Luide hdd laptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd611
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 26-08 17:14
Hallo,

Ik heb sinds gister mijn Asus A55VD-SX030V,
Wat mij sinds vandaag opviel is dat de kant waar de hdd zit (rechtsonder het toetsenbord) meer ruis/geluid/gepruttel produceerd dan de kant waar de koeling zit.
Is dit normaal?

Het geluid is overigens niet zeer hard, maar wanneer je in een stille omgeving zit is het toch vrij irriterend aangezien ik een compleet stille acer gewend ben.

Alvast bedankt voor het lezen!

Met een I7 is het denk ik normaal dat ik continu wat geluid hoor denk ik? kan iemand mij dit bevestigen, ik kom namelijk van een intel pentium (stille laptop) naar een I7 (continu licht geluid,koeling&hdd).

Dit zijn trouwens de temperaturen (lijken mij oké)
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/photo/my-images/577/tempdi.png/
http://imageshack.us/photo/my-images/577/tempdi.png/

[ Voor 31% gewijzigd door Sjoerd611 op 30-07-2012 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-06 20:27
Temps lijken inderdaad oké.

Zit denk ik gewoon een verschil in laptops en is er verder niets aan de hand.
Je kunt voor de zekerheid de HDD even gaan testen (dan weet je het zeker) maar er lijkt mij niets aan de hand.

Corsair 4000D | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | I7 7700K | Corsair H110i | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB 3200MHz | MSI RTX 3060ti 8 GB | 2 x Samsung 980 500GB | 6 x Corsair ML120 fans | Corsair RM750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Processors, Moederborden & Geheugen is voor discussies over... processors, moederborden & geheugen :o

Een harde schijf is geen van deze dingen, het is een opslagmedium. Daarvoor hebben we een eigen subforum, Opslagmedia & I/O Controllers.

Move PMG -> OM

Graag volgende keer even de moeite nemen om een beetje verder in het lijstje subfora te kijken voor je een topic opent.

[ Voor 18% gewijzigd door dion_b op 30-07-2012 09:51 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Weet niet wat je hiervoor had, mogelijk iets met Windows XP? Nu is het zo bij Windows Vista en Windows 7 dat er op de achtergrond gewoon gigantisch veel dingen nog actief zijn waardoor je harddisk vooral in het begin veel zal ratelen. Verder hebben laptopfabrikanten ook niet stilgezeten... waar je vroeger een constant draaiende fan had, zal je nu een volledig stille laptop hebben die zo nu en dan een fan laat draaien, waardoor je je 750GB harddisk extra veel hoort rammelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd611
Bedankt allemaal, hoe zou ik mijn hdd kunnen testen?
Ik denk inderdaad dat het gewoon wennen is, het is logisch dat deze spec's meer warmte-geluid produceren dan een oud intel pentium laptopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Post even de SMART daar kunnen we nog naar kijken. CrystalDiskInfo bijvoorbeeld.

En wat hoor je nou precies? Is het geen ventilator die je hoort die misschien aanloopt ofzo? Een nieuwe core i7 hoort idle erg zuinig te zijn, dus dat zou het probleem niet mogen zijn. Je hardeschijf hoort ook geen pruttelgeluiden te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd611
Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2012 @ 12:17:
Post even de SMART daar kunnen we nog naar kijken. CrystalDiskInfo bijvoorbeeld.

En wat hoor je nou precies? Is het geen ventilator die je hoort die misschien aanloopt ofzo? Een nieuwe core i7 hoort idle erg zuinig te zijn, dus dat zou het probleem niet mogen zijn. Je hardeschijf hoort ook geen pruttelgeluiden te maken.
Nee, het staat volgensmij los van de ventilator, wanneer ik mijn laptop aanzet heb ik eigenlijk meteen een geruis vanaf rechtsonder de laptop. Wanneer ik zwaardere taken uitvoer hoor ik de ventilator vanaf links versneller.
De hardeschijf maakt dus continu een soort licht & constant ''bzzzzzzzzzzzzzzzzzz'' geluid, wanneer ik de hardeschijf ''echt'' gebruikt (zoals bij windows updates) hoor ik afentoe een soort zacht pruttel geluidje.
Meschien dom maar hoe post ik een SMART?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je het misschien over Coil Whine? Zoek even op Youtube voor wat referentie.

SMART kun je doen met CrystalDiskInfo. Je maakt een screenshot van alle SMART variabelen en post deze op een gratis imagehost. Heb je veel karma dan kun je op Tweakers.net ook een fotoalbum aanvragen. Maar iets als imageshack kun je gewoon gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd611
Hmm, ik heb er wat filmpjes van bekeken, het heeft er eigenlijk wel iets van weg..
Ik ga zo even de SMART posten, zit momenteel op een andere laptop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd611
Is het trouwens mogelijk om te zien waar mijn onderdelen zich in de laptop bevinden zonder deze los te maken, het gaat hier om de Asus A55V serie, meschien heeft het gepruttel iets met de koeling temaken aangezien de laptop wel extreem koel blijft! na 2/3 uur browsen,photoshopen etc bleven alle temperaturen rond de 20/30 graden!

p.s ik ga nu crystaldiskinfo downloaden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd611
Hier de SMART :
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/photo/my-images/37/hddc.png/
http://imageshack.us/photo/my-images/37/hddc.png/

Wat me eigenlijk meteen al opviel is dat er volgens de doos een 5400rpm hdd in zou moeten zitten, maar hier toch echt staat dat het om een 7200rpm gaat? vreemd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-06 20:27
Klopt, dacht ook dat het een 5400rpm zou zijn maar er blijkt een 7200rpm in te zitten.

Dat kan ook nog verklaren dat het iets luider 'klinkt' :)

Corsair 4000D | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | I7 7700K | Corsair H110i | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB 3200MHz | MSI RTX 3060ti 8 GB | 2 x Samsung 980 500GB | 6 x Corsair ML120 fans | Corsair RM750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd611
Ik hoef me dus geen zorgen te maken en moet gewoon aan het geluid wennen?
Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SMART ziet er goed uit. Als het coil whine is, is dat volgens mij onschuldig. Kan wel irritant zijn. Maar als het je ging om het opsporen van een probleem kan ik je denk ik wel geruststellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd611
Mooi, hoef ik iniergeval niet (weer) terug naar de winkel :)
Over de coil whine ben ik nog niet helemaal zeker, ik vind veel verschillende geluiden op youtube..
Wat is nou echt een typische coil whine geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd611
Is het nou echt normaal dat de hdd continu volle toeren draait, er zit na opstarten geen verschil in geluid kwa hardeschijf.
Als ik een groot bestand uitpak gaat de hdd even hard te keer als wanneer ik de laptop heb opgestart :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-J_W
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 16:39
Een hardeschijf heeft een vast toerental, 7200rpm in dit geval. Het geluid en trillingen door het draaien zijn dus constant.
Wanneer de harde schijf actief is maakt deze meer geluid, of eigenlijk er komt een ander geluid bij. Het motortje dat de leesarm over de schijf verplaatst maakt namelijk klikgeluitjes. Het typische geratel.

Hoe deze geluiden klinken en hoe hard ze zijn wisselt heel sterk tussen verschillende modellen. Veel 'luxere' schijven zijn bijna geruisloos, terwijl serverschijven er soms een waar feest van maken.
Ook bij notebook-schijven wil er best wel veel verschil tussen zitten.

Daarbij heb je een 7200 rpm schijf en die maken als snel meer geluid dan langzamere schijven.
Wat ook uit kan maken is de manier waarop de schijf in je pc bevestigd is.
Zo heb ik eens een schijf in een laptop tussen stukjes schuim gelegd om van het geluid af te komen.

Daarnaast zal Windows de eerste tijd na een nieuwe installatie veel bezig zijn met het indexeren van je harde schijf, wat tot veel schijf activiteit leidt.

[ Voor 8% gewijzigd door R-J_W op 01-08-2012 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd611
Bedankt!
Het kan dus niks kwaad & moet er gewoon mee leren leven, bedankt voor de hulp iedereen!
//topic kan dus dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd611
@R-J_W
Valt mijn schijf nou onder de luxere of toch de wat goedkopere schijven?
pricewatch: Seagate Momentus ST9750420AS, 750GB SATA-300, 16MB, 7200rpm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-J_W
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 16:39
Ik vind het altijd erg lastig af te schatten hoeveel geluid ze zullen maken en aangezien ik geen nieuwere seagates heb weet ik niet hoe de verschillende modellen zich hierin verhouden.
Dit model is mijns inziens de snelste van de 'normale' schijven van Seagate.
Gericht op prestaties voor een niet al te hoge prijs.

Er zijn meer mensen die klagen over het geluid van deze schijven, maar dit is vooral in vergelijking met 5400 rpm schijven. Ook bij de duurdere schijven kom ik vergelijkbare klachten tegen. Geluid is iets waar je eigenlijk altijd op inlevert bij hoogtoerige laptop-schijven.

Om echt goed te oordelen zou je verschillende modellen in je laptop moeten drukken, maar dat is ons niet weggelegd.

Een persoonlijke voorkeur is het gebruik van een ssd als hoofd-schijf en een grote, langzame, schijf ernaast (bij mij in plaats van de dvd-speler) als opslag-locatie. Dat is snel en stil, maar prijstechnisch zijn dit soort snelle en grote schijven natuurlijk veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Zelf een hele tijd met een vergelijkbare 500GB 7200rpm van Seagate gedraaid in m'n laptop. Die kon ik ook goed horen en was dan ook een stuk luider dan de 5400 rpm die ervoor in zat. Wat je hoort is dus denk ik normaal. Als je graag stilte wil dan kan ik je aanraden een SSD te nemen. 90 euro voor 128GB en 160 euro voor 256GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd611
Volgensmij heeft mijn laptop geen extra slot daarvoor..
Meschien toch maar overwegen zo'n caddy te kopen
Pagina: 1