MagSafe adapter spontaan in brand gevlogen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-09 18:23
De MagSafe adapter van mijn net geen 3 jaar oude Macbook Pro is vandaag spontaan in brand gevlogen. Ik hoorde al even een flinke elektronische brom, toen het plotseling enorm begon te ruiken naar een elektronische brand, en er rook uit begon te komen. Toen ik de stekker er uit trok was het gelukkig meteen afgelopen, maar op de plaats waar de draad naar de laptop uit de adapter komt was het plastic al helemaal weggesmolten en zwartgeblakerd.

Nu is mijn vraag, heeft er iemand ervaringen met de garantie van Apple met dit soort dingen? Hij is in september 3 jaar oud, en ik heb geen Apple care dus officieel geen garantie meer. Maar het lijkt me toch niet horen dat zo'n apparaat spontaan in brand vliegt. En zou ik dan naar de leverancier toe moeten gaan (Apple reseller in Apeldoorn), of mij direct tot Apple moeten wenden?

Ik snap wel dat ze geen zin hebben om garantie te geven als een apparaat op een normale manier kapot gaat, omdat je nooit weet wat er mee gebeurd is, maar het lijkt me toch dat je wel van zo'n product mag verwachten dat het niet binnen een paar jaar spontaan ontbrand. Is natuurlijk ook erg onveilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-09 23:27
Ik denk dat dit een "Nee heb je, ja kan je krijgen" verhaal wordt. Ik zou Apple even bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 14:32

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Het probleem van die adapters is dat het punt waar de kabel de adapter uit komt erg zwak is. De kabel krijgt daar erg veel te verdragen als je hem vaker aan de kabel vast pakt bijvoorbeeld. Op den duur kan het dan gebeuren dat er een kabelbreuk ontstaat en dit kan voor brandgevaar zorgen.
In principe valt het dus onder slijtage, maar wie weet zijn ze coulant.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:26
Vreemd verhaal, heb het even gegoogled, en zie hier wel verhalen over in medio 2010. Apple zou ook aangeklaagd zijn. Kan niet 123 vinden of er wat mee gedaan is. Foto's maken en mailen, lijkt me opzich wel een serieuze zaak, ook buiten de garantie. Ik zou direct naar Apple gaan eigenlijk. Was de temperatuur overigens anders dan normaal? (omgeving)

Hier trouwens een filmpje, dit wat je bedoelde? (met verdere tekst).
http://www.guardian.co.uk...jul/20/apple-adapter-fire

[ Voor 17% gewijzigd door Fedde op 31-07-2012 01:10 . Reden: link filmpje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

Dit zou inderdaad niet mogen gebeuren, voor hetzelfde geldt lag er een stapel papier naast en krijg je brand in huis. Wat ik zou doen is naar de lokale Apple-boer gaan en vragen wat je het beste kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
Dat Flickr filmpje kon ikhelaas niet openen. Ik zit nu op mijn PC, die Ubuntu draaid :). Afgaande op de tekst lijkt dit echter inderdaad precies mijn probleem.

De schade in dit filmpje (bij 0:15 duidelijk te zien) lijkt echter precies op hoe het er bij mij uitziet. Alleen lokaal is het plastic dus weggesmolten en de draad + de plaats waar de draad er uit komt zwartgeblakerd. Wel grappig dat die persoon op dat filmpje er zo makkelijk over praat, want als dit gebeurd op een moment dat je er niet bij bent heb je wel mooi je hele huis in de fik als je pech hebt.

Als ik dus geen nieuwe krijg kan ik zelf aan het knutselen. Alleen heb ik niet zo'n mini slijptolletje, dus moet nog even bekijken hoe ik hem open kan krijgen.

EDIT: Ik heb net even gebeld met Apple. Ik schrok wel wat van dat gesprek, want de mevrouw die ik aan de telefoon had vertelde dat dit onder normale slijtage valt, en ik dus geen garantie heb. Met dat laatste ben ik natuurlijk ook niet blij, maar ik vind het toch wel bijzonder zorgelijk dat daar zo gemakkelijk mee om wordt gegaan. Ze zei: "dat kan wel eens gebeuren, dat heb je met wat oudere stopcontacten ook".

Mensen met adapters van dezelfde batch die hem ook intensief gebruiken (ongeveer 1x per dag de adapter oprollen en weer uitrollen) kunnen dus allemaal op een gegeven moment met de situatie worden geconfronteerd waarbij er brand kan ontstaan, waarbij mijn vermoeden is dat dat laatste vooral een risico is wanneer de adapter op brandbaar materiaal ligt op het moment dat hij begint te smeulen en vonken. Maar ja, wie legt z'n adapter niet wel een neer tussen papieren op z'n bureau of op de bank.

[ Voor 43% gewijzigd door SPT op 31-07-2012 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:20

World Citizen

FreeReef.nl

Fedde schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 00:56:
Vreemd verhaal, heb het even gegoogled, en zie hier wel verhalen over in medio 2010. Apple zou ook aangeklaagd zijn. Kan niet 123 vinden of er wat mee gedaan is. Foto's maken en mailen, lijkt me opzich wel een serieuze zaak, ook buiten de garantie. Ik zou direct naar Apple gaan eigenlijk. Was de temperatuur overigens anders dan normaal? (omgeving)

Hier trouwens een filmpje, dit wat je bedoelde? (met verdere tekst).
http://www.guardian.co.uk...jul/20/apple-adapter-fire
In dit filmpje word er met een vergrootglas en zonlicht gewerkt....

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:26
World Citizen schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 09:56:
[...]

In dit filmpje word er met een vergrootglas en zonlicht gewerkt....
Hoe zie je dit? Ik zie het niet in het filmpje en ook niet in de tekst, om eerlijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
http://support.apple.com/kb/TS1713?viewlocale=nl_NL

Zie onderaan: gewoon mee naar een APR of de Apple Store gaan.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
Zie ook dit artikel op tweakers.net. Daar hebben ze het ook over problemen met de kabel, en dat Apple na die tijd het ontwerp heeft verbeterd. Waar ik een beetje bang voor ben is dat problemen nu bij normaal gebruik gewoon pas na 3 jaar ontstaan ipv. na een kortere tijd. Dus dat een grote groep gebruikers er op den duur alsnog tegenaan loopt.
Ik zie nog wel even wat ik doe. Ik was gisteren al langs geweest bij de Apple Store (in Amsterdam), ze konden mij daar echter niet helpen omdat bleek dat ik een afspraak had moeten maken. Dus dat kostte me een uur en toen was ik nog niets verder. Op de site die jij noemt wordt gewoon aangegeven dat je contact op moet nemen met Apple, telefonisch of fysiek. Ik heb vanmorgen gebeld, en zoals gezegd was die mevrouw er vrij duidelijk in dat dit niet onder de garantie valt.

Verder staat op de website dat je als je een probleem hebt met de adapter ook de laptop moet inleveren (wil hem liever niet leeg terug, bovendien zit er nu een ssd in dus dan moet ik die eerst ook omwisselen), en dat ze indien het niet onder de garantie valt gaan factureren.

EDIT: Kwam nu ook dit artikel tegen. Er is dus wel een omruilprogramma waarbij gebruikers een kapotte adapter tot 3 jaar na aanschaf kosteloos kunnen vervangen, maar die geldt alleen voor mensen uit de VS. Terwijl ze in Nederland dezelfde adapter verkopen...

[ Voor 10% gewijzigd door SPT op 31-07-2012 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 17:11

Underworld

+1 Inzichtvol

Ik heb dit probleem eerder gezein op Appldefects.com (site is down) maar uiteraard bestaat de wayback machine nog ;) http://web.archive.org/we...w.appledefects.com/?p=285 en hier nog meer MagSafe adapters
Weet alleen niet meer hoe het met de garantie zat, volgens mij bij adapters van nog geen jaar oud kan je wel garantie claimen maar 3 jaar... is wel erg veel

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:20

World Citizen

FreeReef.nl

Fedde schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 10:34:
[...]

Hoe zie je dit? Ik zie het niet in het filmpje en ook niet in de tekst, om eerlijk te zijn.
Ervaringsdeskundige :+

Nee, hij het filmpje begint al met de licht spot erop gericht...achteraf haalt hij zijn hand ook door de bundel heen...

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:00
SPT schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 09:26:
Mensen met adapters van dezelfde batch die hem ook intensief gebruiken (ongeveer 1x per dag de adapter oprollen en weer uitrollen) kunnen dus allemaal op een gegeven moment met de situatie worden geconfronteerd waarbij er brand kan ontstaan
Rol je deze strak om die uitklapbare pootjes? Dat is sowieso een zwak punt van deze adapter omdat er relatief veel kracht komt te staan exact op het punt waar jij de problemen beschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:18
@SPT.

Je mag gewoon de SSD in je Macbook Pro houden. Je mag altijd namelijk je harddisk omwisselen het staat zelf in de handleiding die je bij je laptop krijgt beschreven hoe je het moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:45

Fiber

Beaches are for storming.

Garantie lijkt me wel het minste. Apple mag dan nog blij zijn dat je ze niet aanklaagt wegens het leveren van brandgevaarlijke spullen. Stel je voor wat er had kunnen gebeuren als je niet in de buurt was...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
I-King schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 13:39:
[...]

Rol je deze strak om die uitklapbare pootjes? Dat is sowieso een zwak punt van deze adapter omdat er relatief veel kracht komt te staan exact op het punt waar jij de problemen beschrijft.
Nee, ik rol hem altijd lostjes op in een cirkel met een doorsnede van 30cm en zo doe ik hem dan in mijn tas. Ik gebruik altijd het lange snoer zodat ik wat meer afstand kan overbruggen. Oprollen op die uitklapbare pootjes heeft eigenlijk alleen zin voor mensen die dat opzetstekkertje gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld

Underworld

+1 Inzichtvol

Fiber schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 13:46:
Garantie lijkt me wel het minste. Apple mag dan nog blij zijn dat je ze niet aanklaagt wegens het leveren van brandgevaarlijke spullen. Stel je voor wat er had kunnen gebeuren als je niet in de buurt was...
Indien er draadbreuk is opgetreden door verkeerd gebruik kun je ze echt niets maken.
Ga maar eens aantonen als consument dat je de lader altijd netjes hebt gebruikt zoals de TS.
Dat gezegd hebbende... Denk ik dat je een goede kans hebt omdat dit fenomeen al zo vaak is langs gekomen (zie ook mijn vorige post met de urls uit het Web Archive)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb sinds vandaag ook weer een nieuwe adapter, maar heb deze zelf gekocht. Ik heb mijn kabel waarschijnlijk dus wel altijd te strak opgerold waardoor er een kabelbreuk is ontstaan.

Ik had ook nog even een belletje gepleegd met Apple en ze zeiden dat ze weinig voor mij konden doen, dus had ik maar gelijk een nieuwe besteld.

Je zou nog even kunnen proberen om langs te gaan in de winkel met je adapter.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2012 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Rare vraag misschien, maar hoe ruikt een "elektronische brand"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
--MeAngry-- schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 00:53:
Het probleem van die adapters is dat het punt waar de kabel de adapter uit komt erg zwak is. ...
In principe valt het dus onder slijtage, ....
Of ontwerpfout natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:44
Die adapters hebben inderdaad een ontwerpfout, ik heb er al één versleten, een nieuwe gehaald en daar gaat het nu ook weer stuk. Een klasgenootje van me had hetzelfde probleem. Hoop dat het met de Magsafe 2 verbeterd is.

Bedankt voor de eerdere pagina's hier, daarmee kan ik wel langs de APR om een nieuwe te halen lijkt me.

Dit is hoe die van mij er nu uit ziet, ook een 'disaster waiting to happen'.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
bram1984 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 16:51:
Rare vraag misschien, maar hoe ruikt een "elektronische brand"?
Lastig om een geur te omschrijven.

Ik speelde als kind wel regelmatig met elektronica. Als je bijvoorbeeld een IC verkeerd om in zijn voetje zet, of een component 10x zo hoog belast als zijn rating, dan begint het te roken, vonken, en krijg je dus precies de geur die nu uit mijn adapter kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:46
ZpAz schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 18:35:Dit is hoe die van mij er nu uit ziet, ook een 'disaster waiting to happen'.
Zo ziet de mijne er ook uit, totdat ik er een stuk krimpkous opgeschoven heb en eromheen heb gekrompen. Ziet er niet uit, maar werkt wel. Zeker aangezien deze adapter toch op een vaste plek ligt zie ik er weinig problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-09 14:34

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Topictitel aangepast :)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld

Underworld

+1 Inzichtvol

Xudonax schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 19:03:
[...]

Zo ziet de mijne er ook uit, totdat ik er een stuk krimpkous opgeschoven heb en eromheen heb gekrompen. Ziet er niet uit, maar werkt wel. Zeker aangezien deze adapter toch op een vaste plek ligt zie ik er weinig problemen mee.
Ik vind het eigenlijk belachelijk waarom Apple hier niets aan doet, dit probleem is er al sinds 2005 ofzo :S
Over Dell, IBM, Thosiba, Packard hell laders hoor je nooit iets.
En dan wel voor hele oude iPods (die bijna niemand meer gebuikt, want first generation) Replacement programs opzetten maar voor die dure MacBook laders niets betekenen voor de klant, terwijl Notebooks normaal gesproken gewoon veel langer mee gaan dan iPods.
In mijn familie alleen al drie kapotte MacSafe laders (waarvan één met een horizontale aansluiting en de andere twee met een normaal blokje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
Je mag wat mij betreft "safe" ook wel weghalen, want dat lijkt ook niet helemaal te kloppen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

ZpAz schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 18:35:
Die adapters hebben inderdaad een ontwerpfout, ik heb er al één versleten, een nieuwe gehaald en daar gaat het nu ook weer stuk. Een klasgenootje van me had hetzelfde probleem. Hoop dat het met de Magsafe 2 verbeterd is.

Bedankt voor de eerdere pagina's hier, daarmee kan ik wel langs de APR om een nieuwe te halen lijkt me.

Dit is hoe die van mij er nu uit ziet, ook een 'disaster waiting to happen'.
Wat ik me dan afvraag: als het een ontwerpfout is, waarom heeft dan niet iedereen er last van? Ik heb zelf over de jaren heen nogal wat Macs versleten en onderhouden, en de statistieken (voor mij) spreken voor zich:

Eerste generatie MagSafe
MacBook mid-2006: 1 zelf gehad, 3 van anderen onderhouden --> 0 problemen
MacBook Pro early-2006: 2 in onderhoud gehad --> 0 problemen
MacBook Pro mid-2007: 1 van mezelf (3 jaar lang dagelijks gebruikt, en nog steeds in gebruik met eerste adapter), 15 zakelijk in onderhoud --> 0 gevallen van brand. Wel 2x mantelschade, maar dat was in beide gevallen door veel te strak oprollen.
MacBook mid-2007: 1 zelf gehad, 5 zakelijk in onderhoud --> 0 problemen
MacBook Pro early-2008: 5 zakelijk in onderhoud --> 0 problemen
MacBook unibody --> 1 zelf gehad, 1 in onderhoud --> 0 problemen
MacBook Pro late-2008 --> 3 in onderhoud --> 0 problemen

Tweede generatie MagSafe
MacBook Air mid-2011: 1 zelf gehad, 1 in onderhoud --> 0 problemen
MacBook Pro late-2010: 1 zelf gehad, 1 in onderhoud --> 0 problemen
MacBook Pro early-2011: 4 zakelijk in onderhoud --> 0 problemen
MacBook Pro mid-2011: 1 zelf in bezit, 10 zakelijk in onderhoud --> 0 problemen

Resumerend: ik heb al behoorlijk wat MagSafe adapters (om precies te zijn 59) langs zien komen, en er is er niet 1 in vlammen opgegaan. Dat wil niet zeggen dat jouw geval niet mogelijk is, of per se user-error moet zijn, maar een ontwerpfout wil ik het niet direct noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:12
[...]
...krimpkous opgeschoven heb en eromheen heb gekrompen.
Dat dacht ik ook, maar na een maand sprong hij direct onder het krimpkous gewoon uit elkaar. Het lijkt er op dat het materiaal van de buitenmantel langzaam bros wordt. Dat was bij mij al na een jaar. Ik ga wel gewoon een nieuwe kopen ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Whieee schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 09:10:
[...]
Wat ik me dan afvraag: als het een ontwerpfout is, waarom heeft dan niet iedereen er last van? Ik heb zelf over de jaren heen nogal wat Macs versleten en onderhouden, en de statistieken (voor mij) spreken voor zich:
Door het feit dat er een kans is dat een dergelijk serieus probleem is kan optreden bij normaal gebruik (een kabel te strak oprollen valt niet onder user abuse) mag je wel spreken over een foute ontwerpbeslissing. Er is de afweging gemaakt tussen een dikkere lelijke kabel en een dunnere mooie kabel en dit pakt niet voor iedere gebruiker goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Whieee schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 09:10:
[...]

Ik heb het probleem zowel bij de t-adapter als de l adapter gehad. Het halve internet staat vol met mensen die deze problemen hebben en in mijn directe omgeving ken ik ook mensen die er problemen mee hebben. Misschien is ontwerpfout het verkeerde woord, maar als een substantieel deel van de adapters zulke kuren vertoond dan is er toch wel ergens iets mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Even vanuit elektronisch ontwerp (en regelgeving) geredeneerd: defecten kunnen gebeuren, maar een ontwerp mag binnen een redelijke gebruikstermijn en bij normaal gebruik *nooit* leiden tot brandgevaar, zelfs als dat normale gebruik het apparaat zodanig belast dat een defect onvermijdbaar is.

Dus om dat laatste nog wat beter toe te lichten: zelfs als de ontwerper totaal niet heeft nagedacht en de kabel zo heeft ontworpen dat hij eigenlijk niet gebogen of opgerold kan worden en binnen de gebruikstermijn zeer waarschijnlijk kortsluiting zal veroorzaken, dan nog mag deze kortsluiting niet leiden tot brandgevaar. Ook als in de handleiding 20 keer met grote rode letters staat dat de kabel alleen maar kaarsrecht mag worden gebruikt of als in de algemene voorwaarden dat elke schade die voortkomt uit het buigen van de kabel niet wordt vergoed. Het is normaal en redelijk gebruik om kabels te buigen en op te rollen, dus je kunt niet van een gebruiker verwachten dat hij dat niet kan doen.

Wat mij betreft is het duidelijk: dit is 100% een ontwerpfout. Wat er ook is gebeurd, dat ding mag niet in de fik vliegen. Het feit dat zelfs één exemplaar bij normaal gebruik in de fik is gevlogen is genoeg om te concluderen dat de beveiliging onvoldoende is. Je staat in principe in je recht om ook na 3 jaar (wat ver binnen een redelijke gebruikstermijn van een voeding is) vervanging of vergoeding te vragen. Echter, gelijk hebben en gelijk krijgen zijn verschillende dingen.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Underworld schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 19:32:
[...]

Ik vind het eigenlijk belachelijk waarom Apple hier niets aan doet, dit probleem is er al sinds 2005 ofzo :S
Hoe kom je daar nou weer bij?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Iedereen die hier komt roepen dat het een ontwerpfout moet zijn: als het een ontwerpfout was, dan hadden er wel meer dan 10% van de gebruikers last van. En dat is gewoon niet zo.

Het probleem is user-error, niet om dat de user het expres verkeerd doet, maar zo heb ik sinds de introductie van de MacSafe adapter een stuk of 290 in 'beheer' gehad, (inclusief de laptops), en er is er nooit een stuk gegaan. Je hebt wel dat bij de rechte "oudere" adapters de trekontlasting scheurt, dat zou je in principe een ontwerpfout kunnen noemen, maar uiteindelijk moet de gebruiker de boel gewoon iet zo ver buigen dat het scheurt. Het is net alsof je je laptop open doet, en dan net een beetje te ver doorbuigt, dat doe je ook niet. Aan het scherm optillen ook niet. Dat is allemaal gewoon de schuld van de gebruiker.

De kabel te strak oprollen is ook net zo goed een user error, net als de adapter laten vallen, in de magnetron leggen, in water leggen enz. Dat komt om dat het vrij simpel is om dat de identificeren: als je het ding zo gebruikt dat het materiaal beschadigd wordt, en dat kan je zelf gewoon vrij simpel constateren, dan is het de schuld van de gebruiker.

En dit is ook helemaal niet apple-only, dit geldt net zo goed voor andere laders, en dat komt voor zo ver ik dat tegen kom net zo vaak voor. (Behalve het trenkontlasting verhaal aan de magsafe-kant van de oplader bij de 1e generatie, die scheurt bij een beetje ruw gebruik na 1-2 jaar al, maar dat is gewoon door dat veel mensen het nou eenmaal leuk vinden om de kabel daar te buigen, ipv een stukje verder op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Je maakt een hele belangrijke denkfout: User error mag best tot een defect leiden, maar nooit en te nimmer tot brandgevaar. Een adapter die wordt mishandeld moet z'n zekering laten springen en vervolgens nooit meer aangaan. Hij moet niet in de fik vliegen, wat je er ook redeiljkerwijs mee doet.

Je verwacht ook niet dat een laptop in de fik vliegt als je hem in bed gebruikt en daardoor structureel te warm laat worden. De laptop moet interne temperatuurbeveiliging hebben en de laptop uitzetten, zo nodig zonder waarschuwing naar de gebruiker toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 13:39
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad bij mijn 10 jaar oude Philips strijkijzer, hiervan brande de kabel net achter de stekker door.. 1 mailtje naar Philips en met slechts de melding en een foto, verder geen verzoek o.i.d. , en een week later stond een koerier voor de deur met een nieuw strijkijzer..

Maar misschien vergelijk ik nu Apples met strijkijzers,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou niet eens naar de APR gaan, ik zou meteen naar Amsterdam gaan. Fatsoenlijk op je strepen gaan staan en niet zonder nieuwe adapter het pand verlaten (desnoods voor de helft van de prijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

CyBeR schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 11:46:
[...]

Dat vraag ik me ook af. De eerste Mac met een MagSafe adapter werd in januari 2006 gepresenteerd en daarna duurde het nog een kleine 2 maanden voor ze uberhaupt beschikbaar waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:54
@mux, ja, maar veel kleine elektronica kan je niet beveiligen. Ik denk dat de meeste laptops spontaan in de fik vliegen door de accu. (al dan niet van Chinese (na-)makelij)

Maar ja... slijtage -> kabelbreuk -> minder koper -> warmer koper -> gesmolten kabel -> korstluiting -> geen beveiliging -> brand.

Geen kortsluibeveiliging dus. Valt me wel tegen van Apple...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld

Underworld

+1 Inzichtvol

CyBeR schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 11:46:
[...]

2006 dan.. hell, ik zei 'ofzo' 8)7 ik zei niet de precieze datum dat ze voor het eerst in de winkel lagen O-) .
Daarnaast bestaan die dingen bij Apple echt al sinds 2005, lijkt mij dat daar een hoop jaren research & development bij zit en dat deze problemen daar ook voor moeten zijn gekomen.

Ik vind het ook een beetje hypocriet om te zeggen dat je "290 of 59 MagSafes" onder je beheer hebt gehad, heb je ze alle 290 of 59 zelf gebruikt? Werden de laders dagelijks opgerold en mee naar huis genomen? Of stonden de laptops gewoon dagelijks op kantoor en werden ze sporadisch mee naar huis genomen? (ik laat één van mijn laders ook altijd op kantoor liggen en nee daar is ook al drie jaar niets mee aan de hand... duhhh hij word nooit opgerold).
De fout zit hem in het oprollen en gezien de 'duizenden' vergelijkbare brandbare MagSafe in omloop zijn, lijkt mij dit toch echt wel een ontwerp/fabrieksfout. (disclaimer: nee ik heb ze niet getelt, ik stel voor dat je Googled of op Flickr kijkt als je het precieze aantal zou willen weten 8)7 )

Daarnaast vraag ik mij serieus af waarom Apple voor de zoveelste keer de connector heeft aangepast. Ik weet niet precies hoevaak bijv. een Dell zijn adapter connector aanpast maar volgens mij is die al jaren standaard.

Trouwens er bestaan wel degelijk een replacement program voor de MagSafes Adaptersettlement via TUAW
Heb het nog niet geheel doorgelezen kan zijn dat het alleen voor mensen uit de VS geldt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Underworld schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 14:25:
[...]

2006 dan.. hell, ik zei 'ofzo' 8)7 ik zei niet de precieze datum dat ze voor het eerst in de winkel lagen O-) .
Waar ik ook op doelde is dat dit probleem alleen voorkwam bij de oude T-style adapters. Sindsdien is Apple overgestapt, onder andere hierom, op nieuwe L-style adapters.

(Nu voor de MagSafe 2 weer op T overigens, met een vernieuwde strain relief.)

Dus dat ze er niets aan doen is nogal overtrokken, imo.

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 01-08-2012 15:00 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
[...]

Ik denk dat als ik er een krimpkous omheen doe ik wel helemaal kan vergeten dat ie onder een coulance regeling gaat vallen. Mochten ze moeilijk doen gooi ik er wel een krimpkous omheen. Binnenkort maar eens langs de APR, die is hier niet echt om de hoek helaas.

[ Voor 6% gewijzigd door ZpAz op 01-08-2012 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld

Underworld

+1 Inzichtvol

CyBeR schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 15:00:
[...]

Waar ik ook op doelde is dat dit probleem alleen voorkwam bij de oude T-style adapters. Sindsdien is Apple overgestapt, onder andere hierom, op nieuwe L-style adapters.

(Nu voor de MagSafe 2 weer op T overigens, met een vernieuwde strain relief.)

Dus dat ze er niets aan doen is nogal overtrokken, imo.
Oh ze doen er zeker wel wat aan, wat ook prima is, maar waarom moeten ze de connector zo 'vaak' aanpassen?
En ja inderdaad Cyber het kwam alleen voor bij de T-Style adapters... O-)

Niet dus...
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1355592
Wikipedia: File:Magsafe tipoff 2.jpg
https://discussions.apple.../3976919?start=0&tstart=0 (dit geval had mijn nichtje ook met haar nieuwe adapter van nog geen 6 maanden oud = overigens vervangen door iCentre destijds)
+ nog 1000 andere voorbeelden van mensen die niet op internet zijn beland en dit filmpje niet gevonden hebben hoe je een L Style adapter repareert of er zelfs niet eens aan begonnen zijn en een nieuwe hebben gekocht...

Daarnaast vraag ik me af hoeveel fabrikanten dit soort pagina's maken, hoe 'zorgvuldig' om te gaan met een adapter 8)7 Dat zou niet nodig moeten zijn ervan uitgaand dat de meeste mensen (zoals ik zelf) wel zorgvuldig met hun dure spullen omgaan, naar mijn inziens is de constructie nog altijd niet goed genoeg, ik ben benieuwd hoelang mijn MagSafe2 mee gaat. Toegegeven als ik hem vergelijk met de eerste T generatie ziet de constructie er sterker en beter uit, maar het draad vind ik nog altijd fragiel (waar volgens mij het zwakke plek in zit), vergeleken met adapters (draden) van concurrenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Underworld schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 17:53:
[...]

Oh ze doen er zeker wel wat aan, wat ook prima is, maar waarom moeten ze de connector zo 'vaak' aanpassen?
De connector is pas 1 keer aangepast. De t-style en L-style MagSafe zijn compatible met elkaar. Er zijn 2 redenen waarom Apple de L-style MagSafe geïntroduceerd heeft:

1. de L-style connector was meer monkey-proof == minder klagende (ab)users.
2. de MagSafe aansluiting op de eerste MacBook Air was schuin omlaag gericht. Een T-style MagSafe paste alleen als de MacBook Air op een verhoging stond.

De nieuwe MagSafe 2 connector gaat weer terug naar het T-style systeem, wat goed is aangezien de L-style niet altijd losliet. Of Apple verder nog intelligente redenen had voor MagSafe 2 weet ik niet, al lijkt de aansluiting wel dunner dan MagSafe 1..

In vergelijking met andere producenten vind ik 1 puur cosmetische wijziging, en 1 daadwerkelijke interfacewijziging in 6 jaar niet echt schokkend. Bij merken als Asus en Samsung is de powerplug vaak binnen hetzelfde jaargang niet eens consistent over de productlijn.

Dan valt 3 smaakjes MagSafe - waarvan 2 smaakjes compatible, en het 3e smaakje backwards compatible met verloopje - in 6 jaar niet tegen. ;)
+ nog 1000 andere voorbeelden van mensen die niet op internet zijn beland
Eerst specifieke getallen van mij en johnkeates afdoen als onzin, en nu zelf een totaal ongefundeerd getal uit je mouw schudden? Dat klinkt inderdaad geheel logisch...

En om je eerdere vraag over mijn ervaringen met de 59 MagSafes te beantwoorden: de meeste van die adapters bleven zeker niet op kantoor liggen. Die laptops (inclusief de adapters) werden werkelijk OVERAL mee naartoe gesleept, en op 2 gevallen van te strak oprollen na, heeft dat dus geen problemen opgeleverd.
Daarnaast vraag ik me af hoeveel fabrikanten dit soort pagina's maken, hoe 'zorgvuldig' om te gaan met een adapter 8)7 Dat zou niet nodig moeten zijn ervan uitgaand dat de meeste mensen (zoals ik zelf) wel zorgvuldig met hun dure spullen omgaan, naar mijn inziens is de constructie nog altijd niet goed genoeg, ik ben benieuwd hoelang mijn MagSafe2 mee gaat. Toegegeven als ik hem vergelijk met de eerste T generatie ziet de constructie er sterker en beter uit, maar het draad vind ik nog altijd fragiel (waar volgens mij het zwakke plek in zit), vergeleken met adapters (draden) van concurrenten.
Adapters van de concurrentie hebben misschien dikkere draden (die van mijn Thinkpad in elk geval wel), maar ook de concurrenten hebben hun issues. De supportpagina die jij aanhaalt is er overigens puur omdát het nodig is. Het is nodig, omdat Apple geen zin heeft om wederom aangeklaagd te worden door een sloot mensen die niet wil snappen dat je enigszins voorzichtig om moet gaan met kabels.

Overigens was de power kabel van mijn oude PowerBook nóg dunner dan die van de MagSafe adapter die ik nu heb, en ook daar heb ik nooit problemen mee gehad. En die PowerBook heeft behoorlijk wat vlieguren gemaakt.

Apple maakt zijn poweradapters ongeveer al sinds de Titanium PowerBook G4 op dezelfde manier, met uitzondering van de switch naar de MagSafe connector in 2006. In al die jaren is de adapter een redelijk tried-and-tested design gebleken, uitgezonderd een klein aantal gevallen van mensen die het om de een of andere reden toch voor elkaar krijgen om met enkel 'regulier gebruik' hun adapter te slopen. Ik zeg niet dat het niet kan, ik ben hooguit benieuwd hoe het kan dat het maar bij zo'n kleine groep voorkomt, en dat de overgrote meerderheid eigenlijk nooit problemen heeft. En Apple het ook niet als een probleem ervaart; dat terwijl Apple een redelijk goede reputatie heeft als het gaat om het herstellen van fuckups (iBook video issue, MacBook Pro nVidia issue, om wat te noemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:55
Whieee schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 19:28:
[...]

Adapters van de concurrentie hebben misschien dikkere draden (die van mijn Thinkpad in elk geval wel), maar ook de concurrenten hebben hun issues. De supportpagina die jij aanhaalt is er overigens puur omdát het nodig is. Het is nodig, omdat Apple geen zin heeft om wederom aangeklaagd te worden door een sloot mensen die niet wil snappen dat je enigszins voorzichtig om moet gaan met kabels.
6 jaar op school een Dell laptop gebruikt, tezamen met 500 andere leerlingen. Mijn eigen adapter is een keer met een grote 'flash' total loss verklaard aangezien het ding letterlijk was ontploft, met zwarte plekken op de vloer etc. Een jaar later een nieuwe soort Dell adapter (langer, dikker) en toen niks meer gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld

Underworld

+1 Inzichtvol

Whieee schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 19:28:
[...]

De connector is pas 1 keer aangepast. De t-style en L-style MagSafe zijn compatible met elkaar. Er zijn 2 redenen waarom Apple de L-style MagSafe geïntroduceerd heeft:

1. de L-style connector was meer monkey-proof == minder klagende (ab)users.

wellicht minder klagende users met de L-shape connector, maar de problemen zijn er blijkbaar nog steeds.

In vergelijking met andere producenten vind ik 1 puur cosmetische wijziging, en 1 daadwerkelijke interfacewijziging in 6 jaar niet echt schokkend. Bij merken als Asus en Samsung is de powerplug vaak binnen hetzelfde jaargang niet eens consistent over de productlijn.

Ik kan hier niet zoveel over vinden, naar mijn weten heeft Samsung niet (vaak) hun plug veranderd.
Asus geen ervaring mee, belangrijk voor dit topic.. Nee maar wel interessant hoe andere merken hier mee omgaan.

Eerst specifieke getallen van mij en johnkeates afdoen als onzin, en nu zelf een totaal ongefundeerd getal uit je mouw schudden? Dat klinkt inderdaad geheel logisch...

1000 leek mij redelijk gezien ik met vier, vijf (including my own) verschillende cases aan kom, Ik kom daarnaast tenminste met echte bronnen aan en met echte plaatjes, jouw antwoord kan in mijn ogen gezien worden als controversieel.

En om je eerdere vraag over mijn ervaringen met de 59 MagSafes te beantwoorden: de meeste van die adapters bleven zeker niet op kantoor liggen. Die laptops (inclusief de adapters) werden werkelijk OVERAL mee naartoe gesleept, en op 2 gevallen van te strak oprollen na, heeft dat dus geen problemen opgeleverd.

Ik vind het persoonlijk wel heel bijzonder dat van de 57 geen enkel een probleem gehad heeft met de kabel. Als ik in mijn kennissen kring actief zou gaan vragen, weet ik zeker dat er een aantal tussen zitten met soortgelijke problemen als op internet beschreven worden (en ik met mijn eigen lader heb mee gemaakt). En dat terwijl hoe zuinig iedereen ook doet met zijn MagSafe T/L. Om maar even in jouw woorden te spreken: 'ik zeg niet dat het niet kan', maar ik vind het wel erg bijzonder. Hetzelfde geldt voor de 290 stuks van johnkeates.

Apple maakt zijn poweradapters ongeveer al sinds de Titanium PowerBook G4 op dezelfde manier, met uitzondering van de switch naar de MagSafe connector in 2006. In al die jaren is de adapter een redelijk tried-and-tested design gebleken, uitgezonderd een klein aantal gevallen van mensen die het om de een of andere reden toch voor elkaar krijgen om met enkel 'regulier gebruik' hun adapter te slopen. Ik zeg niet dat het niet kan, ik ben hooguit benieuwd hoe het kan dat het maar bij zo'n kleine groep voorkomt, en dat de overgrote meerderheid eigenlijk nooit problemen heeft. En Apple het ook niet als een probleem ervaart; dat terwijl Apple een redelijk goede reputatie heeft als het gaat om het herstellen van fuckups (iBook video issue, MacBook Pro nVidia issue, om wat te noemen).

Onzin...
Het is geen "klein aantal gevallen mensen", en al zeker geen "kleine groep mensen". Als er tien mensen zijn is het toch echt te weinig om een Apple te kunnen aanklagen, gezien de foto's die ik destijds (en nog steeds) op Flickr gezien heb tussen '06 en '10 met verbranden delen van de lader, moeten het er wel honderden zo niet minstens duizend zijn geweest die allemaal problemen hadden met hun MagSafe... het probleem exact door de TS beschreven werd. En dat blijkt ook maar gezien de adaptersettlement. Ik hoop dat je nu niet gaat lopen verkondigen dat ik dat uit mijn mouw schut, want het is onmogelijk om dat nu nog allemaal te gaan aantonen (mensen verwijderen nou eenmaal foto's van het web). Maar ik stel voor dat je eens op Flickr kijkt via webarchive door de jaren heen. Wat ik jammer vind is dat Apple het design niet heeft aangepast na de law suit. Het probleem komt misschien inmiddels minder vaak voor, maar het blijft een zwak punt van het draad een dikker draad of aanpassing hieraan zou naar mijn mening veel helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

1000 leek mij redelijk gezien ik met vier, vijf (including my own) verschillende cases aan kom, Ik kom daarnaast tenminste met echte bronnen aan en met echte plaatjes, jouw antwoord kan in mijn ogen gezien worden als controversieel.
Wacht even... dus jij mag 995 cases erbij 'schatten' en dat vind je volstrekt acceptabel, maar als iemand anders met in totaal 347 real-world ervaringen komt (waar dan geen Flickr gallery of Youtube video van is) dan is dat controversieel? 8)7

Is het controversieel omdat het niet strookt met jouw mening? Of is het controversieel omdat ik mijn vrienden en (ex-)collega's niet heb gevraagd om youtube filmpjes en flickr galleries te maken over hun fantastisch werkende MagSafe adapter?

Oh ja, en dan zijn er nog de verhalen van die 69.053 mensen die niet op internet zijn beland, maar waarvan de adapters het ook prima doen. En ik weet dat dat wel waar moet zijn, want ik heb net geleerd dat je je eigen ervaringen/google-results met een factor 200 mag vermenigvuldigen, en dan als argument mag gebruiken.

Makes sense, right? ;)
Ik vind het persoonlijk wel heel bijzonder dat van de 57 geen enkel een probleem gehad heeft met de kabel. Als ik in mijn kennissen kring actief zou gaan vragen, weet ik zeker dat er een aantal tussen zitten met soortgelijke problemen als op internet beschreven worden (en ik met mijn eigen lader heb mee gemaakt). En dat terwijl hoe zuinig iedereen ook doet met zijn MagSafe T/L. Om maar even in jouw woorden te spreken: 'ik zeg niet dat het niet kan', maar ik vind het wel erg bijzonder. Hetzelfde geldt voor de 290 stuks van johnkeates.
Persoonlijk vind ik het weinig bijzonder dat mensen geen problemen met de kabel hebben. Ook in mijn omgeving (zowel zakelijk als prive) zijn problemen met de adapter vrijwel afwezig. Het enige probleem dat ik nogal eens langs zie komen is het afbreken van de 'lipjes' waarom je de kabel kan rollen. De kabel zelf geeft eigenlijk nooit issues, maar misschien is dat omdat ik de mensen in mijn omgeving (waar nodig) uit heb gelegd dat een kabel geen stuk touw is dat zo strak mogelijk opgerold moet worden.

Wat ik wel bijzonder vindt, is hoe talloze mensen (waaronder ikzelf) het ondanks de geclaimde ontwerpfouten en inferioriteit van de MagSafe adapter voor elkaar krijgen om tussen 2006 en nu meerdere Mac laptops te kopen, die geen van allen ook maar enige adapter-issues hebben. Dat zou niet mogelijk moeten zijn, maar toch is het zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Het probleem wordt heel erg opgeblazen doordat er gefocust wordt op alleen de Mag-safe adapter, en niet op de gebruiker en op andere merken. Als ik in mijn omgeving zie hoe de gemiddelde gebruiker met zijn adapters en snoeren omgaat dan kan ik dat niet echt 'zorgvuldig' noemen. Er wordt vaak gedacht dat elektrische kabels net zulke eigenschappen bezitten als touw of staaldraad. Men beseft zelf niet hoe nonchalant ermee om wordt gegaan en dus zal men zeggen "ik deed altijd heel voorzichtig met mijn snoer". Verder heb ik meerdere 'PC' adapters ook bij het snoer zien sneuvelen, Apple blinkt in mijn ogen niet uit in het maken van falende adapters.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulshaker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-09 13:37
Informeer u dan nog maar eens .

Wikipedia: MagSafe

Het is niet zonder reden dat ze de oude witte magsafe aangepast hebben naar die met de alu connector, die had dit probleem in mindere mate...

Zelf heb ik ook meerdere keren dit probleem gehad .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Soulshaker schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 11:19:

Het is niet zonder reden dat ze de oude witte magsafe aangepast hebben naar die met de alu connector, die had dit probleem in mindere mate...

Vraag: waarom heb jij meerdere keren dit probleem gehad, en ik nog nooit? En mijn adapter gaat toch ook gewoon elke dag mee naar kantoor ;) Zelfs de adapter van mijn 15 inch MacBook Pro mid-2007 is na ruim 5 jaar nog steeds vrij van kabelschade. En die adapter zwerft al jaren in huis, in tassen, kantoren, datacentra, tenten, hotels, etc, etc, etc..

Ik zal wel iets fout doen ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Waarom maakt het je uit dat iemand anders wel problemen heeft en jij niet? Het is duidelijk dat er meer dan genoeg gedocumenteerde problemen zijn met de MagSafe-adapters, net als dat er genoeg problemen zijn geweest met alle andere adapters. Big whoop. Meerdere bedrijven hebben redesigns gedaan. Het enige verschil tussen alle andere bedrijven en Apple is dat Apple midden in de spotlight staat en een grote religieuze cult eromheen heeft, en de rest niet. Daardoor worden problemen aan de ene kant door fanboys weggewuifd en door antifanboys vergroot.

En als mod weet je heel goed dat dit precies het soort discussie is waar je je nu in bevindt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulshaker
Whieee schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 11:38:
[...]

Vraag: waarom heb jij meerdere keren dit probleem gehad, en ik nog nooit? En mijn adapter gaat toch ook gewoon elke dag mee naar kantoor ;) Zelfs de adapter van mijn 15 inch MacBook Pro mid-2007 is na ruim 5 jaar nog steeds vrij van kabelschade. En die adapter zwerft al jaren in huis, in tassen, kantoren, datacentra, tenten, hotels, etc, etc, etc..

Ik zal wel iets fout doen ofzo
Dus omdat jouw adapter ok is , bestaat het probleem helemaal niet.
Rare redenering

Edit : de schade was geen brand , maar 2x mantel schade , 1x 1 van de 5 kleine pinnetjes die steeds in de connector schoof en 1x los contact in de connector zelf

[ Voor 11% gewijzigd door Soulshaker op 02-08-2012 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

mux schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 11:52:
Waarom maakt het je uit dat iemand anders wel problemen heeft en jij niet? Het is duidelijk dat er meer dan genoeg gedocumenteerde problemen zijn met de MagSafe-adapters, net als dat er genoeg problemen zijn geweest met alle andere adapters. Big whoop. Meerdere bedrijven hebben redesigns gedaan. Het enige verschil tussen alle andere bedrijven en Apple is dat Apple midden in de spotlight staat en een grote religieuze cult eromheen heeft, en de rest niet. Daardoor worden problemen aan de ene kant door fanboys weggewuifd en door antifanboys vergroot.

En als mod weet je heel goed dat dit precies het soort discussie is waar je je nu in bevindt ;)
1. als ik een 'fanboy' was, had ik naast mijn 2 Macs, niet ook 2 Thinkpads, of wel soms? ;)
2. de 'problemen' met de MagSafe zijn grotendeels terug te brengen tot user-error, en geïsoleerde gevallen van hardware failure die overigens bij alle bedrijven voorkomen.
3. als een kleine groep mensen consequent zijn adapters weet te slopen, terwijl een andere -veel grotere- groep mensen nooit problemen heeft met diezelfde adapters, is de kans groot dat het user-error is, in plaats van design-error.
4. mensen die problemen hebben schreeuwen doorgaans een stuk harder op internet dan mensen die geen problemen hebben - fact of life. In dit topic worden mensen die nooit problemen hebben zelfs uitgemaakt voor controversieel of fanboy.

Als je adapter in vlammen opgaat, bel Apple en laat je adapter onderzoeken. Een ongemodificeerde adapter mag bij normaal gebruik in principe niet in vlammen opgaan. Echter, als je het consequent bij meerdere adapters voor elkaar krijgt om de mantel te slopen, moet je het probleem toch eerder bij jezelf zoeken. Immers: hoe groot is de kans dat jij consequent slechte adapters krijgt, en ik (en de mensen in mijn omgeving) heel toevallig consequent prima adapters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Soulshaker schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 12:22:
[...]

Dus omdat jouw adapter ok is , bestaat het probleem helemaal niet.
Rare redenering
Andersom geredeneerd: er zijn hele volksstammen die nooit problemen hebben met hun MagSafe adapters, niet nu en niet in het verleden.. maar omdat jij consequent en bij meerdere adapters de mantel weet te slopen, heeft Apple het verkeerd ontworpen.

Rare redenering..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulshaker
Ja tuurlijk dat er helemaal niets mis is met de magsafe's.
Dat apple replacement program's opstart om gedupeerde klanten tegemoet te komen , doen ze gewoon voor het plezier

http://www.tuaw.com/2011/...pter-replacement-program/

En de eerder genoemde wikipedia link boeit u precies ook niet veel.

Steek uw kopje nog maar diep in het zand zou ik zeggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Soulshaker schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 12:34:
Ja tuurlijk dat er helemaal niets mis is met de magsafe's.
Dat apple replacement program's opstart om gedupeerde klanten tegemoet te komen , doen ze gewoon voor het plezier

http://www.tuaw.com/2011/...pter-replacement-program/

En de eerder genoemde wikipedia link boeit u precies ook niet veel.

Steek uw kopje nog maar diep in het zand zou ik zeggen..
De specifieke replacement actie was het gevolg van een class-action suit over adapters van het T-type, omdat die in 'uitzonderlijke gevallen' problemen konden krijgen met de strain relief. Als mensen echter consequent zowel T-style als L-style adapters voorbij de strain relief kunnen laten scheuren, is dat toch echt een ander issue, en naar alle waarschijnlijkheid user-error.

En zelfs issues met de T-style adapters waren een non-issue als je gewoon enigszins zuinig met je adapter omgaat. Maar geef vooral de schuld aan Apple en pas vooral je gebruikspatroon niet aan.. daar heb ik immers geen last van. Mijn adapters doen het gewoon, en mijn mantels scheuren niet ;)

:w

Overigens mag dit topic van mij onderhand wel dicht.. maar ik zal jullie nog even de kans geven om mij voor fanboy, controversieel of struisvogel uit te maken ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Whieee op 02-08-2012 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulshaker
Zoals ik in eerdere reactie zei
Soulshaker schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 11:19:

Daarbij , waren de defecte mijn magsafe adapters T-types

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulshaker
En ja , misbruik je modrechten maar als je uw gelijk niet kan halen ....

Ten eerste is het topic (nog) niet dicht (al gaat deze post niet helpen). Ten tweede zijn er regels over hoe je je onvrede over modbeleid kan uiten, en jammeren over misbruik van modrechten is niet de methode. Zie ook het GoT beleid.

Ik stel voor dat je contact zoekt met het doktersteam als je van mening bent dat ik mijn rechten misbruikt heb.

[ Voor 71% gewijzigd door Whieee op 02-08-2012 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld

Underworld

+1 Inzichtvol

@Whieee Wat mijn punt was dat ik het gewoon een beetje raar vind dat je vrijwel alles wijt aan verkeerd gebruik door gebruikers omdat jij zelf, je vrienden, kennissen en collega's de problemen niet hebben gehad. Dat is gewoon iets te gemakkelijk gezegd, in other words, wat wij (ik) zeggen is dus gewoon niet waar (zo kwam het bij mij over, en schoot in het verkeerde keelgat, wellicht niet zo bedoeld door jou dus daar is het voor mij hierbij klaar ;) ).

Daarnaast vind ik modrechten misbruiken persoonlijk bullshit. Je geeft prima je mening en argumenten dus om daar een mod op af te rekenen vind ik echt onzin, een mod is ook gewoon een mens die zijn mening/argumenten mag geven en niet perse een alwetende professor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulshaker

Misschien snap jij hints niet zo goed. Als je problemen hebt met mijn modbeleid kan je contact opnemen met het doktersteam.

[ Voor 80% gewijzigd door Whieee op 03-08-2012 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulshaker
Underworld schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 11:36:
@Whieee Wat mijn punt was dat ik het gewoon een beetje raar vind dat je vrijwel alles wijt aan verkeerd gebruik door gebruikers omdat jij zelf, je vrienden, kennissen en collega's de problemen niet hebben gehad. Dat is gewoon iets te gemakkelijk gezegd, in other words, wat wij (ik) zeggen is dus gewoon niet waar (zo kwam het bij mij over, en schoot in het verkeerde keelgat, wellicht niet zo bedoeld door jou dus daar is het voor mij hierbij klaar ;) ).
Dat vind ik ook.

Wat dan met de topcase van de oude macbook ?
Die brokkelde ook af , bij bijna iedereen die hem had.

Was dat ook door fout gebruik ?
Ik dacht het niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 18:54
Soulshaker schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 11:43:
[...]

Dat vind ik ook.

Ik dacht het niet....
fabricagefout en word nu nog steeds (2 maanden geleden nog een 2007 macbook terug gebracht hiervoor) gerepareerd.

zelf heb ik ook een magsafe adapter uit 2009 tegelijkertijd met een maat van me gekocht ik ben redelijk zuinig op mijn spullen en hij wat minder.

ik heb dezelfde adapter nog, hij is al aan zijn 3e toe omdat er elke keer draaedbreuk was.

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Soulshaker schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 11:43:
[...]

Dat vind ik ook.

Ik dacht het niet....
En daar is het verschil. De witte topcase ging bij vrijwel iedereen stuk. De MagSafe adapter ging bij hele volksstammen niet stuk. Ik weet niet precies waarom je het topcase-issue als argument probeert aan te voeren, maar het haalt vooral je eigen argument onderuit.

Als een product stuk gaat is de logische reactie om te zeggen dat het de schuld is van de fabrikant, zeker als je zelf van mening bent dat het niet aan jou ligt. Echter, als jij consistent wél problemen hebt, maar andere mensen consistent hun adapters wél heel weten te houden, dan is de variabele de gebruiker, en niet het product. Dan is het toch echt logisch om het probleem toch eens bij de gebruiker te gaan zoeken.

Dat wil niet zeggen dat Apple geen verbeteringen aan de adapter aan zou kunnen brengen, want dat zou prima kunnen. Echter, Apple lijkt daar geen reden voor te zien, omdat kennelijk het aantal 'probleemadapters' niet hoger is dan 'acceptabel' (voor Apple).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulshaker
Wat zit je mijn posts te modden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Voor commentaar op moderaties mag je direct contact op nemen met de desbetreffende moderator via bijvoorbeeld DM, e-mail, of je kunt een topic hiervoor openen in LA. Dit topic is daar simpelweg de plek niet voor.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvM
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 22:31

NvM

Jeetje, taalgebruik en redelijkheid komen hier feilloos overeen met goede argumenten. Je geduld is in deze kwestie eindeloos 'Wieee'. Netjes. Zo kan het dus ook op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
Ik ben net terug van vakantie, en zie in mijn mail dat ik inmiddels ook een reactie van de reseller heb ontvangen (ik had al eerder telefonisch contact gehad, maar ze wilden het nog even in beraad nemen). In hun (beleefde) reactie draaien ze een beetje om de hete brei heen (het is een slijtage gevoelig onderdeel, ik heb de draad niet goed opgerold, de garantie van 1 of de door mijzelf genoemde 2 jaar is verlopen, ik moet naar Apple zelf toe), maar het komt er op neer dat ze geen zin hebben om voor de kosten van een nieuwe adapter op te draaien.

Met Apple had ik al contact gehad: geen garantie, voor verdere vragen moet ik contact opnemen met de reseller (feitelijk juist onder Nederlands recht).

Ik heb nu zelf de adapter maar open gemaakt (ging op zich redelijk eenvoudig), en heb nu provisorisch het e.e.a. in elkaar gesoldeerd. De elektronica zelf blijkt nog prima te werken. Ik denk dat ik alles morgen (alles ligt nu open en blood op mijn bureau) even in een nieuw kastje zet, dan kan ik de metalen warmtegeleider ook mooi aan een koelrib vastmaken zodat het warmteprobleem ook meteen opgelost is.

Eigenlijk zou ik met een microcontroller, temperatuursensor, relay en zoemer ook nog een brandalarm kunnen maken. Met een hicap zou die nadat de voeding defect is geraakt zelf nog enige tijd door kunnen functioneren, de stroom afsluiten, en de zoemer inschakelen. Puur om een statement naar Apple toe te maken op het werk :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fondacio
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ok, dit komt waarschijnlijk een beetje als mosterd na de maaltijd, maar goed - mijn (in Hong Kong aangeschafte) Macbook Pro is waarschijnlijk even oud als die van jou (mid-2009) en kwam ook met de T-shaped MagSafe-adapter die onder het omruilprogramma valt. Een paar maanden terug zag die eruit als op de foto hier. Ik heb toen een afspraak gemaakt bij de Apple Store hier in Florence (waar ik woon) en daar werd de adapter zonder morren omgeruild voor één met een L-vormige connector. Er werd inderdaad verzocht de computer mee te nemen, maar dat is allen zodat ze ter plekke even kunnen kijken of er nog andere issues zijn. Vrienden en kennissen hebben vergelijkbare ervaringen bij Apple Stores in verschillende landen. Ik weet dus niet waarom die mevrouw aan de telefoon zo moeilijk deed, want het is algemeen bekend dat deze adapters vrij snel last van een kabelbreuk kunnen hebben na normaal gebruik.

Kortom, het loont altijd de moeite even bij een Apple Store binnen te lopen, al is dat in Nederland iets lastiger omdat er alleen in Amsterdam één is. En vaak zegt de Apple website US only, maar wordt er (uit coulance of om andere redenen - tenslotte willen ze klanten binden) ook buiten de VS niet moeilijk gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVins
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-10-2024
Ontwerp- of fabricagefout of niet. Adapters horen niet deze mankementen te mogen hebben. Vervanging lijkt mij niet meer dan logisch.

Was het Philips niet welke in midden jaren '90 alle kranten, tijdschriften, radioadvertenties etc. niet álle televisies met het K12 chassis (gebouwd in eind jaren '70/begin '80) terugriep nadat bleek dat een plaatje kunststof onder de lijntrafo brand kon veroorzaken en bij deze kostenloos een nieuwe lopt en aan/uit schakelaar inbouwde?

antihipsteralliance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
Juridisch heb ik waarschijnlijk wel recht op een nieuwe (nu ik hem heb gesloopt valt er natuurlijk weinig meer te halen), maar dat gaat natuurlijk gigantisch veel tijd kosten...

Ik heb zowel contact opgenomen met Apple zelf als met de Reseller, en beide willen geen nieuwe adapter geven. De volgende stap zou dan een (voor mij kansrijke) gang naar de kantonrechter zijn geweest. Daar heb ik echter gewoonweg geen zin in.

Ik wil mijn MBP bovendien graag weer gaan gebruiken, dus zit er niets anders op dan een nieuwe kopen of hem zelf fixen. Ik heb voor het laatste gekozen, waarbij ik mij er van bewust was/ben dat er dan natuurlijk helemaal geen kans meer is op een vergoeding omdat niet meer te bewijzen is of de brand in de draad voor of na mijn modificaties is opgetreden. Voordeel is dat het me nu een paar euro aan materiaal en een paar uurtjes werk (op zich wel leuk om wat te knutselen, aangezien ik toch nog vakantie heb deze week) gaat kosten, ipv. 70 euro voor een nieuwe adapter en dan een hele hoop frustraties en gezeur om het geld weer terug te krijgen.

Ik ben trouwens op internet ook enkele tutorials tegengekomen die alle onderdelen gewoon weer terug plaatsen in het oude kastje. Dat zou bij mij ook wel kunnen, want het is niet beschadigd. Als ik die tutorials bekijk is er dan echter geen (goede) trekbeveiliging meer, wat ik zelf toch wel als een groot nadeel zie (als de draden losraken heb je natuurlijk zo weer brand als je pech hebt). Zijn er hier toevallig nog mensen die hun adapter wel eens hebben gerepareerd, en hoe hebben jullie dat dan opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:42
Ik heb dit meegemaakt met een adapter van een Medion laptop, maar daar begon de voeding gewoon te brommen. Draad was doorgesleten vrij dicht bij de adapter zelf.

Opengebroken, draad afgeknipt na de breuk, opnieuw door de behuizing gevoerd, knoop erin als nieuwe trekontlasting en vervolgens aan de print gesoldeerd. Vervolgens met secondelijm weer dichtgeplakt. Lader heeft het nog jaren gedaan, was eentje met actieve koeling van zo'n stroomvretende P4.

[ Voor 5% gewijzigd door _JGC_ op 20-08-2012 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

mux schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 12:04:
Je maakt een hele belangrijke denkfout: User error mag best tot een defect leiden, maar nooit en te nimmer tot brandgevaar. Een adapter die wordt mishandeld moet z'n zekering laten springen en vervolgens nooit meer aangaan. Hij moet niet in de fik vliegen, wat je er ook redeiljkerwijs mee doet.
En zo is het, wel degelijk een ontwerpfout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker24
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-07-2023
Bekend apple probleem gelukkig kan je tegen woordig voor een paar tientjes al een goede replacement kopen van dezelfde kwaliteit als het origineel.

[ Voor 53% gewijzigd door Tweaker24 op 31-03-2013 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
Tweaker24 schreef op zondag 31 maart 2013 @ 14:33:
Bekend apple probleem gelukkig kan je tegen woordig voor een paar tientjes al een goede replacement kopen van dezelfde kwaliteit als het origineel.
Doel je gezien je opmerking over een adapter voor een paar tientjes met dezelfde kwaliteit als het origineel op goedkope made in China producten die ook na enige tijd gebruiken spontaan in brand vliegen? :)
Pagina: 1