DDR3 SoDiMM Memory Voorkeur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben alle websites aan het afgaan om de beste RAM deals te vinden voor mijn nieuwde Alienware laptop, deze heeft standaard 6GB DDR3 1600Mhz steken in de vorm van 1x2 en 1x4 11-11-11-31 CL.
Nu ben ik op zoek naar een volwaardige 2 x 8 Gig 1600Mhz met een zo laag mogelijke CL, maar ik kwam iets eigenaardigs tegen onder de baan, de 1866Mhz modules die corsair aanbied hebben een CL van 10-10-10-27 tegenover hun 1600Mhz broeders die 9-9-9-24 halen, waarom zou de 1866Mhz modules in theorie toch een hogere snelheid en dus ook performance halen, is het nuttig om eventueel wegens gebrek aan stock 2 x 1866Mhz SoDiMMs te kopen en deze dan gewoon underclocked 1600Mhz en manueel 9-9-9-24 instellen?

Wat zijn jullie technische en pro meningen rond welk geheugen er op dit moment aan te raden is voor een nieuwe alienware met alles er op en er aan, enkel de SSD koop ik appart ( Persoonlijk denk ik de met 5j garantie bekroonde Vertex 4 van OCZ, alhoewel tegen argumenten waarom niet altijd welkom zijn.)

Dank bij voorbaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:38
Even puur wat techniek betreft: je vergelijkt getalletjes zonder dat je snapt wat je aan het vergelijken bent (niet vervelend bedoelt, he!)

D'r spelen twee dingen: het geheugen werkt op een bepaalde klokfrequentie, bij elke 'tik' van de klok voert 'ie een actie uit (en om precies te zijn, DoubleDataRate zorgt dat 'ie twee lees of schrijfacties per kloktik doet). Geheugen dat op 1866MHz werkt doet dus meer acties per seconde als 1600MHz geheugen.

Daarnaast heb je de reactietijd, vertraging (engels: latencies) van het geheugen: als je een actie uitvoert, hoe snel zie je dat aan de uitgang? Dat zijn verschillende soorten vertraging voor verschillende acties (Cas Latency is daar eentje, de bekendste van). Al die vertragingen worden in aantal klokcycles gemeten - dus bijvoorbeeld die 10-10-10-27.

Maar goed, dan moet je dus wel correct vergelijken: 10-10-10-27 is dus 1866MHz klokcycles terwijl 9-9-9-24 de langzamere 1600MHz klokcycles zijn.
Ga je dat nou exact uitrekenen, dan zie je dat die 27 klokcycles op 1866MHz overeenkomt met 14.47 nanoseconde, terwijl 24 klokcycles op 1600MHz overeenkomt met 15 nanoseconde. Ofwel, het aantal klokcycles latency van dat 1866MHz geheugen is misschien meer, maar absoluut in tijd gezien is het nog steeds sneller!

Samengevat: niet alleen loopt dat 1866MHz geheugen sneller in acties/seconde, ook de absolute vertraging is *minder* dan van 1600MHz geheugen - aan alle kanten dus sneller.

Puur praktisch gezien zou ik niet weten of het wat uitmaakt, daar heb ik allemaal geen verstand van... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En welk geheugen heeft jouw laptop nodig of wordt ondersteund? Als jouw laptop maximaal 1600MHz geheugen ondersteunt dan heeft het geen zin om 1800MHZ geheugen te kopen, het wordt immers toch terug geklokt, waardoor waarschijnlijk die genoemde cijfertjes ook niet meer kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hiervoor hebben we Componenten Aankoopadvies

Move PMG -> CAA

Oslik blyat! Oslik!