[98se] Windows 98 (se) en SSD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:12
Kan dat samenwerken?

Ik zal wel een Sata->IDE converter oid nodig zijn, maar hoe gaat Windows 98 (se) om met een SSD?

Het heeft overduidelijk geen wear levelling, waarschijnlijk werkt trim ook niet.

Het achterliggende idee:
De antieke harde schijf in m'n oude P3 500mhz dos/win98 game machine begint steeds meer geluiden te maken. Tikkende geluiden wel te verstaan. Vroeg of laat zal de oude hd een keer crashen. En omdat SSD's tegenwoordig niet meer zo duur zijn, bv:

pricewatch: Crucial v4 SSD 2.5" 32GB (rond de 40 euro)

en anders optioneel:

pricewatch: Transcend IDE Flash Module 2GB (maar rond de 30 euro en geen adapter nodig).

Waar liggen de valkuilen betreffende Windows 98 (se) icm SSD's?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07 15:06
Dat zal prima werken, maar de levensduur van die SSD zal wel aanzienlijk beperkt zijn.

Wellicht interessanter om vanaf een USB stick te draaien? Gezien de overige hardware kun je de bandbreedte van een SSD toch niet kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:55

mrc4nl

Procrastinatie expert

je hebt ook van de compactfash naar ide convertors, kan ook wat zijn
cf kaartjs zijn ook niet zo duur. en je hebt dan wel echte solid storage die niet slomer is dan traditione schijven

voorbeeldtje: pricewatch: Transcend CompactFlash 8GB 133x
en pricewatch unsorted: DeLOCK CardReader IDE to Compact Flash | 91620

ben je voor 25 euro klaar, en heb je 8gb ipv 2, en CF valt na gebruik nog wel door te verkopen

[ Voor 73% gewijzigd door mrc4nl op 29-07-2012 15:54 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
frickY schreef op zondag 29 juli 2012 @ 15:42:
Wellicht interessanter om vanaf een USB stick te draaien? Gezien de overige hardware kun je de bandbreedte van een SSD toch niet kwijt.
De meeste oudere biossen ondersteunen toch geen usb boot?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-07 01:54

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Als het puur voor games is en maar 40 euro...gewoon doen. Je haalt het maximale uit je ide-controller en puur spelen games op zo'n bak zal vooral draaien om reads, geen writes (welke de levensduur sneller verkorten als je geen tri hebt).

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269504

Denk inderdaad zo een ide / sata converter en daarachter een ssd , op die manier sprijd je eventuele incompatibliteit in twee fasen . fase een de converter testen of die compatible is , daarna de ssd erachter en proberen .Zou best kunnen dat bepaalde ssd / controller problemen geeft , denk zeker dat het een leuke aanvulling is op je p3 systeem . Je moet overgens wel je partitie maken met een os wat goed aligned , neem aan dat w7 voor handen is die doet dat goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Dat zou kunnen, onder Windows 7 de CF kaart prepareren met Fat32 als bestandsindeling.

Alleen of die dan nog bootable is?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Snowwie schreef op zondag 29 juli 2012 @ 15:40:

Waar liggen de valkuilen betreffende Windows 98 (se) icm SSD's?
Ik heb mijn twijfels of je BIOS de SSD gaat herkennen. Plus de schijf heeft SATA aansluitingen. Mijn oude P3 bak (die al heel veel jaren geleden naar de milieustraat is gegaan...) had IDE aansluitingen.

Win 98 zal ook geen TRIM ondersteunen e.d.. Dus de schijf zal niet optimaal benut worden en je hebt kans dat de SSD minder lang zal leven.

IDE schijven zijn er nog wel nieuw:
http://www.alternate.nl/h...AABB/982227/?tk=7&lk=4186

Deze is maar 21 euro ex. verzenden. Is goedkoper en je weet zeker dat het werkt.

Een alternatief kan nog zijn virtualiseren van je Win 98 systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CMD-Snake schreef op maandag 30 juli 2012 @ 13:33:
[...]
Een alternatief kan nog zijn virtualiseren van je Win 98 systeem.
Dit vind ik eerlijk gezegd een slimmere opmerking dan alle alternatieve memory stickjes. een oude IDE schijf kan ik me dan nog indenken.
Waarom mak je niet gewoon een win98 bakkie aan in virtualbox - de VM is gratis, het werkt, de schijf van je win98 bak laat je lekker op een harddisk in je eigen pc wonen en je hoeft geen twee pc aan te sluiten voor je retro game, je opent gewoon een venstertje.
Voor zover je niet gewoon win7 compatibele versies van je spel kunt ritselen bij gog.com natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:46

Cyphax

Moderator LNX
De laatste keer dat ik met Virtualbox heb geprobeerd Windows 95 en 98 te virtualiseren ben ik daar snel mee opgehouden. Dat is net zo stabiel als een kaartenhuis. Ik weet niet of het met andere pakketten beter zal gaan.

Ik heb in mijn server een CF-kaartje op zo'n converter naar SATA maar de performance daarvan is heel erg laag. Dat gaat maar met een paar MB/s. Ik weet niet of dat aan het kaartje ligt of aan iets anders.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Snowwie schreef op zondag 29 juli 2012 @ 15:40:
Kan dat samenwerken?

Ik zal wel een Sata->IDE converter oid nodig zijn, maar hoe gaat Windows 98 (se) om met een SSD?

Het heeft overduidelijk geen wear levelling, waarschijnlijk werkt trim ook niet.
Dat doet je SSD dus zelf, daar hoef je je geen zorgen over te maken. Je OS hoeft dat alleen maar zelf te snappen als je rechtstreeks flash-geheugen als disk wilt gebruiken, dus een compact-flash of sd-kaart.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Cyphax schreef op maandag 30 juli 2012 @ 14:07:
De laatste keer dat ik met Virtualbox heb geprobeerd Windows 95 en 98 te virtualiseren ben ik daar snel mee opgehouden. Dat is net zo stabiel als een kaartenhuis. Ik weet niet of het met andere pakketten beter zal gaan.
VMWare Workstation doet het prima. En hoewel officieel Virtual PC van MS het niet meer ondersteunt heb ik het daar ook zien werken. Op de oudere versies wordt Win 9x officieel ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:38

Thandor

SilverStreak

Virtualiseren heeft geen zin. Windows 9x an sich kun je er wel mee draaien maar voor games is het geen doen. Games draaien op een native systeem toch veel beter. Ik zou gewoon een nieuwe disk (en SSD is dan inderdaad wel leuk) in dat systeem zetten en hopen dat het BIOS en de IDE controller de nieuwe disk snappen.

Als je het systeem enkel voor wat nostalgische/antieke zaken gebruikt zou ik mij ook geen zorgen maken over wear levelling. Die SSD gaat zonder trim lang genoeg mee bij sporadisch gebruik ;).

CF-kaartjes zou ik mij niet aan wagen. Een SSD gaat een stuk lekkerder, ook al zou de CF-kaart theoretisch snel genoeg moeten zijn (snelheid disk <> snelheid IDE controller).

[ Voor 16% gewijzigd door Thandor op 30-07-2012 14:46 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:41
'k Zou gewoon zo'n Transcend IDE Flash Module pakken. Minder kans op problemen door extra converters en door het SLC geheugen en ingebouwde Wear Leveling kun je ze aardig mishandelen voor ze het begeven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michel2506
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-07 14:07
Thandor schreef op maandag 30 juli 2012 @ 14:43:
Virtualiseren heeft geen zin. Windows 9x an sich kun je er wel mee draaien maar voor games is het geen doen. Games draaien op een native systeem toch veel beter. Ik zou gewoon een nieuwe disk (en SSD is dan inderdaad wel leuk) in dat systeem zetten en hopen dat het BIOS en de IDE controller de nieuwe disk snappen.
Ligt er natuurlijk aan wat voor games je wilt spelen. Paar jaar geleden op school voor een LAN een windows 98SE image met IPX support en Red alert 2 in vmware workstation gemaakt. Draaide best stabiel kan ik me herinneren. Het is dus wel te doen. Zeker met recentere processoren en een recente versie van VMware of virtualbox die ook 3D support bieden.

Ik zou trouwens toch kijken naar een normale IDE schijf. Deze zijn ongeveer net zo duur en hoef je niet te gaan klooien met converters. Qua performance ga je er toch niks van merken op zo'n machine door de IDE poort en het gebruikte OS.

[ Voor 14% gewijzigd door michel2506 op 30-07-2012 22:33 ]

Pagina: 1