Zalman CNPS9900 LED schoonmaken advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• Delta21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-06 07:34
Goedemorgen,

Sinds zo een beetje dat ik BF3 aan het spelen ben valt het mij op dat mijn cpu temperatuur aan de hoge kant raakt bij langere sessies spelen. Ook heb ik wat oude logs van de cpu op idle temp. erbij gepakt en daar zie ik dat ik na 2,5 jaar dat mijn idle temp eerst c.a ~25c was waar ik nu op meestal ~40c zit. (En om dan nog maar de zwijgen over de temp bij load) Nu weet ik al geruime tijd dat mijn zalman koeler een plastic bescherming kap heeft om de om de fan te beschermen en dat er op internet word aangeraden die er af te halen.

Maar dan moet de gehele koeler ook los van de CPU. En dat is nou net iets waar ik niet zo bekend mee ben. Zeker gezien het feit de koeler schoonmaken haast een onmogelijke klus is met ontelbare koelvinnetjes waar je met een wattenstaafje of kwast ook niet bij komt. Ik zit te denken de koeler een behandeling 8 bar te geven zodra hij er af is. Omdat er overal een klein laagje hardnekkig stof op zit. Maar ik zou dus graag wat informatie en tips willen over waar je bij dit klusje op moet letten zoals hoe het zit met de koelpasta bij terug plaatsen en bevestiging methodes etc. Het liefst zou ik het iemand laten doen maar ik heb helaas niet iemand in mijn omgeving waar ik het is van zou kunnen afkijken of leren.

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-11 15:38

Fordox

00101010

gewoon met een compressor (geen stofzuiger) ertussen kan wel. alleen zorgen dat je de ventilatoren niet laat draaien/ze ontkoppelt van het moederbord.

en over welke hardware gaat het precies?

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Delta21
Het is een intel i7 950 geen o/c, Gigabyte X58-UD5 met 12GB ddr3 ram en nvidia GTX580. Liefste haal ik natuurlijk de fan er niet af omdat ik dan met koelpasta moet gaan werken en ik daar totaal geen ervaring mee heb :? . Maar ik wil dat plastic omhulsel er af schroeven dus ik zal er toch eens aan moeten. Dan kan ik het geheel ook eens mee nemen naar de werkplaats om hem even mooi schoon te blazen.

• PAPPLE
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-12-2024
Qua koelpasta etc moet je je geen zorgen maken, heel moeilijk is dat niet.
Je kunt ook verder daarover gaan zoeken op de fora hier.
Mij is het altijd goed gelukt met met wasbenzine schoonmaken,
Daarna goed schoonblazen en een halve tot driekwart erwt aan koelpasta in het midden van de heatsink plaatsen. Vervolgens kruislings de koeler weer vastzetten..

• Delta21
Oke, dit deel is duidelijk gewoon met wat wasbenzine of alcohol puur schoonmaken. Maakt het nog uit wat voor koelpasta je gebruikt? Verder kom ik op de website van artic silver nog een artikel tegen over hoe aan te brengen zoals:

Surface Spread
Vertical Line
Horizontal Line

Hier nog enige tips over?

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Gewoon druppel in het midden, makkelijkste.

Qua schoonmaken: zodra je eenmaal alle electrische componenten los hebt (fan etc), kan je de heatsink zelf gewoon afspoelen, evt in sopje ;)

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:14
Gewoon de Surface Spread doen dus. :)

• Haunting_Spirit
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-08 15:19
Nee geen surface spread.
Klein korreltje (rijstkorrel) in het midden van de cpu en dan de koeler er op. Die zorgt er wel voor dat het verspreid wordt.

• Delta21
Ik heb de spullen in huis nu, Morgen middag schroef ik de boel los en maak ik alles schoon en neem ik de koeler mee naar mn werk om die even met de compressor onderhanden te nemen. En ik ga inderdaad voor de ewrt/rijstkorel methode. thx voor alle tips!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:14
Haunting_Spirit schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 12:50:
Nee geen surface spread.
Klein korreltje (rijstkorrel) in het midden van de cpu en dan de koeler er op. Die zorgt er wel voor dat het verspreid wordt.
Je hebt vast het filmpje dan niet bekeken? ;)

• Haunting_Spirit
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-08 15:19
Hell-Slave schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 17:21:
[...]

Je hebt vast het filmpje dan niet bekeken? ;)
Sommigen bedoelen met surface spread dat ze het uitsmeren met een bankpas o.i.d. die manier bedoelde ik.
Filmpje kon ik niet zien op het werk. Nu wel en dat vind ik alsnog grote klodders af en toe :D
Pagina: 1