Juridische waarde verkeersbord

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow16
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-06 17:14
Wat is de juridische waarde van dit bord?

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/6yz2fk.jpg

Als ik het RVV 1990 erbij pak kan ik niet vinden dat dit een bord is wat bedoeld is om snelheid aan te geven.
Ook in het overzicht met verkeersborden voor snelheid kan ik niet vinden dat dit bord rechtsgeldig is.
http://www.verkeersbordenoverzicht.nl/A.html#

Dit bord is geplaatst sinds er een stuk verderop in de straat een officieel zone 30 bord (A1-30-ZB) is geplaatst.
Op dit stuk wil de politie nog wel eens staan laseren dus ik vraag mij af of je je hier nu aan die 30 moet houden of dat gewoon de 50 geldt die normaal is voor binnen de bebouwde kom.
Aan dit stuk van de straat is ook helemaal niks aangepast. Waar de echte zone 30 start is heel de straat opnieuw ingericht.

Dus iemand enig idee wat de waarde is van dit bord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:28

Crazy D

I think we should take a look.

Geen waarde, enkel ter info en ze hopen dat mensen alvast 30 gaan rijden vanaf dat punt.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Crazy D schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 07:46:
Geen waarde, enkel ter info en ze hopen dat mensen alvast 30 gaan rijden vanaf dat punt.
Klopt, dit is alleen een informatiebord.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-06 16:18

Player1S

Probably out in the dark

Phyxion schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 08:53:
[...]

Klopt, dit is alleen een informatiebord.
idd, de situatie is dusdanig veranderd dat men zulke borden plaatst. In mijn geboortedorp ook gebeurd. Weg die minimaal 25 jaar (en waarschijnlijk nog veel langer) voorrangsweg was, was opeens ook gewijzigd waar rechts gewoon voorrang had. Toen hebben ze ook dit soort borden geplaatst om de mensen te waarschuwen. Hielp alleen weinig. Hoe vaak ik mijn auto wel niet bijna total loss had vanwege iemand die het niet door had :X

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
L1nt schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 09:57:
[...]

idd, de situatie is dusdanig veranderd dat men zulke borden plaatst. In mijn geboortedorp ook gebeurd. Weg die minimaal 25 jaar (en waarschijnlijk nog veel langer) voorrangsweg was, was opeens ook gewijzigd waar rechts gewoon voorrang had. Toen hebben ze ook dit soort borden geplaatst om de mensen te waarschuwen. Hielp alleen weinig. Hoe vaak ik mijn auto wel niet bijna total loss had vanwege iemand die het niet door had :X
Maar dan moet er een ander bord zijn dat de veranderde situatie aangeeft. Dat gele bord alleen heeft weinig status.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-06 15:20
Sowieso een bizarre plaats voor dit bord, gezien het bord 'voorrang verlenen' er direct achter. Lekker eenduidig zo als je weer terug gaat. Zet het bord dan na dit kruispunt :S

[ Voor 6% gewijzigd door Coffeemonster op 31-07-2012 12:20 ]

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik heb ook het idee dat ik steeds vaker geschreven "verkeersborden" tegenkom. Een onderbord bij een "waarschuwingsbord voor fietsers" slaat volgens mij helemaal nergens op. Een 30km/h-zone geef je aan met het daarvoor bedoelde bord. "Rechts heeft voorrang" zie ik ook regelmatig staan, triest dat het nodig is, ik zou liever zien dat er gewoon vaker beboet wordt op mensen die met stoppen-kan-niet-meer-snelheid een kruispunt oprijden en geen voorrang verlenen.

Let vooral op dat dit bord in het Nederlands is, en daardoor sowieso niet voor alle weggebruikers te begrijpen is. Ook kan ik uit "30 km zone" niets anders opmaken dan dat er een ENORM gebied is waar de verkeerssituatie gewijzigd is. 30 km is simpelweg een afstand, geen snelheid.
Coffeemonster schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 12:20:
Sowieso een bizarre plaats voor dit bord, gezien het bord 'voorrang verlenen' er direct achter. Lekker eenduidig zo als je weer terug gaat. Zet het bord dan na dit kruispunt :S
Er staat ook helemaal geen bord dat aangeeft dat degene die uit deze richting komt voorrang zou hebben op verkeer van rechts. En ook dat kom ik vaak tegen: wel een bord dat zegt: "jij moet voorrang verlenen" voor de ene richting, maar geen bord voor de andere richting zodat diegene dat ook weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

Fly-guy schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 11:08:
[...]

Maar dan moet er een ander bord zijn dat de veranderde situatie aangeeft. Dat gele bord alleen heeft weinig status.
Hoeft niet perse andere borden bij te staan. Ze geven aan dat de rest van de weg 30km/u is en dat rechts voorrang had. Mogelijk zijn de voorrangsborden + haaientanden verwijderd en dit bord attendeert je hier op.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:52
RemcoDelft schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 12:34:
Let vooral op dat dit bord in het Nederlands is, en daardoor sowieso niet voor alle weggebruikers te begrijpen is.
Lijkt me niet relevant, omdat dit bord een extra waarschuwing hoort te zijn bovenop correct aangebrachte reguliere verkeersborden. DRIPs zijn ook normaal alleen in het Nederlands.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
L1nt schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 12:41:
[...]

Hoeft niet perse andere borden bij te staan. Ze geven aan dat de rest van de weg 30km/u is en dat rechts voorrang had. Mogelijk zijn de voorrangsborden + haaientanden verwijderd en dit bord attendeert je hier op.
Laat ik het anders zeggen, iets anders, wat wel vastgelegd is in de juiste "boeken" moet aanduiden wat op het gele bord staat.
Stel het bord staat 30 meter voor een gelijkwaardige kruising, maar op het gele bord staat dat het een voorrangsweg betreft, wat is het dan? Mijns inziens een gelijkwaardige kruising omdat het gele bord geen officieel teken is okm dat soort bepalingen aan te geven. Zonder de bekende voorrangsborden is het gele bord ten hoogste een herhaling/verduidelijking van eerdere "echte" borden.

In jouw voorbeeld kunnen borden en haaientanden wel weggehaald zijn, maar dan verandert de situatie en zal er een andere manier gebruikt moeten worden om dat aan te tonen, het gele bord heeft geen juridische basis op zichzelf.

[ Voor 11% gewijzigd door Fly-guy op 31-07-2012 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow16
Bedankt voor alle antwoorden.

Ik dacht zelf ook al dit dit bord inderdaad vooral informatief was neergezet.
Die 30km slaat dus in feite nergens op en 50 rijden is dus nog gewoon toegestaan lijkt mij.
Rechts heeft inderdaad nu wel voorrang gekregen wat vroeger inderdaad niet zo was.

Ik ga nog eens bij de gemeente navragen wat hier nu eigenlijk de bedoeling van is.
Als het echt een 30 km/h zone moet worden of ze dan niet gewoon een officieel bord kunnen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S

Player1S

Probably out in the dark

DarkShadow16 schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 01:21:

Die 30km slaat dus in feite nergens op en 50 rijden is dus nog gewoon toegestaan lijkt mij.
Rechts heeft inderdaad nu wel voorrang gekregen wat vroeger inderdaad niet zo was.

Ik ga nog eens bij de gemeente navragen wat hier nu eigenlijk de bedoeling van is.
Als het echt een 30 km/h zone moet worden of ze dan niet gewoon een officieel bord kunnen plaatsen.
Voorlopig nog niet automatisch van uit gaan dat je ook voorrang krijgt...Ik spreek uit ervaring 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow16
Ik kom eigenlijk alleen maar in de straat waar ik voorrang moet verlenen, dus zal daar niet zo'n last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Als ik alleen al naar dat plaatje kijkt lijkt mij 50 rijden een erg slecht idee. Maar ik vind het nogal apart om zo moeilijk te doen over de juridische waarde van zon bord? Dus dan ga jij daar 50 rijden, fietsers gaan ervan uit dat je 30 rijdt, je gaat over een fietser heen, en je vertelt hem dat je juridisich gezien in je recht stond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik denk dat je aan het begin van de straat dat bord 30 wel tegenkomt. Je geeft zelf al aan dat je alleen maar een klein stukje berijdt.
Dat zal mettertijd ook bij zijstraten geplaatst gaan worden.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269504

Zijn wel de kleuren van dat bord die je ook tegenkomt bij wegwerkzaamheden op de weg , wat dat betrefd beschouw ik zo een bord als informatief en zie ze ook vaker bij gewijzigde verkeersregels . Wie kent niet de smileys langs de snelweg bij werkzaamheden , enigst waarde van die smiley is zijn gelaatsuidtrukking

3KM
:N

2KM
:O

1 KM
:)

Er bestaat wel zoiets als ongeschreven gedragscodes voor automobilisten die we allemaal kennen , zoals seinen met de voorlampen in bepaalde omstandigheden om tegenliggers voor te laten bij een wegversmalling .
Op dat moment komt er een bedankje van de tegenligger omdat die voor mag . Doe je hetzelde op de rijksweg achter iemand voelt die zich op zijn pik getrapt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-06 16:15

ralpje

Deugpopje

DarkShadow16 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 01:01:

Dit bord is geplaatst sinds er een stuk verderop in de straat een officieel zone 30 bord (A1-30-ZB) is geplaatst.
Op dit stuk wil de politie nog wel eens staan laseren dus ik vraag mij af of je je hier nu aan die 30 moet houden of dat gewoon de 50 geldt die normaal is voor binnen de bebouwde kom.
Ik heb me ooit eens laten vertellen dat laseren bij 30km/u niet kan omdat die dingen pas bij hogere snelheden een correcte waarde produceren. Dat is alleen al enkele jaren terug, dus wellicht dat dat inmiddels anders hier.
Hier in de buurt werd toen nog wel eens gelaserd op een weg met Vmax=30, maar daar werden dan alleen waarschuwingen uitgedeeld.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Anoniem: 269504 schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 09:33:
Er bestaat wel zoiets als ongeschreven gedragscodes voor automobilisten die we allemaal kennen , zoals seinen met de voorlampen in bepaalde omstandigheden om tegenliggers voor te laten bij een wegversmalling .
Er bestaan ook geschreven regels voor het gebruik van lichtsignalen: dit mag uitsluitend ter afwending van dreigend gevaar.
Ik kwam op Youtube pas een filmpje tegen, gefilmd door de veroorzaker die linksaf wil. Tegenligger is bang dat-ie ervoor duikt zonder hem te zien, tegenligger geeft lichtsignaal, wegpiraat knalt op de tegenligger i.p.v. voorrang te verlenen.
Heel slecht als de overgrote meerderheid een eigen interpretatie geeft aan lichtsignalen. Vrachtwagenchauffeurs doen dat zelfs om naar elkaar te zwaaien :|
Als ik iemand wil voorlaten is een knikje met mijn hoofd genoeg. Of een handgebaar. Maar gebruik daar geen gevaarsignalen voor!

[ Voor 3% gewijzigd door RemcoDelft op 04-08-2012 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Hmm, dat is wel naar ja. Ik kan me eigenlijk niet zo goed voorstellen dat er mensen zijn die een grootlichtflits gebruiken om aan te geven "hé, pas op, ik kom eraan". Ikzelf gebruik het alleen om aan te geven dat ik iemand anders voorrang geef (terwijl diegene dan geen voorrang heeft/waar het onduidelijk is).

Ik moet wel zeggen dat wanneer ik zelf zo'n signaal krijg, ik alitjd ook wacht tot de signalerende auto ook daadwerkelijk afremt.

Ik denk dat de wegpiraat was blijven staan als de tegenligger (kort) had getoeterd ipv geflitst Maar waarom het natuurlijk fout is gegaan is niet omdat de wegpiraat afgeslagen is zonder dat hij voorrang had, maar dat hij niet heeft gekeken of de tegenligger ook daadwerkelijk afremde. Ik zou nooit zomaar ergens afslaan als ik zie dat andere weggebruikers niet afremmen om mij erdoor te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01:10
Sefyu schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 09:57:
Hmm, dat is wel naar ja. Ik kan me eigenlijk niet zo goed voorstellen dat er mensen zijn die een grootlichtflits gebruiken om aan te geven "hé, pas op, ik kom eraan".
Rijd je wel eens op een snelweg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:40

Onbekend

...

Je gebruikt lang groot licht (ongeveer 2 sec) om iemand op gevaar te wijzen.
En je gebruikt kort groot licht (ongeveer 0,5 sec) om iemand een seintje te geven.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Ik denk dat de wegpiraat was blijven staan als de tegenligger (kort) had getoeterd ipv geflitst
Als je 80 rijdt heeft toeteren op 2 seconden afstand aanzienlijk minder bereik dan groot licht.
Er was recent enige discussie over onnodig toeteren en hoge boetes daarvoor, wellicht komt dat ook voor onnodige lichtsignalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-06 13:17

SeatRider

Hips don't lie

Doet me denken aan een aflevering van Wegmisbruikers. Andre had een foto van een verkeersbord dat in een bepaalde gemeente hing; een normaal bord met 50 erop, maar dan met een groene rand. Waarop Koos zei: "ja wat de wet betreft heeft dit bord dezelfde status als een schilderij".

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-06 23:44
Om terug te komen op dat informatiebord.
Overheid, gemeente en Rijkswaterstaat maar ook uitvoerders gebruiken steeds meer borden die buiten het wegenverkeersreglement vallen, zo lijkt het. Alsof je overal gewaarschuwd moet worden.
Ik heb de indruk dat officiële borden vooraf moeten gaan door (raads)besluiten en een langere bureaucratische route kennen, waarschijnlijk ook prijziger zijn.
Terwijl op deze rechthoekige infoborden de uitvoerder en ambtenaar zijn gang kan gaan.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
pacificocean schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 10:04:
[...]

Rijd je wel eens op een snelweg?
Ja, maar (nog) niet meegemaakt.
RemcoDelft schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 10:10:
[...]

Als je 80 rijdt heeft toeteren op 2 seconden afstand aanzienlijk minder bereik dan groot licht.
Er was recent enige discussie over onnodig toeteren en hoge boetes daarvoor, wellicht komt dat ook voor onnodige lichtsignalen.
Een 80km-weg is inderdaad een wat ander verhaal. Dat maakt de wegpiraat eigenlijk nog dommer dan ik dacht. Hoe kan je in hemelsnaam de beslissing maken om af te slaan op een 80km-weg zonder dat je tegenligger afremt? 8)7

[ Voor 59% gewijzigd door Sefyu op 04-08-2012 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269504

Hmm, dat is wel naar ja. Ik kan me eigenlijk niet zo goed voorstellen dat er mensen zijn die een grootlichtflits gebruiken om aan te geven "hé, pas op, ik kom eraan". Ikzelf gebruik het alleen om aan te geven dat ik iemand anders voorrang geef (terwijl diegene dan geen voorrang heeft/waar het onduidelijk is).
In italie is het de gewoonte bij scherpe bochten in het donker te seinen dat je er aan komt , Frankrijk wordt ook veel geseind voor inhaalacties te vergemakkelijken met knipperlichten en gewone lichten . Vooral oudere routes met geen dubbelle baan gebeurt dat , op de snelweg heeft dat geen zin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
In het buitenland zijn de verkeersgewoontes sowieso anders ja. In Suriname is het de gewoonte om al te toeteren wanneer je 0.8s te lang voor een groen licht blijft staan. Ook is het daar vrij gebruikelijk om als je op een voorrangsweg rijdt en een kruispunt nadert, even te toeteren zodat mensen het wel uit hun hoofd halen niet te stoppen voor hun stopbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
RemcoDelft schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 09:47:
[...]

Als ik iemand wil voorlaten is een knikje met mijn hoofd genoeg.
Hoe werkt dat 's avonds/'s nachts?

Het lichtknippertje is zo ingeburgerd... 95% van de bevolking gebruikt dat op deze manier. Dat maakt het des te pijnlijker als die 5% het gebruikt voor precies het tegenovergestelde :X

En ja, formeel mag je geen verblindend licht gebruiken als er tegenliggers zijn, dus je kunt er ongetwijfeld een boete voor krijgen (zelfde met afscheid nemen met een korte ram op de claxon).
SeatRider schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 10:12:
Doet me denken aan een aflevering van Wegmisbruikers. Andre had een foto van een verkeersbord dat in een bepaalde gemeente hing; een normaal bord met 50 erop, maar dan met een groene rand. Waarop Koos zei: "ja wat de wet betreft heeft dit bord dezelfde status als een schilderij".
Volgens mij was dat dezelfde aflevering waarin een gemeente aan bod kwam waar ze het zo fleurig vonden om een groene strook in het midden van de weg te plaatsen (zo'n groene strook die in de rest van Nederland betekent dat je je op een autosnelweg bevindt :X). |:(

Wat mij betreft mag er best wat stricter gecontroleerd worden op dit soort verkeersbordenterreur :X Ik kom het bij wegwerkzaamheden ook zo vaak tegen: wel het bordje met de maximumsnelheid plaatsen, maar nergens staat "einde alle verboden". Nu hoort er na iedere zijweg/invoegstrook een herhaling van de snelheidsbeperking en kun je dus redeneren dat de max snelheid daar ophoudt, maar zo consequent wordt die regel niet nageleefd.

En dat sommige mensen niet kunnen invoegen bleek gisteren wel weer. Er reed zo'n grote Amerikaanse bus voor me (Chevrolet formaatje A-Team bus) en op de invoegstrook (het was een normale autoweg met 2 rijstroken) was een auto snelheid aan het maken. Zij (het was een vrouw ja) kwam precies naast de Chevrolet-bus uit en ik denk: die zal wel iets afzakken, dus ik laat ook wel even gas los om wat meer ruimte te maken. Maar die @#*)(* bleef dus naast de bus rijden tot beiden aan het eind van de invoegstrook bovenop de rem gingen: de bus omdat hij/zij verwachtte dat ze ineens naar links zou sturen en die vrouw omdat ze ineens ontdekte dat er een bus naast haar zat en de invoegstrook ophield :X Gelukkig had ik flink wat afstand gelaten, maar man-o-man, zo iemand hoort echt niet op de weg thuis |:(

[ Voor 21% gewijzigd door Grrrrrene op 06-08-2012 14:21 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Pagina: 1