HDMI audio of losse (goedkope) DAC

Pagina: 1
Acties:

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-01 09:17
Ik ben opzoek naar een manier om mijn pfr-v1 aan te sluiten op mijn laptop (niet middels de 3.5 jack). Nu heb ik twee mogelijkheden. Of de USB aansluiten of via HDMI.

Nu weet ik dat hdmi geen spdif ondersteund maar wel dat de audio die eruitkomt van zeer hoge kwaliteit is (192khz?) enfin, als ik een scherm koop zal de meerprijs voor een koptelefoon aansluiting marginaal zijn. Ik ben echter bang dat de DAC in zo'n monitor slecht zal zijn tov een goedkope usb dac.

Verder had ik in de toekomst nog in het verschiet dat ik wellicht een 5.1 set erop aansluit. Met een usb DAC zal dit hoogstwaarschijnlijk via spdif gaan (wat meteen ook de prijs van zo'n dac hoger maakt). Maar via HDMI is dat gewoon mogelijk door een receiver te kopen die hdmi input heeft.

Kortom wat zijn de suggesties hieromtrend. Ik heb namelijk neit veel gezien mbt deze twee.

MAW is het beter om voor een scherm te gaan met een koptelefoon aansluiting. Of een dedicated usb dac (die niet boven de 60 euro uit komt). Met in het achterhoofd dat deze twee op termijn aangesloten zullen worden op een receiver.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 10:48
Dus met 'hdmi' bedoel je via een monitor? Ik zou gewoon een usb headphone amp(lifier) kopen. Dat is denk ik de term waarop je moet zoeken.

Het 'aansluiten' op een receiver snap ik niet. Hoe je je headphones of wat het dan ook zijn moge nu aansluit heeft geen invloed op de eventuele komst van een A/V receiver. Je kunt straks gewoon je PC/laptop/andere apparaten middels hdmi aan een ingang van de receiver hangen en de monitor, je headphones en de speakers aan de uitgangen van die receiver.

Als je nu een monitor met audio-uitgang koopt zal die straks ongebruikt blijven en als je een usb headphone amp/dac koopt zal die straks stof liggen te happen (behalve als je regelmatig met je laptop uit de buurt van je reciever zit). Beide oplossing kunnen min of meer volledig worden vervangen door die A/V receiver dus daar zou ik me niet druk over maken.

offtopic:
Lijkt me een verschrikkelijk ding trouwens die 'personal field' speakers, maar dat terzijde

[ Voor 88% gewijzigd door HarmoniousVibe op 29-07-2012 14:49 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• justice strike
HarmoniousVibe schreef op zondag 29 juli 2012 @ 14:40:
Dus met 'hdmi' bedoel je via een monitor? Ik zou gewoon een usb headphone amp(lifier) kopen. Dat is denk ik de term waarop je moet zoeken.
Als ik een usb amp koop dan zou die ongebruikt blijven bij het nemen van een av receiver met hdmi ingang. Of het moet er een zijn met een spdif out in welk geval ik geen av receiver met hdmi meer nodig heb.

dat is de korte samenvatting als ik je verhaal goed begrijp?

• HarmoniousVibe
Nou ja, ik neem aan dat je niet alleen maar een receiver koopt om je headphones op aan te sluiten, maar zoals je zelf al aangeeft ook om een surroundset op aan te sluiten. Dan maakt een externe geluidskaart met S/PDIF-uit toch die receiver niet overbodig? Als je een receiver hebt moet je je headphones analoog aansluiten op de headphones-uitgang op de receiver. No way dat de DAC in dat ding beter is dan die in je receiver. Zelfde geldt voor een goede headphone amp, al weet ik niet of je voor €60 een goede kunt krijgen.

Het enige daadwerkelijke verschil tussen jouw headphones via optical of gewoon analoog aansluiten is welke DAC er wordt gebruikt. Optical is niet per definitie beter.

Maar goed, als je je headphones optisch aan wil sluiten, heb je gewoon een externe geluidskaart nodig met optical out. De prijs maakt dan niet zoveel uit, want de DAC daarvan wordt toch niet gebruikt. Een paar tientjes moet lukken.

Als je je headphones analoog aan wilt sluiten, neem dan een goede USB headphone DAC/amp. Dit is duurder dan een externe geluidskaart, maar geeft waarschijnlijk wel beter geluid.

Als ik zou moeten kiezen zou het afhangen van hoe lang het nog duurt voordat je nog zo'n receiver in huis haalt. Daar zit al een hele goede DAC en headphone amp in dus dan 'has the question been rendered moot'.

[ Voor 38% gewijzigd door HarmoniousVibe op 29-07-2012 16:31 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• justice strike
HarmoniousVibe schreef op zondag 29 juli 2012 @ 16:22:
Nou ja, ik neem aan dat je niet alleen maar een receiver koopt om je headphones op aan te sluiten, maar zoals je zelf al aangeeft ook om een surroundset op aan te sluiten. Dan maakt een externe geluidskaart met S/PDIF-uit toch die receiver niet overbodig? Als je een receiver hebt moet je je headphones analoog aansluiten op de headphones-uitgang op de receiver. No way dat de DAC in dat ding beter is dan die in je receiver. Zelfde geldt voor een goede headphone amp, al weet ik niet of je voor €60 een goede kunt krijgen.
nee wat ik zei is dat een geluidskaart met s/pdif het overbodig maakt voor een receiver om HDMI te hebben. Dus heb ik meer keuzemogelijkheid. Ik bedoelde dus niet dat de receiver zelf overbodig zou zijn.

Wat zou een goede usb dac zijn die ook een s/pdif uitgang heeft.

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-01 13:16

donny007

Try the Nether!

pricewatch: Creative SoundBlaster X-Fi Surround 5.1 Pro is een prima USB geluidskaart/DAC.

Ik heb zelf een Sweex 7.1 External USB Sound Card, het S/PDIF gedeelte daarvan is prima, de analoge outputs zijn matig, ze geven een "plop" bij het opstarten en ruis op hoog volume.

De HD-audioformaten (DTS-MA/DD-THD) gaan niet meer over S/PDIF, ze gebruiken HDMI, of, als je de software laat decoderen, de analoge outputs (Front, Rear, Back en Center/Sub aangesloten op de Pre-in).

[ Voor 18% gewijzigd door donny007 op 29-07-2012 20:04 ]

/dev/null

• HarmoniousVibe
justice strike schreef op zondag 29 juli 2012 @ 18:56:
[...]

nee wat ik zei is dat een geluidskaart met s/pdif het overbodig maakt voor een receiver om HDMI te hebben. Dus heb ik meer keuzemogelijkheid. Ik bedoelde dus niet dat de receiver zelf overbodig zou zijn.

Wat zou een goede usb dac zijn die ook een s/pdif uitgang heeft.
Tegenwoordig gaat bijna alles via hdmi (BluRay/Console/STU/HTPC), dus dat lijkt me geen goed plan.. S/PDIF is echt passé. Sowieso hebben alle moderne receivers hdmi, dus het is ook nogal een non-discussie.

Een DAC heeft geen S/PDIF-uitgang. DAC staat voor Digital-to-Analogue Converter. Dit betekent s/pdif of usb in, analoog uit. Als je S/PDIF (of hdmi) als uitgang gebruikt, betekent dat dus dat de DAC in dat apparaat NIET zal worden gebruikt. Je moet dus ook geen DAC hebben maar gewoon een externe geluidskaart met S/PDIF out.

Koop gewoon de goedkoopste externe geluidskaart die je kunt vinden en waarvan je (al dan niet via anderen) weet dat ze een beetje fatsoenlijke drivers hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door HarmoniousVibe op 29-07-2012 20:07 ]

• justice strike
HarmoniousVibe schreef op zondag 29 juli 2012 @ 20:00:
[...]

Tegenwoordig gaat bijna alles via hdmi (BluRay/Console/STU/HTPC), dus dat lijkt me geen goed plan.. S/PDIF is echt passé. Sowieso hebben alle moderne receivers hdmi, dus het is ook nogal een non-discussie.

Een DAC heeft geen S/PDIF-uitgang. DAC staat voor Digital-to-Analogue Converter. Dit betekent s/pdif of usb in, analoog uit. Als je S/PDIF (of hdmi) als uitgang gebruikt, betekent dat dus dat de DAC in dat apparaat NIET zal worden gebruikt. Je moet dus ook geen DAC hebben maar gewoon een externe geluidskaart met S/PDIF out.

Koop gewoon de goedkoopste externe geluidskaart die je kunt vinden en waarvan je (al dan niet via anderen) weet dat ze een beetje fatsoenlijke drivers hebben.
ok... wat zou dan een goede usb dac zijn voor gebruik met de analoge out voor de headphone?

• HarmoniousVibe

• justice strike
gaan we proberen te vinden. Ik neem aan dat hij in nl niet te krijgen is als je de link naar .de geeft.

Ik had al gekeken maar idd niets gezien daarop (is deze btw usb powereD?)

• HarmoniousVibe
Voor zover ik weet levert Amazon.de wel naar Nederland. Net als Amazon.co.uk (EU ftw).

Hij USB powered.

Pagina: 1