Mini-ITX systeempje

Pagina: 1
Acties:

• QErikNL
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-01 13:23
Ik ga voor mijn vriend binnenkort een nieuw systeempje bouwen. Mijn idee is om een klein systeem te maken gezien wat er mee gedaan gaat worden, dus kies ik voor een mini-ITX form factor.
De voornaamsten bezigheden zullen zijn:
- Internet
- Word
- Dagelijks een game zoals League of Legends of Warhammer.

De prijs inclusief verzendkosten moet niet meer zijn dan 500 euro.

Ik ben tot deze configuratie gekomen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 72,90€ 72,90
1LG GH24NS90 Zwart€ 15,40€ 15,40
1Aplus Cupid 3€ 77,70€ 77,70
1Intel Core i3 2125 Boxed€ 124,50€ 124,50
1Corsair XMS3 CMX4GX3M2A1333C8€ 28,87€ 28,87
1Sapphire HD 6570 2GB DDR3€ 61,95€ 61,95
1Asrock Z68M-ITX/HT€ 100,50€ 100,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 481,82

Kast

De kast moet mooi strak eruit zien. Daarnaast is het fijn als er al een psu bij zit vanwege het beperkte budget, en de inbouwmogelijkheden moeten ondanks het formaat soepel zijn, maar dit moet weer niet een veel grotere mini-ITX kast opleveren, omdat dat juist het leuke is van mini-ITX. Deze kast bied het allemaal voor een schappelijke prijs, en hoewel een psu van 250watt wat laag lijkt, zal het voldoende moeten zijn.

Processor

Ik heb gekozen voor een mooie i3 die alle taken goed zou moeten kunnen uitvoeren tegen een beperkt wattage.

Moederbord

Ik wilde een Z68 chipset vanwege het switchen tussen de videokaart en de onboard graphics. De mini-ITX borden met deze chipset waren niet in overvloed, 3 welgeteld, en deze leek mij perfect. Het alternatief is ook 50 euro duurder.

Geheugen

Geheugen is lastig te kiezen. Ik heb voor een simpel 1333 setje gekozen van Corsair, maar wel met een CAS van 8 voor wat extra snelheid.

Videokaart

Deze Radeon 6570 zou alle games die mijn vriend speelt soepel moeten afspelen. Voor eventueel misschien wat nieuwere games gaan de settings wel wat lager, maar Battlefield 3 zou op deze kaart op medium gespeeld kunnen worden, dus ik denk dat de kaart voor de prijs perfect is. Ook met het oog op de beperkte psu: de kaart zou maximaal 150 watt gebruiken.

Heeft er iemand op of aanmerkingen op deze configuratie? Heb ik iets over het hoofd gezien? Ik zou het graag horen! :)

• oosterhofjf
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-05 23:32
Dat is een leuke build :) erg leuk die kleine kastjes.

Als je geld wilt besparen kan je ook voor AMD gaan. Die processors zijn minder snel, maar de grafische chip die erop zit is net zo snel als je videokaart. Overigens is de processor snel genoeg voor je eisen.

De kast kan eventueel ook goedkoper, maar daarvoor verwijs ik je naar een intensieve zoektocht in de pricewatch. Smaak is immers persoonlijk. Bij die amd systemen heb je aan 150 watt al ruim voldoende.

Veel plezier ermee!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:44
Meer ruimte overhouden voor vervangen dan kan je ook eens kijken naar een Silverstone sg05. Erg goeie voeding zit erin. Lekker klein en goed geventileerd :) Je kan ook nog eens kiezen uit 300w of 450w.

Qua moederbord heb je inderdaad weinig keuze voor dit budget. Misschien een kijkje nemen bij de h67 of h77 series.

Daarnaast lijkt me die voeding die in die kast zit niet echt veel soeps. Ondanks dat je syteem niet veel trekt zou ik toch een wat stabielere voeding willen hebben.

Zoals al gezegd is misschien een A8 systeem ook wel een leuke optie.

__/`\__/`\__

• wetsteyn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-03-2025
Of je budget verhogen :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Sony Optiarc AD-7760H-01 Zwart€ 22,-€ 22,-
1Silverstone Sugo SG05B€ 88,96€ 88,96
1Intel Core i3 2120 Boxed€ 107,-€ 107,-
1Sapphire HD 7770 GHz Edition 1GB GDDR5€ 119,-€ 119,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 26,95€ 26,95
1Asrock H61M-ITX€ 64,-€ 64,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 500,81

Dan moet je alleen nog een slimeline sata kabel van 8 euro bij bestellen.
Pak je de meeste winst toch bij de videokaart :)

moet hij wel leverbaar zijn :(

pricewatch: Club3D Radeon HD 7770 GHz Edition

Deze is beter leverbaar bij de betere webshops:).

[ Voor 3% gewijzigd door wetsteyn op 30-07-2012 08:43 ]

8*250wp Garage 12*290wp Zolder

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:28
Ben het eens met oosterhofjf, een AMD setup zou in jouw geval beter en goedkoper zijn. De taken die jij beschrijft (officewerk en casual gamen) kan prima met een AMD A8 APU. Hierdoor zit je niet met een losse videokaart (flexibeler met kast en voeding) en kun je wat meer investeren in een SSD of aftermarket koeling. Hierdoor krijg je een beter gebalanceerd systeem.

Bijvoorbeeld:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-ITX€ 68,95€ 68,95
1LG GH24NS90 Zwart€ 15,40€ 15,40
1Aplus Cupid 3€ 77,70€ 77,70
1Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 64GB€ 62,99€ 62,99
1Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9 Low Profile€ 27,39€ 27,39
1AMD A8-3850 Boxed€ 82,90€ 82,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 408,23

Overigens is de stock AMD koeler iets meer dan 40mm hoog.

• QErikNL
Bedankt voor jullie reacties!

Ik ben een ontzettende leek op het gebied van AMD processoren, en ik weet wel veel van Intel af en heb daar altijd mee gewerkt. Een veilige keuze van mij. Ik zie wel dat de A8 de prijs flink drukt.. Maar ik ken het systeem ervan niet. Ik zal er vandaag wel even naar kijken.

Wat de voeding betreft. Ik ben een ontzettende voorstander van goede voedingen, maar het beperkte budget deed mij toch besluiten om er niet heel erg naar om te kijken. Ik vind ook die Silverstone kast te groot voor een mini-ITX. Dat is voor mij juist de uitdaging: zo klein en goed mogelijk systeem maken.

Moet als ik voor Inderdaad even nog naar andere chipsets kijken. Mocht het veel euro's verschillen, zal ik daar ook voor besluiten :)

De videokaart: ik vind het zonde om een betere videokaart te gebruiken als hij niet gebruikt gaat worden. Dan zal ik liever het extra budget steken in een SSD > en ik ga nog wel even kijken of het mogelijk is.

• wetsteyn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-03-2025
QErikNL schreef op maandag 30 juli 2012 @ 17:11:
Bedankt voor jullie reacties!

Ik ben een ontzettende leek op het gebied van AMD processoren, en ik weet wel veel van Intel af en heb daar altijd mee gewerkt. Een veilige keuze van mij. Ik zie wel dat de A8 de prijs flink drukt.. Maar ik ken het systeem ervan niet. Ik zal er vandaag wel even naar kijken.

Wat de voeding betreft. Ik ben een ontzettende voorstander van goede voedingen, maar het beperkte budget deed mij toch besluiten om er niet heel erg naar om te kijken. Ik vind ook die Silverstone kast te groot voor een mini-ITX. Dat is voor mij juist de uitdaging: zo klein en goed mogelijk systeem maken.

Moet als ik voor Inderdaad even nog naar andere chipsets kijken. Mocht het veel euro's verschillen, zal ik daar ook voor besluiten :)

De videokaart: ik vind het zonde om een betere videokaart te gebruiken als hij niet gebruikt gaat worden. Dan zal ik liever het extra budget steken in een SSD > en ik ga nog wel even kijken of het mogelijk is.
Zoals eerder geroepen, de voeding van de kast is niks.
Dan kan je beter voor de pricewatch: AMD A8-3870K Black Edition gaan en voor amd ;).
Meer bang for the buck :).
Voor wat hij ermee gaat doen maakt het niks uit of je AMD of Intel neemt.

8*250wp Garage 12*290wp Zolder

• QErikNL
^ Zoals ik zei is het budget niet hoog genoeg om een goede verantwoorde voeding aan te schaffen. In principe neem ik altijd 80+ Bronze of betere voedingen, maar ik wil het systeem echt klein houden en niet die enorme Silverstone kast gebruiken. Dan ben ik gewezen op kasten inclusief voeding omdat er niet genoeg budget is om een andere voeding te kopen die klein genoeg is. Want kleine voedingen zijn er niet in overvloed, en die er zijn, zijn vrij prijzig.

De kast die ik heb gekozen is perfect van formaat, heeft veel aansluitingen en levert een voeding mee met voldoende vermogen voor een Intel keuze. En hoe komen jullie alle twee aan het idee dat de voeding echt slecht is? Ik heb het nergens gelezen, en de kast word geprezen in de reviews die ik heb opgezocht.
Als ik toch de AMD neem, weet ik niet echt wat ik kan verwachten: ik heb zelf nooit een AMD systeem gebouwd omdat ik Intel prefereer vanwege de CPU snelheid en de stabiliteit van Intel. Ik render dan ook, en programma's die dat soort zware taken uitvoeren zijn ook vaak stabieler en sneller op Intel CPU's. Daarnaast heb ik nog al wat problemen ondervonden met AMD CPU's van anderen.

Nog een reden voor mij om voor Intel te kiezen is omdat ik weet wat ik wat betreft gebluidsproductie van de stock koeler kan verwachten: deze is prima voor non-power users, en met de teperaturen die de processoren hebben van Intel tegenwoordig hoor je hem nauwelijks. Ik heb geen idee wat ik moet verwachten bij de AMD A8. Hierop zit ook nog eens een vrij sterke GPU, dus dat wordt blazen ben ik bang. In kleine kasten passen nou ook weer geen echte mooie dedicated koelers, dus dat is niet echt een optie.

Maar als jij nou zegt dat de AMD koeler weinig geluid produceert, welke kleine kast zou jij dan nemen met een goede voeding van minimaal 150watt?

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:44
Sugo 05
222 mm (W) x 176 mm (H) x 276 mm (D)

Cupid 3
275mm (W) x 170mm (H) x 385mm (D)

Sorry maar waar zie jij die enorme case van silverstone? De sg05 is kleiner dan de Cupid3 en een VEEL betere voeding.

Daarnaast is de SG05 een veel aangeprijsde kast door SFF bouwers. Die cupid zie ik eigenlijk voor het eerst ondanks mijn zoektocht naar een goeie mITX/mATX case.

[ Voor 26% gewijzigd door Mistacal op 30-07-2012 22:23 ]

__/`\__/`\__

• QErikNL
Mijn excuses, ik had niet naar de speceficaties gekeken, hij oogde erg groot.

Ik ga eens kijken wat ik er nu van kan maken als AMD build :)

Edit:

Ik heb nu een Intel en een AMD build gemaakt met jullie adviezen verwerkt.

AMD build:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-ITX€ 68,95€ 68,95
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,10€ 32,10
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 66,95€ 66,95
1Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9 Low Profile€ 27,-€ 27,-
1AMD A8-3850 Boxed€ 82,90€ 82,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 461,76

Intel build:

#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire Radeon 6570 Silent 1GB€ 55,90€ 55,90
1Seagate Barracuda 7200.12 ST3750525AS, 750GB€ 63,67€ 63,67
1Intel Core i3 2120 Boxed€ 107,-€ 107,-
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 66,95€ 66,95
1Corsair XMS3 CMX4GX3M2A1333C8€ 28,75€ 28,75
1Asrock H67M-ITX€ 77,-€ 77,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 510,23

Zoals je ziet heb ik in plaats van de Samsung SSD de Crusial M4 gekozen. Dat is puur omdat ik die SSD ken en vertrouw, en na dumpers met OCZ wil ik een het houden bij een SSD die ik eerder heb gebruikt en alleen nog maar goede ervaringen mee heb.

Nu verschillen deze builds rond de 60 euro in prijs. Maar welke gaat het langste mee eigenlijk? Tenminste, de pc word geacht 4 jaar mee te gaan, en van de Intel build weet ik dat het wat processor betreft wel oké zit. Maar hoe zit het met de AMD?

[ Voor 95% gewijzigd door QErikNL op 30-07-2012 23:28 ]

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:28
Ze gaan beide lang genoeg mee. Maar wat wil je nu precies horen? Dat AMD prima processors maakt? Anders adviseren we die toch niet. Je zegt dat je liever geen componenten gebruikt waar je geen ervaring mee hebt (ook met de SSD), maar waarom kom je dan advies halen op een forum zoals dit? Hier zitten ervaren systeembouwers welke al talloze systemen hebben gebouwd met zowel AMD als Intel CPU's. Je kan van ons prima aannemen dat een AMD CPU of een Samsung SSD prima is wanneer die aangeraden wordt.

Het grootste verschil tussen Intel en AMD is de balans tussen CPU kracht en GPU kracht. Intel is superieur als het aankomt op CPU kracht. In systemen waar toch een dedicated videokaart gebruikt gaat worden (de meer high end systemen) AMD is juist erg sterk wanneer een goede balans van CPU en GPU kracht nodig is (all-round systeem of HTPC). Stelregel dus: High end gamesysteem of rekenbak -> Intel. Office pc met een beetje casual gamen of HTPC -> AMD.

Hetzelfde geld voor de SSD. Wij raden een Samsung aan omdat deze op dit moment qua prijs en prestatie het beste is. Slechte SSD's zoals inderdaad OCZ en andere sandforce drives raden we ook niet aan. Op dit moment zijn qua betrouwbaarheid en snelheid 3 drives interessant (let op dat ik betrouwbaarheid vooraan zet): Crucial M4, Intel 530 (en 330) en Samsung 830. Qua prijs en prestatie is de samsung op dit moment het beste, hoewel de M4 zeker geen slechte SSD is.

Je hebt het steeds over het beperkte budget, maar voor 30 euro heb je al een redelijke voeding. Als ik naar het prijsverschil tussen de AMD en Intel setup kijk lijkt het me dat die 30 euro het probleem niet is.

Zoals ik eerder ook al aangaf is het AMD systeem voor je vriend gewoon beter. Het systeem is stiller door de aftermarket CPU koeler (let wel even op dat je die big shuriken omwisselt met een gewone shuriken als hij te groot is, de diameter van de big shuriken is vaak iets te groot voor een ITX moederbord waardoor hij iets oversteekt, dit past niet in iedere kast), is minder warm doordat de warmte van een passieve videokaart niet afgevoerd hoeft te worden (lijkt me sowieso lastig in zo'n klein kastje) en is ook nog eens goedkoper.
Pagina: 1