RJ45 naar Coax kabel?

Pagina: 1
Acties:

• CumpsD
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-08 23:10
Onlangs was ik aan het kijken naar volgend apparaat van Niko: http://www.niko.eu/nlbe/n...a1-4f61-953d-40c262fea8de

Waarbij het mogelijk is om binnenkomende coax te versterken en splitsen over 4 UTP kabels. Dat is wel handig omdat er dan in huis geen coax meer moet getrokken worden (bezig met nieuwbouw)

Na wat google-research ben ik te weten gekomen dat aan het andere uiteinde (waar de RJ45 connector in wandcontactdoos zit aan de TV), niet nog zo een bakje nodig is, maar gebruik kan gemaakt worden van een kabel met een RJ45 connector aan de ene kant, en een coax uitgang aan de andere.

Nu vroeg ik me af, hoe begin je eraan om zoiets zelf te maken? Mijn google-fu laat me hierbij in de steek

Misschien dat iemand met een meer netwerk/elektriciteit achtergrond me op de goede weg kan helpen?

• PerfectLight
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-02 10:09
Het lijkt mij gewoon een signaal over een kabel sturen. Dus gewoon 2 contactjes van de RJ45 pakken en je zit goed. Wel zorgen dat je aan de andere kant dezelfde pakt ;). Het versterken is alleen iets ingewikkelder, dan moet je het juiste circuitje bouwen.

[ Voor 20% gewijzigd door PerfectLight op 30-07-2012 15:02 ]

• Brabix
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-06 17:49
Waarschijnlijk zitten de kabels er bij. Of anders deze bestellen (van dezelfde site):

Patchsnoer voor het verbinden van een RJ45-aansluitpunt met apparatuur, cat. 6 S/FTP, lengte 1m

Waarschijnlijk pakt hij niet gewoon 2 contactjes van de rj-45 zoals PerfectLight zegt. De impedantie van (tv) coax is 75 Ohm. CAT6 UTP / STP zit op 110 Ohm. Er zou dus minimaal een aanpassingstrafo in moeten zitten.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:06

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Lijkt me niet dat er aan de andere kant gewoon een plug zit. Maar eerder iets actiefs wat het signaal omzet.
Je kan idd proberen 2 contactjes van de rj45 te pakken maar ik denk dat je dan heel veel storing krijgt.
Er bestaan overigens ook hdmi naar rj45 omzetters.

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Volgens mij zit alles in de kit wat je nodig hebt. Maar die kit is duur... Rond de 400 euro volgens mij. En je moet STP gebruiken. Lijkt me persoonlijk makkelijker gewoon wat coax te leggen..

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• Berke84
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:48
UTP gebruiken gaat volgens mij niet goed werken... dan ga je inderdaad veel te veel storing op het signaal krijgen. Daarmee dat ze specfiek benadrukken CAT 6/7 STP kabel te gebruiken.

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:46
Er staat toch in de beschrijving dat het signaal versterkt wordt.
Er is dus niets anders nodig dan een kabel met aan de ene kant een 8p8c/RJ45 connector en aan de andere
kant een COAX plug. De kabel mag maar max 35 meter lang zijn.

Je moet wel rekening ermee houden dat je aparte kabels moet trekken voor dit kastje naar je tv's.
Normaal Gigabit ethernet heeft alle 8 adres nodig. Dan kan dit er niet meer bij.

Lijkt mij een wat omslachtig en duur systeem.
Eenvoudiger en goedkoper om coax en netwerkkabel gelijktijdig door de buis te trekken.

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik heb een paar weken terug in verband met een noodgeval het coax-signaal over een telefoonkabel gejaagd. 2 adertjes voor de kern en 2 adertjes voor de ommanteling, signaal was bij de ontvanger nog 80%, meer dan genoeg dus. Met UTP moet dit ook lukken lijkt me, gewoon eens proberen denk ik...

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:51

tozzke

aka tozzert

Ik heb ervaring met het LexCom Delta 8 systeem wat zo op het oog hetzelfde lijkt.
Aan de aansluitingen (voor CAI) in het veld, plaats je inderdaad een niet-actieve patchkabel met aan de ene kant RJ45 en aan de andere kant een standaard coax-stekker. Het Cai loopt over het bruine aderpaar en telefonie over het blauwe. Dit betekent gelijk dat je er geen gbit over kunt sturen wat imo een groot nadeel is. Tevens moet je 4-aderige patchsnoeren gebruiken bij het centrale deel omdat je anders storing krijgt op je CAI dan wel telefonie.

of je moet data gescheiden houden van het CAI-deel, maar dan is het voordeel van het multifunctionele van elke outlet weer weg.
Pagina: 1