Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giedod
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-04 13:46
Zelf systeem samengesteld maar deze gaf vanaf het begin probleem met opstarten; bij de Power On Self Test geeft het MoBo drie piepjes en start niet door. pas na indrukken resetknop start het systeem (meestal maar niet altijd) op.

Win 7 is geïnstalleerd op de SSD en volkomen geüpdatet. Ik heb de BIOS van het MoBo ook naar de nieuwste versie geüpdatet. In de BIOS AHCI ingesteld voor de SATA poort voor installatie Win7. Geheugen getest met Memtest86+ m.b.v. de nieuwste Ubuntu live CD. Temperaturen zijn niet hoog, alle ventilatoren draaien.

Als het systeem éénmaal draait werkt alles perfect alleen bij opstarten of herstarten elke keer weer de drie piepjes en moet ik weer minimaal één keer op de resetknop drukken om het systeem weer op te laten starten.

Kent iemand een oplossing voor dit probleem of heeft iemand een zoekrichting waar ik nog naar kan kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giedod
Ik zou zeggen dat het 3 lange beeps zijn, echter volgens die pagina bestaat dat niet bij een AMI-BIOS. Dan kunnen we voor 3x kort gaan "Base 64K RAM failure". Echter ook met maar 1 van de RAM-modules (beide geprobeerd) werkt het niet, en Memtest86+ geeft geen enkele error in het geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Is de 1e beep niet gewoon de default startup beep ? Dus dat je eigenlijk 2 beeps als code hebt ?
Dan heb je dus ergens in je componenten een failure, je kan dan alleen elimineren door alles 1 voor 1 te testen, maar dat is lastig als je geen 2e systeem hebt.
Ik zou het voorleggen aan je leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06:54
Als je zoekt op 3 long beeps dan is het probleem meestal het geheugen.

Zou dus even controleren of dit
1. Goed zit. Even eruit halen en opnieuw plaatsen
2. Test het systeem met 1 geheugenbankje. Probleem nog aanwezig dan bankje eruit en volgende proberen.
3. BIOS Update doen.

Anders andere geheugen proberen indien aanwezig. Anders omruilen voor ander geheugen is denk ik dat laatste mogelijkheid.

Bron (staan zeker paar topic's in die met geheugen omwisselen zijn opgelost.)
https://www.google.com/se...up%20three%20long%20beeps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giedod
KillerAce_NL schreef op maandag 30 juli 2012 @ 07:23:
Is de 1e beep niet gewoon de default startup beep ? Dus dat je eigenlijk 2 beeps als code hebt ?
Dan heb je dus ergens in je componenten een failure, je kan dan alleen elimineren door alles 1 voor 1 te testen, maar dat is lastig als je geen 2e systeem hebt.
Ik zou het voorleggen aan je leverancier.
Nee de default startup beep is duidelijk veel korter dan de drie beeps die ik hoor als hij niet wil starten. Ik heb het probleem al voorgelegd aan de leverancier maar nog geen reactie gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giedod
MikeOO schreef op maandag 30 juli 2012 @ 07:43:
Als je zoekt op 3 long beeps dan is het probleem meestal het geheugen.

Zou dus even controleren of dit
1. Goed zit. Even eruit halen en opnieuw plaatsen
2. Test het systeem met 1 geheugenbankje. Probleem nog aanwezig dan bankje eruit en volgende proberen.
3. BIOS Update doen.

Anders andere geheugen proberen indien aanwezig. Anders omruilen voor ander geheugen is denk ik dat laatste mogelijkheid.

Bron (staan zeker paar topic's in die met geheugen omwisselen zijn opgelost.)
https://www.google.com/se...up%20three%20long%20beeps
Geheugen al op alle mogelijke manieren (ook één voor één) getest en verwisseld en ook de BIOS heb ik al naar de nieuwste versie geupdate. Probleem blijft bestaan. Geheugen geeft geen enkele fout in memtest86+ dus daar kan de fout niet zitten lijkt me. Omruilen lijkt me ook niet nodig want als het systeem eenmaal m.b.v. de reset knop opstart dan draait het als een zonnetje en doet het geheugen probleemloos zijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik heb niet goed gelezen, las alleen 3 beeps (niet 3 lange).
Ik denk dat je geheugen toch niet helemaal compatible is dan. Je zou eens kunnen spelen met timings etc.
Waarom heb je eigenlijk low profile memory genomen ?

**ADD**
Ik zie net dat er geen corsair modules staan in de lijst met geteste 1600 modules...
http://nl.msi.com/file/test_report/TR10_2448.pdf

[ Voor 24% gewijzigd door KillerAce_NL op 30-07-2012 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giedod
KillerAce_NL schreef op maandag 30 juli 2012 @ 11:52:
Ik heb niet goed gelezen, las alleen 3 beeps (niet 3 lange).
Ik denk dat je geheugen toch niet helemaal compatible is dan. Je zou eens kunnen spelen met timings etc.
Waarom heb je eigenlijk low profile memory genomen ?

**ADD**
Ik zie net dat er geen corsair modules staan in de lijst met geteste 1600 modules...
http://nl.msi.com/file/test_report/TR10_2448.pdf
Ik heb dit type geheugen genomen omdat het volgens mij volledig aan de vereiste specs voor het MoBo voldeed en niet bewust low profile gekozen.

Kan het geheugen nog wel het probleem zijn?
Als de PC uiteindelijk (na de drie lange beeps) via de reset knop toch doorgestart is dan draait het systeem prima en werkt het geheugen uitstekend want memtest86+ geeft geen enkele foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Als het alleen bij cold boot is, kan het ook een mobo of een voedingsprobleem zijn.
Je zou eens kunnen spelen met de voltages van je ram. (voorzichtig uiteraard, better safe than sorry)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giedod
KillerAce_NL schreef op maandag 30 juli 2012 @ 13:47:
Als het alleen bij cold boot is, kan het ook een mobo of een voedingsprobleem zijn.
Je zou eens kunnen spelen met de voltages van je ram. (voorzichtig uiteraard, better safe than sorry)
Ik heb net een nieuw MoBo (ASUS F1A75-M-LE) en een nieuwe voeding aangeschaft (Antec VP Power 350W) want ik was over het originele MoBo en voeding niet tevreden, nog afgezien van het opstart probleem.

Ga het vanavond omwisselen en kijken of het cold boot probleem daarmee is opgelost.

Zo niet dan zal ik het geheugen moeten omwisselen denk ik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giedod
Gisteravond heb ik een nieuwe voeding (Antec VP Power 350W) en een nieuw MoBo (Asus F1A75-M LE) gemonteerd. Nu start de PC helemaal niet op en geeft ook geen piepjes. Ventilatoren gaan wel draaien maar hij komt blijkbaar niet door de Power On Self Test. Het rare is dat dit moederbord helemaal niet piept maar als ik het goed lees in de manual moet ik daar eerst een speaker voor aansluiten...

Ook het oude moederbord met de nieuwe voeding levert niet het gewenste resultaat; weer de drie piepen en na vele malen op de resetknop gedrukt te hebben start de PC eindelijk door.

Vandaag ga ik nieuw geheugen installeren; Kingston 2x4GB, DDR3, PC12800, CL9, HyperX Genesis KHX1600C9D3K2/8G. Dit type geheugen zou op beide MoBo's goed moeten draaien volgens de qualified vendors list.
Als vanavond blijkt dat dit het probleem ook niet oplost moet ik het volgens mij in de CPU gaan zoeken.

Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 12:35

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

giedod schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 10:02:
Gisteravond heb ik een nieuwe voeding (Antec VP Power 350W) en een nieuw MoBo (Asus F1A75-M LE) gemonteerd. Nu start de PC helemaal niet op en geeft ook geen piepjes. Ventilatoren gaan wel draaien maar hij komt blijkbaar niet door de Power On Self Test. Het rare is dat dit moederbord helemaal niet piept maar als ik het goed lees in de manual moet ik daar eerst een speaker voor aansluiten...

Ook het oude moederbord met de nieuwe voeding levert niet het gewenste resultaat; weer de drie piepen en na vele malen op de resetknop gedrukt te hebben start de PC eindelijk door.

Vandaag ga ik nieuw geheugen installeren; Kingston 2x4GB, DDR3, PC12800, CL9, HyperX Genesis KHX1600C9D3K2/8G. Dit type geheugen zou op beide MoBo's goed moeten draaien volgens de qualified vendors list.
Als vanavond blijkt dat dit het probleem ook niet oplost moet ik het volgens mij in de CPU gaan zoeken.

Wordt vervolgd.
Het klopt dat je daarvoor eerst een Speakertje moet aansluiten, als het goed is (en netjes) is deze meegeleverd. Maar elke speaker zou hiermee moeten werken....

Is je 350W voeding niet aan de krappe kant? Geen losse videokaart verder?

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giedod
master_viper schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 10:47:
[...]

Het klopt dat je daarvoor eerst een Speakertje moet aansluiten, als het goed is (en netjes) is deze meegeleverd. Maar elke speaker zou hiermee moeten werken....

Er is geen speakertje meegeleverd en in mijn kast zit ook geen speakertje; mijn collega neemt morgen een speakertje voor me mee.

Ik heb verder geen losse videokaart dus de voeding moet ruim voldoende zijn lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

master_viper schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 10:47:
[...]

Doet ie dat met beide voedingen ? Weet je zeker dat je geen p4 stekkertje bent vergeten aan te sluiten ? Want wel draaien, maar niet doorbooten is typisch iets wat gebeurt als het bord geen stroom krijgt via de p4 stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giedod
KillerAce_NL schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 14:02:
[...]
Doet ie dat met beide voedingen ? Weet je zeker dat je geen p4 stekkertje bent vergeten aan te sluiten ? Want wel draaien, maar niet doorbooten is typisch iets wat gebeurt als het bord geen stroom krijgt via de p4 stekker.
Ja hij doet dat met beide voedingen en ik had de P4 stekker niet vergeten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giedod
Inmiddels geheugen vervangen door Kingston KHX1600C9D3K2/8G en nu is het probleem opgelost. PC start normaal op en draait prima. Overigens werken beide MoBo's OK.

Het was dus uiteindelijk toch het geheugen.

Probleem opgelost; bedankt voor de hulp en het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Np, graag gedaan. Toch memory, wel handig die compatibility lists ;)
Pagina: 1