Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies draagbare allround laptop (14"-15.6") < 1000€

Pagina: 1
Acties:

• Dr_Lektroluv
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-05-2024
Beste tweakers,

Sinds enkele maanden kijk ik reeds de kat uit de boom voor de aankoop van laptop ter vervangen van mijn reeds 5 jaar oude desktopcomputer.
Dagelijks las ik even jullie forum door, teneinde toch ietwat mee te zijn met de laatste trends en modellen in computerland.

Graag had ik jullie advies gekregen voor de aankoop van een laptop, welke dient te voldoen aan volgende eisen:

Wat gaan we ermee doen?

Zoals ik al aangaf zal deze dienst doen als desktopvervanger. Gezien het tochwel aangenamer is met de laptop in de woonkamer/tuin te zitten, dan weggedoken te zitten op een zolderkamertje.
Uiteraard behoud ik mijn 23" scherm, welke ik kan aansluiten op de laptop, aangezien dit efficienter werkt bij het gebruik van tekenprogrammas's (Autocad e.d.)

Wat gaan we ermee doen?
- office-pakket
- tekenprogramma's zoals Autocad civil 3D, google sketchup, Revit dienen vlot te draaien! (belangrijk)
- photoshop
- lichte video/audio bewerken
- films in hoge kwaliteit bekijken
- aansluiten op tv/extern scherm
- overige standaardtaken: surfen, muziekje luisteren e.d.
- af en toe een spelletje, echter vrij beperkt

Wat mag je laptop gaan kosten?
1000€ vind ik echt 't uiterste.

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)

Gewicht: Aangezien een laptop naar mijn mening toch gemaakt wordt om mee te nemen, vind ik het tochwel logisch dat deze niet overdreven veel weegt. Ik ben niet van plan deze elke dag mee te sleuren, echter een acceptabel gewicht is wel gewenst.

accuduur: Hoe langer hoe beter natuurlijk. Een accu die slechts 2u meegaat vind ik niet acceptabel. Waar is de 'vrijheid' van een laptop naartoe indien je steeds op zoek moet gaan naar een stopcontact? 8)7

Grootte: Sinds jaar en dag was 15.6" een zeer courante maat --> aangenaam formaat om op te werken en in verhouding toch mobiel. Ik heb nog enige tijd op een laptop met dergelijk formaat gewerkt en vond dit wel aangenaam. Daarom dat ik ook weer in dit segment ben beginnen zoeken

Echter houd ik de optie voor een 14" ook open, gezien met de komst van "ultrabook" toch ook enkele mooie modellen zijn verschenen. Dit resulteert in compactere modellen, wat ik zeker toejuich, echter mag dit zeker niet ten nadele zijn van de leesbaarheid van het scherm, gebruiksgemak e.d.
Zelf heb ik met dergelijk formaat geen ervaring, daarom graag jullie advies.

schermresolutie:

Wat het schermresolutie betreft heb ik al heel wat gelezen hier op jullie forum, met conclusie dat jullie, indien het budget het toelaat, steeds een full hd scherm aanraden. Echter zijn maar weinig fabrikanten die hier oren naar hebben.
Uiteraard volg ik jullie advies: bij voorkeur een 1080p scherm.

Echter vraag ik me af of er geen goede schermen bestaan met een lagere resolutie? Of is dit echt not-done?

videokaart: Vlot werken met bovenvermelde tekenprogramma's is echt een must. Ook bekijken van full-hd films dient zonder moeite te gebeuren. Tevens wens ik deze laptop enkele jaren te gebruiken, en zodoende dient de videokaart een beetje met zijn tijd mee te gaan. Een videokaart lijkt me niet zo makkelijk te upgraden bij een laptop.... Of heb ik het mis? :?

processor: Dient ruimschoots te voldoen voor de taken die ik wens uit te voeren
I5 of i7? Quad core? Wanneer merk je het verschil ? Invloed op accuduur?

harde schijf: Niet is ergelijker dan tegen de limiet van je harde schijf aan te lopen. Minimaal 300 à 500 gb

Een SSD zou uiteraard ideaal zijn. Echter gezien de huidige prijzen, lijkt me dit niet haalbaar. De mogelijkheid dient er wel om later de HDD te vervangen door een SSD.

fan-noise: Waar ik me echt aan kan erger is het overheersend geluid van een roterend fan. Aangezien ik de laptop vooral in stille omgeving ga gebruiken, is een stil exemplaar een vereiste.

uitstraling: De laptop dient er enigszins strak uit te zien. Hoewel dit een eerder persoonlijke smaak is :)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

Een consument heeft nu eenmaal de nijging om te gaan voor "meer is beter", echter kwam ik tijdens mijn zoektocht al snel tot de constatatie dat een perfecte laptop niet bestaat.
Hieronder enkele laptops die wel of niet mijn voorkeur genieten met enkele pro's/con's.

Dell:Zoals vele mensen hier, was ik lang aan het wachten geweest op de opvolger van de Deel XPS15. Echter gezien de tegenvallende reviews en vooral de prijs :F , viel deze al snel af.
Gelijktijdig kwam dell met de nieuwe inspirion 15. Echter wat lijkt me dat een lomp en lelijk ding!

HP: Was mijn oog gevallen op de Envy 4 en vooral Envy6 lijn.

HP Envy 6: 999€ bij Fnac België

- Processor : 1,7 GHz Intel Core i5-3317U
- 8 Gb geheugen DDR3
- Grafisch : AMD Radeon HD 7670M (2gig)
- Harde schijf : SATA 500 Go (5 400 tr/min) + 32 GB mSATA SSD
- Scherm : 39,6-cm (15,-inch) HD BrightView LED-backlit (1366 x 768)
- Poorten : 1 HDMI / 1 hoofdtelefoonuitgang / 1 microfooningang / 1 USB 2.0 / 2 USB 3.0 / 1 RJ45

Voordeel:

- knap design: slechts 2cm dik en 2kg zwaar
- videokaart met 2gig
- kleine SSD aanwezig

Nadeel:
- scherm met lagere resolutie
- hdd aan 5400 tr/min
- 'slechts' i5
- zo goed als geen gebruikservaring te vinden. Ook is deze niet naar persoonlijke voorkeuren samen te stellen op de website van hp zelf, zoals bv Dell. Hier in België is deze niet overal te vinden...

Sony:

Wat design betreft weet Sony me toch steeds te bekoren.
Bij het nalezen van jullie aankoopadvies bij mede-tweakers kwam ik geregeld bij de Sony Vaio S15 terecht.

Sony Vaio S15 - via website voor 1.109€ (-10% mits toepassing studentenkorting)

- Processor: Intel®Core(TM)i5-3210M, 2,5GHz
- Harde schijf: 500 GB Serieel ATA (7200 rpm)
- Geheugen: 12 GB 1333 MHz DDR3-SDRAM
- Optisch station: DVD-station
- Display: 39,5cm LCD, 1920x1080+camera
- Grafische kaart: NVIDIA® GeForce® GT 640M LE

Voordeel:
- slim design + gewicht
- videokaart met 2 gig
- full hd scherm
- geheugen 12gb --> nu gratis upgrade, echter wat overkill? wachten op een betere aanbieding?

Nadeel:
- upgrade processor naar i7 is nogmaals +140€ --> noodzakelijk??
- gaat over mijn budget, met het verplaatsen van de hhd door een ssd in het achterhoofd.

Sony Vaio E 14P - via website voor 1.019€ (-10% mits toepassing studentenkorting)

- Processor en grafische kaart: Intel®Core(TM)i7-3612QM,2,1GHz
- Display: 35,5 cm LCD, 1600x900+camera
- Harde schijf: 500 GB Serieel ATA (7200 rpm)
- Geheugen: 8 GB 1333 MHz DDR3-SDRAM
- Optisch station: DVD-station

Voordeel:
- Wat design betreft heeft deze laptop een stem voor op de rest (zwart + rood)
- 14" dus iets compacter
- i7 Quad core --> enige processor van de nieuwste generatie die verkrijgbaar is. I5 zijn sandy bridge. Ik zou het een beetje spijtig vinden een nieuwe laptop te kopen met een oudere processor, tenzij dit écht overkill is.
- budgetvriendelijk

Nadeel:
- scherm is niet full-hd, echter wel voldoende voor een 14".. Iemand ervaring met dit scherm? Ik las dat het nogal glossy was..
- videokaart 'slechts' 1gig
- Ik las ergens in een review dat bij deze laptop de fan voor koeling constant zou draaien. Ik vrees ervoor dat ik me hieraan zou gaan ergeren mbt geluid.

Een ander nadeel van alle Sony's is de levertijd. Meestal worden deze aangeven tussen 4à5 weken, wat lang is. Iemand ervaringen hiermee? Sneller in de praktijk?

Al bij al gaat mij momenteel mijn lichte voorkeur uit naar de Sony Vaio E 14P, door zijn knap uiterlijk en redelijke prijs.

Tot slot wil ik meegeven dat ik niet onmiddellijk haast heb om een nieuwe laptop aan te schaffen. Indien er in de nabije toekomst (september/oktober) nieuwe modellen staan aan te komen, kan ik gerust nog even wachten met aankoop. Echter wordt de drang naar een nieuw speeltje haast onhoudbaar :9~

Alvast hartelijk dank voor uw tijd en tips! _/-\o_

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
De Sony Vaio E14P is een afrader in jou geval:

Hier heb ik zelf een klein poosje geleden een samenvatting gemaakt van alle plus en minpunten:
Vinand schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 11:57:
En we hebben een review van de E14P

http://www.notebookcheck....6EW-Notebook.78162.0.html

Dit is jammer genoeg wel de versie met een i3 processor. Minpunten die ik had verwacht heeft deze laptop ook:
- Lage helderheid (192.7 cm/d ;( ) en slechte kijkhoeken scherm :(
- Laptop maakt onder idle toch geluid, alhoewel het niet zo erg is als bijvoorbeeld een Alienware of andere multimedia/game laptop.
- 2.3 KG gewicht voor zijn formaat
(- Hdd is traag, maar elke echt tweaker propt er toch een SSD in, niet echt een grote minpunt dus)

Maar ook een hoop pluspunten:
+ Performance is goed, geen throttling onder load, GPU presteert naar behoren
+ Accuduur is erg netjes en naar behoren zoals geadverteerd, 6,5 uur met een browsercript + Wifi, dus vergelijkbaar met de Vaio Z
+ Bouwkwaliteit is goed in orde
+ Toetsenbord, heeft een goede feeling en registratie
+ Touchpad is goed
+ Koeling is erg goed, case blijft ondanks zijn kleinere maat behoorlijk koel. (Gemiddeld 28.9 graden na GPU+CPU stresstest!!!)

En een persoonlijk punt:
+ Eerste witte laptop die ik wel echt mooi vind :9
(+ Daarbij ook nog eens een ODD. Tweakuuuhhh ----> 2de HDD oOo )

Ik ben zelf alleen teleurgesteld in het gewicht van de laptop... 2.3 KG is gewoon alsnog behoorlijk zwaar...
Het is een redelijk laptop maar voor die prijs kun je gewoon veel hebben. Daarnaast is 1366 x 768 wel erg laag als resolutie en zijn de kwaliteiten van het scherm ook slecht. (Slechte kijkhoeken, kleurenwaarden en helderheid... tevens ook glossy, dus behoorlijk onbruikbaar in tegenlicht (buiten, bij een felle lamp of bij een raam).

HP Envy 6... Simpele samenvatting: Overpriced en overrated zoals de HP Envy letterlijk ALTIJD al is geweest... Waarom: Erg duur, en het heeft tevens een ULV processor... Deze heeft ongeveer een 40/50% minder performance ten opzichte van een normale Full Voltage processor.. (Zogenaamde ultrabook processoren). Ook is het scherm voor zijn maat behoorlijk onacceptabel... HD+ op 15" is echt behoorlijk een "No Go!"... Zeker niet voor zo een belachelijke prijs

Vaio S15 en de Asus N56 zijn de 2 laptops die voor mij naar boven komen, welke goed bij je passen.
De Vaio S15 heeft een lagere gewicht, en daarnaast heeft deze ook een betere koeling. Veel gebruikers zijn behoorlijk tevreden met het geluidsproductie, hij schijnt nogal zelf onder redelijke load stil en koel te blijven. Wat ik wel aan je hoor is dat je gebruik maakt van tekenprogramma's. Dat is behoorlijk nadelig bij de Vaio S15 aangezien deze een incorrecte kleurenweergave heeft in de kleur rood... Het probleem wat je hierbij krijgt is dat de Full HD IPS paneel erin rood weergeeft als oranje... jammer want anders zou deze nagenoeg wel perfect kunnen zijn vanwege het voordeel dat deze laptop een heel stuk lichter is.

Je kan dan veel beter kijken naar de Asus N56.. De GPU is overigens voornamelijk belangrijk bij games... Niet zo zeer bij tekenprogramma's... En dan zou ik je deze Asus N56 adviseren:
1. pricewatch: Asus N56VZ-S4035V-NL
Deze als je de versie wilt hebben met het betere GPU.
2. pricewatch: Asus N56VM-S4050V
Deze als je de versie wilt hebben met het betere scherm.

Minpunt is dat deze in verhouding met de Vaio S15, en de E14P een stuk warmer kan worden onder load. Ik hoop dat ik je hiermee een stuk op weg heb geholpen.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• Dr_Lektroluv
Hartelijk dank voor jouw reactie!

- Hp Envy's vallen bij deze al af :N

- Sony Vaio E 14P:
Bedankt voor de korte review! Een pak pluspunten, echter de min-punten wegen wél zwaar door.
De configuratie die ik opgeef scheelt wel aanzienlijk tov het gereviewde exemplaar. In mijn configuratie betreft het een 1600x900 resolutie. Weten jullie iets over de kwaliteit van dit scherm?
Laptop maakt onder idle toch geluid --> héél spijtig

Sony Vaio S15:
- Lijkt op 't eerste zicht de ideale laptop te zijn, echter de kleurweergave van het scherm vind ik niet echt kunnen. Indien je de nodige meerprijs betaalt voor een full HD scherm,verwacht ik ook dat de basiskleuren weergeven worden zoals ze moeten...Misschien dat ik mijn menig herzie wanneer ik de laptop eens in actie heb gezien bij de laptopboer.. }:O

Asus: Tot op heden geen ervaring met Asus. Op zich zitten de specs wel goed, echter wel onmiddellijk een pak zwaarder (lomper?) dan de Sony Vaio S15... Wat mij 't enige minpunt lijkt tov de S15
Op zich is het scherm van de Asus dus beter dan de Vaio?
Je gaf aan dat deze behoorlijk warm wordt --> In welke zin kan dit nadelig zijn? --> constant draaiende fan? :/
Accuduur?
Ik ga alvast enkele reviews bekijken voor ik een oordeel vel :-)..

Best nog een belangrijke vraag!: Welke processor adviseren jullie mij? een i5 of toch i7? Met in het achterhoofd houdende dat ik deze laptop toch enkele jaren wil gaan gebruiken.

Wat de grafische kaart betreft: Bij het gebruik van tekenprogramma's dienen ook 3D beelden te worden gecreëerd. Is hierbij een groter videogeheugen niet van belang?
Op zich ben ik niet van plan veel games te spelen.daarvoor heeft men playstation uitgevonden d:)b

Ik weet dat jullie geen glazen bol hebben, maar wél een heel pak marktkennis. Vandaar mijn vraag of jullie zicht hebben of er in de nabije toekomst nieuwe modellen (14" of 15.6") staan aan te komen. 't voordeel van een 14" vind ik vooral de accuduur die aanzienlijk hoger is dan bij een 15.6".

Nogmaals dank! :Y

• Vinand
Over de Vaio scherm vs Asus scherm, als je het scherm over het algemeen neemt dat is het Asus display van standaard TN type, en de Vaio van het luxere en betere IPS type. Hierdoor zijn de kijkhoeken van scherm dus veel beter, en daarnaast is de kleurenGamut van het scherm alsnog redelijk hoog. Ook zijn de zwart, wit waarden, en het helderheid heel erg goed. Het scherm van de Vaio is over het algemeen aan de ene kant een stuk beter dan de asus. Het heeft alleen een handicap, namelijk het feit dat deze een behoorlijke fout maakt met de kleur rood... Jammer genoeg, hier een afbeelding om te laten zien hoe erg het ongeveer eruit ziet.

Hierbij het gekalibreerde HP scherm vs de Sony S15 scherm.
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/galleries/1859/2-vaio-se-vs-hp-lp3065_575px.jpg

Beoordeel zelf maar wat je ervan vind...

Daarnaast, ondersteunt je tekenprogramma GPU hardware acceleration? (kun je misschien de naam van het gebruikte tekenprogramma plaatsen waardoor wij het anders voor je kunnen uitvogelen). Dit is namelijk het effect van de GPU. Meestal heb je niet bepaald een GPU nodig maar aan de hand van sommige adobe programma's die wel hardware acceleration ondersteunt kan het wel een boost geven in de performance. GPU is in bijna elk geval voornamelijk belangrijk voor het gamen...

i5 voldoet in bijna alle gevallen, tenzij je tekenprogramma ondersteuning heeft voor een quad core cpu... Dan zou een i7 quad core een voordeel leveren ten opzichte van de i5 processor.

Als je mobiliteit belangrijk vind, dan zou je misschien nog kunnen kijken naar de Vaio Z, is zo een beetje het beste scherm op de gehele markt die je voor een acceptabele prijs kan vinden, het scherm vliegt de asus, de sony vaio S15 en zelfs de Macbook retina helemaal voorbij op gebied van kleurenweergave, zwart en wit waarden en daarnaast weegt deze bak maar 1,15kg... (Ook dezelfde krachtige hardware als de Asus en de Sony.) Het is alleen een maatje kleiner en een klasse duurder.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Verwijderd

Dr_Lektroluv schreef op maandag 30 juli 2012 @ 13:24:
Hartelijk dank voor jouw reactie!

- Hp Envy's vallen bij deze al af :N

- Sony Vaio E 14P:
Bedankt voor de korte review! Een pak pluspunten, echter de min-punten wegen wél zwaar door.
De configuratie die ik opgeef scheelt wel aanzienlijk tov het gereviewde exemplaar. In mijn configuratie betreft het een 1600x900 resolutie. Weten jullie iets over de kwaliteit van dit scherm?
Laptop maakt onder idle toch geluid --> héél spijtig
13"/14" laptops in jouw prijssegment met een goed schem bestaan simpelweg niet. Dus, ja we weten wat over de kwaliteit van het scherm, namelijk slecht.
Sony Vaio S15:
- Lijkt op 't eerste zicht de ideale laptop te zijn, echter de kleurweergave van het scherm vind ik niet echt kunnen. Indien je de nodige meerprijs betaalt voor een full HD scherm,verwacht ik ook dat de basiskleuren weergeven worden zoals ze moeten...Misschien dat ik mijn menig herzie wanneer ik de laptop eens in actie heb gezien bij de laptopboer.. }:O

Asus: Tot op heden geen ervaring met Asus. Op zich zitten de specs wel goed, echter wel onmiddellijk een pak zwaarder (lomper?) dan de Sony Vaio S15... Wat mij 't enige minpunt lijkt tov de S15
Op zich is het scherm van de Asus dus beter dan de Vaio?
Je gaf aan dat deze behoorlijk warm wordt --> In welke zin kan dit nadelig zijn? --> constant draaiende fan? :/
Accuduur?
Ik ga alvast enkele reviews bekijken voor ik een oordeel vel :-)..
Alstu: http://www.anandtech.com/...-and-asus-n56vm-preview/3
http://www.anandtech.com/...-laptop-for-under-a-grand
Best nog een belangrijke vraag!: Welke processor adviseren jullie mij? een i5 of toch i7? Met in het achterhoofd houdende dat ik deze laptop toch enkele jaren wil gaan gebruiken.
Een i7 is leuk, maar niet bepaald noodzakelijk. Ik werk al 3 jaar met een destijds midrange processor, en het enige waarvoor ik processorkracht mis zijn tools die ik zelf heb geschreven :P .

Een i7 is handig, maar als het honderden euros scheelt, neem dan gewoon een i5. Je krijgt alleen minder cores die de normale consument ook niet gebruikt.
Wat de grafische kaart betreft: Bij het gebruik van tekenprogramma's dienen ook 3D beelden te worden gecreëerd. Is hierbij een groter videogeheugen niet van belang?
Nee
Ik weet dat jullie geen glazen bol hebben, maar wél een heel pak marktkennis. Vandaar mijn vraag of jullie zicht hebben of er in de nabije toekomst nieuwe modellen (14" of 15.6") staan aan te komen. 't voordeel van een 14" vind ik vooral de accuduur die aanzienlijk hoger is dan bij een 15.6".
Geen idee. Ik weet wel dat je van dell niets hoeft te verwachten. Bij sony betwijfel ik ook een upgrade, en asus is op dit moment erg sterk met de N56 lijn die er nog niet zo lang is. Al lijkt asus een releaseschama te hanteren waar er elk jaar een nieuwe N serie komt.

• Dr_Lektroluv
Hartelijk dank voor de nuttige info!

@Vinand:

De voordelen van een IPS paneel lijken me wel belangrijk. Ik zou het nogal hinderlijk vinden om steeds de correcte zitpositie te moeten zoeken om een correct beeld te krijgen. Ik durf nogal eens lui op de bank te liggen met laptopje op de schoot, waarbij voorgaande al eens een probleem kan geven... :z

Het nijgt inderdaad wel héél hard naar oranje toe. Op zich niet zo een hééél groot probleem. Wanneer ik intensief met tekenwerk bezig ben, zal ik de laptop toch aansluiten op een groter extern scherm. Tekenen op een 15" is niet echt aangenaam.

Ik zal voornamelijk gebruik maken van Autodesk autocad en autodesk autocad civil 3D. Ik vermoed wél dat deze gebruik maken van GPU hardware acceleration.

De vaio z is inderdaad een mooi apparaat, maar vind ik iets te klein formaat, terwijl de prijs dan weer dat ietsje te veel is. :)
Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2012 @ 13:56:

13"/14" laptops in jouw prijssegment met een goed schem bestaan simpelweg niet. Dus, ja we weten wat over de kwaliteit van het scherm, namelijk slecht.
Wil je hiermee zeggen dat een goeie 14" laptop met degelijk scherm, voor <1000€ (nog)niet bestaat?
Het moet daarom niet steeds het beste van het beste zijn. Een 900p met aanvaardbare kijkhoeken?
Ik ben namelijk op zoek naar een 14" alternatief voor de Sony S15.
De reden dat ik voor een 14" zou gaan is de draagbaarheid en accuduur, die me langer lijkt dan voor de meeste 15,6"... Of heeft dit te maken met 't feit dat processoren op bewust lager worden geclockt (cfr ultrabooks?)

Indien jullie toch één 14" zou moeten kiezen, welke zou het dan worden? (binnen mijn budget)

Op zich zie ik er geen probleem in om iets meer te betalen voor een 14", indien deze in prijs/kwaliteitverhouding iets minder zou zijn dan een 15.6", gezien ik een voordeel zie in mobiliteit en accuduur. Echter dient het prijsverschil aanvaardbaar te zijn. De Vaio T is me wat teveel van het goeie

't Blijft wikken en wegen 7(8)7

Alvast bedankt alweer! _/-\o_

Verwijderd

Dr_Lektroluv schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 00:16:
Wil je hiermee zeggen dat een goeie 14" laptop met degelijk scherm, voor <1000€ (nog)niet bestaat?
Het moet daarom niet steeds het beste van het beste zijn. Een 900p met aanvaardbare kijkhoeken?
Ik ben namelijk op zoek naar een 14" alternatief voor de Sony S15.
900p, 14", aanvaardbare kijkhoeken? Forget it. Of beter gezegd, zoek een tijdmachine. Vroegáh bestond het namelijk wel.... Dit is een van de beste voorbeelden van de vooruitgang die we allemaal hebben meegemaakt in schermland. Not. Ik heb nog meer voorbeelden voor je, maar dan zijn we nog wel even bezig :P

Het dichtste wat je bij je eisen gaat komen is de asus zenbook en vaio Z. Alles in een lager prijssegment is echt zonder uitzondering uitgerust met het goedkoopste scherm wat er te koop was. Behalve de sony S13 dan, die heeft het goedkoopste 900p scherm wat ze konden produceren.
De reden dat ik voor een 14" zou gaan is de draagbaarheid en accuduur, die me langer lijkt dan voor de meeste 15,6"... Of heeft dit te maken met 't feit dat processoren op bewust lager worden geclockt (cfr ultrabooks?)
Een 14 is *vaak* zuiniger. Of beter gezegd, de meeste 15.6-ers hebben een beroerde efficiëntie. De sony S15 gaat 2x zo lang mee dan een clevo met een iets grotere accu en dezelfde hardware. Waarom? Omdat daar bij de S15 wel aandacht aan is besteed.

Als je een 14" of 13.3" wilt: zonder enige twijfel de sony S13. Het scherm is net zo slecht als een acer van €300, maar de resolutie is ten minste acceptabel.

• Vinand
productreview: Sony Vaio SV-S13A1C5E review door ejdvandenberg
Deze userreview heeft mooie afbeeldingen gemaakt over de schermpaneel probleem van de S13.. Voor de rest is het wel een top apparaat zoals je in de review kunt lezen... Maar het scherm... Always something with Sony.. -,-

Darkstone, als je iets zoekt met een geweldig schermpaneel + 900p onder de duizend euro heb je deze altijd nog: http://www.correct.nl/art...ARTNR=460168&ref=tweakers

Dan heb je tevens ook nog eens Raid 0 SSD, 3G WWAN, en een geweldig laag gewicht.. 1 nadeel: Het formaat van het scherm vond je te laag...

[ Voor 30% gewijzigd door Vinand op 31-07-2012 01:37 ]

• Dr_Lektroluv
Misschien moet ik toch maar vrede nemen met een laptop met een minder scherm, gezien de tochwel hééél beperkt aanbod van goede schermen...
Voor echt te werken zal ik em toch aansluiten op een extern scherm. Ik moet toch ergens een toegift doen...

Welke 14" laptop kunnen jullie mij adviseren, los van een minder scherm? 13.3 vind ik net te klein..Belangrijk vind ik nog steeds dat ie stil is en redelijke accuduur.

bedankt!
Pagina: 1