Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Twijfel tussen 2 ~€750 laptops

Pagina: 1
Acties:

• klimpton
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-09 10:15
Hallo, een familielid heeft mij recent gevraagd om hem te helpen met de aankoop van zijn eerste laptop. Hij zal deze voor studie gebruiken, maar het enige waar hij echt om gevraagd heeft is Guild Wars 2 op medium graphics kunnen spelen.

Na wat rond te zoeken, de aankomende NBBG eens doorbladerd te hebben viel mijn oog op de Dell Inspiron 15R SE 7520 (het model van €800). Met de kortingsbonnen kreeg ik hier uiteindelijk nog 10% af en werd het een prijsje van €723. Deze laptop heeft:
  • Full-HD 15,6" scherm
  • i5-3210M
  • 8GB DDR3@1600Mhz
  • AMD Radeon HD 7730M 2GB
  • 1TB HDD
Het design stond hem wel aan, en we waren bijna van plan deze te kopen totdat ik nog eens naar de Medion site ging kijken. Ik herinnerde me van de foldertjes veel nieuwe onderdelen voor een redelijke prijs. Toen kwam ik dus deze tegen:

MEDION® AKOYA® P6815 laptop
  • Een i7-3610QM
  • GeForce GT650M DDR3
  • 6GB DDR3@1366Mhz
  • 750TB HDD
  • Een 15,6" 1366x768 scherm
De i7 Ivy-bridge quadcore lijkt me overduidelijk beter dan de i5 van Dell, net zoals de GT650M, ookal is dat dan de DDR3 versie, een kwart beter is dan de HD 7730M. Aangezien de 8GB RAM & de 1TB schijf van de Dell eigenlijk wel overkill zijn voor het familielid, dacht ik al dat de Akoya een betere aankoop was. Totdat ik zag dat deze geen Full-HD resolutie had.

De vraag is dus welke jullie zouden kiezen, en als jullie nog andere suggesties zouden hebben (liefst onder de €800, daarmee dat ik die Asus niet bekeken heb), dan zijn die ook zeer welkom.

Verwijderd

Medion belgie. Je woont in belgie?

Anyway, de medion heeft geen 1080p scherm. 768*1366 is namelijk troep.

Bovendien kan je de inspiron voor € 723 krijgen met i7 (in nederland, in belgie iets meer). De grafische kaart in de medion is sneller, en aardig wat ook. Maar het scherm is echt een belangrijker iets. Als je beiden wilt kan je ook de inspiron 17R SE nemen. Maar die is behoorlijk log en niet echt geschikt om mee te slepen naar school.

• klimpton
Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 12:40:
Medion belgie. Je woont in belgie?

Anyway, de medion heeft geen 1080p scherm. 768*1366 is namelijk troep.

Bovendien kan je de inspiron voor € 723 krijgen met i7 (in nederland, in belgie iets meer). De grafische kaart in de medion is sneller, en aardig wat ook. Maar het scherm is echt een belangrijker iets. Als je beiden wilt kan je ook de inspiron 17R SE nemen. Maar die is behoorlijk log en niet echt geschikt om mee te slepen naar school.
Bedankt voor de snelle feedback! En ja, ik woon in België. Ikzelf heb een wat oudere Dell Studio 15 met 1366x768, ik ben niets anders gewend dus ik kon niet zeggen of het verschil de moeite waard is. Het blijkt nu dat dat wel zo is.

Hoezo? De 15" i7 krijgen voor €723. Ik heb het geprobeerd, maar als ik de 10% bon voor 'vanaf €899' gebruik (ik verwacht dat je wilt dat ik deze gebruik) werkt dat niet, omdat die i7-versie €870 kost exclusief verzending, en dat word blijkbaar niet bijgeteld voor de korting :(.

Hetzelfde geldt voor de goedkoopste 17" (ook "€899"), wat eigenlijk een heel goed idee is (alhoewel hier geen i7 in zit, en het dus niet 'beiden' is?). Deze laptop zou dus de ideale zijn. Want zoals ik al zei, 8GB RAM & 1TB HDD is overkill voor hem, en games zouden even goed met die i5 moeten functioneren als met de i7.
Het familielid gaat hem wel gebruiken voor studie, maar nooit meenemen naar school. Dus ik denk dat het gewichtprobleem daar al opgelost is :).

Ik heb al geprobeerd om er een extra € 23 muis bij te kopen, maar ook dat werkt niet :(. Ik had nooit gedacht dat ik een laptop €30 duurder zou wensen xD.
Als ik die 10% bon werkend zou kunen krijgen, dan kom ik uit op ongeveer 765 (incl. -5% epp) voor de "ideale pc" voor het familielid, wat echt _/-\o_ zou zijn.
Dus als iemand weet hoe, graag!

ps: ik kan de 5% bon gebruiken + 5% epp, dan kom ik op +/- 810 uit, wat helaas wel een €45 meer is dan € 765.

.

• TIGER79
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:41
als je wilt gamen zou ik voor de medion gaan, zelfs met die GPU draai je nieuwe games simpelweg niet full-hd, laat staan met een HD7730...
Ik ben ook een half jaar bezig geweest met het zoeken naar een goede laptop om te gamen, maar dan zit je (als je full-hd wilt spelen) toch echt op de dure modellen van 1100+ euro...
Alles daaronder zo'n beetje kun je qua gpu toch niet full-hd spelen, en ik speel liever snel op natieve resolutie dan dat je dan je full-hd op lagere resolutie (met bijbehorende interpolatie) moet zetten omdat ie het dan niet trekt...

Verwijderd

klimpton schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 14:37:
[...]
Bedankt voor de snelle feedback! En ja, ik woon in België. Ikzelf heb een wat oudere Dell Studio 15 met 1366x768, ik ben niets anders gewend dus ik kon niet zeggen of het verschil de moeite waard is. Het blijkt nu dat dat wel zo is.
Ik heb dezelfde studio 1555, maar dan met 1080p scherm. Toen ik hem kocht had ik niet veel verstand van laptops. Maar ik vind het nu nog steeds de beste keuze destijds. Om de simpele redenen dat het de enige laptop was met een goed scherm en acceptabele accuduur.
Hoezo? De 15" i7 krijgen voor €723. Ik heb het geprobeerd, maar als ik de 10% bon voor 'vanaf €899' gebruik (ik verwacht dat je wilt dat ik deze gebruik) werkt dat niet, omdat die i7-versie €870 kost exclusief verzending, en dat word blijkbaar niet bijgeteld voor de korting :(.
Klopt. In belgie zijn ze behoorlijk raar bezig met de kortingen. De kortingsbon werkt vanaf een bepaald bedrag, en de verzendkosten zijn gratis op dit moment. Op de epp pagina zijn de verzendkosten opeens niet meer gratis en is de laptop zelf goedkoper. Maar kom je niet meer in aanmerking voor een bepaalde kortingsbon...

In belgie heb je bovendien geen goede cashback sites. Ik neem aan dat je Dell Waardebonnen Topic - Deel 2 al hebt gezien.
Hetzelfde geldt voor de goedkoopste 17" (ook "€899"), wat eigenlijk een heel goed idee is (alhoewel hier geen i7 in zit, en het dus niet 'beiden' is?).
'beiden' = goede grafische kaart + goed scherm. Je krijgt inderdaad geen i7 voor die prijs.
Ik heb al geprobeerd om er een extra € 23 muis bij te kopen, maar ook dat werkt niet :(. Ik had nooit gedacht dat ik een laptop €30 duurder zou wensen xD.
Het gaat om de prijs van de laptop, niet om de prijs van de laptop inclusief randapparatuur die je erbij neemt. Als je bijvoorbeeld meer RAM erbij pakt werkt het wel.
TIGER79 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 14:41:
als je wilt gamen zou ik voor de medion gaan, zelfs met die GPU draai je nieuwe games simpelweg niet full-hd, laat staan met een HD7730...
Ik ben ook een half jaar bezig geweest met het zoeken naar een goede laptop om te gamen, maar dan zit je (als je full-hd wilt spelen) toch echt op de dure modellen van 1100+ euro...
Alles daaronder zo'n beetje kun je qua gpu toch niet full-hd spelen, en ik speel liever snel op natieve resolutie dan dat je dan je full-hd op lagere resolutie (met bijbehorende interpolatie) moet zetten omdat ie het dan niet trekt...
Correct. En dat wou ik in de eerste instantie ook typen. Maar helemaal juist is dat niet. Een jaar of wat geleden was ik starcraft 2 aan het spelen op een LAN party. Mijn settings stonden op low (op de naive resolutie). Naar mij zat iemand waarbij de settings op medium/high stonden met een standaard 768p scherm. Toch vond iedereen mijn beeld mooier. De resolutie is niet direct een voordeel, maar het kwaliteitsverschil tussen een 1080p en en het gemiddelde 768p scherm maakt veel goed.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2012 15:39 ]

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

klimpton schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 14:37:
[...]

Hetzelfde geldt voor de goedkoopste 17" (ook "€899"), wat eigenlijk een heel goed idee is (alhoewel hier geen i7 in zit, en het dus niet 'beiden' is?). Deze laptop zou dus de ideale zijn. Want zoals ik al zei, 8GB RAM & 1TB HDD is overkill voor hem, en games zouden even goed met die i5 moeten functioneren als met de i7.
Het familielid gaat hem wel gebruiken voor studie, maar nooit meenemen naar school. Dus ik denk dat het gewichtprobleem daar al opgelost is :).

Als ik die 10% bon werkend zou kunen krijgen, dan kom ik uit op ongeveer 765 (incl. -5% epp) voor de "ideale pc" voor het familielid, wat echt _/-\o_ zou zijn.
Dus als iemand weet hoe, graag!

ps: ik kan de 5% bon gebruiken + 5% epp, dan kom ik op +/- 810 uit, wat helaas wel een €45 meer is dan € 765.

.
Bekijk even je DM :)

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• klimpton
Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 15:29:
[...]
Ik heb dezelfde studio 1555, maar dan met 1080p scherm. Toen ik hem kocht had ik niet veel verstand van laptops. Maar ik vind het nu nog steeds de beste keuze destijds. Om de simpele redenen dat het de enige laptop was met een goed scherm en acceptabele accuduur.
Mijn accu gaat misschien max. 1u mee xD, ik had wel de 6 cel versie gekozen, maar je moest hem eerst x# uren opladen, en dat had ik niet gedaan... ik had mezelf eigenlijk beter een desktop gebouwd, ik neem mijn laptop maar heel zelden van de stroom en het bureau.
[...]
Klopt. In belgie zijn ze behoorlijk raar bezig met de kortingen. De kortingsbon werkt vanaf een bepaald bedrag, en de verzendkosten zijn gratis op dit moment. Op de epp pagina zijn de verzendkosten opeens niet meer gratis en is de laptop zelf goedkoper. Maar kom je niet meer in aanmerking voor een bepaalde kortingsbon...
De eep-truuk werkte niet meer, tot ik vanaf het de modelselectiepagina al &cs=beepp1 in de URL stak. Gisteren deed hij het nog gemakkelijk...
In belgie heb je bovendien geen goede cashback sites. Ik neem aan dat je Dell Waardebonnen Topic - Deel 2 al hebt gezien.
Natuurlijk :), en daar ben ik je heel dankbaar voor ^^.
[...]
'beiden' = goede grafische kaart + goed scherm. Je krijgt inderdaad geen i7 voor die prijs.
Achzo :).
[...]
Het gaat om de prijs van de laptop, niet om de prijs van de laptop inclusief randapparatuur die je erbij neemt. Als je bijvoorbeeld meer RAM erbij pakt werkt het wel.
Helaas, helaas.. ik kan er geen extra RAM in laten steken. Ik heb het echter wel geprobeerd met "accidental damage bescherming" (dat lijkt me het nuttigst van al die onnuttige toevoegingen).
Deze staat in stap 1 (dus niet 2. Accesoires) en... het werkt!

Ik heb nu 15% korting en de prijs komt uit op €812. Ik denk dat ik deze ga voorstellen aan het familielid, wel extreem balen van die 'benodigde' accidental damage bescherming.

PS: Ooh, ik zie nu wat je bedoelt denk ik xD. Ik kan gewoon het model van €939 nemen met 8GB@1600Mhz RAM & een 1TB schijf. Dan kom ik uit op €807 (incl -15%)! Deze zal ik dus voorstellen :P.

Nog een vraag: De €899 €939 versie heeft een GT 650M 2GB "90W", terwijl de €999 versie een GT 650M 2GB "130W" heeft. Dat is toch wel een verschil, weet iemand wat voor een effect dit zal hebben op de prestaties van de GPU?

Verwijderd

klimpton schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 16:47:
Nog een vraag: De €899 €939 versie heeft een GT 650M 2GB "90W", terwijl de €999 versie een GT 650M 2GB "130W" heeft. Dat is toch wel een verschil, weet iemand wat voor een effect dit zal hebben op de prestaties van de GPU?
Geen. Het wattage staat voor de adapter die je erbij krijgt. Maar dat is hartstikke verwarrend, je krijgt namelijk de 90w adapter met een i5, en de 130w adapter met een i7. Maar waarom staat dat dan bij de grafische kaart? Ik snap het ook niet.

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 30-11 01:10

Koenvh

Hier tekenen: ______

Koop de Medion, verkoop de 750 TB en koop daarvan een duurdere laptop

🠕 This side up

• klimpton
Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 17:16:
[...]

Geen. Het wattage staat voor de adapter die je erbij krijgt. Maar dat is hartstikke verwarrend, je krijgt namelijk de 90w adapter met een i5, en de 130w adapter met een i7. Maar waarom staat dat dan bij de grafische kaart? Ik snap het ook niet.
Oh, ik dacht dat de wattage daar stond voor de wattage die de GPU toegestuurd krijgt, jouw verklaring
lijkt me idd wel logischer :).

EDIT: Ik heb het eens nagekeken, de i7 heeft een max TDP van 45W. De i5-3210QM vind ik niet op de Intel site :?, maar de i5-3210M (zonder 'Q') wel en die heeft een max TDP van 35W. Dat is dus wel een verschil en zorg misschien voor het verschil 90 - 130W?
Koenvh.nl schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 17:20:
Koop de Medion, verkoop de 750 TB en koop daarvan een duurdere laptop
Ha ha ha... grappig.

[ Voor 16% gewijzigd door klimpton op 31-07-2012 23:14 ]

Pagina: 1