Die is er dus toch ingekomen. ;-).

gisteravond de volgende onderdelen besteld:

#ProductPrijsSubtotaal
2Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 98,76€ 197,52
1Antec Performance One P280€ 105,60€ 105,60
1Scythe Mugen 3 Rev. B€ 35,11€ 35,11
1Intel Core i7 3930K Boxed€ 501,-€ 501,-
1Seasonic X-460 Fanless€ 119,15€ 119,15
2Samsung 830 series 128GB€ 92,95€ 185,90
1Kingston HyperX KHX1600C9D3K4/16GX€ 86,-€ 86,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.658,18

Wijzigingen:
- geheugen aangepast naar goedkoper
- 2x 128 GB SSD, een voor software en 1 voor LR catalog + previews (was 1x 256 GB)
- 2x 2TB HDD ipv 1x 3TB. Dat levert een interne backup mogelijkheid op, al dan niet als raid 1.

Ik heb veel zin om de boel in elkaar te zetten en te zien hoe snel en stil het is.

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Lightroom profiteerd niet echt van meer dan vier cores, dacht ik ergens gelezen te hebben.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:10

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Waarom 2x 512GB SSD? Leuk hoor maar je gaat er bijna niks van merken in lightroom en al helemaal niet bij het bewerken, beter safe spelen met een kleine SSD en daar al je programma's op installeren en HDD voor catalogus + foto's ;)

De vertraging waar je last van hebt heeft te maken met de snelheid van je werk geheugen en processor ;)

SSD met lightroom vergelijking:
http://www.computer-darkr...be-lightroom-performance/
Madrox schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 17:59:
Lightroom profiteerd niet echt van meer dan vier cores, dacht ik ergens gelezen te hebben.
Kan zijn maar dit wil niet zeggen dat het niet handig (en sneller) is om meer dan 4 cores te hebben. Windows processen en andere programma's (spotify, msn, tweetdeck, browser etc.) hebben ook allemaal processorkracht nodig en dan is het wel handig dat LR gewoon alle 4 de cores optimaal kan benutten en voor zichzelf heeft terwijl de andere programma's op de andere cores draaien.

[ Voor 38% gewijzigd door Ventieldopje op 07-08-2012 18:10 ]

www.maartendeboer.net

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:18
Ventieldopje schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 18:08:

beter safe spelen met een kleine SSD en daar al je programma's op installeren en HDD voor catalogus + foto's ;)
Hoe is een HDD 'op safe spelen'? Een SSD is flash, dat gaat minder snel kapot dan een HDD die rondjes draait en dus ook (letterlijk) kan crashen.

The devil is in the details.

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Hahn schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 18:10:
[...]
Hoe is een HDD 'op safe spelen'? Een SSD is flash, dat gaat minder snel kapot dan een HDD die rondjes draait en dus ook (letterlijk) kan crashen.
Een HDD gaat langer mee voor opslag voor veel data, vooral bij veel lezen en schrijven. Bovendien hoef je dan niet in RAID 0 te draaien en zijn HDD's goedkoper ;)

Het is dus wel duidelijk op safe spelen ;) Ik heb dan ook geen belangrijke data op mijn SSD staan, alleen mijn programma's en onbelangrijke dingen.

[ Voor 9% gewijzigd door Ventieldopje op 07-08-2012 18:12 ]

www.maartendeboer.net

• Hahn
Waarom gaan ze langer mee? En SSD's hoef je niet in RAID 0 te zetten, zelfs al heb je 2 dezelfde ;)

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Hahn schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 18:12:
Waarom gaan ze langer mee? En SSD's hoef je niet in RAID 0 te zetten, zelfs al heb je 2 dezelfde ;)
Nee dat hoeft ook niet maar waar vind jij een betaalbare 1TB ssd? Ik kan je zo een aantal HDD's opnoemen die ver over de 1TB gaan voor een fractie van de prijs hoor :)

Bovendien, hoeveel problemen zijn er wel niet met die Sandforce controllers en dergelijken ... het is een gloednieuwe technologie die zichzelf nog lang niet bewezen heeft maar als jij je er veilig bij voelt om je dierbare foto's er op te zetten ... be my guest. Ik zeg alleen dat er over het algemeen nog grote twijfels bij zijn of ze zo betrouwbaar zijn ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Ventieldopje op 07-08-2012 18:14 ]

www.maartendeboer.net

• Hahn
Dat is ook het enige grote voordeel van HDD's, de prijs. Maar dat was niet wat jij zei en ook niet 'op safe spelen' :P Maar als je prijs bedoelde, dan is dat geen gekke tip nee ;)

• Mike2k
  • Laatst online: 03-05 20:58

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Gewoon een vraag uit nieuwsgierigheid...

Veel fotografen zweren bij een Mac, waarom ga je voor een Windows systeem?

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Ventieldopje schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 18:08:
Waarom 2x 512GB SSD? Leuk hoor maar je gaat er bijna niks van merken in lightroom en al helemaal niet bij het bewerken, beter safe spelen met een kleine SSD en daar al je programma's op installeren en HDD voor catalogus + foto's ;)
Hij neemt 2x 128GB, of mis ik iets ?
De vertraging waar je last van hebt heeft te maken met de snelheid van je werk geheugen en processor ;)
Zeker weten? Lees toch ook andere dingen:
http://feedback.photoshop...iguration_recommendations
Suggereerd weer dat je niet veel storage nodig hebt. Vreemd.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 11:11:
Madrox, je hebt waarschijnlijk helemaal gelijk met je andere voeding. Maar soms moet je iets met je hart kopen en ik val gewoon voor fanless. Die is er dus toch ingekomen. ;-).
En met die fanless voeding kan je dan al je andere componenten laten bakken. Veel succes ermee.

Zoals Maddox terecht aanstipt is airflow belangrijk. Dat jij 'gecharmeerd' bent door een passief gekoelde voeding doet jammer genoeg niet terzake. Er zijn voldoende componenten die meer lawaai zullen maken dan je voeding - je processorkoeler, je GPU, ...

Het blijft jouw geld natuurlijk, maar doe wat met de tips die mensen je geven. Anders kan je evengoed gewoon een Mac kopen. Die zijn immers ook strak ontworpen.

En SSD's in RAID 0... Als jij je data belangrijk vindt, dan ga je geen striped RAID gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door Borromini op 07-08-2012 18:24 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Die Darkroom blog is, lijkt het, ook niet helemaal "conclusive".

Currently finalising implementation of my new workstation, using ivy bridge chipset, windows 7 64bit. I use Samsung 830 256gb for my system disk and identical one for my catalog and acr cache. I did some brief tests comparing with conventional HDD by making a clone of my system disk, also holding a lightroom catalog with some images. I experienced far greater performance differences than Ian did. will repeat the test some time this month but then timed. Seems like the current Ivy Bridge chipset and CPU is less limiting in the performance.

Note, i use a WD caviar black 2TB for storing my image files once all processing in LR is done for given assignment. During processing the images of an assignment, these files are on a separate partition of the systemdisk. Ian used OWC, i selected the Samsung because of their very good write performance, especially sequential incompressible write performance. typically not a strength of the Sandforce based SSD's. The read performance on most ssd's is quite good, so that is not an important factor.
Borromini schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 18:23:
[...]

En met die fanless voeding kan je dan al je andere componenten laten bakken. Veel succes ermee.

Zoals Maddox terecht aanstipt is airflow belangrijk. Dat jij 'gecharmeerd' bent door een passief gekoelde voeding doet jammer genoeg niet terzake. Er zijn voldoende componenten die meer lawaai zullen maken dan je voeding - je processorkoeler, je GPU, ...
Als je dan een extra fan nodig hebt voor de airflow, degradeert het nut van een fanloze psu aanzienlijk.
En SSD's in RAID 0... Als jij je data belangrijk vindt, dan ga je geen striped RAID gebruiken.
De twee ssd's kan je beter los gebruiken, met Lightroom. Tenminste, als de info klopt die ik erover lees.
Btw: de TS gaat ze niet in RAID-0 gebruiken, heb je dat ook gelezen :>

[ Voor 27% gewijzigd door Madrox op 07-08-2012 18:39 ]

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
keur0000 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 14:24:
[...]

Nog steeds niet bij Intel, alleen als de SSD zelf geen deel uitmaakt van de RAID array hou je je TRIM. Zodra de SSD zelf in RAID is geconfigureerd ben je ook je TRIM kwijt en val je terug op de eigen garbage collection van de SSD zelf. De ICH controller kan dus prima in RAID staan, voor een andere array, zolang de SSD er geen deel van uit maakt.

https://discord.com/invite/tweakers

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Madrox schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 18:35:
Btw: de TS gaat ze niet in RAID-0 gebruiken, heb je dat ook gelezen :>
Dat staat zo in zijn openingspost.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Borromini schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 18:56:
[...]

Dat staat zo in zijn openingspost.
Precies. Daarom snap ik je opmerking niet

En SSD's in RAID 0... Als jij je data belangrijk vindt, dan ga je geen striped RAID gebruiken
Of was dat als tip bedoelt :>

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Laat dat irritante smileytje maar even achterwege.

Ik zal de openingspost even citeren:
Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 12:10:
Wel: voor LR4 + PS, snel en stil, budget t/m 2000 Euro, 2 beeldschermen aansturen tot 2560x1600
Gewenst: 1TB SSDs (2x 512 GB in raid 0)
Niet: voor spellen, overclocken
En even verder:
Omdat ik een SSD raid 0 array wil heb ik een moederbord met ten minst 4x SATA-600 uitgezocht.
Emphasis mine.

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Borromini schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 19:23:
Laat dat irritante smileytje maar even achterwege.
Vind je, ik vind hem wel aardig :>
Ik zal de openingspost even citeren:
[...]
En even verder:
[...]
Emphasis mine.
Emphasis mine :>

Je leest dus niet verder dan de startpost, dat is duidelijk. Want ik had hem allang van het RAID-0 verhaal genezen O-)

Pagina: 1