Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen.Abeelen
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15-07 17:15
Beste Forum bezoekers,

Ik heb een probleem met mijn Samsung 830 64GB SSD

Voordat ik deze SSD in mijn computer had gebouwd gebruikte ik gewoon mijn ouwe trouwe Samsung Spinpoint F3 1TB HDD voor het opstarten van Windows 7 Pro 64-bit. Maar omdat ik wat prestatie winst wilde behalen koos ik voor een SSD op Windows op te installeren en een aantal veel gebruikte programma's.

Maar al na een week begonnen de problemen op te spelen, waaronder problemen waardoor ik mijn Chrome webbrowser niet meer kon gebruiken en mijn Pc opnieuw moest opstarten, problemen met de audio van mijn computer, problemen met het starten van games via Steam(Steam staat op mijn SSD) en problemen dat mijn Catalyst Control Center crasht tijdens het starten van Windows.

Dit kan haast geen toeval zijn toch, dat al deze problemen zijn gekomen sinds ik een SSD heb?

Ik gebruik mijn Samsung 830 SSD op een Asus P5Q Deluxe moederbord (met alleen SATA-300) is dit dan echt het probleem, want wel meer mensen gebruiken een SATA-600 SSD op een SATA-300 moederbord, toch?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen dit mysterie te ontrafelen, want de 'upgrade' lijkt nu meer op een downgrade.

Bij voorbaat dank,

Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:28

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Het lijkt mij niet dat het probleem aan de SATA-300 aansluitingen ligt. Ik heb recentelijk 2 systemen van vrienden geüpdate met eenzelfde SSD. Deze bordjes (Foxconn A6VMX oid) hebben ook enkel SATA-300 en daar draait alles al enkele weken als een zonnetje.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

SATA 6Gbps is gewoon backwards compatible met SATA3 Gbps, dus dat moet gewoon gaan werken.
Ga eens verder testen en test alle onderdelen eens. Als bijv je geheugen stuk is,dan krijg je dit soort problemen ook, en dat heeft niets te maken met de SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:55

skoozie

SCSI

Een SSD (Crusial M4) icm met mijn P5Q-C (ook enkel Sata300) doet het perfect.
Heb je na de herinstallatie alles ook alle drivers opnieuw geinstalleerd?

Kan je de games wel starten als je ze niet via steam start?

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit soort uitgebreide bordjes hebben vaak 'nepchips' die je niet moet/wilt gebruiken, in jouw geval:
Southbridge
- 6 x SATA 3Gb/s
- Intel® Matrix Storage Technology with RAID 0, 1, 5, 10 support
Marvell 88SE6121
- 1 x UltraDMA 133/100/66 for up to 2 PATA devices
- 1 x External SATA 3Gb/s port (SATA On-the-Go)
Silicon Image Sil5723 (Drive Xpert technology)
- 2 x SATA 3Gb/s
Je hebt dus drie controllers, waarvan één echte. Verder heb je PATA en eSATA en twee keer SATA 3Gbps van een nepchip; die moet je niet gebruiken! Gebruik alleen je zes chipset SATA/300 poorten. Alleen je chipset SATA poorten zijn 'echte' poorten.

Verder raad ik je aan om eens een nachtje Memtest86+ te draaien als je dat nog niet hebt gedaan. Dit is iets wat elke computer zou moeten ondergaan voordat hij in gebruik wordt genomen. Maar al te vaak krijg je rare problemen door defect RAM-geheugen.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2012 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen.Abeelen
Ik ga dan sowieso even een nachtje Memtest86+ draaien, aangezien mijn geheugen ook problemen gaf tijdens het installeren van Windows 7 Pro 64-bit.

Ik ben in het bezit van OCZ DDR2 PC2-6400 CL4 4GB PLATINUM QUAD KIT (*EOL) ter extra informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Heeft dat OCZ spul niet veel meer stroom nodig dan de DDR3 standaard? Dus dat je met 1.8V geheugen zit terwijl 1.5V standaard is?Zeker Asusbordjes zijn vrij kieskeurig met geheugen en instellingen, dus zouik dat zeker even controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2.1 volt (!!!!) zelfs, dus dat is ver boven de 1.8 volt standaard DDR2 voltage. Ik draai hier 1.25v O-)

@Jeroen.Abeelen; misschien kun je je geheugen toch gewoon op 1.8 volt laten draaien als je normale timings en frequency pakt. Als je eerder al geheugenproblemen had, had je dat ook wel mogen vermelden in je startpost. ;)
Zou prima kunnen dat dit je enige probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2012 @ 13:35:
2.1 volt (!!!!) zelfs, dus dat is ver boven de 1.8 volt standaard DDR2 voltage. Ik draai hier 1.25v O-)

@Jeroen.Abeelen; misschien kun je je geheugen toch gewoon op 1.8 volt laten draaien als je normale timings en frequency pakt. Als je eerder al geheugenproblemen had, had je dat ook wel mogen vermelden in je startpost. ;)
Zou prima kunnen dat dit je enige probleem is.
2,1 volt is niet zo extreem voor OCZ geheugen. Heb zelf ooit een aantal 6400 setjes gehad die op 1,8 volt
niet echt lekker draaiden.
http://www.ocztechnology....latinum-quad-kit-eol.html

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2012 16:41 . Reden: niet i.p.v. echt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik raad ook aan om 'echt' geheugen te kopen met een SPD die gewoon de JEDEC-standaard volgt. Dus gewoon normale timings, normaal voltage, normale frequency. Dan heb je ook minder gezeik met incompatibiliteit en dat soort ongein. Bovendien 2,1 volt kan denk ik behoorlijk warm worden; misschien dat je je RAM zelfs actief moet koelen zoals ook bij FB-DIMMs vaak het geval is.

Ik zou met niets minder genoegen nemen dan 24+ uur memtest86+ zonder een enkele fout. Pas dan zou ik je RAM als redelijk stabiel aanmerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen.Abeelen
Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2012 @ 13:58:
Ik zou met niets minder genoegen nemen dan 24+ uur memtest86+ zonder een enkele fout. Pas dan zou ik je RAM als redelijk stabiel aanmerken.
Oke dan ga ik deze over een uurtje 24+ uur draaien.

Naar alle waarschijnlijkheid zal hij hier dus een error vinden, en is met het kopen van nieuwe (fatsoenlijke) DDR2 reepjes het probleem opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
en zoals cipher al heeft aangegeven, sluit je ssd aan op een echte sata poort (mocht die aan een nep poort hangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen.Abeelen
Reepje schreef op maandag 30 juli 2012 @ 15:03:
en zoals cipher al heeft aangegeven, sluit je ssd aan op een echte sata poort (mocht die aan een nep poort hangen)
Hij hangt aan Sata poort 1, en die wordt gewoon aangestuurd door de Intel ICH10R Southbridge chip.

Kan ik hieruit concluderen dat het probleem bij het RAM geheugen moet liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Nee, het kan ook goed zijn dat je moederbord zelf stuk is oid. Maar geheugen is wel een goede kanshebber denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan best bepaalde incompatibiliteit zijn met je mobo en die ssd , bios update is er waarschijnlijk niet voor je mobo . Denk eerder een andere ssd proberen zoals crucial , of de 320 die doet het hier goed op een P5Q.
Het is een mooie ssd die samsung , misschien te geavanceerd voor sommige oudere types mobo of laptops :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen.Abeelen
Ik heb Memtest86+ meer dan 30 uur laten draaien zonder ook maar 1 error.
Verder hangt de SSD aan Sata poort nummer 1.

Kan ik hieruit concluderen dat het ligt aan mijn Moederbord of waar kan het nog meer mis zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je de SMART van zowel je SSD als je hardeschijf hier posten als screenshot? Onder Windows kan dat met CrystalDiskInfo, onder Ubuntu linux livecd kan dat met Disk Utility > SMART. Het gaat om de data zelf, niet SMART tests enzo dat is grotendeels onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen.Abeelen
Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 22:59:
Kun je de SMART van zowel je SSD als je hardeschijf hier posten als screenshot? Onder Windows kan dat met CrystalDiskInfo, onder Ubuntu linux livecd kan dat met Disk Utility > SMART. Het gaat om de data zelf, niet SMART tests enzo dat is grotendeels onzin.
Zal ik zeker doen, met CrystalDiskInfo.
'Helaas' moet ik morgen om 6.24 uur al de trein hebben richting Schiphol voor mijn vakantie tot 13 augustus.
Maar ik wil dit probleem zeker daarna nog oplossen!

Slaap lekker :z

• Jeroen.Abeelen
Hier is de screenshot met CrystalDiskInfo informatie, ik hoop dat je mij nu nog een stukje verder kunt helpen.

Afbeeldingslocatie: http://img9.imageshack.us/img9/7347/samsung830.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:40

Swordlord

Act first, think never

Bijna 1TB aan data al geschreven...
Dat is wel erg veel voor een relatief nieuwe drive.

Misaligned partitie is mogelijk. Heb je je OS gecloned vanaf je HDD? Of was het clean install
Kun je eens een screenshotje maken van de benchmark AS-SSD?

[ Voor 18% gewijzigd door Swordlord op 17-08-2012 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen.Abeelen
Ik heb mijn SSD sinds april 2012, en speel er af en toe Diablo 3 of Counter-Strike 1.6 op, verder geen video bewerking of ander schoolwerk.

Het betreft een cleane windows install.

MB:
Afbeeldingslocatie: http://img171.imageshack.us/img171/6328/asssdmb.jpg

iops:
Afbeeldingslocatie: http://img256.imageshack.us/img256/2241/asssdiops.jpg

Ik hoop dat je me verder kunt helpen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_w_mol
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-07 23:49
Het hoeft niet per se aan defect RAM te liggen.
SATA 6Gbps is gewoon backwards compatible met SATA3 Gbps, dus dat moet gewoon gaan werken.
In theorie, ja, maar zeker in combinatie met SATA 3Gbps device(s) willen er nog wel eens gekke dingen gebeuren. Had hier zelf een issue met een 250GB Intel 510 SSD (6 Gbps) i.c.m. een 1TB WD Caviar Black (3 Gbps) en een Plextor BDROM (formeel zelfs 1,5 Gbps). Kreeg het niet stabiel totdat ik een aparte SATA 6 Gbps controller heb gekocht voor de SSD. Daarna: stabiel! Draait als een zonnetje.

Bord was overigens een Intel D5400XS

Integriteit is altijd het juiste doen, ook als niemand kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:14

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@swordlord: steam staat op die schijf dus dat is niet echt abnormaal dan.

Zelf zit ik aan 1.13TB met 3857h en 37 inschakelingen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen.Abeelen
totdat ik een aparte SATA 6 Gbps controller heb gekocht voor de SSD. Daarna: stabiel! Draait als een zonnetje.
Beste m_w_mol,

Welke SATA 6 Gbps controller kan ik het beste kiezen? Mijn moederbord is een Asus P5Q Deluxe.

P.S. haalt de SSD door een SATA 6 Gbps controller dan ook de volledige snelheden, dus ±520mb/s ipv. de 250mb/s nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Zo met alignment en alles is niks verkeerd...

De snelheid met een addon controller zal ongeveer 300-400 MB/s zijn dan...
Want add-on controllers zijn bagger. Maken gebruiken van de Marvell 9128 sata-600 controller, ze zijn aangesloten middels PCI-E 2.0. Dat max maar 500 MB/s haalt.
Dan krijg je nog wat signaal overheads, waardoor je nog maar een max 400 MB/s overhoud ongeveer.
Acces times met deze addon kaarten zijn ook trager dan met onboard sata-300 controllers.

Daarbij zijn de drivers van Marvell niet in orde, waardoor je geen TRIM ondersteuning hebt.

Edit..
Laatste toevoeging: jouw moederbord heeft geen PCI-E 2.0...
Dus je zou al een het aparte ASUS U3S6 bordje moeten kopen... Dat 2x PCI-E 1.0 omzet naar 1x PCI-E 2.0..
Hiermee introduceer je nog wat meer latencies en fratsen...
Wat de boel nog trager maakt. Waardoor je beter lekker met een SATA-300 kan blijven werken.

[ Voor 23% gewijzigd door Swordlord op 17-08-2012 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen.Abeelen
Swordlord schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 13:46:
Zo met alignment en alles is niks verkeerd...

De snelheid met een addon controller zal ongeveer 300-400 MB/s zijn dan...
Want add-on controllers zijn bagger. Maken gebruiken van de Marvell 9128 sata-600 controller, ze zijn aangesloten middels PCI-E 2.0. Dat max maar 500 MB/s haalt.
Dan krijg je nog wat signaal overheads, waardoor je nog maar een max 400 MB/s overhoud ongeveer.
Acces times met deze addon kaarten zijn ook trager dan met onboard sata-300 controllers.

Daarbij zijn de drivers van Marvell niet in orde, waardoor je geen TRIM ondersteuning hebt.

Edit..
Laatste toevoeging: jouw moederbord heeft geen PCI-E 2.0...
Dus je zou al een het aparte ASUS U3S6 bordje moeten kopen... Dat 2x PCI-E 1.0 omzet naar 1x PCI-E 2.0..
Hiermee introduceer je nog wat meer latencies en fratsen...
Wat de boel nog trager maakt. Waardoor je beter lekker met een SATA-300 kan blijven werken.
toon volledige bericht
Beste Swordlord,

Ik werk op dit moment toch met een SATA-300 verbinding, en daar heb ik juist erg veel problemen mee in Windows, nog een idee waar een defect kan liggen, SSD, controller, moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Elimineer een variabele en bekijk dan de stabiliteit...

Dus:
Probeer je PC eens zonder de SSD...
&
Probeer je SSD eens in een ander systeem...

[ Voor 5% gewijzigd door Swordlord op 17-08-2012 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen.Abeelen
Met een normale HDD(Spinpoint F3) in mijn systeem werkt alles als een zonnetje.

Kan ik hieruit concluderen dat de SSD zelf defecten heeft OF dat de SATA-300 poort niet goed samen werkt met een Samsung 830 SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jeroen.Abeelen schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 10:12:
Met een normale HDD(Spinpoint F3) in mijn systeem werkt alles als een zonnetje.

Kan ik hieruit concluderen dat de SSD zelf defecten heeft OF dat de SATA-300 poort niet goed samen werkt met een Samsung 830 SSD?
Zijn er nog dingen die je niet geprobeerd hebt , zoals rst drivers instaleren , bios update . Bij mijn P5Q heb ik de intel raid rom geupdate naar 9xxxxx http://www.win-lite.de/wb...n-ami-phoenix-award-bios/

Op deze page een bevesteging dat een Samsung 830 op een p5Q bordje draait
http://www.overclock.net/...-mobo-owners-welcome/5660

Er even van uitgaand dat je ram goed is , niet overvolten en een label op een reepje ram kan wel eens een verkeerd voltage aanduiden . Houd je gewoon aan de specs van normaal ddr2/3 geheugen ,bv op mijn ram staat 2.1V van Geil BD , maar hij werkt alleen op 1.8V / 1.82V hoger niet .

Als je alles geprobeert hebt, en er zijn nog problemen kan het wel aan de combinatie mobo / ssd liggen . Een ander type zoals crucial/intel320 valt dan wel aan te bevelen . Wel vreemd dat die het wel goed deed , en na een week pas moeilijk ging doen , de benchmarks zien er wel goed uit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen.Abeelen
Beste systeemherstel en forum bezoekers,

Heb jij dan ook een Samsung 830 i.c.m. een Asus P5Q bordje?
(ik heb wel de nieuwste versie van mijn bios)

P.S. Alles lijkt nu (een beetje) beter te werken, was dit echt de oplossing!? (dit vinkje stond eerst altijd uit)

Afbeeldingslocatie: http://img843.imageshack.us/img843/8879/vinkje1.jpg

[ Voor 44% gewijzigd door Jeroen.Abeelen op 18-08-2012 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jeroen.Abeelen: ik zie eigenlijk helemaal geen probleem? Je scores zijn goed, je SMART is goed. Kun je wat specifieker zijn over de problemen die je ondervindt? Je hebt het over crashes enzo, maar dat heeft niets met snelheid van de SSD te maken. Misschien wel met foutief geheugen maar dat heb je al getest getuige:
Ik heb Memtest86+ meer dan 30 uur laten draaien zonder ook maar 1 error.
Je vorige post waarin je een belangrijke bescherming uitschakelt kan ik streng afraden. Het gaat dan om het onderste vinkje met jouw blauwe pijl, het bovenste vinkje hoort aangevinkt te blijven en de beschrijving die Windows hierbij geeft is weinig inventief. Dit soort instellingen staan goed; ga je dat zelf veranderen dan kunnen er dingen mis gaan.

Is dat misschien wat er gebeurd kan zijn? Dat je door zoveel dingen uit te proberen allerlei settings hebt verandert wat wellicht je probleem juist heeft veroorzaakt? Je zegt dat je geen memtest86+ fouten krijgt; als je nou een verse installatie doet op SSD. Echt VERS. En je gebruikt het dan zonder tweaks of het veranderen van allerlei instellingen. Heb je dan nog problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:14

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Raar dat je problemen hebt, heb zelf ook zon p5q deluxe en omdat de acces times en doorvoer van de sata 300 wat laag waren een addon kaartje gekocht met sata 600 ook niet echt schitterend maar werk wel beter.

Deze kaart dus: http://www.alternate.be/h...Controllers&l2=Serial-ATA

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jeroen.Abeelen schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 14:44:
Beste systeemherstel en forum bezoekers,

Heb jij dan ook een Samsung 830 i.c.m. een Asus P5Q bordje?
(ik heb wel de nieuwste versie van mijn bios)

P.S. Alles lijkt nu (een beetje) beter te werken, was dit echt de oplossing!? (dit vinkje stond eerst altijd uit)
Nee ik heb geen Samsung 830 in combinatie met een p5Qxx ,er zitten hier tweede generatie XM 25 in .
Er zit kwa benchmark niet veel verschil tussen die twee ssd op een sata 2 bord , verschil zit wel in de controller .Die Samsung is het nieuwste type met ATA 8 ,terwijl de intel ATA7 is . Daarvoor denk ik dat er best af en toe incompatibiliteit kan ontstaan met een mobo waar geen updates meer voor uitkomen.
Zo een pci kaart zou ik niet adviseren omdat die onboard controller uitermate goed kan presteren , maar als je echt incompatibiliteit hebt en geen ander type ssd wil proberen is het wel een optie.

De acces times zijn lager als wat je bij sommige sata600 ziet omdat de ssd die acces time bepaalt en niet de sata controller. De boottijd van w7 is 6.5 seconden met de 5q ,bordje kan goed presteren en in raid draai je gewoon sata 600 speed of meer :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/bVjKMid6VaVdT7ys2Iz5kzhM/full.jpg

Score is gelijkwaardig maar probleemloos computeren is wel een verijste met een ssd ,er mag geen microstutter zijn of iets anders wat een negatief effect heeft op de performance ,die moet constant zijn .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen.Abeelen
Vroeger waren mijn problemen vooral:
  • Problemen met Chrome die vaker vastliep dan dat hij werkte, ook met IE8/9 trouwens.
  • Problemen met installeren van allerhande dingen, van spellen tot kleine programmaatjes zoals: uTorrent, vlc en Chrome.
  • Het crashen van Explorer over het algemeen.
  • Niet opstarten van spellen of verkeerd weergeven van spellen.
Vanaf dat ik het vinkje heb aangevinkt, lijken al deze problemen verleden tijd..
Pagina: 1