Laten we heel eerlijk zijn, je kan nog helemaal niks. Je hebt een papiertje, de meest basale kennis, maar je bent volstrekt nutteloos tenzij een bedrijf gigantisch in je gaat investeren. Dat is gewoon hoe hoger onderwijs werkt, je voorbereiden voor een bedrijf zodat zij jou nuttig kunnen maken en kunnen vormen.
Jij gaat bij Sogeti en Capgemini nog niks opleveren de eerste maanden. Ze maken enorme kosten voor je en dat gaat jou geen top salaris opleveren. Echter, zodra jij nuttig wordt gaat je salaris zeker omhoog. Bij Capgemini begin je op ~1900 euro (36 uur) in je proeftijd terwijl dit na 12 maanden al op ~2300 euro zit. Je ziet dat het bedrijf meer aan je heeft en dat voel je in je portemonnee.
En laten we eerlijk zijn, beide bedrijven die je noemt leveren je na 2 of 3 maanden proeftijd (waarbij Sogeti er nog een prachtige Ohio uitstap bij doet), een vast contract en een leasewagen met onbeperkte prive kilometers. Vergeet dat zeker niet mee te rekenen. Bovendien is er aardig wat flexwerk mogelijk waardoor je bepaalde zaken met bruto salaris kan betalen. Het pure bruto salaris is laag in het begin maar de trainingen die je krijgt en de salaris stappen die je maakt zijn meer dan in orde. Je moet gewoon niet verwachten dat een HBO diploma ook maar iets meer is dan basale kennis en bewijs dat je op een bepaald niveau kan denken.
Klinkt hard en lullig maar zo is het nu eenmaal. Ik zit in precies dezelfde situatie en met mij vrijwel elke afgestudeerde. Je begint laag maar als jij resultaat levert is er enorm veel mogelijk.
melvinnie schreef op maandag 30 juli 2012 @ 23:44:
Ten eerste is Praktijkervaring zeer belangrijk, wat ik vooral merk is dat je (niets persoonlijks) vrij weinig hebt aan een HBOer in de praktijk wanneer ze komen pronken met hun titels en diploma`s. Ik heb veel personen in de praktijk meegemaakt die onderdeden aan mij en mijn klasgenoten terwijl wij nog bezig ben met mijn Niv.3 diploma... Klinkt lullig maar bij het bedrijf waar ik werk worden alleen maar MBOers aangenomen met veel stage en werkervaring. (En ook die zijn niet altijd top hoor, zeker niet)
Edit: Tekst iets aangepast.
Dat is weer het andere uiterste. Een HBO afgestudeerde heeft gewoon een hoger denkniveau. Als een bedrijf dat niet waardeert is dat natuurlijk de keuze van dat bedrijf maar die paar jaar werk/stage ervaring van een MBO'er is echt niet zo waardevol als je nu laat klinken. In het begin zal die ervaring mee tellen maar na een jaar of twee, drie gaat een HBO'er een MBO'er gewoon voorbij streven omdat hij makkelijker kan leren, sneller nieuwe dingen kan oppakken en op hoger niveau kan meedenken.
Een HBO opleiding is niet voor de quick wins zoals een MBO opleiding dat meer is. Een HBO opleiding is een start van een langer opleidingstraject. Bedrijven moeten dat ook begrijpen en inzien dat een HBO'er op lange termijn meer waard gaat zijn maar wel wat meer investering gaat eisen.
Overigens ben ik weer een HBO'er met de praktijkervaring waar een MBO'er jaloers op kan zijn maar dat is net de studie die je kiest.
Ik zou wel het advies geven om serieus naar Sogeti te kijken. Met jou studie denk ik dat je goed past bij Sogeti en zeker bij de infrastructuur divisie. Sogeti stelt wel eisen aan een nieuwe werknemer in de vorm van een capaciteiten test maar als je die haalt en je wordt daarna aangenomen heb je daar zeker een mooie toekomst.
Is iemand het trouwens met me eens dat een HBO opleiding voor systeembeheer erg vreemd is? Ik denk niet dat een HBO'er lang op de functie van systeembeheer zal blijven zitten, een opleiding die daar op mikt lijkt me dan ook enkel de eerste paar jaren relevant, daarna is een werknemer wel doorgegroeid.
[
Voor 48% gewijzigd door
Tsurany op 31-07-2012 02:37
]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N