Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318025

Topicstarter
In Aziatische landen is bijna iedereen die ik spreek op internet universitair op geleid, maar op wat voor niveau zit dat bijvoorbeeld?

Ik ben bijvoorbeeld wel eens op een Thaise universiteit geweest, maar heb heel flauw idee of je dat moet vertalen naar zelfde als universiteit in Nederland, het is in iedere geval groot.

Ik zelf heb bijvoorbeeld MBO en ik geloof niet dat ze dat in buitenland kunnen of dat zijn wellicht college? Het lijkt soms wel of meeste mensen uit Azie die uit een gezin komen dat geld voor goeie school hebben allemaal naar universiteit gegaan zijn.

Maar op MBO had ik ook zo'n moslim in de klas en die had in zijn land IT gestudeerd maar hier op de MBO bakte die er niks van, dan vraag ik me af of die verschillen echt zo groot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Anoniem: 318025 schreef op maandag 30 juli 2012 @ 11:36:
In Aziatische landen is bijna iedereen die ik spreek op internet universitair op geleid, maar op wat voor niveau zit dat bijvoorbeeld?
Dat komt waarschijnlijk omdat dat de mensen zijn die engels spreken en toegang tot internet hebben ;) De mensen die geen universiteit hebben spreken een stuk minder vaak engels, en dus zal jij die niet spreken.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konstantine
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-03 16:50

Ik ben bijvoorbeeld wel eens op een Thaise universiteit geweest, maar heb heel flauw idee of je dat moet vertalen naar zelfde als universiteit in Nederland, het is in iedere geval groot.

Ik zelf heb bijvoorbeeld MBO en ik geloof niet dat ze dat in buitenland kunnen of dat zijn wellicht college? Het lijkt soms wel of meeste mensen uit Azie die uit een gezin komen dat geld voor goeie school hebben allemaal naar universiteit gegaan zijn.

Maar op MBO had ik ook zo'n moslim in de klas en die had in zijn land IT gestudeerd maar hier op de MBO bakte die er niks van, dan vraag ik me af of die verschillen echt zo groot zijn.
lol

Je ne sais pas ce que cela signifie, mais ça va être intelligent sur Français. - Jean-Paul Sartre

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Het heet in andere landen gewoon anders, maar ook daar kennen ze wel niveauverschillen hoor. In de USA gaat praktisch iedereen na Highschool naar "College", maar het ene college is het andere niet. Ook daar heb je gewoon HBO en MBO-achtige opleidingen. Voor de Aziatische landen zal een soortgelijk iets gelden...

Verder moet je niet vergeten dat er in heel veel landen een groot verschil is tussen verschillende universiteiten. Als je in Nederland naar de Universiteit / HBO / MBO bent geweest, dan kun je (uitzonderingen daargelaten) wel spreken van een gedegen opleiding op een bepaald niveau. Het maakt voor de kwaliteit dan niet bijster veel uit of je bv. informatica in Amsterdam, Groningen of Eindhoven hebt gestudeerd. Maar in veel buitenlanden maakt het wel degelijk uit aan welk instituut je het papiertje hebt gehaald. Ik weet bijvoorbeeld dat een Chinese universitaire graad voor een vervolgopleiding in Nederland pas geaccepteerd wordt als die graad is behaald bij een gerenommeerd instituut...

Enne... je weet ook dat niet iedereen op internet volledig eerlijk is he? ;) Vooral in China is je eigen kwaliteiten een positieve draai geven meer de norm dan de uitzondering (ook op bv. het CV).

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318025

Topicstarter
Woy schreef op maandag 30 juli 2012 @ 11:49:
[...]

Dat komt waarschijnlijk omdat dat de mensen zijn die engels spreken en toegang tot internet hebben ;) De mensen die geen universiteit hebben spreken een stuk minder vaak engels, en dus zal jij die niet spreken.
Das ook waar, ik ben niet op zoek naar mensen die geen Engels spreken. Maar heb ook wel eens van hoe leg je nou je opleiding niveau uit, bedoel als ik in Nederland een berichtje naar hoog opgeleide brouw zou schrijven dan kun je er amen op zeggen dat ik geen kans maak.

In Azie zijn vrouwen niet zo, maar vind moeilijk om ze uit te leggen over het niveau, ik vertel wel gewoon ik heb Microsoft certificaten, maar soms zeg ik dat ik een lage opleiding heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Internationale herkenbaarheid

mbo is in het buitenland vergelijkbaar met het Vlaamse technisch secundair onderwijs (TSO), de further education colleges[2] in Engeland, de community colleges in de Verenigde Staten of de sredneje professionalnoje obrzovanieje (Russisch: cреднее профессиональное образование) (SPO/СПО) in Rusland. Deze instituties leveren praktische en beroepsgerichte cursussen tot het niveau van de Higher National Diploma[3] (HND), de Foundation degree[4] (FD), of soms hooguit de Associate Degree (AD).
wikipedia

Verder: De positie van het mbo in het buitenland (pdf-alert).

Het HBO verlaat je tegenwoordig veelal met het internationaal bekendere Bachelor-diploma, dus je zou kunnen zeggen dat je één niveautje onder de Bachelor zit...

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Ik heb familie (twee nichtjes) in Australië die op de 'universiteit' zitten. Net als in de VS kunnen mensen vrij gemakkelijk zowel in College als Uni(versity) terecht komen, zij het met beurzen ipv algemene overheidssteun. Mijn ene nichtje is Ph.D. (in opleiding) biotechnicus, op ruwweg hetzelfde niveau als MSc/PhD hier in Nederland, maar mijn andere nichtje is - op precies dezelfde universiteit - bezig met een universitaire opleiding kunst, wat niet meer is dan wat we hier de kunstacademie noemen. Hier zouden we het op z'n meest HBO noemen, daar is het net zo universiteit als Ph.D.'s.

Het systeem waar elders meestal mee wordt gewerkt is percentielen. Elke opleiding gebruikt een andere schifting leerlingen: alleen de bovenste 0.5 of 1% kan in een opleiding advanced mathematics of cosmology komen, terwijl een opleiding civil engineering open staat voor de bovenste 5%, en zo verder. Daarom zijn cijfers in het buitenland ook veel belangrijker dan hier in NL, want ze bepalen je carrièrepad. In Nederland kan iedereen die vanaf het VWO komt naar elke universitaire opleiding gaan, want je hebt al bewezen dat je voldoende niveau hebt door het VWO af te ronden.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:18
Er zit gewoon overal verschillen tussen opleiding. Je kan niet zeggen dat een universiteit in China beter of slechter is dan de universiteit hier. Je hebt daar hele goede studies, maar ook hele zwakke. Ik heb zelf een vriendin die een master heeft gedaan in China die hier niet erkent wordt, terwijl als ze dezelfde master had gedaan op een universiteit 100 km verderop wordt die wel erkent. Zelfde naam, andere waarde en waarschijnlijk een ander niveau.

Binnen Nederland zie je dat overigens al, sommige InHolland opleidingen staan veel lager aangeschreven dan gelijknamige opleidingen bij andere HBO's, terecht is mijn ervaring. Bijvoorbeeld PABO is formeel gezien ook HBO, maar niemand zal ontkennen dat het niveau lager is dan de meeste andere HBO opleidingen.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
In de V.S. is ook niet iedere universiteit landelijk geaccrediteerd. De diploma's van niet geaccrediteerde universiteiten zijn hier dan ook niets waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKuiper
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-06 13:54

University of College.. het maakt allemaal vrij weinig uit. Kijk naar de naamgeving van de diploma's en het aantal behaalde ECTS credits.Voor bijna alle landen zijn er conversie tabbelen voor en naar ECTS credits. In Nederland heeft elk HBO studie jaar 60 ECTS punten. In totaal heb je dan ook 240 ECTS credits nodig die passen binnen je opleiding's profiel om een bepaalde diploma te krijgen. Je hebt 60 ECTS punten nodig voor een propeduese.

Daarnaast kan je naar de internationale naamgeving kijken. Bachelor(HBO) of Master(WO). Binnen een Bachelor heb je allemaal verschillende groepen zoals BSc (Bachelor of Science in X), BBA (Bachelor Business Administration), etc. Idem dito bij een Master MSc (Master of Science), MBA (Master Business Administrator), etc. Vooral de afkortingen zaaien veel onduidelijkheid. Je mag niet zomaar zo een titel dragen en dat wordt ook gecontrolleerd. Ik zelf heb een BSc International Business and Management en een MSc in Management. Een MBO diploma in Amerika heet een "Vocational O-) Degree".

Je kan nog zo goed opgeleid zijn, maar er zijn veel belangrijkere dingen dan je papiertje. Het toont eigenlijk meer aan dat iemand een bepaalde capaciteit heeft. Net zo belangrijk zijn sociale vaardigheden, intellegentie, certificaten, en je persoonlijkheid. Zo heb jij het geluk om in de Nederlandse cultuur te zijn opgegroeid van Doen en Geen onzin.

Ik heb gemerkt dat veel Indiase en Chinese hoge diplomas hebben door dagen lang text uit hun hoofd te leren. Ze snapper er verder niets van, kunnen het niet toepassen, en knikken altijd ja. En daar heb je niks aan als je het aan mij vraagt. O-)

[ Voor 3% gewijzigd door DeKuiper op 30-07-2012 17:04 . Reden: typos en luiheid obv Serapin ]

- The one and only

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:00

Seraphin

Meep?

Heroin schreef op maandag 30 juli 2012 @ 14:03:
[...]
Een MBO diploma in Amerika heet een "Vactional Vocational Degree".
O-)

Edit: tssss de beheersing van de Engelse taal is ook niet je-van-het bij MSc-19 >:)

[ Voor 18% gewijzigd door Seraphin op 30-07-2012 14:25 ]

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
HBO's in Nederland noemen zich in hun op het buitenland gerichte pagina's ook University of Applied Science.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKuiper
Seraphin schreef op maandag 30 juli 2012 @ 14:20:
[...]

O-)

Edit: tssss de beheersing van de Engelse taal is ook niet je-van-het bij MSc-19 >:)
_/-\o_ ja meester alumnus..

Affijn, met een MBO diploma gaat het toch pittig worden om in Amerika aan de slag te komen. En Amerikanen met een Vocational degree zijn bang voor het dure long-distance internetten..

- The one and only

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
UM heeft een exchange met Berkeley, dan mag je een half jaartje of een jaartje daar rondlopen. Berkeley klonk mij altijd erg indrukwekkend in de oren totdat ik hoorde van collega's dat dit echt makkelijk was. Misschien dat dit zelfs van vak tot vak verschilt maar dit was toch wel een domper om eerlijk te zijn.

Ook belangrijk is om eens te kijken hoe de FT100 zijn lijst samensteld. Dit is niet alleen op basis van prestaties maar ook oa op de gemiddelde loon, hoeveel geld ze weten aan te trekken, hoeveel publicaties enz. Dit soort rankings zijn dan ook erg subjectief. Nu zal de top 100 niet slecht zijn (UM staat/stond er ook in) maar dit doet me wel afvragen in hoeverre je dit soort rankings kunt vertrouwen of hoe je die moet waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKuiper
n4m3l355 schreef op maandag 30 juli 2012 @ 18:40:
UM heeft een exchange met Berkeley, dan mag je een half jaartje of een jaartje daar rondlopen. Berkeley klonk mij altijd erg indrukwekkend in de oren totdat ik hoorde van collega's dat dit echt makkelijk was. Misschien dat dit zelfs van vak tot vak verschilt maar dit was toch wel een domper om eerlijk te zijn.

Ook belangrijk is om eens te kijken hoe de FT100 zijn lijst samensteld. Dit is niet alleen op basis van prestaties maar ook oa op de gemiddelde loon, hoeveel geld ze weten aan te trekken, hoeveel publicaties enz. Dit soort rankings zijn dan ook erg subjectief. Nu zal de top 100 niet slecht zijn (UM staat/stond er ook in) maar dit doet me wel afvragen in hoeverre je dit soort rankings kunt vertrouwen of hoe je die moet waarderen.
Die rankings zijn niets waard. Ik ben er een keer ingedoken en het gaat over zaken als aantal buitenlandse studenten, faciliteiten, aantal PhD, hoogleraren, en maar bar weinig over het curriculum. (Owyah Ethics en dat soort meuk is ook puntjes waard.)

- The one and only

Pagina: 1