Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Goede oplossing voor internet gezocht op boerderij

Pagina: 1
Acties:

• matsoft
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-12-2023
Hallo iedereen,

Ik woon nog bij m'n ouders en een paar maanden geleden zijn we verhuist naar een boerderij. Allemaal heel erg leuk maar ik zit wel met 1 groot probleem. Dat is namelijk het internet.

Voorheen woonden we gewoon in de stad. We hadden 100mb internet van UPC. Lekker snel. Nu moet ik het doen met 8 mb internet van KPN. Niet lekker snel en downloaden gaat traag.

Helaas is UPC niet mogelijk op ons adres.

Is er een andere mogelijkheid voor snellere internet? Helaas hebben wij geen mogelijkheid tot kabel of glasvezel. Glasvezel staat, zo ver ik weet, ook niet op de planning om aan te leggen.

Hopelijk is er een oplossing. Dit internet is echt super traag voor iemand die er heel veel gebruik van maakt.

Alvast dank voor de hulp!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
Oplossing die waarschijnlijk het minst kost is de kabelaar van dat gebied een offerte vragen voor het aansluiten van je woning. Kan nog wel in de honderden of enkele duizenden euro's lopen, misschien meer woningen die meedoen tegelijk wat het interessanter kan maken.

Anders kom je in zakelijke aansluitingen terecht en die offertes voor aanleg is meestal glasvezel en dan heb je te maken met aansluitkosten en maandelijkse kosten waar je niet naar opzoek bent vermoed ik omdat je een UPC particulier abonnement had waarschijnlijk.

[ Voor 15% gewijzigd door bjck op 29-07-2012 20:13 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:59

sjaool

Every life should have 9 cats

Satelliet is ook al niet veel sneller dan KPN en zeker niet goedkoop. Ik vrees dat je inderdaad de optie van bjck moet overwegen.

"When you grow up your heart dies"

• bjck
De kosten zal je denk ik moeten zien als investering in het huis. Als onderdeel van de kosten van de woning of de verhuizing. Een stukje afwezige infrastructuur wat nog niet is aangelegd van de kabel maatschappij. De investering is dan eenmalig en je maandelijkse kosten zijn normale consumenten abonnementsprijzen.

• DJSmiley
  • Laatst online: 13-11 18:21
Eigenlijk heb je een paar opties:

- Kabel (of glas) laten graven
- Kabel aanleggen samen met eventuele buren (dan deel je de kosten iets)
- Wifi

Hoever van de 'bewoonde wereld' zit je? Als je daar iemand hebt waar je een zender kan/mag plaatsen kun je wifi overwegen.

Graven is duur, maar zoals al gezegt, misschien wel het overwegen waard op de lange termijn.

• bjck
DJSmiley schreef op maandag 30 juli 2012 @ 08:56:

[..]

Graven is duur, maar zoals al gezegt, misschien wel het overwegen waard op de lange termijn.
Het gedeelte op eigen grond mag kan je voorstellen zelf te doen :)

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01:44
Er zijn toch genoeg vergelijksites voor internet?
Daar zie je wat mogelijk is op je adres en welke snelheden je kan verwachten.

Als dat allemaal te langzaam is, blijven er maar twee vormen over: UMTS en satelliet.
Dat is niet persé sneller dan ADSL en vaak ook nog (veel) duurder.

Andere smaken zijn er niet.
Dat is de prijs die je moet betalen om 'buiten' te wonen.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:47
idd, welkom op het platteland (zelf ook max 8Mb).
Leer ermee te leven, kabel of glas zal er niet gauw komen.
In sommige gebieden zijn er wel actiegroepen die proberen gemeente en kabelaars te overtuigen van de noodzaak, maar dan nog zit je wrs met aansluitkosten van enkel duizenden Euro's.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

8Mb/s vind ik eerlijk gezegd nog meevallen voor een echt afgelegen boerderij ;)

Iets wat me opvalt in NL is hoe weinig mensen dingen samen proberen op te lossen in situaties als dit. Face it: je gaat niets hebben aan lokale overheden en voor bedrijven loont het gewoon niet om je van supersnel internet te voorzien, tenzij je er de hoofdprijs voor gaat betalen.

Wat dan wel? Kijk eens hoe ze het in Romania doen, een land met gemiddeld inkomen van misschien een tiende van NL, maar eentje waar de gemiddelde internetsnelheid ondertussen goed mee kan komen met wat we hier gewend zijn. Hoe doen ze dat?

In de steden leveren bedrijfjes glas naar flatgebouwen. Dat kost evenveel als glas hier, maar wordt vervolgens binnenhuis gewoon met switches en UTP verdeeld over de appartementen. Zo delen 50-150 huishoudens een 100Mb/s symmetrische lijn. Klinkt veel, maar overboeking op consumentenlijnen hier is hoger, en aangezien ze samen betalen daaraan kost het ze minder dan een tientje per huishouden.

Op het platteland gaat het er iets anders aan toe, en dat is wat hier ook voor jou van toepassing kan zijn. Daar wordt ergens op een centraal punt in een dorp een snelle verbinding genomen (via glas of kabel). Huizen in de directe omgeving worden ook weer met ethernet bediend, daarbuiten met WiFi via richtantennes. Dat laatste is in NL net zo toepasbaar en zelfs makkelijker uitvoerbaar (minder bergen ;) ). Zoek ergens in de omgeving met line-of-sight naar jullie boerderij waar wel een snel product (kabel of glas) leverbaar is, en stel voor aan degene die daar woont om een snelle abonnement te nemen, de kosten te delen en jullie via LOS-WiFi-verbinding aan te sluiten.

Oslik blyat! Oslik!

• matsoft
Dank allemaal voor de reacties! Kabel laten aanleggen is veel te duur. Gaat waarschijnlijk duizenden euro's kosten. Gewoon niet haalbaar.

@dion_b: Dit klinkt wel interessant. Alleen hoe weet ik waar het dichtstbijzijnde aansluit punt is (dus waar ik het vandaan kan halen)??
Is er bijvoorbeeld een kaart beschikbaar waarop ik kan zien welke gebieden kabel/glasvezel hebben?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gezond verstand en een beetje moeite geeft je een antwoord ;)

Begin met kijken wie ueberhaupt iets levert in jullie gemeente en (als je in de buurt van de grens ervan zit) in omringende gemeentes. Dat zal een kabelaar zijn en mogelijk een glasvezelaanbieder.

Providers hebben in de regel postcodecheck-formulieren op hun site. Zoek de postcode van een adres in het dichtstbijzijndste dorpskern. Kijk of dat wat oplevert. Zo ja, pak ergens aan de rand van dat dorp in jullie richting en herhaal. Succes? Nog dichterbij proberen. Geen succes? Dichterbij dorpskern proberen. Helemaal niets in dat dorp? Volgend dorp proberen.

Oslik blyat! Oslik!

• matsoft
Oke thanks! Ik ga het proberen. ;-)

Maar ik snap iets niet. Bij een bedrijf in de buurt, ongeveer 300 meter verderop, postcode check gedaan. Geen UPC maar wel KPN. Op dit adres is het snelste KPN pakket niet mogelijk (dat is 80 mb internet) maar wel het middelste pakket (40 mb internet) en natuurlijk het eerste pakker (8mb internet).

Dit bedrijf zit aan de zelfde straat als waar ik zit en zij hebben een snellere mogelijkheid. Hoe kan dat?? Ligt daar dan een andere kabel ofzo??

Kan ik hier iets mee?

[ Voor 4% gewijzigd door matsoft op 02-08-2012 00:22 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De snelheden die je nu noemt zijn VDSL-snelheden. VDSL2 kan veel sneller dan ADSL2+, maar over een veel korter bereik. 300m kan makkelijk het verschil uitmaken tussen tientallen Mb/s meer en geen ene bit per seconde meer.

Kijk hier eens naar:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1b/ADSL_Line_Rate_Reach.gif

Zolang je afhankelijk bent van xDSL maakt letterlijk iedere meter uit. Overigens is nog niet gezegd dat bij dat bedrijf daadwerkelijk 80Mb/s gehaald gaat worden, KPN verkoopt daar dat pakket. Ik vermoed dat de werkelijke snelheden slechts marginaal boven de 40Mb/s zullen zijn.

Bij glasvezel en coax (kabel) maakt afstand niet uit, je hebt genoeg signaal of niet.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1