Huidige laptop upgraden of nieuwe kopen ? (Help)

Pagina: 1
Acties:

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:30
Beste

Het volgende.
Ik volg de opleiding Medewerker Beheer ICT.
Heb nu 1 jaar klaar nu ga ik naar het 2de leerjaar.
Bij de aanbevelingseisen staat dat je moet bezitten over een quadcore laptop met dedicated (losse videokaart ???) en minstens 4gb ram.

Nu zit er in mijn laptop een dual core T4400 en 4gb ram en shared videokaart. Dingetje is 2 jaar oud net (acer aspire 7715z)

Nu vraag ik mij af in hoeverre zijn hun ''eisen'' kloppend? Zou een SSD geen flinke boost geven? of zou een quadcore en losse videokaart echt nodig zijn? We hebben afgelopen jaar veel met virtuele machines gewerkt, office en internet natuurlijk. Misschien dat ik na dit jaar nog 2 jaar niv 4 doe.

Ik wil als ik er een nodig heb hem nu kopen omdat ik GEEN windows 8 wil.

http://campusshop.nl/prod...0qm_6_750_w7/details.aspx

Zou dit een goede zijn?

Kortom wat is jullie advies deze upgraden of gewoon nieuwe kopen?

• Zarrack
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-04-2023
Eerste en waarschijnlijk de meest belangrijke vraag: Wat voor programmatuur moet het apparaat kunnen draaien?

Aanbevelingseisen zijn leuk maar de ene quadcore is de andere niet en datzelfde geldt voor de videokaart.

• dennis_rsb
Bedankt voor je reactie.
Is nog niet echt bekend maar ik ga er vanuit virtuele machines draaien (wellicht 2 naast elkaar)
Is met virtualbox vooral en virtualpc. Verder websites maken (met simpele progjes).
En kijk misschien dat het wel zou werken virtuele machines maar ik vond het afgelopen jaar al moeizaam gaan en nu moet ik nog MINIMAAL 1 jaar en waarschijnlijk dus daarna nog 2 jaar.

• Brutes
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-06-2025
Toen ik niveau 4 deed hadden we speciale workstations waarop we o.a. de VM's draaiden. Mijn laptop gebruikte ik toen alleen voor documentatie, browsen e.d. Hoe is dit in jou situatie? Draai je de VM's op je laptop?

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-03 20:30

KoffieNT

banaan

Je kunt het beste even overleggen (emailtje ofzo) met de docent die je de vakken geeft waarin je die zware dingen moet gaan doen. Wellicht kan hij je aangeven wat je nodig hebt en wat je niet nodig hebt.
Het zou zonde zijn als je een hele dure laptop koopt en hem (nu nog) helemaal niet nodig hebt.

De laptop die je daar hebt uitgezocht ziet er aardig uit. Ga sowieso even in de winkel kijken om uit te zoeken wat je fijn vind. Daarmee bedoel ik het formaat laptop en de hoeveelheid pixels; 15,6" met 1366x768, of 15,6" met 1920x1080, of misschien nog een maatje kleiner of groter. Er kunnen behoorlijke verschillen tussen zitten en daar kom je eigenlijk alleen maar achter door het zelf te testen.

Ik heb die laptop ook even opgezocht in de PW en toevallig kost hij hetzelfde, toen ik toendertijd die Campusshop-laptops vergeleek met de PW op Tweakers kwam ik op Tweakers goedkoper uit.

Aangezien je al een laptop hebt, zou ik geen haast maken met een nieuwe. Ik gok dat virtualbox goed genoeg zal werken op je laptop, maar overleg het even met een docent.

En wat betreft Windows; zit je school toevallig niet aangesloten op msdn? Kun je daar altijd een (windows7) key vandaan toveren :).

[ Voor 6% gewijzigd door KoffieNT op 30-07-2012 22:07 ]

:D

• dennis_rsb
Dankje voor jullie reacties.
Ik ga denk inderdaad eerst een mailtje sturen.
Wij hebben ook workstations (die server quadcores) maar ze verplichten nu een laptop ivm mobiliteit.
Over dat MSDN. dat hebben we wel maar mijn vraag daarmee is, stel ik ben met school klaar kan ik dan nog die win 7 key gebruiken van MSDN of activeren bij een nieuwe install? Anders zit ik alsnog met Windows 8 opgeschept :P

En wij draaien er inderdaad virtuele machines op eigenlijk all round moet het zijn.
Of een webserver opzetten, office werk, internet, photoshop eigenlijk van alles.
Dit was vorig jaar in iedergeval.

Mocht het inderdaad meevallen met die app's zou een SSD zinvol zijn voor zoiets? Een algemene boost laten we maar zeggen of slijt die SSD juist door die virtuele machines sneller? (toch veel gb's)

[ Voor 33% gewijzigd door dennis_rsb op 30-07-2012 17:53 ]

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Bedoelen ze dan niet een laptop voor Officewerk? Raar dat ze anders die workstations hebben staan toch?
De MSDN-keys kun je altijd blijven gebruiken :), wellicht een keer telefonisch activeren (zo'n computerstem) als de code te vaak is gebruikt (je bent natuurlijk niet de enige met die code).

Een SSD is een goede upgrade. 128GB kost nu rond de 100 euro en 256 rond de 170. 'Slijten' hoef je je niet druk om te maken :).
Het grootste verschil tussen een normale HDD en een SSD, is dat een SSD de bestandjes veel sneller kan opzoeken.

• dennis_rsb
Ah thanks voor info want ik wist nooit hoe dat zat hoelang je de productcodes kon blijven gebruiken.
Nee laptop is wel voor zwaardere taken want ze willen de laptop echt verplichten ik denk dat ze die oude ws's de deur uit doen omdat iedereen dan op z'n laptop steeds hun eigen bestanden en vm's bij hebben.

Maar nog even over die SSD, zou dit wel merkbaar verschil opleveren op de huidige config dus die T4400, 4GB ram , Win 7. Nu zit er een Western Digital 2,5 '' op 5400rpm in. Opzich doet de laptop het prima voor normaal gebruik, alleen na het opstarten is het de eerste keer van een app openen dat er enige vertraging in zit (ik vermoed de HD)

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Je zult die upgrade ongetwijfeld merken (Windows start veel sneller op, weinig vertraging met het opstarten van programmatjes, je computer kan wat beter multitasken wat betreft dingetjes opstarten e.d.)
Maar het is inderdaad een twijfelgeval omdat de rest van de hardware niet meer echt nieuw is.

Je kunt altijd de SSD kopen en hem overzetten in een andere laptop (of desktop) als je deze laptop weg doet.

• dennis_rsb
Ja dat is waar.
Ik mail eerst een leraar wel, kijken wat die er van zegt.
Ik post hier nog wel de uitslag maar ik weet niet op welk termijn ze reageren ivm vakantie.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-03 13:03

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Als ik je een tip mag geven zou ik mezelf sowieso maar overgeven aan de Windows 8 hausse, want dat gaat er hoe dan ook doorheen komen. Zeker als je jezelf bezig houd met ICT Beheer wordt er van je geacht dat je enigszins op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen, en dat houd ook in dat je op de hoogte bent van nieuwe software die over niet al te lang tijd op zowat alle nieuwe machines standaard staat geïnstalleerd.

Bij grotere bedrijven kan het nog wel even duren voordat Windows 8 uitgerold wordt (als ze niet al een versie overslaan), maar bij veel kleinere bedrijven wordt gewoon gewerkt met wat er op de machines meegeleverd wordt. Ik weet niet of je al een idee hebt waarin je precies wilt gaan werken na of misschien al wel tijdens je opleiding, maar als dat iets met Windows systeembeheer te maken heeft zou ik oppassen met zo'n 'vijandige' instelling. ;)

Ik draai zelf op al mijn thuiscomputers voornamelijk OS X en Linux, maar als netwerkbeheerder op mijn werk wordt er wel van me verwacht dat ik ook met de Windowsmachines op het werk om kan gaan, en problemen kan oplossen. Daarom probeer ik altijd ruimdenkend te blijven en met alles te leren werken zoals het is, ook al heb ik zelf mijn voorkeuren voor, en oordelen over, het ene of andere systeem.

Het heeft (bijna) geen fluit te maken met je oorspronkelijke vraag, maar zie het als een bijkomende tip. :)

Wat betreft virtualisatie, als jullie daar echt veel mee gaan doen kan een flinke bult RAM en een SSD wel behoorlijk in performance schelen. Maar wat misschien nog belangrijker is, is hardwarematige virtualisatie, en je T4400 ondersteunt dat dus niet. Voor een laptop van 2 jaar oud klinkt dat sowieso niet als een erg moderne processor. Eentje die het al zwaar genoeg heeft met gewone taken als Windows draaien en vervolgens ook nog extra werk moet verzetten voor virtualisatie-doeleinden.

Tesla Model Y RWD (2024)

• dennis_rsb
He Bedankt voor je antwoord!
Ja natuurlijk ga ik Windows 8 wel verkennen, maar op dit moment lijkt het mij niet echt een handig OS op pc's en laptops veel mee te werken. Ik was namelijk van plan om er wel mee te spelen (repareer in me vrije tijd pc's dus heb wel enige kennis nodig van verschillende besturingsysstemen).

Maar als ik jou zo hoor zou je zeggen als je een laptop koop even wachten op Windows 8 en niet nu nog een met 7?
En de T4400 gewoon als internet-office laptopje gebruiken?

En welke cpu's heben wel virtualisatie?
Als ik het goed heb alle I3/I5/I7 generaties?
Hou mezelf op desktop vlak meer bezig met AMD weet wel wat van Intel maar niet alles.

[ Voor 15% gewijzigd door dennis_rsb op 30-07-2012 22:04 ]

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-03 13:03

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Hier kun je alle Intel CPU's vinden, en ook zien welke onderdelen van virtualisatie ze ondersteunen: http://ark.intel.com

Als VT-x maar in het lijstje staat is het in orde!

Tesla Model Y RWD (2024)

• dennis_rsb
Dankje die lijst ga ik eens bekijken!
Pagina: 1