Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[WIN] Software om (veel) foto's uit te zoeken (diascans)

Pagina: 1
Acties:

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dag,

Voor mijn familie ben ik bezig om zeer veel foto's (dia's) in te scannen.
Ik ga hiervoor vanavond een diascanner lenen bij een kennis (Nikon Coolscan).

De hoeveelheid foto's is gigantisch groot en als klap op de vuurpijl is er ook een doos met dia's gevallen en ligt alles door elkaar.

Mijn familielid (schoonmoeder) wil graag zelf de foto's digitaal uitzoeken en sorteren en op de juiste volgorde nummeren.

Is er software waarbij je relatief eenvoudig (klikken en slepen) de foto's op volgorde kunt zetten en deze vervolgens een automatisch volgnummer kunt geven?

• Fairy
  • Niet online
Niemand een idee?

Verwijderd

Laat je het even weten als je wat hebt gevonden? Zelf ook nog 1000+ dia's te scannen met dezelfde sorteer uitdaging.

Wellicht iets met Picasa, maar dan zal je handmatig de bestandsnaam moeten wijzigen.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2012 12:36 ]

• Fairy
  • Niet online
Ik hoop eigenlijk hier een antwoord te vinden. Bij mij gaat het om 2000+ foto's. Ik ben nu druk aan het scannen, maar er ligt echt heel veel door elkaar.

Ik zou de foto's liefst digitaal naar mijn schoonmoeder doen in de vorm van een soort puzzel. Kan ze ze zelf in volgorde zetten en daarna kan ik het verder nabewerken en archiveren.

Ik ben aan het scannen met een Nikon Coolscan V ED via Vuescan 9. Dit programma zorgt er voor dat de scanner werkt op windows 7.

Normaal scant ie alles 2x (preview en scan) maar heb m nu zo ingesteld staan dat ie de preview als scan doet op 4000dpi. Dus dan hoeft ie niet steeds alles 2x te doen. Daarnaast doet hij IR stof filtering en automatische nabewerking en croppen. De scanresultaten zijn verbluffend, en dat voor dia's van 30 jaar oud.

Ik krijg nu TIF's van 30 tot 50 MB per stuk (18MPixel). Deze ga ik nalopen met irfanview (sommige zijn gespiegeld) en daarna converteren naar jpeg's van ongeveer 8mpixel.

[ Voor 49% gewijzigd door Fairy op 01-08-2012 16:49 ]