Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Verwijderd

Topicstarter
Nu ik klaar ben met mijn opleiding HBO opleiding systeembeheer ben ik benieuwd wat jullie ervaringen zijn met startende functies. Ik heb al een groot deel van de Sogeti en Capgemeni topics doorgelezen en gezien dat er voor doorgroei/doorstudeer mogelijkheden wordt aangeboden. Deze zijn ronduit super. Een ander positief punt is de lease auto die kan worden aangeschaft. Bij veelal van de reacties lees ik ook terug dat de sfeer goed is, wat ik ook zeker als een pluspunt zie(echter zal je dit eerst zelf moeten ervaren). Alleen vond ik de reacties over het salaris ook een kern van waarheid hebben. Zou vind ik 2000 bruto voor een afgestudeerde HBOer met ITIL, Prince2 en CCNA certificaat behoorlijk weinig. Of heb ik dit mis?
Waar ik voornamelijk naar ben geïnteresseerd is jullie ervaring met startende functies en wat jullie mij aanraden om rekening mee te houden en voor te kiezen.
Wat zouden jullie doen in mijn positie?

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:10

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Solliciteren? Zorgen dat je wat ervaring opdoet voordat je eisen begint te stellen?

Wat verwacht je nu serieus voor antwoorden?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Verwijderd

Zou vind ik 2000 bruto voor een afgestudeerde HBOer met ITIL, Prince2 en CCNA certificaat behoorlijk weinig. Of heb ik dit mis?
Zelf vind ik HBO'ers die zich verschuilen achter verscheidene titels, cursussen en prachtige certificaten zonder ook maar een dag relevante werkervaring te hebben maar ondertussen €2000,- bruto loon "behoorlijk weinig" vinden behoorlijk triest. Of heb ik dat mis?
Ga eerst maar aan de bak en begin onderaan de ladder zoals iedereen dit doet. En pas als je aantoonbaar goed in je werk bent, hard aan de bak gaat en talentvol blijkt te zijn in wat je doet, kan je misschien voorzichtig eisen gaan stellen. Een diploma zegt geen reet over je talenten; enkel dat je bepaalde kennis op zak hebt.

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:24
Mag ik vragen waar je afgestudeerd bent? Maat van me zoekt al een tijd een afstudeerstage maar kan niks vinden.

Overigens zou ik me niet suf staren op het startsalaris. Je toekomst perspectief is veel belangrijker. Je zal ze de kost moeten geven die na hun afstuderen jarenlang werkloos blijven. Nu gaat het in de ICT nog wel geloof ik, maar ook daar groeien de bomen niet meer tot de hemel. Als je jezelf kan ontwikkelen dan komt dat salaris vanzelf, en je hebt gewoon simpelweg niet de luxe om hoge eisen te stellen.

[ Voor 41% gewijzigd door ph4ge op 30-07-2012 22:27 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-11 09:02

Kleintje81

Blaat

Als pas afgestudeerde zou ik inderdaad geen al te hoge eisen stellen.

Toen ik een paar jaar geleden klaar was, had ik zelf als richtlijn min. E 2000.- als basis te willen verdienen, excl. lease auto. In deze tijd van bezuinigingen heb je volgens mij niet veel te eisen...

Daarnaast zul je ook een periode ingewerkt moeten worden en duurt het ook weer een tijdje voordat je echt goed facturabel bent. Het heeft mij een paar maanden gekost om van 0 kennis, Oracle Database beheer te leren en dit durven toe te passen in bedrijfskritische productie omgevingen. Een 'oeps' van een junior kan dan grote gevolgen hebben! ;)

Om je uit de droom te helpen, bekijk het ook van de werkgeverszijde; zou jij iemand die zichzelf nog helemaal niet heeft bewezen E 4000.- en een BMW 5 serie als lease geven?? :P

BF2 stats Systemen

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:36
Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2012 @ 20:09:
[...]

Zelf vind ik HBO'ers die zich verschuilen achter verscheidene titels, cursussen en prachtige certificaten zonder ook maar een dag relevante werkervaring te hebben maar ondertussen €2000,- bruto loon "behoorlijk weinig" vinden behoorlijk triest. Of heb ik dat mis?
Ga eerst maar aan de bak en begin onderaan de ladder zoals iedereen dit doet. En pas als je aantoonbaar goed in je werk bent, hard aan de bak gaat en talentvol blijkt te zijn in wat je doet, kan je misschien voorzichtig eisen gaan stellen. Een diploma zegt geen reet over je talenten; enkel dat je bepaalde kennis op zak hebt.
Dit beaam ik.
De meeste net afgestudeerden denken dat ze alles weten maar hebben totaal geen praktijk ervaring, ze denken dat ze meteen bovenaan mogen beginnen en dat is nogal een misvatting.

• melvinnie
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Ten eerste is Praktijkervaring zeer belangrijk, wat ik vooral merk is dat je (niets persoonlijks) vrij weinig hebt aan een HBOer in de praktijk wanneer ze komen pronken met hun titels en diploma`s. Ik heb veel personen in de praktijk meegemaakt die onderdeden aan mij en mijn klasgenoten terwijl wij nog bezig ben met mijn Niv.3 diploma... Klinkt lullig maar bij het bedrijf waar ik werk worden alleen maar MBOers aangenomen met veel stage en werkervaring. (En ook die zijn niet altijd top hoor, zeker niet)

Edit: Tekst iets aangepast.

[ Voor 5% gewijzigd door melvinnie op 30-07-2012 23:45 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Laten we heel eerlijk zijn, je kan nog helemaal niks. Je hebt een papiertje, de meest basale kennis, maar je bent volstrekt nutteloos tenzij een bedrijf gigantisch in je gaat investeren. Dat is gewoon hoe hoger onderwijs werkt, je voorbereiden voor een bedrijf zodat zij jou nuttig kunnen maken en kunnen vormen.
Jij gaat bij Sogeti en Capgemini nog niks opleveren de eerste maanden. Ze maken enorme kosten voor je en dat gaat jou geen top salaris opleveren. Echter, zodra jij nuttig wordt gaat je salaris zeker omhoog. Bij Capgemini begin je op ~1900 euro (36 uur) in je proeftijd terwijl dit na 12 maanden al op ~2300 euro zit. Je ziet dat het bedrijf meer aan je heeft en dat voel je in je portemonnee.

En laten we eerlijk zijn, beide bedrijven die je noemt leveren je na 2 of 3 maanden proeftijd (waarbij Sogeti er nog een prachtige Ohio uitstap bij doet), een vast contract en een leasewagen met onbeperkte prive kilometers. Vergeet dat zeker niet mee te rekenen. Bovendien is er aardig wat flexwerk mogelijk waardoor je bepaalde zaken met bruto salaris kan betalen. Het pure bruto salaris is laag in het begin maar de trainingen die je krijgt en de salaris stappen die je maakt zijn meer dan in orde. Je moet gewoon niet verwachten dat een HBO diploma ook maar iets meer is dan basale kennis en bewijs dat je op een bepaald niveau kan denken.

Klinkt hard en lullig maar zo is het nu eenmaal. Ik zit in precies dezelfde situatie en met mij vrijwel elke afgestudeerde. Je begint laag maar als jij resultaat levert is er enorm veel mogelijk.
melvinnie schreef op maandag 30 juli 2012 @ 23:44:
Ten eerste is Praktijkervaring zeer belangrijk, wat ik vooral merk is dat je (niets persoonlijks) vrij weinig hebt aan een HBOer in de praktijk wanneer ze komen pronken met hun titels en diploma`s. Ik heb veel personen in de praktijk meegemaakt die onderdeden aan mij en mijn klasgenoten terwijl wij nog bezig ben met mijn Niv.3 diploma... Klinkt lullig maar bij het bedrijf waar ik werk worden alleen maar MBOers aangenomen met veel stage en werkervaring. (En ook die zijn niet altijd top hoor, zeker niet)

Edit: Tekst iets aangepast.
Dat is weer het andere uiterste. Een HBO afgestudeerde heeft gewoon een hoger denkniveau. Als een bedrijf dat niet waardeert is dat natuurlijk de keuze van dat bedrijf maar die paar jaar werk/stage ervaring van een MBO'er is echt niet zo waardevol als je nu laat klinken. In het begin zal die ervaring mee tellen maar na een jaar of twee, drie gaat een HBO'er een MBO'er gewoon voorbij streven omdat hij makkelijker kan leren, sneller nieuwe dingen kan oppakken en op hoger niveau kan meedenken.
Een HBO opleiding is niet voor de quick wins zoals een MBO opleiding dat meer is. Een HBO opleiding is een start van een langer opleidingstraject. Bedrijven moeten dat ook begrijpen en inzien dat een HBO'er op lange termijn meer waard gaat zijn maar wel wat meer investering gaat eisen.

Overigens ben ik weer een HBO'er met de praktijkervaring waar een MBO'er jaloers op kan zijn maar dat is net de studie die je kiest.

Ik zou wel het advies geven om serieus naar Sogeti te kijken. Met jou studie denk ik dat je goed past bij Sogeti en zeker bij de infrastructuur divisie. Sogeti stelt wel eisen aan een nieuwe werknemer in de vorm van een capaciteiten test maar als je die haalt en je wordt daarna aangenomen heb je daar zeker een mooie toekomst.

Is iemand het trouwens met me eens dat een HBO opleiding voor systeembeheer erg vreemd is? Ik denk niet dat een HBO'er lang op de functie van systeembeheer zal blijven zitten, een opleiding die daar op mikt lijkt me dan ook enkel de eerste paar jaren relevant, daarna is een werknemer wel doorgegroeid.

[ Voor 48% gewijzigd door Tsurany op 31-07-2012 02:37 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• nii3k
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:32
Ik kan wel inhaken op dit topic, heb een afgeronde studie HBO studie (Bedrijfskundige Informatica) en ben op dit moment me masterthesis aan het schrijven ter afsluitign van me WO opleiding bedrijfskunde information management. Ik zou genoegen nemen als starter met 2000 met het vooruitzicht dat dit 'uit te bouwen' is, en naast je werk cursussen en andere leermomenten hebt/krijgt.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:53

Rmg

Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2012 @ 19:54:
Nu ik klaar ben met mijn opleiding HBO opleiding systeembeheer ben ik benieuwd wat jullie ervaringen zijn met startende functies. Ik heb al een groot deel van de Sogeti en Capgemeni topics doorgelezen en gezien dat er voor doorgroei/doorstudeer mogelijkheden wordt aangeboden. Deze zijn ronduit super. Een ander positief punt is de lease auto die kan worden aangeschaft. Bij veelal van de reacties lees ik ook terug dat de sfeer goed is, wat ik ook zeker als een pluspunt zie(echter zal je dit eerst zelf moeten ervaren). Alleen vond ik de reacties over het salaris ook een kern van waarheid hebben. Zou vind ik 2000 bruto voor een afgestudeerde HBOer met ITIL, Prince2 en CCNA certificaat behoorlijk weinig. Of heb ik dit mis?
Waar ik voornamelijk naar ben geïnteresseerd is jullie ervaring met startende functies en wat jullie mij aanraden om rekening mee te houden en voor te kiezen.
Wat zouden jullie doen in mijn positie?
Het is dus 2000 bruto + leasebudget. wat bij Sogeti en Cap toch al snel rond de 600 euro zit. ( + alle andere secundaire voorwaarden )

• Helmet
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-10 13:15
Rmg schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 09:42:
[...]

Het is dus 2000 bruto + leasebudget. wat bij Sogeti en Cap toch al snel rond de 600 euro zit. ( + alle andere secundaire voorwaarden )
Alleen zit je startsalaris bij sogeti (exclusief vakantiegeld) niet op 2000 euro maar op 1800. Wel is het zo dat je in de eerste 2 jaar elk half jaar zicht hebt op een salarisverhoging

Icons are overrated

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:53

Rmg

Helmet schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 10:00:
[...]

Alleen zit je startsalaris bij sogeti (exclusief vakantiegeld) niet op 2000 euro maar op 1800. Wel is het zo dat je in de eerste 2 jaar elk half jaar zicht hebt op een salarisverhoging
Dan nog steeds zit er een leasebudget van dik 600 euro aan. ( Die misschien wel bruto uit te betalen is ) en dan kom je op 2400 bruto.

+ nog de maand Amerika reis die je bij Sogeti krijgt ( volgens mij ook nog incl zakgeld ) en de halfjaarlijkse verhoging kan je slechter starten

Verwijderd

Tsurany schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 02:23:
Dat is weer het andere uiterste. Een HBO afgestudeerde heeft gewoon een hoger denkniveau.
:D :D

Sorry, maar ik denk dat je het Nederlandse HBO anno 2012 wel érg positief inschat. Als je één ding níet nodig hebt voor het halen van een HBO opleiding, dan is het wel een hoger denkniveau. Wat je vooral nodig hebt is veel geduld, doorzettingsvermogen en de wil om een groot deel van je tijd te spenderen aan nutteloze vakken, stageverslagen en reflectieverslagen.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Natuurlijk zitten er opleidingen tussen die HBO onwaardig onderwijs aanbieden maar over het algemeen heeft een gemiddelde HBO'er wel zeker een hoger denkniveau dan een gemiddelde MBO'er. Het grootste probleem is dat gedacht wordt dat iedere MBO'er ook maar naar het HBO moet kunnen. Dan scoren ze op de praktijk onderdelen goed en op de theorie onderdelen zullen ze zwaar matig of zelfs onvoldoende scoren. Dan zal een goede opleiding deze onvoldoende resultaten niet compenseren en ophogen maar gewoon aangeven dat de student niet op HBO niveau functioneert. Een slechte opleiding zal maar mogelijkheden blijven bieden om te compenseren.

Zo was er op mijn opleiding een vak waarbij opeens een paper geschreven moest worden van een pagina of 4 (:')_ en daar faalden de meesten die van het MBO kwamen dan ook direct terwijl de studenten die van de havo kwamen het wel haalden.

Maar over het algemeen is het zo dat HBO gewoon een hoger niveau vereist en dat veel MBO'ers het niet zullen halen op het HBO. Er zijn echter altijd overal uitzonderingen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

@Broekje, vergeet niet dat je ook daadwerkelijk een broekje bent in het bedrijfsleven. Je hebt alleen je papiertje. Het aanbod wat je hebt gekregen is prima hoor, goed startsalaris en alle extra's.

39

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Tjah, voor een HBO starter is 2000-ish nu eenmaal prima.
En ach, je zit in de IT, dus dat gaat nog wel omhoog*. Ik zou me geen zorgen maken maar gewoon de handen uit de mouwen steken.

*) In de zorg oid dus niet zo ...

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Verwijderd

Tsurany schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 11:08:
Natuurlijk zitten er opleidingen tussen die HBO onwaardig onderwijs aanbieden maar over het algemeen heeft een gemiddelde HBO'er wel zeker een hoger denkniveau dan een gemiddelde MBO'er. Het grootste probleem is dat gedacht wordt dat iedere MBO'er ook maar naar het HBO moet kunnen. Dan scoren ze op de praktijk onderdelen goed en op de theorie onderdelen zullen ze zwaar matig of zelfs onvoldoende scoren. Dan zal een goede opleiding deze onvoldoende resultaten niet compenseren en ophogen maar gewoon aangeven dat de student niet op HBO niveau functioneert. Een slechte opleiding zal maar mogelijkheden blijven bieden om te compenseren.

Zo was er op mijn opleiding een vak waarbij opeens een paper geschreven moest worden van een pagina of 4 (:')_ en daar faalden de meesten die van het MBO kwamen dan ook direct terwijl de studenten die van de havo kwamen het wel haalden.

Maar over het algemeen is het zo dat HBO gewoon een hoger niveau vereist en dat veel MBO'ers het niet zullen halen op het HBO. Er zijn echter altijd overal uitzonderingen.
Het probleem zit hem in het feit dat scholen geld krijgen per afgestudeerde student, en dus al jarenlang opzettelijk zoveel mogelijk studenten laten slagen, en dus het niveau al jarenlang naar beneden schroeven. En het ergste van allemaal is, dat dit laatste nog nodig is ook gezien het niveau van de gemiddelde student.
Ik heb een jaartje een lerarenopleiding wiskunde (2e graads) gedaan en was er snel van genezen. Ik weet nog dat we een rekentoets kregen (niveau brugklas) waar je minimaal een 7 voor moest halen, en de helft van de klas alsnog een onvoldoende wist te scoren. Of dat het schrijven van een normale, goedlopende Nederlandse zin voor de meeste nog een behoorlijke opgave lijkt te zijn voor de meeste mensen, zeker als deze ooit van het VMBO afkomstig zijn. Het is te bizar voor woorden hoe slecht het Nederlandse onderwijs eigenlijk is.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2012 11:22 ]

Verwijderd

Vraagje hoor...maar wat is er gaande met het zelf initiatief van een starter tegenwoordig? Waarom gaan de meeste vragen over dat men bedrag X te laag vindt? Wat the *beep* denk je nu al te kunnen klaarspelen met een Prince2 opleiding zonder (hoogstwaarschijnlijk ) enig serieus projectervaring, maar wel al extra geld willen hebben omdat je dat papiertje hebt?

Dus als je zou vragen wat ik zou doen in jou positie:
1. Bepalen welke banen ik wil omdat deze me LEUK en INTERESSANT lijken;
2. Zoeken naar deze banen en solliciteren;
3. Beeldvorming krijgen bij wat de gemiddelde starterssalarsissen zijn (2000-2200 voor een startende
systeembeheerder is heel normaal en ik ga er toch wel een beetje van uit dat als je HBO Systeembeheer doet dat je op z'n minst een jaartje als systeembeheerder wilt werken ergens).
4. Weten wat je zelf minimaal moet hebben om te kunnen leven ofwel rekeningen betalen en eten en wellicht een keer uit!

De eerste jaren= bikkelen & ontwikkelen. Cashen komt dan vanzelf, wees niet weer zo'n arrogante starter die bedrijven momenteel met bosjes over de vloer krijgen en die meteen bij het eerste sollicitatiegesprek hun salaris willen bespreken.

• Phantasmagoria
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-04-2024
In mijn niche worden in de huidge tijd helemaal geen starters aangenomen en zeggen certificaten ook niks (hooguit leuk voor aan de muur). Enige dat telt is ervaring/bewezen track record. Je moet direct kunnen leveren, met een inwerk tijd tot aan de lunch. Maar misschien is dat in de branche van de topic starter anders. Ik heb wel het idee dat beginners soms wat wereldvreemde ideen hebben over niet alleen het start salaris maar ook het traject erna. Ik zou -als ik starter zou zijn- vooral kijken naar de mogelijkheden die het bedrijf biedt mijzelf te ontwikkelen, de ruimte die je krijgt ervaring op te doen in diverse bedrijfsomgevingen en dus in hoeverre het bedrijf mijn ontwikkeling tot inzetbare professional faciliteert. Nb in die periode kost je het bedrijf alleen maar geld. Het startsalaris zou echt mijn allerlaatste zorg zijn.

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:00
Phantasmagoria schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 13:25:
In mijn niche worden in de huidge tijd helemaal geen starters aangenomen en zeggen certificaten ook niks (hooguit leuk voor aan de muur). Enige dat telt is ervaring/bewezen track record.
En dat is precies waar bedrijven als Capgemini, Sogeti en concullega's je geweldig kunnen helpen. Je gaat over het algemeen werk doen voor partijen waar je anders niet zo makkelijk binnenkomt (bijv. multinationals, internationale organisaties en rijksoverheid). Als je wilt zelfs internationaal. Je krijgt vaak goed de ruimte voor trainingen. Als je je goed inzet en goed werk levert kan je na een paar jaar met aantoonbare ervaring en een heel mooi CV op heel veel andere plekken zo aan de bak. Daar weegt een net iets hoger startsalaris elders niet tegenop.

Er zijn twee valkuilen:
  1. Je moet de kansen die je worden aangeboden wel zelf grijpen (zelf vragen om trainingen, mooie klussen zoeken etc.), als je bij zo'n bedrijf gaat zitten wachten tot mooie dingen je worden aangeboden zal je het niet lang uithouden en weinig profijt hebben van de mogelijkheden die je geboden worden.
  2. Dit soort bedrijven kunnen je helpen serieus door te groeien. Dat kan aan de advieskant echter veel meer dan aan de beheerkant. Het is een keuze die je zelf moet maken maar binnen de beheerclubs heb je veel minder groeimogelijkheden en krijg je minder ruimte om bijv. wat meer op de lange termijn gerichte trainingen te volgen etc.
Bedenk of zoiets bij je past. Ik ben min of meer per ongeluk zonder veel baggage bij zo'n bedrijf binnengerold en heb daar gepoogd alle kansen te pakken die ik kreeg. Ik vond dat een geweldige tijd (10 jaar+ uiteindelijk), ik heb gereisd, interessante bedrijven van binnen gezien, leuke dingen gedaan en ben veel verder doorgegroeid dan ik had verwacht. Ondertussen werk ik voor een klantbedrijf in een hele goede functie, die ik eigenlijk voornamelijk te danken heb aan de kansen die ik van zo'n bedrijf heb gekregen.

[ Voor 17% gewijzigd door timag op 31-07-2012 14:04 . Reden: typo / aanvulling ]

Pagina: 1