Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Mission Impossible? 15-16" laptop à la Zenbook

Pagina: 1
Acties:

• Torrentus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:06
Beste Tweakers,

Ik houd al dagen CSL en LA goed in de gaten op zoek naar een voor mij ideale laptop. Ik heb op het moment een Sony Vaio F (FW51ZF), en ben dus al verwend met een Blu-raybrander (geen vereiste voor volgende laptop -> In de praktijk weinig gebruikt..), Full HD scherm, geweldig chiclet toetsenbord en mooi design.

Ik ga volgend jaar studeren en kan dus profiteren van studentenkorting. Ik ben op zoek naar een laptop van 15 of 16 inch, maar wel (om maar weer even de hippe term te gebruiken) 'ultrabook'! Helaas kom ik niet verder dan de nieuwe XPS 15, die ik te duur vindt. Het budget is ongeveer 1000 euro ex SSD of 1300 euro incl. SSD. (Die kan ook zelf nog geplaatst worden, vandaar :)).

Kort door de bocht, de eisen gesorteerd op prioriteit:
  • Full HD scherm (helder, prachtig, belangrijk!)
  • 15" tot 16" --> Draagbaar (Thin&light)!
  • Fijn toetsenbord/touchpad
  • Ivy bridge
  • 650m of beter
  • tot 1300 euro.
Misschien is de conclusie wel dat deze laptop op het moment niet op de markt is. Dat zou jammer zijn, want ik had graag een laptop vóór het nieuwe schooljaar gehad, maar in dat geval zal ik moeten wachten op de windows 8 lading..

Dit is mijn 'laatste poging' om in het huidige assortiment laptops iets geschikts te vinden.. Als dat niet lukt blijf ik voorlopig nog even bij wat ik nu heb..

Bedankt! :)

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Het bestaat zeker wat je zoekt namelijk de Vaio S15...

De Vaio S15 lijkt me perfect geschikt voor jou, het is de enige echt goede thin&light (1,9kg) op dit moment op 15 inch met daarbij ook nog een Full HD IPS display die je Vaio FW scherm helemaal voor lul zet.

Daarnaast heeft deze ondanks zijn gewicht een goede gpu: namelijk de 640M LE, deze kun je met een bios mod (in de vaio s serie topic vindbaar) behoorlijk overklokken tot ruim 95% meer performance zonder hitte problemen. Want de koeling in de laptop is ook van behoorlijk goede kwaliteit...

Via Sony.nl kun je de laptop in de studentenstore (!!!) goedkoop samenstellen, ongeveer vanaf 850 euro met een geforce 640m en i5 processor... Hou er wel rekening mee dat je ZELF het ram en hdd moet upgraden want bij Sony krijg je woekerprijzen voor voornamelijk de ssd upgrades. Gelukkig kun je dat makkelijk zelf upgraden.

Tevens moet je zeker ook de software (adoben en macafee) uitvinken in de config. Anders betaal je 80 euro extra voor jan lul.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Verwijderd

volgens mij is-ie toch echt 1.98kg met SSD. Geen 1.9.

Voor de rest, behalve de S15 heb je inderdaad niets te kiezen.

• Vinand
Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2012 @ 18:22:
volgens mij is-ie toch echt 1.98kg met SSD. Geen 1.9.

Voor de rest, behalve de S15 heb je inderdaad niets te kiezen.
Ik durf bijna te zweren dat deze 1.95kg was met hdd... Met ssd nog een stuk minder (afcourse).

Daarnaast ben ik niet zo van het preciese getalletjes verschil, dat beetje gram maakt ten opzichte van de huidige concurrentie en in de markt niet zoveel uit. Enigste wat je verder hebt wat net zo licht is is de samsung series9 die letterlijk 2x zo duur is, geen gpu heeft, brak scherm + brak bouwkwaliteit, en slome ulv chipset heeft... :( jep, is behoorlijk teleurstellend. We'll weegt deze 1.7 kg en heeft deze een behoorlijk langere accuduur dan de s15... Maar goed, daar blijft het ook bij.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
Je wilt iets dat onmogelijk is. Dun en krachtig (dus met een 650m) gaat niet lukken. De Vaio S15 komt het dichts in te buurt, verder heb je niks.

• Jesserr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-11 19:46
Misschien bij BTO wat samenstellen? Lijkt me dat het hier wel moet lukken?: http://www.bto.eu/html/list.asp?q=9

• IStealYourGun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-10 21:36

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Tja "mooi" design is natuurlijk vrij subjectief maar mogelijk kan je hier wel je zin ongeveer vinden. Heb daar net een Thinkpad 430s gekocht, heb een gelijkaardig model proberen samen te stellen bij Dell en daar was hij, ondanks universiteitskorting, een stuk duurder.

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

IStealYourGun schreef op zondag 29 juli 2012 @ 19:02:
Tja "mooi" design is natuurlijk vrij subjectief maar mogelijk kan je hier wel je zin ongeveer vinden. Heb daar net een Thinkpad 430s gekocht, heb een gelijkaardig model proberen samen te stellen bij Dell en daar was hij, ondanks universiteitskorting, een stuk duurder.
Krijg je dan geen QWERTZ-model?

edit: Never mind, blijkbaar kun je dat aanpassen daar.

[ Voor 5% gewijzigd door London op 29-07-2012 19:11 ]

Tesla M3LR '21

• Torrentus
Ga zo uitgebreid alle reacties even bekijken.. Maar nu alvast in reactie op de S15: ik heb hier op internet ergens een soort "horror-afbeelding" gezien van het scherm van de s15, waar een afbeelding die elders rood is op het scherm van de s15 oranje wordt... Dat schrok me toen wel erg af...

[ Voor 6% gewijzigd door Torrentus op 29-07-2012 19:29 ]

• IStealYourGun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-10 21:36

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Las Vegas schreef op zondag 29 juli 2012 @ 19:11:
[...]

Krijg je dan geen QWERTZ-model?

edit: Never mind, blijkbaar kun je dat aanpassen daar.
Standaard wel, maar voor €13 kan je een andere layout kiezen en voor €65 eentje met backlight.
Edit: overigens is het toetsenbord het enige nadeel bij de nieuwe Thinkpad modellen.

[ Voor 12% gewijzigd door IStealYourGun op 29-07-2012 19:41 ]

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

• Vinand
Torrentus schreef op zondag 29 juli 2012 @ 19:29:
Ga zo uitgebreid alle reacties even bekijken.. Maar nu alvast in reactie op de S15: ik heb hier op internet ergens een soort "horror-afbeelding" gezien van het scherm van de s15, waar een afbeelding die elders rood is op het scherm van de s15 oranje wordt... Dat schrok me toen wel erg af...
De gebrek aan rood is inderdaad een minder punt van het paneel wat de s15 gebruikt, maar de overige waarden van het scherm is op vele fronten bijna beter dan elke andere laptop die je kan vinden in de markt. (Zwart waarden, kijkhoeken, wit waarden, helderheid, resolutie en relatief goede gamut waarden)

Dus om nou te zeggen dat het een horror paneel is, toch wel misplaatst. Voor photoshoppen is het horror, maar beter vind je niet in dit segment en zeker niet in de prijsklasse... Enigste wat op 15" beter is, is de eiltebookscherm, macbook retina en dell precision laptop... En de dell en hp zijn behoorlijk zwaarder, duurder en het verschil in het scherm is uitscheldbaar.

Oops, uiteraard heb je ook nog de n56 afcourse... Maar ook ga je ruim 900 gram omhoog in gewicht. Maar deze laptop heeft alleen de versie van de geforce gt630m een goed paneel, anders t de versie met de 650m toch flink omlaag in schermkwaliteit.

• Cubic X
Torrentus schreef op zondag 29 juli 2012 @ 19:29:
Jup, de S15 heeft problemen met rood inderdaad. Het heeft mij ervan weerhouden om de S15 aan te schaffen, zo zonde want anders was het de perfecte laptop. Rood is een primaire kleur dus ik weet zeker dat het gaat opvallen en irritatie gaat opwekken, meerdere gebruikers is het opgevallen en ik ben perfectionistisch dus zo'n afwijking kan ik niet mee leven:

Afbeeldingslocatie: http://s147867.gridserver.com/images/sony_orangegate_2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s147867.gridserver.com/images/sony_orangegate_1.jpg

Verwijderd

Dat oranje is inderdaad jammer, maar het is wel een IPS paneel. En sinds het verdwijnen van de XPS 15 is er niets meer in de prijsklasse wat echt een toppaneel heeft.
Vinand schreef op zondag 29 juli 2012 @ 19:43:
Oops, uiteraard heb je ook nog de n56 afcourse... Maar ook ga je ruim 900 gram omhoog in gewicht. Maar deze laptop heeft alleen de versie van de geforce gt630m een goed paneel, anders t de versie met de 650m toch flink omlaag in schermkwaliteit.
Volgens mij 700gr

• Vinand
Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2012 @ 19:55:
Dat oranje is inderdaad jammer, maar het is wel een IPS paneel. En sinds het verdwijnen van de XPS 15 is er niets meer in de prijsklasse wat echt een toppaneel heeft.

[...]

Volgens mij 700gr
je hebt gelijk
http://www.notebookcheck.nl/Asus-N56-serie.75962.0.html

• klinkchillx
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-12-2021
Voor mij ook een interessant topic aangezien mijn eisen hetzelfde zijn als die van de topic starter.
Echt heel jammer dat het scherm van van de S15 problemen heeft met rood. Zoals afgebeeld op het plaatje hierboven is het niet iets wat je op de koop toe neemt. Hoe kijken jullie naar de afbeelding? Is dit overdreven? En denken jullie dat het erg stoort tijdens dagelijks gebruik? En is er iets bekend of er een oplossing hiervoor komt zoals een nieuwe productie van het zelfde model oid? Voor de rest zijn er weinig goede alternatieven rond het zelfde gewicht en scherm grote. 700 gram vind ik persoonlijk nog best een groot verschil. Misschien komen er in deze maanden nog wel goede alternatieven. Laten hopen nog voor het nieuwe studie jaar :)

• Vinand
Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2012 @ 19:55:

[...]

Volgens mij 700gr
Dit vat het zo een beetje samen. Beter dan het paneel in de S15 ga je niet vinden in deze vormfactor, resolutie en prijs... Het is jammer van de rood, maar alle andere eigenschappen zijn wel goed en veel beter dan de andere panelen in deze prijsklasse...

• Cubic X
Ik vind het niet kunnen weergeven van rood (want dat is het probleem) toch wel heel erg hoor. Rood is een primaire kleur (RGB), dus je kunt er vrijwel zeker van zijn dat het probleem ook doorwerkt in andere kleuren die samengesteld worden met behulp van rood....

Sowieso is het feit dat Sony van het probleem weet (de oude Vaio SE heeft exact hetzelfde probleem) en het na anderhalf jaar nog niet opgelost heeft, ook een duidelijk signaal. De HP Envy had exact hetzelfde probleem (zelfde schermpaneel) maar HP heeft dit keurig opgelost door een nieuw en verbeterd scherm te gebruiken (die zijn er namelijk wel). Sony vertikt het echter om dit scherm te gebruiken. De kans dat Sony het oplost is nul.

Het scherm is voor mij de dealbreaker, ik had de laptop graag willen aanschaffen maar ik ben er zeker van dit ik dit ga merken en mij hieraan ga irriteren.

• Vinand
Cubic X schreef op maandag 30 juli 2012 @ 10:42:
Ik vind het niet kunnen weergeven van rood (want dat is het probleem) toch wel heel erg hoor. Rood is een primaire kleur (RGB), dus je kunt er vrijwel zeker van zijn dat het probleem ook doorwerkt in andere kleuren die samengesteld worden met behulp van rood....

Sowieso is het feit dat Sony van het probleem weet (de oude Vaio SE heeft exact hetzelfde probleem) en het na anderhalf jaar nog niet opgelost heeft, ook een duidelijk signaal. De HP Envy had exact hetzelfde probleem (zelfde schermpaneel) maar HP heeft dit keurig opgelost door een nieuw en verbeterd scherm te gebruiken (die zijn er namelijk wel). Sony vertikt het echter om dit scherm te gebruiken. De kans dat Sony het oplost is nul.

Het scherm is voor mij de dealbreaker, ik had de laptop graag willen aanschaffen maar ik ben er zeker van dit ik dit ga merken en mij hieraan ga irriteren.
Als jij een beter schermpaneel kan aanwijzen in hetzelfde prijssegment dan zou ik het met je eens zijn geweest. Daarnaast is de envy ook behoooorlijk wat duurder dat de aankoop van een sony s15, dus de inkoopmarge liggen ook hoger. Ik vind het al absurd dat je althans een ips full hd kunt krijgen voor onder de 1000 euro... Laat staan de kwaliteit van het apparaat zelf.

Jij vind het overdreven maar je begrijpt we'll dat een hoop schermpanelen problemen hebben met kleuren. Dus het is niet dat "sony het vertikt", het is dat er ook zo iets is als goedkoop blijven zijn. Op de kleur rood na is er niks mis met het paneel, althans er is geen beter voor de prijs... Enigste wat we hadden: dell xps15 met het wled full hd paneel, maar waar is deze nu? Juist ja, weg en 20x zo duur...

• Cubic X
Vinand schreef op maandag 30 juli 2012 @ 12:41:
[...]

Als jij een beter schermpaneel kan aanwijzen in hetzelfde prijssegment dan zou ik het met je eens zijn geweest. Daarnaast is de envy ook behoooorlijk wat duurder dat de aankoop van een sony s15, dus de inkoopmarge liggen ook hoger. Ik vind het al absurd dat je althans een ips full hd kunt krijgen voor onder de 1000 euro... Laat staan de kwaliteit van het apparaat zelf.

Jij vind het overdreven maar je begrijpt we'll dat een hoop schermpanelen problemen hebben met kleuren. Dus het is niet dat "sony het vertikt", het is dat er ook zo iets is als goedkoop blijven zijn. Op de kleur rood na is er niks mis met het paneel, althans er is geen beter voor de prijs... Enigste wat we hadden: dell xps15 met het wled full hd paneel, maar waar is deze nu? Juist ja, weg en 20x zo duur...
Het is een prima scherm, maar het gemis van rood is toch echt een probleem dat geen enkel scherm mag hebben in mijn ogen. Sony moet gewoon luisteren en het verbeterde IPS scherm van LG gebruiken in plaats van vast blijven houden aan het 'brakke' paneel. Zo zonde, want verder is het een (bijna) perfecte laptop.

Dit is het verschil tussen een (gekalibreerde) HP LP3065:
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/galleries/1859/2-vaio-se-vs-hp-lp3065_575px.jpg
To quote my (nine year old) daughter’s analysis of the three displays: “[The Dell] picture looks sort of orange. [The Sony laptop] looks…even more orange? I dunno, it’s a weird shade of orange. And [the HP] looks red.”
Analyse van het scherm

[ Voor 18% gewijzigd door Cubic X op 30-07-2012 12:54 ]

• Vinand
Cubic X schreef op maandag 30 juli 2012 @ 12:46:
[...]

Het is een prima scherm, maar het gemis van rood is toch echt een probleem dat geen enkel scherm mag hebben in mijn ogen. Sony moet gewoon luisteren en het verbeterde IPS scherm van LG gebruiken in plaats van vast blijven houden aan het 'brakke' paneel. Zo zonde, want verder is het een (bijna) perfecte laptop.

[afbeelding]

[...]

Analyse van het scherm
Denk je dat een bedrijf als Sony dit niet moet overwegen met de inkoopprijs. Zo makkelijk gaat dat niet, maar nogmaals, als je een beter schermpaneel kan vinden voor deze prijs... Daar zit nou eenmaal de deal in, waarschijnlijk heeft Sony het mindere schermpaneel kunnen nemen voor een lagere prijs, vandaar ook dat de Vaio S15 zo betaalbaar is. Als ze dat betere schermpaneel konden nemen van LG, dan zou dat waarschijnlijk ook ruim een 100 euro minimaal extra hebben kunnen kosten, daar zou prijs flink van omhoogschieten... Dus zo makkelijk gaat het niet... Een lage prijs en een goed paneel bestaat niet, we hebben alleen de Vaio S15 die daar in de buurt komt... Verder zou ik ook graag willen zien dat elk paneel van elk laptop hetzelfde soortgelijke paneel van de Vaio Z zou zijn...

Verwijderd

Cubic X schreef op maandag 30 juli 2012 @ 12:46:
[afbeelding]
/me bekijkt de prijs van de HP LP3065

Nah.

En voor diegenen met verstand van kleurdiagrammen:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3tTuyIbd0mxAlbyomQoeL2La/full.png
wit = de sony S
paars = XPS 15
rood = sRGB ofwel '72%'. Het gros van de schermen (lees: alles op de markt behalve de N56vm en sony S15) hebben 60% NTSC/aRGB.

De coördinaten zijn by hand overgenomen van een plaatje op anandtech. For future reference:
0.646 0.347
0.392 0.571
0.153 0.132

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2012 13:34 ]

• Vinand
R.I.P. XPS15 :'(

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 21:00

Sick Nick

Drop the top!

Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2012 @ 13:32:
[...]

rood = sRGB ofwel '72%'. Het gros van de schermen (lees: alles op de markt behalve de N56vm en sony S15) hebben 60% NTSC/aRGB.
En natuurlijk de VAIO Z ;)

Verwijderd

Klopt. Die schijnt nog een procent meer te hebben dan de XPS. Maar ik had het over laptops in dit segment. Als je naar Z prijssegment gaat kan je wellicht de T530 en W530 ook aan die lijst toevoegen. Het 1080p scherm is een B156HW01 V4. De matte variant van het XPS 15 scherm. Bij http://www.lapstars.de/Th...hinkpad-W530-2447AE3.html bijvoorbeeld naar mijn mening bijzonder acceptabel geprijsd.

Alleen jammer dat je hem niet met iets goedkopere processor zonder quadro GPU kan krijgen...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2012 13:45 ]

• Vinand
Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2012 @ 13:42:
Klopt. Die schijnt nog een procent meer te hebben dan de XPS. Maar ik had het over laptops in dit segment. Als je naar Z prijssegment gaat kan je wellicht de T530 en W530 ook aan die lijst toevoegen. Het 1080p scherm is een B156HW01 V4. De matte variant van het XPS 15 scherm. Bij http://www.lapstars.de/Th...hinkpad-W530-2447AE3.html bijvoorbeeld naar mijn mening bijzonder acceptabel geprijsd.

Alleen jammer dat je hem niet met iets goedkopere processor zonder quadro GPU kan krijgen...
Vaio z is nu 999 euro... :P

Verwijderd

XPS 15 €899: pricewatch: Dell XPS 15 502X-6336 :P maar dat vind ik gedeeltelijk een naaiprijs aangezien hij bij dell zelf ~€150 goedkoper was en er geen kepler in zit (maar dat doet de N56vm ook niet. hmm).

• Vinand
Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2012 @ 13:57:
XPS 15 €899: pricewatch: Dell XPS 15 502X-6336 :P maar dat vind ik gedeeltelijk een naaiprijs aangezien hij bij dell zelf ~€150 goedkoper was en er geen kepler in zit (maar dat doet de N56vm ook niet. hmm).
hoe groot is nou het verschil tussen ivy en sandy op mobile platform? Is dat het nou echt waard dat je het scherm moet inleveren voor een ivy (Asus)... Want ondanks de naaiprijs is dit toch wel een behoorlijk sterke prijs...

Verwijderd

Een procent of 10, 20 kan het wel schelen. Maar een verschil in processorsnelheid vind ik altijd behoorlijk verwaarloosbaar.

• Vinand
Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2012 @ 14:06:
Een procent of 10, 20 kan het wel schelen. Maar een verschil in processorsnelheid vind ik altijd behoorlijk verwaarloosbaar.
Waarom hebben we eigenlijk de gehele tijd de Asus N56 lopen te adviseren? Dit is naar mijn idee toch een veel betere laptop ondanks het gebrek aan Ivy Bridge. De GPU verschilt toch niet... :)

Verwijderd

1 hij staat er pas een week op
2 toen mijn script hem zag was hij €999 bij redcoon.

• Torrentus
Vind die dell erg dik ogen, ook in reallife.. dus valt niet in de 'ultrabook' categorie. Voor mij persoonlijk in ieder geval niet. Het oranje van de S15 is jammer.. maar blijkbaar de enige overgebleven optie. De Lenovo's zijn het ook niet voor mij, anders had ik er wel een bij het laptopproject uTwente gekocht.. Vind ze er uitzien als notebooks uit de jaren 90. Ik ken het argument; function over form, maar zó erg?...

Ik ga nog even wachten op de nieuwe reeksen laptops en/of b2s-kortingen.. Die nieuwe series kan ik ergens in okober verwachten geloof ik?

Verwijderd

Verschilt per fabrikant. Van dell kan je iig niets verwachten dit jaar (zowel de XPS als inspiron zijn brand new), wat de rest van de fabrikanten doen weet ik niet. Touchscreen laptops zijn wellicht in trek bij de fabrikanten. Een tijd terug konden we al kwijlen op de lenovo yoga.

• Vinand
Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2012 @ 15:31:
Verschilt per fabrikant. Van dell kan je iig niets verwachten dit jaar (zowel de XPS als inspiron zijn brand new), wat de rest van de fabrikanten doen weet ik niet. Touchscreen laptops zijn wellicht in trek bij de fabrikanten. Een tijd terug konden we al kwijlen op de lenovo yoga.
Jammer dat alleen die prijs van 1299 niet meer klopt.. Hij gaat 1499 kosten...

Verwijderd

Eerst zien, dan geloven.
Pagina: 1