Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aankoopadvies gevraagd ivm aanschaf nieuwe laptop

Pagina: 1
Acties:

• klinkchillx
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-12-2021
Hello beste tweakers,

Het alom bekende verhaal: ik ga volgend jaar studeren en hiervoor ben ik opzoek naar een nieuwe laptop.
Dit tevens ook als desktop vervanger icm met een extern scherm.

Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
De laptop zal vooral gebruikt worden voor school applicaties in het hoger onderwijs. Denk hierbij aan Adobe etc. Voor de rest is het bedoelt voor het spelen van enkele lichte games, poker applicaties en het surfen op internet.

Wat mag je laptop gaan kosten?
Het budget voor de laptop ligt rond de 1000 euro, max 1100.

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Ik ben van plan mijn laptop op dagelijkse basis mee te nemen naar school, dus gewicht is voor mij wel degelijk belangrijk. Het liefst niet zwaarder dan 2,5kg. Qua scherm grote heb ik mijn zinnen gezet op 15,6", 14" zou evt ook nog acceptabel zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Voorkeur voor een bepaald merk is er niet, merken die beter zijn aangeschreven krijgen natuurlijk de voorkeur maar specs zijn voor mij belangrijker.

Na vele dagen lezen en eigen onderzoek (ja dit duurt zo lang als je minimale kennis van zaken hebt op dit gebied zoals ik :P) ben ik op de volgende laptops uitgekomen.

- Sony Vaio S15
Die met enkele aanpassingen bij de Sony shop toch wel een beetje prijzig is. Helaas heb ik zelf niet zoveel verstand van computers dus zelf extra geheugen/SSD bijplaatsen is niet van toepassing. Overigens heb ik een plaatje gezien van de rood weergave van het scherm. En dit is echt verschrikkelijk oranje. Is dit iets waar een gebruiker als ik zich aan gaat ergeren? Zou dit voor jullie een reden zijn om deze laptop absoluut niet te kopen?
- Asus N56VZ
http://www.campusshop.nl/...3610qm_8_750/details.aspx
Bij deze vroeg ik mij af hoe deze in verhouding staat tot de Sony Vaio S15 qua specificaties en het scherm.
- Dell Inspiron 15R SE
http://configure.euro.del...s1&oc=n0015s12&vw=classic
Qua prijs veruit het goedkoopst. Hoe verhoud het scherm zich hier tot de Vaio?

Nou dan natuurlijk de hamvraag: wat raden jullie mij aan?
En ten tweede: zijn er nog systemen op komst wat het wachten daarop waard maakt?
Bij voorbaat hartelijk dank!

Pieter

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
1. Je hebt absoluut niet veel kennis nodig om je geheugen en ssd zelf te configureren. Met name bij de sony is het echt easy... En daarvoor ben je eigenlijk ook gelijk op de juiste website toch (www.TWEAKERS.net) ;)... Ik zal je nog steeds adviseren om het hdd/geheugen zelf up te graden, het is nog makkelijk dan lego. Vergeet tevens niet in de studentenstore te shoppen van Sony aangezien je een student bent. Hier kan je nog ruim 100 euro goedkoper komen te liggen ten opzichte van de standaard Sony store.

2. De asus heeft inderdaad een scherm zonder enige kleurenfouten. Dus voor Abobe photoshop en fotobewerking is dit scherm handiger en vitaler dan de vaio s15

3. "Hoe verhouden de schermen ten opzichte van de Vaio S15?" Daar zitten twee kanten aan. Aan de ene kant heeft de Vaio een kleurenfout, hij heeft een handicap, de kleur rood is oranje. Maar aan de andere kant is en blijft het voor de rest een behoorlijk goede IPS paneel. De kijkhoeken zijn erg goed, de kleurenGamut voor de rest is redelijk hoog en goed, de helderheid, zwart en wit waardes zijn meer dan uitstekend...

Voor photoshoppen en soortgelijke programmatuur waar accurate kleurenweergave van belang is, is het belangrijk dat het scherm de kleuren goed kan weergeven, en dat kan de vaio S15 gewoon helemaal niet... Dus hoe afhankelijk ben je van het photoshoppen? Ben je echt afhankelijk en is het van belang, dan moet je de asus nemen.. Zo niet, dan. Is de Vaio S15 de betere keuze vanwege het lagere gewicht aangezien je hem vaak gaat meenemen, en bij intensief gebruik ga je de betere airflow en betere koeling ook kunnen waarderen...

De Dell is een leuk alternatief als je minder wilt uitgeven... Goedkoper, maar wel een teleurstellende accuduur en mindere bouwkwaliteit. Ook is de gpu een stuk minder, maar dat zou voor jou niet veel uit moeten maken..

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• klinkchillx
Vinand, ten eerste bedankt voor je reactie. Heeft erg geholpen!
Ik had alleen nog de vraag of de Dell XPS15 ook een optie zou zijn?
Leek mij qua specs ook zeker een optie.

Verwijderd

De oude misschien.

De nieuwe XPS heeft zoveel problemen. De XPS 15z was een ramp van een laptop, en ik ben er nog niet uit of de XPS 15 beter is slechter is... De oude kan je nog wel krijgen: pricewatch: Dell XPS 15 502X-6336 maar de prijs is imo te hoog vergeleken met wat het was. Het plaatje wat erbij staat is overigens fout.

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-11 15:27
Hoi,

Dell is persoonlijk de optie die ik gekozen had, voordat ik van een maatje van mij hoorde dat de aftersales van Dell ronduit belabberd is. Dit is geen persoonlijke ervaring, maar wel een puntje om te melden. HP zou daarin tegen een goede after sales hebben, dus misschien daar eens kijken? Is een SSD een must, of een bepaald aantal werkgeheugen? Dan ga ik even voor je kijken.

Verwijderd

De aftersales van HP zijn semi-beroerd. Niet zo erg als sony, maar het kan zeker beter. Dell wordt meestal gezien als het merk met de beste aftersales, vanwege de in-home garantie die ze aanbieden.

• Fedde
Aha, dan heb ik het verkeerd gehoord. Ik heb zelf wel ervaring met Dell, maar dit is van een jaar of 5-10 geleden, dus weet niet of dit nog van toepassing is(was overigens positief). Mijn excuses. In dat geval, Dell. Ben zelf qua systemen erg voor Dell, ik heb zelf nog gekeken naar de 15z, vond dit opzich een leuke optie. Maar volgens Darkstone is dit echt een slechte laptop, dus weet niet of dit een goede optie is dan :P.

Eventueel, BTO Notebooks, Nederlands bedrijf. Is dit misschien een leuke optie? Zijn relatief goedkoop, heel veel mogelijkheden tot samenstellen. www.bto.eu dacht ik uit mijn hoofd.

• Vinand
Fedde schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 01:05:
Aha, dan heb ik het verkeerd gehoord. Ik heb zelf wel ervaring met Dell, maar dit is van een jaar of 5-10 geleden, dus weet niet of dit nog van toepassing is(was overigens positief). Mijn excuses. In dat geval, Dell. Ben zelf qua systemen erg voor Dell, ik heb zelf nog gekeken naar de 15z, vond dit opzich een leuke optie. Maar volgens Darkstone is dit echt een slechte laptop, dus weet niet of dit een goede optie is dan :P.

Eventueel, BTO Notebooks, Nederlands bedrijf. Is dit misschien een leuke optie? Zijn relatief goedkoop, heel veel mogelijkheden tot samenstellen. www.bto.eu dacht ik uit mijn hoofd.
Voor BTO:
Verwijderd in "Gaming/Studielaptop maximaal - 2000 ex btw"

dit vat het wel samen... De XPS 15z ten alle tijden vermijden, is een ramp van een laptop.
De reden: productreview: Dell XPS 15z (15Z-2198) review door Safihre

XPS15 van de huidige line up is behoorlijk een miskoop... Erg duur en heeft zelfs dan nog veel problemen.. Dat terwijl de vorige xps15 generatie van laptops tot de top behoorden van de laptop markt. Ik denk dat je maar eens moet kijken naar de Vaio S15... Afgezien van de rode/oranje probleem is het nog steeds een zeer uitstekende laptop met goede prestaties... De reden is voornamelijk omdat je toch op zoek bent naar een mobielere multi media laptop, en dat is de Vaio S15

Anders moet je eens kijken naar de Asus N56, wel een stuk logger, zwaarder (2,7kg vs 1,95kg)), iets minder scherm en koeling maar wel wat goedkoper en heeft geen rood/oranje probleem.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• klinkchillx
@Fedmas, SSD is geen must- maar mocht het kunnen binnen de 1100 euro is het natuurlijk altijd relaxt!
Qua werkgeheugen wil ik toch wel op de 8gb uitkomen.

@Vinand, stiekem wil ik ook graag de S15 omdat die toch het meest dicht bij mijn eisen komt alleen ik zit heel erg te twijfelen vanwege het rood probleem. Ik zit tot eind Augustus in het buitenland dus ik denk dat ik bij terugkomst maar even ga kijken in de winkel hoe erg het er nou uitziet. Het plaatje schrikt mij iig heel erg af. Ik zal niet bijzonder veel met photoshop/adobe werken dus daar ligt het probleem niet. Maar als het bij het kijken van afbeeldingen, video´s en het surfen op internet ook zoveel afwijkt als op het plaatje lijkt me dat het wel gaat irriteren.

Thanks voor de tips btw, andere suggesties zijn overigens ook nog steeds erg welkom :)
De Dell XPS15 valt iedergeval af dan!

• Fedde
Ik zou eens naar BTO kijken, zijn mooie opties, en heel veel mogelijkheid tot samenstellen, ook SSD's in combinatie met old scool HDD en een uitbreidbaar geheugen met bijv. Corsair ed. Kijk anders eens of je iets samenstellen kan, en dan kijken wij of we op of aanmerkingen hebben? Tweakers heeft overigens deze review online staan over BTO. Wel net buiten je budget, deze 2. reviews: De GeForce 670M en 675M in twee BTO-laptops

Verwijderd

Dat zeg je hierboven ook al. BTO wordt geplaagd door een over het algemeen te hoge prijs, en in vergelijking met andere laptops voor dezelfde prijs erg matige bouwkwaliteit.

Het meest interessante model wat ze verkopen is een rebranded MSI die bij medion €150 (uit het hoofd) goedkoper is met een iets andere CPU. De barebones uit de review die jij linkt zijn duurder dan reviews: Alienware M17x R3: spacelaptop met HD 6990M. Het maakt geen sense om een BTO te kopen in de huidige markt. Nooit geweest overigens, behalve op een paar weken na dat ze daadwerkelijk de goedkoopste waren met de rebranded MSI.

• klinkchillx
Nou uiteindelijk dan toch maar de Sony Vaio S15 besteld, wel een levertijd van ´binnen de 4-5 weken´ wat ik overigens wel erg lang vind maar aangezien ik toch nog tot eind Augustus in het buitenland zit is het voor mij geen probleem. Staat die hopelijk wel klaar als ik thuis kom. Ik hoop overigens heel erg dat ik me niet aan het gemis van rood ga irriteren. Maar goed dat laat ik jullie wel weten als ik hem in mijn bezit heb gehad voor een aantal weken, nogmaals dank voor de tips! much appreciated.
De laptop besteld met de volgende configuratie:

Processor: Intel®Core(TM)i7-3612QM,2,1GHz
Besturingssysteem: Legitieme Windows® 7 Home Premium
Harde schijf: 500 GB Serieel ATA (7200 rpm)
Geheugen: 8 GB 1333 MHz DDR3-SDRAM
Optisch station: DVD-station
Display: 39,5cm LCD, 1920x1080+camera
Grafische kaart: NVIDIA® GeForce® GT 640M LE

Verwijderd

Ik hoop overigens heel erg dat ik me niet aan het gemis van rood ga irriteren. Maar goed dat laat ik jullie wel weten als ik hem in mijn bezit heb gehad voor een aantal weken
Ik heb de s15 sinds gister in mijn bezit en het is echt lang niet zo erg als dat ze voor doen op die foto's. Ik was er ook een beetje bang voor naar al die spookverhalen op internet, maar het valt in werkelijkheid reuze mee. Ik denk dat als ik het niet op internet gelezen had, het mij nooit was opgevallen. Het scherm neigt inderdaad bij bepaalde kleuren rood (vooral fel rood) iets naar oranje maar dit is alleen duidelijk te zien bij grote oppervlaktes. Naar mijn mening is het juist een enorm fijn beeldscherm, gister stukje avatar gekeken op 1080p en dit was echt uitstekend. Voor de rest echt een prima laptop. Ben nog tegen weinig negatieve punten aangelopen, behalve dat er standaard enorm veel overbodige troep opstaat. Binnenkort maar even de bezem er door ;)

• Vinand
Verwijderd schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 10:22:
[...]

Ik heb de s15 sinds gister in mijn bezit en het is echt lang niet zo erg als dat ze voor doen op die foto's. Ik was er ook een beetje bang voor naar al die spookverhalen op internet, maar het valt in werkelijkheid reuze mee. Ik denk dat als ik het niet op internet gelezen had, het mij nooit was opgevallen. Het scherm neigt inderdaad bij bepaalde kleuren rood (vooral fel rood) iets naar oranje maar dit is alleen duidelijk te zien bij grote oppervlaktes. Naar mijn mening is het juist een enorm fijn beeldscherm, gister stukje avatar gekeken op 1080p en dit was echt uitstekend. Voor de rest echt een prima laptop. Ben nog tegen weinig negatieve punten aangelopen, behalve dat er standaard enorm veel overbodige troep opstaat. Binnenkort maar even de bezem er door ;)
Het IPS scherm is op bijna alle andere fronten heel erg goed, vooral de zwart, wit, en helderheid zijn uitstekend... En natuurlijk de IPS kijkhoeken.. Zoals ik al zeg, het scherm is niet perfect maar alsnog het beste scherm wat je kan krijgen onder de duizend euro...

Ik zou zeggen, schrijf een review voor ons. ;)

Verwijderd

Vinand schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 11:26:
[...]

Het IPS scherm is op bijna alle andere fronten heel erg goed, vooral de zwart, wit, en helderheid zijn uitstekend... En natuurlijk de IPS kijkhoeken.. Zoals ik al zeg, het scherm is niet perfect maar alsnog het beste scherm wat je kan krijgen onder de duizend euro...

Ik zou zeggen, schrijf een review voor ons. ;)
ik zal er over nadenken.. waar kan ik hem neerzetten?

• Vinand
Verwijderd schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 11:52:
[...]

ik zal er over nadenken.. waar kan ik hem neerzetten?
hier op tweakers natuurlijk, gewoon een tweaker user review.
http://tweakers.net/productreview/
http://tweakers.net/productreview/manager <=== hier kun je gaan zoeken naar je product en een review schrijven.

• Dr_Lektroluv
  • Laatst online: 08-05-2024
Verwijderd schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 10:22:
[...]

Net wat ik wilde horen. Tweakers zijn op dat vlak inderdaad iets kritischer dan de standaard-laptopgebruiker.
Het hield me tot nu toe ook sterk tegen deze laptop aan te schaffen... maar zo te horen zou ik er bij normaal gebruik ook niet gaan aan ergeren.

Je hebt me overtuigd!

Bedankt :)

• klinkchillx
@reverts, thanks voor het geruststellen. doet me goed om te horen haha!
Ik schrijf ook wel een review ( mits het dan nog relevant is ) tegen de tijd dat ik hem binnen heb.
Hoe lang duurde het bij jou voordat die binnen was?

Verwijderd

12 uur ;) ik heb hem niet laten samenstellen via sony omdat mij dit te lang duurde. Via laptopshop de standaard versie (SVS1511L3E) besteld s'avonds om 10uur en deze was volgende ochtend al binnen. Samenstelling is dan wel vrij standaard ( Intel Core i5, Intern RAM-geheugen 4 GB, Opslagcapaciteit 500 GB, NVIDIA GeForce GT 640M), maar dit is meer dan voldoende voor waar ik hem voor wil gebruiken. Als het nodig is breid ik het ram geheugen zelf uit met 4GB, maar dat wacht ik eerst nog even af.
Pagina: 1