Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrEdge_
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-11-2023
Beste camera experts (:

Ik heb al een tijdje een Lumix TZ10 naar volle tevredenheid, maar afgelopen week stond ik met mn band op een podium waar voornamelijk led-spots hingen. Bij het filmen hebben deze led-spots rare ghost-images in verticale banen gemaakt. Voor een voorbeeld, zie http://youtu.be/b6R5tTQswdc

Ik heb geprobeerd te zoeken op GoT en google, maar kan niet echt trefwoorden bedenken die me de juiste resultaten geven. Zijn jullie bekend met dit fenomeen? Ik denk dat het iets met de frequentie te maken zal hebben? Is dat een volgende keer te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 10:55

Twhomp

Stayin' Alive

Toen ik het las zonder kijken, dacht ik meteen aan 'banding', wat je vooral snel hebt met TL verlichting.

Maar toen ik je videovoorbeeld zag: WTF? Een soort LED-banding-achtige shizzle. Ziet er weird uit.

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Zo te zien zijn de gelige spots LED lampen. Ik denk dat ze aangestuurd wordwen met een PWM driver en dus heel snel knipperen. De blauw achtige spot rechts knippert zo te zien langzamer. Ik denk dat dit gewoon een 100Hz patroon is.

Het effect is Vertical smear. Blijkbaar heeft de camera geen elektronische sluiter, in elk geval niet in film modus.
Misschien kun je het effect wat verminderen met de belichting instellingen, maar meer kun je niet doen.

Ik denk dat de camera een mechanische sluiter heeft om smear bij fotografie te voorkomen, maar bij video staat die natuurlijk continu open..

[ Voor 11% gewijzigd door Ploink op 31-07-2012 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrEdge_
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-11-2023
Thnx voor jullie antwoorden :) Was er al bang voor dat er niets aan te doen is. Weer wat geleerd in ieder geval.