Zuinige NAS met Windows 7 als OS

Pagina: 1
Acties:

• LaitSolaire
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-04 17:22
Ik heb nu al twee NAS systemen gekocht de afgelopen jaren (de laatste een Synology DS210J) en ben met beide nooit helemaal gelukkig geweest. Dat komt mede door een gebrek aan kennis en tijd om die kennis te verwerven. Bijvoorbeeld het installeren van een torrent programma op de Synology kostte me uren om het werkend te krijgen omdat ik niet bekend ben met een linux omgeving en ik niet de eenvoudigste oplossing wilde die door Synology zelf werd aangeboden. Daarom wil ik nu, mede op basis van de volgende post uit een ander topic, zelf een NAS in elkaar zetten.

Gezien mijn kennis/ervaring, en omdat ik nog een licentie heb liggen, wil ik Windows 7 gebruiken en dan via remote connection de NAS aansturen. De NAS zal vooral dienen als backup/fileserver/torrent&usenet-basis.

De configuratie
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G530 Boxed€ 38,30€ 38,30
1BitFenix Prodigy Wit€ 69,95€ 69,95
1be quiet! Efficient F1 350W€ 50,70€ 50,70
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 19,33€ 38,66
1Asrock B75M-ITX€ 79,75€ 79,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 277,36

Mijn vragen nu zijn de volgende:
1. Is dit systeem snel genoeg voor dit soort doeleinden? En met snel genoeg bedoel ik dan vooral verplaatsen van bestanden naar/van de NAS.
2. Moet ik er een SSD inzetten? Ik heb 4 SATA slots tot mijn beschikking, dus ik wil de ruimte vooral gebruiken voor een viertal 2TB drives dat ik nog heb liggen.
3. Ik ga nu voor PC3-10600 (DDR3-1333) ipv de door de Celeron voorgeschreven PC3-8500 (DDR3-1066). De reden is dat ik wellicht ooit besluit om er een snellere chip in te zetten met het oog op desktopvervanging voor mijn vrouw of wellicht HTCP. Kan dat kwaad?

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:28
Korte reactie:
1: Zeker snel genoeg
2: Niet nodig, je kunt beter je sata poorten gebruiken voor HDD's
3: Geen probleem, kan geen kwaad, alleen is 8GB wel heel veel voor een fileserver...