Geluiddempend materiaal / isolatie materiaal

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Hopelijk heb ik het goede forum gekozen om dit topic te openen.
Ik zat te denken om geluid isolatie aan te brengen in mijn lian li a71f.
maar nu kan ik weinig vinden over verschillende merken en types en blah blah blah
Ook vraag ik me af of het nu echt wel invloed heeft, weet niet of iemand daar ervaring mee heeft en ook wat advies kan geven op dit gebied.
Linkjes of topics zijn ook welkom, sluit zeker niet uit dat ik dingen gemist heb.

Alvast bedankt,

Junkske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-09 18:07

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Lijkt mij niet zo veel te helpen aangezien het geluid toch wel aan de kanten waar het open is naar buiten komt (bij de ventilatoren bijv.) en misschien zelfs nog wel vervelender gaat klinken.

Wat do's en don'ts: http://www.buildsilentpc.com/quiet_pc_donts.php

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Van diezelfde site:
Don't #2: Do NOT use loads of sound dampening material in your PC. You've likely seen these products around; studio-like sound dampening foam, precut to sizes that will fit inside your case. This is NOT a good idea, because not only does the material insulate sound, but it also insulates heat. Your PC will essentially become an oven.

Solution: Try to eliminate the source of the noise, rather than smother it. If you follow our entire Silent PC Guide, you will have replaced pretty much every component that makes noise, so there should be no need to stuff your case with foam. What you need to do is find out what on your PC is making the noise that is bothering you, and find the relating page in our guide (see the jump menu below).

There may be some good sound dampening products out there; I just have yet to come across any that are reliable and affordable. Perhaps I'll look into it a bit more in the near future, and add an article to the site.
Duidelijk verhaal lijkt me. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Dampening werkt prima. Als je aan de voorkant een rustig draaiende 12cm fan hebt naar binnen, en aan de achterkant één naar buiten, dan zal het verschil in temps nihil zijn met danwel zonder dempmateriaal. Een groot verschil is wel, dat de metalen platen aan de zijkanten van de kast niet gaan meevibreren: dat kan een hoop gelijk besparen. Tevens dempt het de tikjes etc van HDD's op een veel goedkopere wijze dan iedere HDD los in een dempend doosje te stoppen.

Anyway, ik gebruik meestal goedkoop foam (van dat noppen spul, wordt soms ook als verpakkingsmateriaal gebruikt). Onder andere hier: http://www.ikbenstil.nl/P...se-isolatie:::28_168.html kan je de producten vinden.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst bedankt voor jullie reacties.
Die paar graden temp verschil die neem ik wel voor lief, met temperaturen heb ik nog helemaal niets te klagen momenteel.
maar volgens mij is lian li ook wel vrij stil met zijn kasten, daarbij heb ik ook een fan controller. maar hoe minder dB hoe beter.
en ja andere fans zijn ook oplossing. alleen wou ik daar niet aan beginnen aangezien ik ook binnenkort waterkoeling wil gaan inbouwen. dus vandaar dat ik zat te kijken naar het isolatie materiaal.
Nu zie ik ook hier dat de ene zegt het werkt niet en de ander zegt dat het wel weer wat helpt, met andere woorden het blijft dus wel een persoonlijk iets gok ik dan.

maar bedankt voor alle info :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Coops
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-01-2024
Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om een stillere PC te bouwen.

De eerste is simpel weg uitvinden welke geluidsbronnen je hebt binnen je PC, fans zijn een optie maar ook sommige drives kunnen aardig wat geluid produceren en natuurlijk alles wat dankzij bewegende onderdelen kan vibreren.

Met dat je weet waar de herrie vandaan komt kun je er wat aan gaan doen. De fans die standaard in een kast zitten kunnen nog al een erg luid zijn deze vervangen voor een stiller model is helemaal geen gek idee, zo lang je er maar wel rekening mee houd dat als je 60cfm naar binnen sleurt je dit er ook weer uit moet blazen als je een flink verschil hebt 120cfm in en 60cfm uit dan kan het nog wel eens zijn dat hier door de fan die de lucht uit de kast moet blazen sneller draait dan eigenlijk de bedoeling is en daar door meer herrie gaat maken.
Panels en andere onderdelen die speling hebben en dus kunnen vibreren kun je simpel oplossen door deze beter vast te maken dan wel te voorzien van een simpele rubber strip om de vibratie te voorkomen.
Het zelfde geld voor drives door deze niet met schroeven maar met rubber grommets vast te zetten kun je de trilling die ze veroorzaken isoleren en op die manier ook weer aardig wat geluid weg nemen.

De volgende stap is kijken naar de airflow zelf, je kent het effect vast wel waar je tijdens een flinke storm de wind hoort huilen omdat deze tussen bomen en of gebouwen door gejaagd wordt, het is het zelfde als wanneer jij fluit. Ik je computer kast gebeurt exact het zelfde, als je maar genoeg lucht door losse kabels en langs allerlei andere obstakels duwt maakt dat nog al wat herrie. Mijn oude CM690 bijvoorbeeld had twee blowholes aan de zijkant van de kast. Als ik daar een fan naast hield die 60cfm of meer verplaatste dan maakte dat een enorme herrie, simpel weg omdat de openingen dankzij de finger guards zo weinig lucht door laten dat het geheel begon te fluiten.
Om dit te voorkomen probeer zo veel mogelijk obstakels uit de weg te ruimen, en de lucht zo vrij mogelijk door de kast te laten stromen. Denk hier bij ook aan welke richting de fans in de kast op staan een fan die lucht de kast in blaast waar de CPU koeler de lucht precies in de tegenovergestelde richting blaast is niet echt handig. Kabel management kan veel helpen en met een modulaire power supply kun je aardig wat extra kabels die alleen maar in de weg zitten goed opruimen, ook een finger guard vervangen door een model dat meer lucht door laat kan erg veel schelen in de herrie die een kast maakt.

Een fan controller zeker als deze temperatuur gestuurd is kan een flink verschil maken zo lang je de waarde goed in kunt stellen wanneer een fan sneller moet gaan draaien en tot welke temperatuur je lekker langzaam kunt draaien kun je ook flink wat herrie besparen.

Als je daarna nog steeds herrie hoort uit je kast doe je gewoon nog eens de zelfde truck uitvoeren en vind je de bron van de herrie. Mocht je echt helemaal geen reden meer kunnen vinden of nog steeds te veel herrie horen dan kun je altijd nog geluidsdempend materiaal overwegen.
Het is waar dat het iet wat meer isolatie oplevert wat betreft temperatuur maar realistisch gezien zou dat geen groot verschil mogen maken simpel weg omdat als je de toevoer en afvoer van lucht goed hebt geregeld de extra "koeling" die de kast zelf op levert simpel weg niet zal merken. Als het echt vele graden verschil maakt dan heb je simpel weg een probleem met de lucht stroom in je kast en duw je er niet genoeg lucht door heen.

Hoe dan ook als je opzoek bent naar goed materiaal kijk dan eens op http://www.silentpcreview.com waar men nog al geobsedeerd is wat betreft het bereiken van absoluut niets op het gebeid van geluid. Het is een erg amerikaanse site en dus rommelig en druk maar wat geluids beperking betreft wel erg serieus.
Pagina: 1