MP koper boekt geld over van CC via western union

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:46
Ik heb een product te koop staan op MP. Iemand heeft interesse en zou geld overboeken. Nu blijkt dat hij geld over heeft geboekt van zijn Credit card via western union naar mijn bank rekening.

Bij Western Union gaan bij mij de alarmbellen rinkelen. Is dit terecht als op bovenstaande wijze geld wordt overgeboekt?

Ik heb nog geen geld op mijn rekening staan, kan dit worden teruggeboekt als het eenmaal wel op mijn rekening staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:04
ja, je krijgt een voorlopige betaling op je rekening. Die word teruggedraaid als blijkt dat de betaling niet gedekt was. Ook geen geld terugstorten nu, dan ben je dat geld ook kwijt dat word namelijk wel afgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:37

Robtimus

me Robtimus no like you

Je moet wachten tot de betaling definitief geworden is, tot die tijd moet de koper maar wachten. Wil hij dat niet dan had hij maar niet ongevraagd via WU moeten betalen. Ik zou het in ieder geval niet vertrouwen totdat de koper zijn geld niet meer terug kan vragen.

Wat ik me alleen wel afvraag: als de koper nadat de betaling definitief is geworden bij zijn CC bedrijf zijn geld terug gaat vragen, is TS dan de sjaak of WU?

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
Meestal geven cc bedrijven de garantie voor de cc houder, maar in dit geval lijkt me dat er of geen garantie is vanuit cc zal wel uit Nigeria ofzo komen. Zodra er garantie is zal de TS geen probleem meer hebben dus inderdaad wachten tot de betaling gegarandeerd is (en dat kan best even duren) en zou ik persoonlijk door WU en de bank bevestigd willen zien gezien de grote kans is dat dit oplichting is.

[ Voor 27% gewijzigd door Eskimootje op 30-07-2012 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Zodra jij het geld in handen hebt van WU hoef je nergens meer zorgen over te maken. Laatst meegemaakt bij een klant die gescamd was, die had via WU ook geld overgemaakt, en dat was ie gewoon kwijt, kon ie niets meer van terughalen.
Waar je met WU gewoon op moet letten is dat de bevestiging die je krijgt ook daadwerkelijk van WU komt, en je pas de boel moet vertrouwen zodra je cash geld in handen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:01

JvS

Ik heb hem zelf ook

Jcg, dat klopt dus niet. Eskimootje geeft het juiste advies.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
_JGC_ schreef op maandag 30 juli 2012 @ 23:09:
Zodra jij het geld in handen hebt van WU hoef je nergens meer zorgen over te maken. Laatst meegemaakt bij een klant die gescamd was, die had via WU ook geld overgemaakt, en dat was ie gewoon kwijt, kon ie niets meer van terughalen.
Waar je met WU gewoon op moet letten is dat de bevestiging die je krijgt ook daadwerkelijk van WU komt, en je pas de boel moet vertrouwen zodra je cash geld in handen hebt.
Dat is van een WU-Account->WU-Account transfer.

Van een Check/CC die via WU gestort wordt kan later bij controle blijken dat de cheque niet gedekt is of dat de CC niet zuiver is. Dan wordt de betaling teruggedraaid en ben je je geld kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
_JGC_ schreef op maandag 30 juli 2012 @ 23:09:
De fake bevestiging is inderdaad een veel gebruikte scam. Maar als het geld met een gestolen creditcard op het WU-account is gezet, wordt dat gewoon terug gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Gestolen CC is ook nog een mogelijkheid. Die klant had zich laten scammen voor remote support, tijdens de supportsessie hebben die scammers samen met hem een WU-account aangemaakt. Toen ik zijn WU-account wou deactiveren stonden er ineens meerdere CC's in zijn account die niet van hem waren...

Maargoed, feature van WU is ook dat je het cash op kunt komen halen, dat is ook de reden waarom scammers zo graag WU gebruiken als ze geld van jou moeten hebben, het valt niet te traceren of terug te draaien. Persoonlijk zou ik never de nooit niet zaken doen met iemand die via WU wil overmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
Het betreft hier een NL persoon. ik heb zijn adres gegevens en zijn email adres die via google matcht met zijn naam/persoon. Zijn manier van communiceren is plausibel. Kort gezegd, zodra het geld op mijn bankrekening staat (ik hoef niet naar kantoor oid) zou het goed moeten zijn en kan ik product versturen. Toch?

Ik vind het wel een vervelende manier van zaken doen..

[ Voor 8% gewijzigd door mcsluis op 31-07-2012 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
mcsluis schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 00:06:
Het betreft hier een NL persoon. ik heb zijn adres gegevens en zijn email adres die via google matcht met zijn naam/persoon. Zijn manier van communiceren is plausibel. Kort gezegd, zodra het geld op mijn bankrekening staat (ik hoef niet naar kantoor oid) zou het goed moeten zijn en kan ik product versturen. Toch?

Nou niet dus. Als je de reacties goed doorleest staat daarin dus dat het bedrag kan worden teruggeboekt bij WU omdat het een ongedekte betaling is ;).

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Hoe weet je dat het een NL persoon is? Ik zou gewoon zeggen: joh, ik wil geen WU, teveel problemen en scams. Als het een Nederlander is, dan kan het gewoon via bankrekening :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-05 14:44
WU is een synoniem voor scam IMO.
Kan mij niet voorstellen dat een nederlander die serieus probeert over te komen WU zou gebruiken ipv normale bank-overschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hoe kan WU geld terughalen dat op een bankrekening gestort is? Zodra dat geld gestort is mogen zijn daar toch niet meer aankomen?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Banken en financiele instellingen (creditcardmaatschappijen) kunnen dat gewoon. Ze doen het gewoon.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Tsurany schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 00:32:
Hoe kan WU geld terughalen dat op een bankrekening gestort is? Zodra dat geld gestort is mogen zijn daar toch niet meer aankomen?
Geen enkel probleem, vergelijk met PayPal waarbij een koper zich onterecht beroept op de kopersbescherming. PayPal heeft in de voorwaarden staan dat ze geen verlies nemen bij storneringen en dergelijke, kan me niet voorstellen dat Scam Payment System #1 niet dezelfde voorwaarden heeft.

Als WU de centen niet van de andere partij kan krijgen zullen ze ze gewoon terughalen bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Tsurany schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 00:32:
Mits WU een officiele financiele status heeft dan mogen ze dit gewoon (standaard bank-praktijken dat dit mag)
Als ze geen officiele financiele status hebben dan kunnen ze alsnog de moeilijke weg gaan bewandelen van deurwaarder etc. en dan staan hun 100% in hun recht (want hun leveren een eenzijdige dienst zonder tegenprestatie)

Maar in principe WU gewoon nooit en te nimmer gebruiken bij onbekenden. Ik kan geen enkele goede reden bedenken waarom je WU zou gebruiken bij onbekenden.

Het is heel makkelijk bij bekenden die op vakantie beroofd zijn van pasjes ed. Maar het systeem kent gewoon erg weinig controles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:25
Wat ik niet zo goed begrijp is: als dit gewoon een nederlander is, waarom doet hij dan zo moeilijk via CC en WU? Hij kan dan toch gewoon het bedrag overmaken? Ik zou het niet vertrouwen. Bij alle scams is de manier van communiceren 'plausibel', anders zou er nooit iemand in trappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-05 10:58
En wees ook niet zo "slim" om het geld van je rekening te halen, want zelfs als je niet in het rood kan staan kun je na een teruggedraaide betaling in het rood staan.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_w_mol
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-05 07:05
Het betreft hier een NL persoon. ik heb zijn adres gegevens en zijn email adres die via google matcht met zijn naam/persoon.
Waarschijnlijk heeft de persoon in kwestie zelf ook even gegoogled om deze gegevens te achterhalen ...

Integriteit is altijd het juiste doen, ook als niemand kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spookz0r
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-05 11:31
Als je het niet vertrouwt verkoop je het toch niet aan hem simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

PhilipsFan schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 09:26:
Wat ik niet zo goed begrijp is: als dit gewoon een nederlander is, waarom doet hij dan zo moeilijk via CC en WU? Hij kan dan toch gewoon het bedrag overmaken? Ik zou het niet vertrouwen. Bij alle scams is de manier van communiceren 'plausibel', anders zou er nooit iemand in trappen.
Dit is precies waarom het zo twijfelachtig is. Ik sluit me hier volledig bij aan. Iemand in Nederland zou dit nooit hoeven te gebruiken. Sowieso zou ik als verkoper gewoon de betalingsmethoden bepalen. (Contact bij afhalen, bankoverschrijving, of paypal.) Andere opties zijn er wat mij betreft niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
spookz0r schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 09:36:
Als je het niet vertrouwt verkoop je het toch niet aan hem simpel.
Ja, maar let hierbij op het terugboeken. Als je zelf het geld terug overschrijft heb je kans dat het andere geld ook teruggeboekt word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
m_w_mol schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 09:33:
[...]

Waarschijnlijk heeft de persoon in kwestie zelf ook even gegoogled om deze gegevens te achterhalen ...
Ik heb zijn adres, hij is 6,5 jaar actief op marktplaats, zijn linkedinprofiel, facebook, vaste telefoonnummer komen allemaal overeen. Op basis van zijn Gmail adres vindt ik geen gekke dingen

Ik heb uiteraard nog even gevraag naar de reden voor westerunion. stukje mailwisseling:
Je kunt trouwens ook zelf kijken hoever het geld bij jou is (kwam ik net achter).

www.westernunion.nl en dan rechtsboven op status overboeking, dan het nummer dat ik je eerder heb gestuurd --------------, en mijn voornaam en achternaam (....). En dan zie je dat ze meer kunnen dan alleen maar gebruikt worden door Nigerianen die aan oplichting doen. Het is op mijn creditcard ook nog niet afgeschreven, dat zal vannacht wel gebeuren dan.

mvg,
....
Beste ....

Ik lees western union bank en daardoor gaan bij mij de alarmbellen rinkelen. Ik heb daar geen ervaring mee.

Ik had gehoopt de zaken snel te regelen. Woensdag tot en met zondag ben ik weg. Mocht het geld niet voor die tijd binnen zijn zal de verzending pas na ontvangst van het geld en na zondag plaatsvinden.

Was een rechtstreekse bankoverboeking niet mogelijk?

mcsluis
Dat dacht ik al, daarom melde ik het even. Nee je hebt sinds kort (of wellicht langer) ook de mogelijkheid om geld direct naar een bankrekening te schrijven. Dus geen gedoe met dat oplichten van naar t kantoor gaan en dan geld ophalen. Het wordt trouwens ook gewoon aanbevolen door het gwk (en je kunt het met die code die ik heb gekregen ook gewoon checken), dus niks aan de hand. Volgens hun is het binnen 2 dagen, dus ik ga er eigenlijk vanuit dat het morgen dus wel op je rekening moet staan. En lijkt me ook redelijk snel. En als het er morgen niet is dan is t helaas niet anders, dan zie ik t volgende week wel.

De status staat nu op verzonden, dus dat jouw bank het alleen nog moet verwerken.

Andere mogelijkheid was dr helaas niet, aangezien ik met creditcard moest betalen (de rest van t salaris gaat direct richting babykamer (en dan loopt de vriendin niet te zeuren wat ik nu weet heb gekocht haha).

en je hebt weer een nieuwe ervaring met een andere manier van geld overschrijven (al is het verschil voor mij, voor jou is alles hetzelfde).

Ik hou je morgen wel op de hoogte.

Mvg,
....
Ik heb nog nooit nare ervaringen gehad met marktplaats, en ik wil niet dat dit mijn eerste wordt. Het is lastig, normaal gesproken vindt eventuele frauduleuze praktijken andersom plaats. Let op, deze betaalwijze was niet afgesproken. Hij zou het geld overboeken (maar ja dat is dit ook). Hij had nog voorgesteld via paypal, maar dat wilde ik niet omdat ik dan extra kosten heb bij het overboeken naar mijn rekening. Ik had dan ook een overboeking verwacht.

[ Voor 3% gewijzigd door mcsluis op 31-07-2012 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Het betreft hier een NL persoon. ik heb zijn adres gegevens en zijn email adres die via google matcht met zijn naam/persoon.
Ik kan me niet 1 reden bedenken waarom een Nederlander via creditcard ==> Western Union ==> bankrekening zou betalen...
Dubieus dus.
unfor schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 00:26:
WU is een synoniem voor scam IMO.
Niet geheel. Western Union is op zich niets mis mee: het is een veelgebruikte en prima methode om geld te geven aan iemand ver weg. Met als kanttekening dat het iemand moet zijn die jij kent en vertrouwd, en daar gaat het met internetscammers mis.

[ Voor 34% gewijzigd door RemcoDelft op 31-07-2012 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:25
Ik vind het een slap excuus. Ik weet niet om wat voor bedrag het gaat, maar als je om kleine bedragen al moet gaan nadenken hoe je ze 'langs' je partner loodst, dan zit er iets in je relatie niet goed. Grotere bedragen zou je sowieso moeten overleggen. Daarnaast, zou het niet veel makkelijker zijn, als je dat dan toch zo wilt, om een eigen bankrekening aan te houden dan om het via een enorme omweg van je creditcard af te schrijven? Nee, dit riekt nog steeds naar een scam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Western Union raad zelf ook aan hun diensten alleen te gebruiken bij mensen die je kent. Wat zij geven is gewoon een digitale cheque en die moet gedekt zijn.

Bovenstaand verhaal van de koper is wel vrij aannemelijk. Je kunt wellicht gewoon western union bellen en om uitleg vragen?

Als alles toch goed blijkt te zijn zou ik de koper wel even aanraden om voortaan Paypal te gebruiken, dat biedt precies wat hij wil..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83

Ik snap niet waarom je niet gewoon even belt met Western Union (een normale grote bank, net zoals andere banken die je niet kent), en aan hun vraagt wanneer jij zeker bent van je geld.
Western Union weet dat het word geassocieerd met oplichters, en wil graag van die reputatie af, dus ze zullen je met liefde helpen.

Problem solved?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:46
Ik zou even met WU contact zoeken en kijken of je dit geld kunt storneren c.q. terugsturen via WU zonder risico.

Wellicht is dit gewoon een nederlander, maar waarschijnlijk eentje die tot zijn nek in de schulden zit, waardoor deze betaling teruggedraaid kan worden. Er komt nog wel een koper langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
Ik heb zojuist gebeld met WU. Zij geven aan dat zij geen geld meer kunnen afschrijven. Zijn boeken enkel geld over en zijn daarna nergens meer voor verantwoordelijk en zullen een geschil geen rol gaan spelen.

De transactie kon niet bekeken worden.

[ Voor 9% gewijzigd door mcsluis op 31-07-2012 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

__fred__ schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 09:51:
Ik zou even met WU contact zoeken en kijken of je dit geld kunt storneren c.q. terugsturen via WU zonder risico.
Waarom heb je in dit soort topics altijd wel iemand die 'storneren' roept? :?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
mcsluis schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 09:54:
Ik heb zojuist gebeld met WU. Zij geven aan dat zij geen geld meer kunnen afschrijven. Zijn boeken enkel geld over en zijn daarna nergens meer voor verantwoordelijk en zullen een geschil geen rol gaan spelen.

De transactie kon niet bekeken worden.
Zit goed dus?
Desondanks lijkt paypal me voor de koper een beter alternatief, als hij nog eens iets moet betalen wat zijn vriendin niet op betaalrekening mag zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
Makkelijk schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 09:59:
[...]

Zit goed dus?
Desondanks lijkt paypal me voor de koper een beter alternatief, als hij nog eens iets moet betalen wat zijn vriendin niet op betaalrekening mag zien ;)
Bij de koper heb ikzelf geen slecht gevoel. Een google zoektocht levert geen gekke resultaten op. Het geld staat inmiddels op de rekening. Het feit dat WU wordt gebruikt levert simpelweg een naar gevoel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

mcsluis schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 09:54:
Maar zolang de betaler eerst via zijn CC geld heeft "gestort" op WU, kan alsnog die CC-betaling gestorneerd worden. Ik vraag me dan terdege af of WU rustig naar hun schermpjes kijkt met de gedachte "goh, we zijn bedrag xxx armer" of dat ze toch eens contact zoeken met de ontvangende bank (jouw bank dus) over de manier van betalingsverkeer?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Even voor het idee (en voor de toekomst).

Wij zijn zelf niet erg gewend aan CC's en eigenlijk ook niet aan DebitCards anders dan onze enkele bankkaart.
(Je hebt ook DebitCards waar bijvoorbeeld een tegoed op staat, zoals een kadokaart, van een winkel of bedrijf, wij kennen alleen de bankpas van de bank)

In Amerika is het al veel gebruikelijker om dit soort kaarten te gebruiken, als hij bijvoorbeeld een leuk amerikaans handeltje heeft of wat winst heeft gemaakt met pokeren, dan is het soms handiger om dingen te kopen van die kaarten dan het naar je eigen bank te laten storten. (De belastingdienst, en in dit geval zijn vriendin, kijkt dan ook weer mee)

Zeker ook met alle online en mobiele dingen ontstaan er steeds meer geldstromen dan alleen 'je salaris'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper
  • Laatst online: 14:56

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Vind het inderdaad ook een zeer merkwaardig excuus en vraag me af om wat voor bedrag het hier dan gaat.

TS; laat je niet te snel overhalen door deze persoon, ik vind het, net zoals de meeste lezers hier, een zeer ongeloofwaardig verhaal en vraag me af of je alsnog niet slachtoffer wordt van MP oplichting.

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:27
Op zich kan ik trouwens zo snel ook geen andere manier verzinnen om met een CC aan een particulier te betalen, dus wat dat betreft klinkt zijn reden wel valide.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
Het gaat hier om ongeveer € 250 . Zoals eerder aangegeven is het geld net binnen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/588zQ4ClhpDWqqCUP3to52zo/medium.png

Het gekke is dat er enkel in de omschrijving staat westerunion, en dan de IBAN & BIC uit finland afkomstig zijn.
En bij de verzender had ik verwacht WU en geen Earthport. Tenslotte geeft WU aan dat het BIC nummer van van de overboeking overeen zou moeten komen met die van de bank van de verzender.

[ Voor 20% gewijzigd door mcsluis op 31-07-2012 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

mcsluis schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 10:14:
Het gaat hier om ongeveer € 250 . Zoals eerder aangegeven is het geld net binnen.

[afbeelding]

Het gekke is dat er enkel in de omschrijving staat westerunion, en dan de IBAN & BIC uit finland afkomstig zijn.
Right......... Maar het is dus mogelijk dat, bij een saldo tekort of iets dergelijks, de betaling wordt teruggedraaid ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem_
  • Niet online
Wat jij moet doen, is gewoon jouw eigen bank bellen of deze binnenkomende betaling gedekt en definitief is. Als ze dat kunnen beamen, vraag je daarvan nog even een bevestiging per email.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
Jochem_ schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 10:20:
Wat jij moet doen, is gewoon jouw eigen bank bellen of deze binnenkomende betaling gedekt en definitief is. Als ze dat kunnen beamen, vraag je daarvan nog even een bevestiging per email.
Mijn bank geeft aan dat ze enkel een uitvoerende partij zijn. M.a.w. mocht de CC niet gedekt zijn, dan kan een claim worden ingediend. De dame had ook een ING BIC/IBAN nummer verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

mcsluis schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 10:34:
[...]

Mijn bank geeft aan dat ze enkel een uitvoerende partij zijn. M.a.w. mocht de CC niet gedekt zijn, dan kan een claim worden ingediend. De dame had ook een ING BIC/IBAN nummer verwacht.
Dus het blijft alsnog een uiterst merkwaardige overschrijving......

Imho wachten tot de dekking echt duidelijk is en dan pas product opsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisO
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:03
mcsluis schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 10:34:
[...]

Ik zou deze betaling niet vertrouwen. Je hebt te maken met een Nederlander of ten minste met iemand die in Nederland woont en werkt, maar de persoon gebruikt Western Union om je te betalen en de bank waarvan de betaling komt is ook al niet Nederlands...
Moet je het item wat de persoon van jouw heeft gekocht toevallig naar z'n oma/neefje in het buitenland sturen voor wie hij het heeft gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
mcsluis schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 10:14:

[afbeelding]

En bij de verzender had ik verwacht WU en geen Earthport. Tenslotte geeft WU aan dat het BIC nummer van van de overboeking overeen zou moeten komen met die van de bank van de verzender.
Ik zou toch nog een keer western union bellen en zeggen dat je het niet vertrouwd en dan deze gegevens doorgeven. Ze kunnen wellicht niet de transactie met je doorspreken maar ze kunnen wel ontkennen dat een transactie van hun komt.

edit:
Ik laat mij niet meer uit over de betaler want nu vertrouw ik het weer wél

Het feit dat hij eerst met paypal wilde betalen had ik even gemist, maar dat maakt het allemaal wel wat geloofwaardiger.

Sla dat nooit meer af, vraag gewoon 10 euro meer :)

[ Voor 43% gewijzigd door Makkelijk op 31-07-2012 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

mcsluis schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 10:03:
[...]

Bij de koper heb ikzelf geen slecht gevoel. Een google zoektocht levert geen gekke resultaten op. Het geld staat inmiddels op de rekening. Het feit dat WU wordt gebruikt levert simpelweg een naar gevoel op.
Hij wilde via Paypal betalen... Punt is dat jij dat hebt afgeketst. Op dit moment in Nederland zijn Paypal en WU de enige manieren om direct met je creditcard te betalen :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
BtM909 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 10:47:
[...]

Hij wilde via Paypal betalen... Punt is dat jij dat hebt afgeketst. Op dit moment in Nederland zijn Paypal en WU de enige manieren om direct met je creditcard te betalen :)
Dat klopt, dus dit was waarschijnlijk de laatste mogelijkheid om geld bij mij te krijgen.

+ Kopie van paspoort ontvangen
+ Adres matcht met paspoort
+ E-mailadres refereert naar keurig linkedin profiel
+ Paspoort komt overeen met profiel
+ 6,5 jaar actief op marktplaats

- Westerunion
- Bijschrijving komt niet van WU maar van Earthport met IBAN/BIC uit finland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Ik heb denk ik goed nieuws voor je

Earthport is de payment provider voor bank to bank payments. Deze dienst van western union is dus in tegenstelling tot de cheque dienst gewoon een soort paypal ideal. WU krijgt het geld niet in dit proces en levert alleen een dienst.

Bij iDeal betalingen staat ook de payment provider op de afschrijving, dus wat dat betreft lijkt dit toch te kloppen.

[ Voor 25% gewijzigd door Makkelijk op 31-07-2012 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
Makkelijk schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 10:57:
Ik heb denk ik goed nieuws voor je

Earthport is de payment provider voor bank to bank payments. Deze dienst van western union is dus in tegenstelling tot de cheque dienst gewoon een soort paypal ideal. WU krijgt het geld niet in dit proces en levert alleen een dienst.

Bij iDeal betalingen staat ook de payment provider op de afschrijving, dus wat dat betreft lijkt dit toch te kloppen.
Dit maakt het plaatje inderdaad een stuk completer. Ikzelf heb geen ervaring met PP en gezien de kosten heb ik het daarom geweigerd. Ik had dan ook verwacht dat het geld via een rechtstreeks bank zou komen. Hij blijkt echter via WU een CC overboeking te hebben gedaan. Hij wilde dus perse via zijn CC overboeken.

Zoals eerder is aangegeven zijn zowel PP als WU de enige manier om via CC over te boeken. Hij wilde dus waarschijnlijk al via PP een CC overboeking doen, maar dit kon niet omdat ik het heb afgeketst.

Zojuist een mail verstuurd dat ik de WU overboeking best 'spannend' vond en gevraagd of hij mij ook een kopie van zijn paspoort wilde sturen, dit heeft hij dan ook gedaan. Ik had heb ook al een kopietje gestuurd (doe ik vaker bij grote bedragen). Alles valt nu op zijn plek en ik heb er een goed gevoel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

BtM909 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 10:47:
[...]

Je kan gewoon geld vanaf je CC op je bankrekening storten en dit weer doorstorten naar een andere rekening. In ieder geval bij ABN (ICS) en ING.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Glashelder schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 11:42:
[...]

Je kan gewoon geld vanaf je CC op je bankrekening storten en dit weer doorstorten naar een andere rekening. In ieder geval bij ABN (ICS) en ING.
En dat is "direct met je creditcard betalen"?
Topic gelezen of niet?

[ Voor 7% gewijzigd door Makkelijk op 31-07-2012 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Glashelder schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 11:42:
[...]

Maar weer niet met Visa en AmEx... Opnemen via een betaalautomaat kan ook, maar dat is weer omslachtig. Remember, normaliter was het via Paypal gegaan en dan merkt de verkoper er helemaal niks van :)

Daarnaast heeft de koper nu dusdanig veel persoonlijke gegevens afgegeven dat ik het wel geloof :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
BtM909 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 11:44:
[...]

Maar weer niet met Visa en AmEx... Opnemen via een betaalautomaat kan ook, maar dat is weer omslachtig. Remember, normaliter was het via Paypal gegaan en dan merkt de verkoper er helemaal niks van :)
Plus dat het hele punt van de koper was dat zijn vriendin het niet rechtstreeks op de rekening mocht zien verdwijnen :P

Klinkt een beetje als mijn vader zn LBA >:)

[ Voor 6% gewijzigd door Makkelijk op 31-07-2012 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
Stiekem is het wel een jammer dat een oprechte verkoper die via WU betaalt, gelijk een zweem van oplichting om zich heen krijgt. Mede komt dit ook door de nog onbekende dienst van WU om via een CC geld over te boeken.

Anyway, ik denk dat dit een mooi topic is voor het Google archief voor mensen die in de toekomst op eenzelfde wijze betaald worden.

Mocht nu blijken dat het allemaal niet netjes is afgelopen, dan neem ik het verlies en zal ik mijzelf hier openlijk aan de schandpaal nagelen. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Of volgende keer gewoon wel via paypal en zorgen dat de koper de extra kosten betaald ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
BtM909 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 11:54:
Of volgende keer gewoon wel via paypal en zorgen dat de koper de extra kosten betaald ;)
Dat is ook correct. Ik was altijd huiverig voor alternatieve betaalmethodes (zie dit topic ;-) ), maar uit alles positieve ervaringen hier merk ik dat PP een prima betaalmethode is.

Ten overvloede; betalen via WU was geen afspraak maar een verrassing.

[ Voor 8% gewijzigd door mcsluis op 31-07-2012 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:16
mcsluis schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 11:16:
[...]
Zojuist een mail verstuurd dat ik de WU overboeking best 'spannend' vond en gevraagd of hij mij ook een kopie van zijn paspoort wilde sturen, dit heeft hij dan ook gedaan. Ik had heb ook al een kopietje gestuurd (doe ik vaker bij grote bedragen). Alles valt nu op zijn plek en ik heb er een goed gevoel bij.
Wellicht is het niet handig je paspoort naar jan en alleman te verzenden?

Voor zover ik weet is het zelfs verboden...

Google zoektochtje:

"Een kopie maken van een paspoort, rijbewijs of identiteitskaart is, op enkele uitzonderingen na, bij wet verboden. Bedrijven en organisaties in de private sector kunnen in de meeste gevallen voor legitimatie volstaan met de vraag aan klanten om hun paspoort of ander identiteitsdocument te tonen."

Nog een wat "betrouwbare" bron:

http://www.nujij.nl/algem...08376.lynkx#axzz22C80MjJh

Duss....

Iets met Identiteitsfraude, wat je veel meer kan kosten dan die 250 euro :X

Edit: ZEKER als je al onderbuikgevoelens krijgt als: Klopt dit wel??!..
Buiten dat kan hij ook nog een virus hebben die bv. alles automatisch doorstuurt naar derden.

Buiten dat heb ik het ook weleens gedaan, maar let er wel mee op ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Thalaron op 31-07-2012 12:36 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

mcsluis schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 11:16:
Hij wilde dus perse via zijn CC overboeken.
Ik wil ook van alles. Dat de koper moeilijk doet over betalingswijze maakt me alleen maar wantrouwender.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

gambieter schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 13:20:
[...]

Ik wil ook van alles. Dat de koper moeilijk doet over betalingswijze maakt me alleen maar wantrouwender.
Njah, in dit geval denk ik dat de koper met cc wil betalen vanwege verzekering op zijn cc. Kortom, de koper is voorzichtig met het aankopen via internet. Er lijkt mij weinig aan de hand als de koper er maar genoegen meeneemt dat de verkoper een eventuele dekkingsperiode uitzit. Een koper met haast en ongebruikelijke betalingsmethode is recipe for disaster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

[...]
Verhaal staat er een beetje krom... Hij wilde via paypal betalen en dat heeft de verkoper afgeketst...

Als men via paypal betaalt, maakt het voor jou als verkoper niet uit wat er achter zit: bankoverschrijving, paypaltegoed of cc-afschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 18:38
BtM909 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 13:28:
[...]

Verhaal staat er een beetje krom... Hij wilde via paypal betalen en dat heeft de verkoper afgeketst...

Als men via paypal betaalt, maakt het voor jou als verkoper niet uit wat er achter zit: bankoverschrijving, paypaltegoed of cc-afschrijving.
Het maakt niet uit nee, want paypal is altijd risicovol voor de verkoper.
Vooral omdat je via paypal anoniem kan blijven. En bij gestolen CC of klachten van de koper doen ze net zo makkelijk een stonering. Tot 30 dagen na de betaling.
Veel winkels accepteren ook geen paypal voor grote betalingen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
[...]

Dit is niet wat hij expliciet aangeeft, maar een vermoeden. ik denk dat hij een legitieme CC betaling wilde doen via PP, dit heb ik afgeketst. Hiervoor is dus het alternatief WU.
Anoniem: 22659 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 13:24:
[...]
Er lijkt mij weinig aan de hand als de koper er maar genoegen meeneemt dat de verkoper een eventuele dekkingsperiode uitzit.
Dan is het de vraag wat een acceptabele de dekkingsperiode is. Als het werkelijk een gestolen CC is dan kan dat ook pas over een half jaar uitkomen.

Als ik de situatie wantrouw, dat zit ik ook in een split. Ik kan het geld ook niet terugboeken, immer stel dat het wel fraude is dan wordt het ook nog eens teruggevorderd. Vervolgens heeft de koper wel geld overgemaakt en verwacht zijn product. Als hij wel te goedertrouw is, zal hij aangifte doen als hij zijn product niet geleverd krijgt.

[ Voor 49% gewijzigd door mcsluis op 31-07-2012 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
mcsluis schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 14:16:
[...]

Dit is niet wat hij expliciet aangeeft, maar een vermoeden. ik denk dat hij een legitieme CC betaling wilde doen via PP, dit heb ik afgeketst. Hiervoor is dus het alternatief WU.

[...]

Dan is het de vraag wat een acceptabele de dekkingsperiode is. Als het werkelijk een gestolen CC is dan kan dat ook pas over een half jaar uitkomen.

Als ik de situatie wantrouw, dat zit ik ook in een split. Ik kan het geld ook niet terugboeken, immer stel dat het wel fraude is dan wordt het ook nog eens teruggevorderd. Vervolgens heeft de koper wel geld overgemaakt en verwacht zijn product. Als hij wel te goedertrouw is, zal hij aangifte doen als hij zijn product niet geleverd krijgt.
Een half jaar niet. Daar heeft de bank ook een verzekering voor. Je moet alleen even je bank bellen hoe lang het duurt voordat een bedrag definitief is.

Om het werkbaar te houden zou ik zoeken naar een andere manier om te controleren dat de koper goede bedoelingen heeft.
Chinese webstores vragen je bijvoorbeeld om een kopie van je paspoort (bsn nummer weggestreept), of een vast telefoonnummer. Maar die accepteren vaak ook geen WU of PP bij >$100

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinky-H9
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-10-2023
Koper staat gewoon rood en gebruikt zijn CC om via WU jou te kunnen betalen aangezien mogelijk bankrekening rood staat en niets kan overschrijven.

Denk dat na jou verhaal gelezen te hebben dat hij te vertrouwen is dat dit wel de meest voor de hand liggende oplosing is.
(Of hij wil zijn aankoop verbergen voor het vrouwtje die de knip in beeer heeft :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 17:43

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

WU is niet bijzonder raar buiten de 'oplichting' om als betaalmiddel van CC -> bankrekening te gebruiken.
RocketKoen schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 14:58:
Chinese webstores vragen je bijvoorbeeld om een kopie van je paspoort (bsn nummer weggestreept), of een vast telefoonnummer. Maar die accepteren vaak ook geen WU of PP bij >$100
PP accepteert het gros tot ver over de $100, veelal mits je verified user of een verified adres hebt. Ik heb nog nooit iets moeten opsturen (buiten USA aankopen), maar aankopen van tegen de 800 dollar gedaan.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:47
Vreemd excuus van die babykamer en het verborgen houden van een betaling als je het mij vraagt.
Het verbergen is tenslotte hoe dan ook tijdelijk aangezien de betalingen die gedaan zijn met een creditcard uiteindelijk toch verrekend moeten worden en dan verdwijnt er alsnog een deel van het salaris.
Daarnaast is er nog plotseling een nieuwe gadget of wat dan ook in huis en die dingen komen ook niet uit de lucht vallen.
Om het nog maar niet te hebben over eventuele afschriften van een creditcard.
Ik persoonlijk zou het niet vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
ninjazx9r98 schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 12:29:
Vreemd excuus van die babykamer en het verborgen houden van een betaling als je het mij vraagt.
Het verbergen is tenslotte hoe dan ook tijdelijk aangezien de betalingen die gedaan zijn met een creditcard uiteindelijk toch verrekend moeten worden en dan verdwijnt er alsnog een deel van het salaris.
Daarnaast is er nog plotseling een nieuwe gadget of wat dan ook in huis en die dingen komen ook niet uit de lucht vallen.
Om het nog maar niet te hebben over eventuele afschriften van een creditcard.
Ik persoonlijk zou het niet vertrouwen.
De vraag is hoe los je het op als je de koop wilt annuleren.
Je zal nog moeten wachten tot de betaling definitief is voordat je geld terug kan storten. Dan kun je net zo goed het product opsturen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-06 20:35
Ik heb zo een vermoeden wat hier aan de hand is.
Het is gewoon een simpele witwaszaak met crimineel geld.

De koper heeft een buitenlandse creditcard waarop zwart geld wordt gestort.
Dat geld wordt via Western Union overgemaakt naar een Nederlandse bankrekening.
De enige inspanning die koper heeft, is om het geld naar het buitenland te sluizen.
Zo kan men geld overmaken zonder dat de belastingdienst weet heeft van de herkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

En hoe krijgt hij geld terug nadat hij het heeft uitgegeven?

Want dan kan je het geld net zo goed op tig paypal accounts verspreiden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
PayPal heeft een Europese banklicentie.
Reken maar dat verdachte transacties gemeld worden.
En dat de fiscus er wel achter komt als daar veel geld op staat.

Daarbij is ook helemaal niet de bedoeling om de verkoper op te lichten.
Koper wil graag kopen om van zijn zwart geld af te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
cornfed99111 schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 14:35:
Daarbij is ook helemaal niet de bedoeling om de verkoper op te lichten.
Verkoper wil graag kopen om van zijn zwart geld af te komen.
Dat kan veel eenvoudiger: gewoon contant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

cornfed99111 schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 14:35:
PayPal heeft een Europese banklicentie.
Reken maar dat verdachte transacties gemeld worden.
En dat de fiscus er wel achter komt als daar veel geld op staat.
En hoe gaat Paypal controleren dat ik ben wie ik zeg dat ik ben? Of heb jij je paspoortgegevens opgestuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 440456

BtM909 schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 14:40:
[...]

En hoe gaat Paypal controleren dat ik ben wie ik zeg dat ik ben? Of heb jij je paspoortgegevens opgestuurd?
Beetje offtopic:

Geen paspoortgegevens. Maar wel bankgegevens oftewel mijn bankrekening (ING) is gekoppeld met mijn Paypal account. Hierdoor kunnen we wel aannemen dat Paypal kan controlen.

(In mijn geval)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
RemcoDelft schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 14:37:
[...]

Dat kan veel eenvoudiger: gewoon contant.
Dat is zeker zo.
Contant geld sturen is zeer handig en wordt altijd aangeraden omdat het zo "verschrikkelijk" veilig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmxd
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
*knip*

Op de man spelen is nergens voor nodig, als je commentaar hebt op iemands werkwijze kan je dat ook op en normale toon brengen.

[ Voor 75% gewijzigd door Orion84 op 01-08-2012 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Tja, in een land waar elke vorm van particuliere (en zelfs de meeste zakelijke) betalingen via debet en directe overschrijving werkt is het toch niet gek dat mensen vreemd opkijken als je gebruik maakt van krediet? Zeker omdat je te maken hebt met een onbekend persoon.

Met debet weet je in ieder geval zodra je de overschrijving ontvangt dat het geld ook daadwerkelijk van jou is, en kun je probleemloos goederen opsturen naar vreemden of (delen van) het bedrag terugstorten.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
mux schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 18:43:
Met debet weet je in ieder geval zodra je de overschrijving ontvangt dat het geld ook daadwerkelijk van jou is, en kun je probleemloos goederen opsturen naar vreemden.
Niet altijd!
Twee voorbeelden:
1. Oplichter bestelt iets bij Verkoper. Oplichter biedt hetzelfde te koop aan, waarop Derde reageert. Oplichter geeft Derde de betalingsgegevens van Verkoper. Derde betaalt aan Verkoper, Verkoper stuurt het product op naar Oplichter. Na een paar dagen gaat Derde bij Oplichter vragen waar z'n product blijft. Oplichter negeert dit, en na een tijdje komt Derde via een omweg bij Verkoper verhaal halen. Derde en Verkoper zijn te goeder trouw, Oplichter heeft het product.
2. Oplichter gebruikt een gestolen bankaccount of uit de brievenbus gehengeld overschrijvingsformulier van Derde om Verkoper te betalen. Verkoper stuurt het product naar Oplichter. Na een tijdje gaat Derde via de bank z'n fraudegeld terughalen. Ik weet niet of Verkoper hierbij door de bank gecompenseerd wordt of niet.

Uiteraard is de kans hierop gelukkig klein en gaat het meestal goed. Maar ook ik heb mensen meegemaakt die toch echt een laptop wilden kopen en daarna meerdere keren belden om te zeggen dat het geld was overgemaakt en te vragen of ik hem snel wou opsturen naar een postbus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144052

Volgens mij zit dit wel goed hoor. Koper wilt gewoon betalen via zijn CC, wellicht is die niet gekoppeld aan zijn bankrek (denk aan zo'n lening-VISA) en mist hij de mogelijkheid om direct geld over te maken. Opties die overblijven zijn dan inderdaad PayPal of Western Union.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
BtM909 schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 14:40:
[...]

Ik wel, toen ik op een bepaald moment via een VPN iets heb betaald was direct mijn account geblokkeerd en was het opsturen van een kopie van echt een enorme berg gegevens inclusief mijn paspoort en bankpas de enige manier om weer toegang tot de account te krijgen.

Ze zijn ontzettend snel met accounts blokkeren. Op werk hebben ze een keer een flink bedrag via paypal gekregen, direct geblokkeerd. Toen zelfde verhaal, ze wilden zelfs per se iemands privé gegevens terwijl de rekening op een BV stond geloof ik..

[ Voor 20% gewijzigd door Makkelijk op 01-08-2012 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-06 09:27

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik ben waarschijnlijk een beetje achterdochtig aangelegd, maar het enige wat ik in dit topic heb gelezen dat niet schreeuwt "let op: dit is oplichting" is dat iemand al 6,5 jaar op Marktplaats actief is.

Goed nieuws: een echte crimineel zal niet mensen voor 250 euro gaan oplichten met tweedehands spullen. Maar er zijn helaas genoeg mensen die dat wel doen, omdat ze er gewoon verslaafd aan zijn. Het is vakantietijd, dus het duurt langer dan normaal dat mensen merken dat hun CreditCard of huisadres door een ander "geleend" is. Het geld kan nog maanden teruggeboekt worden en al die tijd is de betaling nog niet definitief.

Door het geld over te maken op jouw rekening heeft de koper jou in een ongemakkelijke positie gedwongen.
En jij hebt nu al behoorlijk wat tijd in dit verhaal gestopt, dus je kunt eigenlijk niet meer terug.

Op welke manier zouden de spullen eigenlijk bij de koper komen? Komt hij het bij je ophalen?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:59
Volgens mij is het heel simpel: je hebt hier geen goed gevoel bij omdat het naar oplichting riekt.

Meld de koper dat je deze manier van betaling niet accepteert, en ga op zoek naar een andere koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

De mails zijn wel vrij netjes, maar het blijft evengoed meer dan vreemd. Hij zet iig geen druk op je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Makkelijk schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 20:30:
[...]

Ik wel, toen ik op een bepaald moment via een VPN iets heb betaald was direct mijn account geblokkeerd en was het opsturen van een kopie van echt een enorme berg gegevens inclusief mijn paspoort en bankpas de enige manier om weer toegang tot de account te krijgen.

Ze zijn ontzettend snel met accounts blokkeren. Op werk hebben ze een keer een flink bedrag via paypal gekregen, direct geblokkeerd. Toen zelfde verhaal, ze wilden zelfs per se iemands privé gegevens terwijl de rekening op een BV stond geloof ik..
Het is dan ook niet de bedoeling dat je een bv rekening gebruikt voor een standaard paypal account.
Paypal heeft speciale commerciële accounts voor bedrijven/webwinkels.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem_
  • Niet online
upje schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 10:36:
Volgens mij is het heel simpel: je hebt hier geen goed gevoel bij omdat het naar oplichting riekt.

Meld de koper dat je deze manier van betaling niet accepteert, en ga op zoek naar een andere koper.
En dan kom je bij het tweede dilemma: de koper heeft al betaald. Als je hem terug wilt betalen, kun je evengoed nog het probleem hebben dat het door hem gestorte bedrag later teruggehaald wordt. Als je hem niet terugbetaalt (en hij zou werkelijk eerlijk blijken te zijn), dan benadeel je hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Jochem_ schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 17:03:
[...]
En dan kom je bij het tweede dilemma: de koper heeft al betaald. Als je hem terug wilt betalen, kun je evengoed nog het probleem hebben dat het door hem gestorte bedrag later teruggehaald wordt. Als je hem niet terugbetaalt (en hij zou werkelijk eerlijk blijken te zijn), dan benadeel je hem.
Dat is toch geen dilemma? De koper kan in zo'n geval lekker wachtten totdat verkoper het scam-vrij vindt en het geldt terugstort.

Niemand die regelmatig zaken doet gaat het in zijn hoofd halen om met scam-middel nr 1 geld naar onbekenden te sturen en al helemaal niet zonder dit van te voren duidelijk te communiceren.
Heel, heel, heel misschien wil ik dan nog wel over mijn hart strijken als het een oud dametje is, echter als het gewoon een bekende MP handelaar betreft dan mag hij rustig wachten totdat ik zin heb om het geld over te maken, de koper heeft de transactie niet-normaal gemaakt door voor een extreem "vreemde" betaalconstructie te kiezen, dan zou ik me niet geneigd voelen om de rest van de transactie wel normaal te laten verlopen en zelf risico te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigis
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-04 21:07
Iedereen kan bedenken dat een verkoper voorafbetaling wil om er zeker van te zijn dat hij zijn geld krijgt. Het is dan ook niet meer dan normaal dan dat de verkoper wacht met verzenden tot de betaling definitief en gegarandeerd is, onomkeerbaar dus. Anders had hij een ander betaalmiddel/kanaal moeten kiezen. De eigen keuze van de koper dus en een gevolg van zijn eigen keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Toch lijkt het vanaf-nummer wel te kunnen: fi7633010001313816.

Interessant verhaal. Ik vermoed dat de boel wel teruggestort kan worden, maar acht de kans niet groot (<20%) vanwege de andere persoonsgegevens. Mij benieuwen. :p

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Pagina: 1