Na een vracht onderdelen te hebben verworven uit de V&A en een klein dorp aan mensen lastig te hebben gevallen met biedingen, acht ik een bedankje wel geplaatst in de vorm van een topic waarin ik laat zien waar ik mee bezig ben.
Wat aanmerkingen aangaande de mod:
Heb in de beginstadia geen foto's gemaakt, maar ik schrijf wel graag, dus sterkte.
Deel van het log word bijgehouden op een Sempron die enkel mijn CR2's kan converteren, niet bewerken. Als de fotos niet optimaal zijn, dat klopt!
Het budget is beperkt. Ik ben een arme student die graag naar een LAN-party gaat en graag knutseld. Hardware, ijzerwaren en houtwerk zal niet het nieuwste van het nieuwste zijn. Er is veel gerecycle'd en het enige nieuw aangekochte item voor de mod is een PCI-e riser.
De eerste functie van deze casemod is niet 'mooi zijn' maar 'handig zijn'. Krasjes, deukjes en vlekken worden in de beginstadia van de hand gedaan als 'onverwachte uitbreidingen van de mod'.
Linkjes door de tekst heen verschillen per woord en verwijzen naar Videos en Fotos.
Dit is mijn eerste vlezige, malse, lange post op GoT. Ben lief als ik iets fout doe ^^.
Inhoud:
0. In het kort
1. LAN-parties
2. Not-so-suitable suitcase
3. Paaapaaa?
4. Een chronologie
5. Een TODO
6. Specs
7. Frankensound
8. Changelog
9. Een fotoset
10. Het tweaken van de monitor (Deel 1)
0. In het kort
Koffer-PC bouwen. Scroll voor plaatjes.
1. LAN-parties
Na enkele keren mijn grote machine mee te hebben moeten slepen naar LAN-parties, mocht ik vaststellen dat een iets meer portable machine zeker handig is.
Ik heb het echter niet graag normaal, dus een laptop zou het niet worden en van een.eerder.project had ik nog een Koffer-PC liggen. Dit systeem rockte de P4 op 1.8GHZ, een HP OEM bordje, wat DDR1 reepjes en een IDE drive. Geen powerhouse maar voldoende voor de besturingssoftware van een robotarm inclusief GUI.
Maar ik wil LANnen (Flatout, CoD, UT, SC, u noemt het), dus het was tijd voor een upgrade. Heb van de beste heer itsalex een intel DG45ID, E8400 met Scythe Big Shuriken en 4GB aan DDR2 geheugen overgenomen. Itsalex had een goede deal en alle items zijn goed aangekomen.
Ik moest echter vaststellen dat de moederbord-tray van de P4-hardware socket-478 specifiek was, maar dat ik nog wel een ATX-kast zonder airflow buiten gebruik had liggen. Het hek was van de dam:
Aan de case in kwestie zat voldoende staal om mooie covers en bezels te maken voor de hardware en de monitor. In mijn servieskast stond nog een 4850x2 in topconditie te glunderen. Dat zou niet gaan werken op de 180watt PSU. Gelukkig zat er ook een 550watt voeding in de kast in kwestie. De GPU is blauw, het mobo is blauw. Het werden dus HyperX DDR2 ribbetjes (foto onderweg).
Kast in kwestie (klikbaar!):

3. Paaapaaaaa?
Zelf woon ik in Groningen, maar heb daar onvoldoende gereedschap beschikbaar om popnagels ongedaan te maken, te herstellen, staal te slijpen en what not. Met kunde kom je ook niet ver als je het gereedschap niet hebt. Ik was ondertussen mijn ouders ook gaan missen en mijn verlangen om deze weer eens te bezoeken groeide gestaag. Aldaar kon ik ook weer aan de haal met alle gereedschappen waar een kleinmetaalicus wel een koffer mee kan modden. Een fijne bijkomstigheid.
4. Een chronologie...
...van wat er tot nu toe gedaan is.
28 Juli 2012
...van dingen die ik nog moet doen.
31 Juli 2012
Intel DG45ID
Intel Core2Duo E8400
Kingston HyperX DDR2 4gb kit
Sapphire HD4850x2
WD 2.5" 250GB HDD
Logitech HID receiver
König 550watt PSU
Eizo 15" monitor (binnenkort hopelijk Acer 19" widescreen)
7. Frankensound
Dit is misschien de enige keer dat ik het onderwerp aanhaal, afhangend van de getoonde interesse in dit onderwerp in de reacties. Door de HD4850x2 bleef er weinig plek over voor het origineel geplande geluidssysteem. Maar Klaas de Koffer Mk3 moest geluid hebben, want Mk2 had ook buitengewoon goed geluid, en dat was onverwacht handig en fijn.
Trof in mijn pa's vuilnis twee sattelietspeakers van een goedkoop 5.1 systeem aan. In zijn oneindige verzameling onderdeeltjes twee TDA2003 autoradioversterker ICs. Beiden samengevoegd tot een Frankenboxje welke onwaarschijnlijk goed geluid leverde. Vandaag (30 juli) bouw ik het tweede Frankenboxje met het tweede IC. Beiden power ik vanuit de PSU van de koffer, en krijgen hun signaal uit de onboard audio.
IC voor de tweede speaker bleek TDA2002A te zijn. Pin compatible en uitwisselbaar met de '03, distort al vanaf een iets lagere gain, maar verwaarloosbaar. Verschil in gain niet hoorbaar in stereo opstelling.
Frankenboxje: (klikbaar!)

8. Changelog
30 juli 2012, 02:00 | OP geplaatst in schopeenmod.
30 juli 2012, 13:00 | Verbetering Frankenboxje 1 aan chronologie toegevoegd.
30 juli 2012, 13:00 | Hitteprobleem aan chronologie toegevoegd, fans aan TODO.
30 juli 2012, 14:00 | Grammatica en tosties.
30 juli 2012, 17:30 | Koeling verbeteren van de lijst gestreept, TODO naar 31-7 verplaatst wegens gemieter met een pons.
30 juli 2012, 20:00 | Chronologie geüpdatet.
31 juli 2012, 18:30 | Twee items uit TODO naar chronologie verplaatst. Ch 7. geüpdatet.
2 augustus 2012, 1:55 | Inhoudsopgave bovenaan de OP. Nieuwe informatie post ik in het vervolg hier beneden en krijgt in linkje in de inhoudsopgave.
Wat aanmerkingen aangaande de mod:
Heb in de beginstadia geen foto's gemaakt, maar ik schrijf wel graag, dus sterkte.
Deel van het log word bijgehouden op een Sempron die enkel mijn CR2's kan converteren, niet bewerken. Als de fotos niet optimaal zijn, dat klopt!
Het budget is beperkt. Ik ben een arme student die graag naar een LAN-party gaat en graag knutseld. Hardware, ijzerwaren en houtwerk zal niet het nieuwste van het nieuwste zijn. Er is veel gerecycle'd en het enige nieuw aangekochte item voor de mod is een PCI-e riser.
De eerste functie van deze casemod is niet 'mooi zijn' maar 'handig zijn'. Krasjes, deukjes en vlekken worden in de beginstadia van de hand gedaan als 'onverwachte uitbreidingen van de mod'.
Linkjes door de tekst heen verschillen per woord en verwijzen naar Videos en Fotos.
Dit is mijn eerste vlezige, malse, lange post op GoT. Ben lief als ik iets fout doe ^^.
Inhoud:
0. In het kort
1. LAN-parties
3. Paaapaaa?
4. Een chronologie
5. Een TODO
6. Specs
7. Frankensound
8. Changelog
9. Een fotoset
10. Het tweaken van de monitor (Deel 1)
0. In het kort
Koffer-PC bouwen. Scroll voor plaatjes.
1. LAN-parties
Na enkele keren mijn grote machine mee te hebben moeten slepen naar LAN-parties, mocht ik vaststellen dat een iets meer portable machine zeker handig is.
Ik heb het echter niet graag normaal, dus een laptop zou het niet worden en van een.eerder.project had ik nog een Koffer-PC liggen. Dit systeem rockte de P4 op 1.8GHZ, een HP OEM bordje, wat DDR1 reepjes en een IDE drive. Geen powerhouse maar voldoende voor de besturingssoftware van een robotarm inclusief GUI.
Maar ik wil LANnen (Flatout, CoD, UT, SC, u noemt het), dus het was tijd voor een upgrade. Heb van de beste heer itsalex een intel DG45ID, E8400 met Scythe Big Shuriken en 4GB aan DDR2 geheugen overgenomen. Itsalex had een goede deal en alle items zijn goed aangekomen.
Ik moest echter vaststellen dat de moederbord-tray van de P4-hardware socket-478 specifiek was, maar dat ik nog wel een ATX-kast zonder airflow buiten gebruik had liggen. Het hek was van de dam:
Aan de case in kwestie zat voldoende staal om mooie covers en bezels te maken voor de hardware en de monitor. In mijn servieskast stond nog een 4850x2 in topconditie te glunderen. Dat zou niet gaan werken op de 180watt PSU. Gelukkig zat er ook een 550watt voeding in de kast in kwestie. De GPU is blauw, het mobo is blauw. Het werden dus HyperX DDR2 ribbetjes (foto onderweg).
Kast in kwestie (klikbaar!):

3. Paaapaaaaa?

Zelf woon ik in Groningen, maar heb daar onvoldoende gereedschap beschikbaar om popnagels ongedaan te maken, te herstellen, staal te slijpen en what not. Met kunde kom je ook niet ver als je het gereedschap niet hebt. Ik was ondertussen mijn ouders ook gaan missen en mijn verlangen om deze weer eens te bezoeken groeide gestaag. Aldaar kon ik ook weer aan de haal met alle gereedschappen waar een kleinmetaalicus wel een koffer mee kan modden. Een fijne bijkomstigheid.
4. Een chronologie...
...van wat er tot nu toe gedaan is.
28 Juli 2012
- Popnagels uit ATX kast gehaald
- Moederbord tray uit ATX kast genomen
- Moederbord tray op maat geslepen tot µATX
- Uitmeten met moederbord zelf
- Moederbord tray in koffer gepopnageld
- Resten van ATX tray gebruikt om PSU-bracket te maken (klikbaar!)
- 220-aansluiting losmaken, kabels op maat knippen en vastzetten met lasdoppen. (klikbaar!)
- 220-aansluiting vastschroeven, kabels inpluggen.
- Resten van ATX tray gebruikt om 220-aansluiting af te schermen (foto onderweg)
- Linker zijpaneel gebogen zodat deze tegen de bodem resp. voorrand van de koffer aanleunt en een elegante, schroefloze afdekking vormt voor de hardware.
- Tweetal gaten geponst voor de fans van de GPU.
- Gat geboord voor power-button, powerbutton erin gedraaid.
- Gat gedremelklunst voor USB-breakout
- Numereuze schroefgaatjes geboord voor GPU en HDD, voormalig GPU-shroud gebruikt als mal.
- Grote perslucht schoonblaas sessie.
- Rubber randen over randen van covers en beugels gezet. (klikbaar!)
- Moederbord, PSU en monitor definitief inbouwen. (klikbaar!)
- Breakout bordje voor USB en HID receiver aan elkaar modden. (foto onderweg)
- HID-mod in bovenklep van koffer bevestigen voor beter ontvangst.
- Schijf en GPU in bovenklep geschroefd. (klikbaar!)
- Alles aansluiten, klep plaatsen
- Koffer dicht doen, knop komt tegen monitor, koffer kan niet dicht.
- Dat meen je niet.
29 Juli 2012 - Aanknop vervangen door rood indicator-dopje met neonlampje. Neonlampje vervangen door een Rode en Gele led. Powerbutton intern. (foto onderweg)
- Alles weer aansluiten, alles werkt, Ubuntu installeren! (klikbaar!)
30 Juli 2012 - TDA2003 op frankenboxje blijft koel. Ongeschonden behuizinkje gebruikt om de heatsink en PCB intern te bevestigen. (klikbaar!)
- ICH op het moederbord word erg heet, evenals de voeding. GPU fans als intake zijn dus niet voldoende (GPU blijft prima koel.) TODO.
- FreestyleFrl's 19" Acer widescreen betaald. Now we wait.
- 75mm pull fan voor de PSU geplaatst.
- Frankenboxje-aansluiting inbouwen
- 40mm fans scavengen voor het koelen van de ICH
- Systeem weer in elkaar zetten.
- 2e speakertje van de Frankensound afgemaakt. (zie 7.)
1 Augustus - FreestyleFrl's 19" Acer widescreen ontvangen
- Monitor in kwestie repareren en monteren. Caps vervangen. Zometeen testen.
...van dingen die ik nog moet doen.
31 Juli 2012
- Monitor-Bezel maken uit rechter klep van de oude ATX kast.
- Windows installeren en Benchen!
- Draagriem vinden voor makkelijk transport. (Anyone?)
- Bezels en Covers schoonmaken en spuiten (We hebben nog een busje lila spraypaint staan. Do or don't?)
- Fotos verplaatsen naar eigen VPS. goput.it lijkt wat traag. Hier mag je me aan herinneren per DM als de fotos niet laden.
Intel DG45ID
Intel Core2Duo E8400
Kingston HyperX DDR2 4gb kit
Sapphire HD4850x2
WD 2.5" 250GB HDD
Logitech HID receiver
König 550watt PSU
Eizo 15" monitor (binnenkort hopelijk Acer 19" widescreen)
7. Frankensound
Dit is misschien de enige keer dat ik het onderwerp aanhaal, afhangend van de getoonde interesse in dit onderwerp in de reacties. Door de HD4850x2 bleef er weinig plek over voor het origineel geplande geluidssysteem. Maar Klaas de Koffer Mk3 moest geluid hebben, want Mk2 had ook buitengewoon goed geluid, en dat was onverwacht handig en fijn.
Trof in mijn pa's vuilnis twee sattelietspeakers van een goedkoop 5.1 systeem aan. In zijn oneindige verzameling onderdeeltjes twee TDA2003 autoradioversterker ICs. Beiden samengevoegd tot een Frankenboxje welke onwaarschijnlijk goed geluid leverde. Vandaag (30 juli) bouw ik het tweede Frankenboxje met het tweede IC. Beiden power ik vanuit de PSU van de koffer, en krijgen hun signaal uit de onboard audio.
IC voor de tweede speaker bleek TDA2002A te zijn. Pin compatible en uitwisselbaar met de '03, distort al vanaf een iets lagere gain, maar verwaarloosbaar. Verschil in gain niet hoorbaar in stereo opstelling.
Frankenboxje: (klikbaar!)

8. Changelog
30 juli 2012, 02:00 | OP geplaatst in schopeenmod.
30 juli 2012, 13:00 | Verbetering Frankenboxje 1 aan chronologie toegevoegd.
30 juli 2012, 13:00 | Hitteprobleem aan chronologie toegevoegd, fans aan TODO.
30 juli 2012, 14:00 | Grammatica en tosties.
30 juli 2012, 17:30 | Koeling verbeteren van de lijst gestreept, TODO naar 31-7 verplaatst wegens gemieter met een pons.
30 juli 2012, 20:00 | Chronologie geüpdatet.
31 juli 2012, 18:30 | Twee items uit TODO naar chronologie verplaatst. Ch 7. geüpdatet.
2 augustus 2012, 1:55 | Inhoudsopgave bovenaan de OP. Nieuwe informatie post ik in het vervolg hier beneden en krijgt in linkje in de inhoudsopgave.
[ Voor 11% gewijzigd door strandtentje op 02-08-2012 01:56 . Reden: Update. ]