Water gekoelde videokaarten

Pagina: 1
Acties:

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:00

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben al een tijdje van plan om mijn set up compleet watergekoeld te maken.

Heb mijn wenslijst zo goed als compleet, enkel mist/missen de grafische kaarten. Mijn set up beschikt nu over een Crossfire van HD6850 van XFX.

Nu vind ik het jammer om 2x een eurotje of 70 uit te gaan geven aan een waterblock voor deze videokaarten.

Dus mijn vraag is: Heeft iemand een lijst/link waar ik de meeste (zo niet alle) pre-watercooled grafische kaarten kan vinden?

Heb je andere tips/tricks hoor ik ze graag.

Mvg, Pascal

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Dus mijn vraag is: Heeft iemand een lijst/link waar ik de meeste (zo niet alle) pre-watercooled grafische kaarten kan vinden?
Dat is vrijwel altijd duurder dan zelf een blok monteren. Kijk maar eens naar het prijsverschil bij een aantal kaarten bij watergekoelde of reference modellen.

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
Hmm, dat had ik zeker niet verwacht.

Zijn deze dan nog ergens relatief goedkoop te krijgen. Of is 70 á 80 euro toch echt de normale prijs?

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:56

Bad Brains

<(0.o)>

Ja, soms ook wel duurder. Het waterblok voor een graka is over het algemeen genomen datgene waar je het meeste centen op verliest.
Daarentegen is de winst in snelheden aanzienlijk t.o.v. van lucht.
Voorgemonteerde watercooling zijn meestal van inferieure materialen gemaakt, aluminium of erger koper met aluminium. Dat gaat zo lekker reageren in je loop.

Kijk is bij EK, die hebben over het algemeen goed spul voor redelijke prijzen.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-01 23:21
Je kan ook kijken naar universele-GPU-waterblocks, buiten dat deze significant goedkoper in aanschaf zijn (deze heb je al vanaf 20E/25E), heb je ook als voordeel dat je dat blok hoogstwaarschijnlijk ook op je volgende videokaart kan gebruiken.

Enige nadeel is dat ze de VRM's en VRAM niet actief koelen, maar bij de meeste kaarten voldoet passieve koeling daar ook prima. De koelprestaties van die universele waterblocks zijn verder gewoon in orde, zelfs de simpelste blokjes zal de meeste gpu's onder de 50'c houden (zolang de rest van je wc-setup voldoende is natuurlijk).

Pentaxiaan

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

EVGA heeft heel veel pre-watercooled kaarten. misschien dat je tussen hun producten wilt kijken :)
alleen ga je dan wel naar het groene team ipv het rode waar je nu bent.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
Fordox schreef op zondag 29 juli 2012 @ 12:47:
EVGA heeft heel veel pre-watercooled kaarten. misschien dat je tussen hun producten wilt kijken :)
alleen ga je dan wel naar het groene team ipv het rode waar je nu bent.
Ja zoiets had ik al in de gaten.
Zoek dan een kaart die gelijkwaardig is aan mijn Crossfire 6850.

Ben de komende tijd toch niet van plan om een multi-monitor setup toe te passen. Dus opzich voldoet Nvidia perfect ;)

EDIT:
Even op de site gekeken van EVGA tussen de producten.
De 500/600 familie bekeken en enkel de topkaarten zijn pre-watercooled, de 580/590, 680/690

[ Voor 13% gewijzigd door ChillPascal op 29-07-2012 20:48 ]

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
Het is goedkoper om een kaart te kopen en een blok los.

Maar reken maar voor waterkoeling tussen de 300 en 500 euro. Voor goedkoper gaat je het echt niet lukken.

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
Sn0wblind schreef op zondag 29 juli 2012 @ 21:07:
Het is goedkoper om een kaart te kopen en een blok los.

Maar reken maar voor waterkoeling tussen de 300 en 500 euro. Voor goedkoper gaat je het echt niet lukken.
Je bedoelt met alles erop en eraan neem ik aan?

Ik zat ook idd te kijken voor grofweg 400 euro ;)

• Sn0wblind
Jups,

Als je even het CPU blok buitenbeschouwing laat, 2 fullcover grafische kaart blokken zijn zo tussen de 70 tot 90 euro per stuk, 50 voor de radiator van 2x 120mm, 120 voor pomp en reservoir. Dan nog tubing, vloeistof, koppelingen etc. Zit er ook naar te kijken maar het tikt harder aan dan dat ik hoopte dat het zou doen.

• PilatuS
  • Niet online
Sn0wblind schreef op zondag 29 juli 2012 @ 21:12:
Jups,

Als je even het CPU blok buitenbeschouwing laat, 2 fullcover grafische kaart blokken zijn zo tussen de 70 tot 90 euro per stuk, 50 voor de radiator van 2x 120mm, 120 voor pomp en reservoir. Dan nog tubing, vloeistof, koppelingen etc. Zit er ook naar te kijken maar het tikt harder aan dan dat ik hoopte dat het zou doen.
Als je aan waterkoeling begint kan je het beste gelijk goed spul kopen. Koop een goede 3x of 4x120mm rad met een goede pomp en reservoir. Dan kan je de komende 10 jaar vooruit met die dingen en hoef je alleen nog blokken te kopen bij upgraden. Dan valt het qua kosten best mee. Als je de videokaart upgrade kan je het oude blok ook weer verkopen voor de helft van de orginele aanschafwaarde, dan vallen de kosten best mee.

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
PilatuS schreef op zondag 29 juli 2012 @ 21:16:
[...]

Als je aan waterkoeling begint kan je het beste gelijk goed spul kopen. Koop een goede 3x of 4x120mm rad met een goede pomp en reservoir. Dan kan je de komende 10 jaar vooruit met die dingen en hoef je alleen nog blokken te kopen bij upgraden. Dan valt het qua kosten best mee. Als je de videokaart upgrade kan je het oude blok ook weer verkopen voor de helft van de orginele aanschafwaarde, dan vallen de kosten best mee.
Ik beschik nu over een Thermaltake Lv 10 GT Snow Edition

Deze is helaas niet bepaald watercooling ready.

Hij heeft 2x 200mm intake. Waarvan ik waarschijnlijk geen 1 kan gebruiken voor een Rad.

Ook heeft hij een 120 en 200mm outtake. Hiervan kan ik een 120 en 240 rad maken. Zou dit voldoende zijn? Of adviseer je om over te stappen op een andere case?

• Sn0wblind
Na wat research merk ik toch wel dat mensen vaak een overkill aan radiatoren hebben. De zogenaamd vuistregel van 120mm per onderdeel is echt overkill, na reviews en testen te hebben gezien waar op 1500rpm een single rad van goede kwaliteit al tot 250watt weet te koelen met een delta van 10c teriwjl bijvoorbeeld een Geforce 670gtx minder dan 170watt aan warmte afgeeft heb je met bijvoorbeeld in een SLI setup al genoeg aan een 240mm rad in combi met een Sandy bridge gpu. Neem dan desnoods een 360 rad voor iets meer ruimte maar 480 is echt overkill.

Qua pomp rekende ik een DDC met een leuke res mee.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik zou geen full cover blokken kopen voor je vga, die universele zijn vaak beter, geven minder flow restrictie, betere koeling en dat ze het geheugen niet koelen das dan jammer.

Heatsinks op de vga laten zitten zoveel mogelijk en zorgen voor een beetje airflow (fan zijkant kast of zelf een beetje modden werkt prima.

V&A aangeboden: 2 x Swiftech MCW80 GPU BLOCK
zoiets heb ik het dan over.

V&A aangeboden: Swiftech MCP655 (Laing D5 vario)
goed pompje

zo te zien past er een 2x12cm radiator bovenin, paar stille goede fans of bovenop de kast of nog beter naar boven laten blazen (ff meten qua ruimte).

Koelpasta, reservoirtje, cpu koeler en klaar.

ben je klaar voor 200e en hoef je ook bij onderdelen wisseling niets meer nieuw te kopen.

Heb zelf 3x12cm, maar das eigenlijk overkill.

Nukezone FTW

• Sn0wblind
Voor VRM's is tegenwoordig wel iets meer dan een beetje airflow nodig denk ik. Dat moet echt actiever gekoeld worden.

• Powrskin
  • Niet online
Sn0wblind schreef op zondag 29 juli 2012 @ 21:27:
Na wat research merk ik toch wel dat mensen vaak een overkill aan radiatoren hebben. De zogenaamd vuistregel van 120mm per onderdeel is echt overkill, na reviews en testen te hebben gezien waar op 1500rpm een single rad van goede kwaliteit al tot 250watt weet te koelen met een delta van 10c teriwjl bijvoorbeeld een Geforce 670gtx minder dan 170watt aan warmte afgeeft heb je met bijvoorbeeld in een SLI setup al genoeg aan een 240mm rad in combi met een Sandy bridge gpu. Neem dan desnoods een 360 rad voor iets meer ruimte maar 480 is echt overkill.

Ja je hebt gelijk, heb zelfs een tijdje een quadcore en 5870 gekoelt met een 12cm rad en dan de fan op 12v wou zelfs prima, werdt alles wel 55c+ ipv max iets van 40c nu, maar dat is nog steeds ruim acceptabel.

2x12cm, met goede pomp en radiator en reservoir is makkelijk genoeg.
Sn0wblind schreef op zondag 29 juli 2012 @ 21:28:
Voor VRM's is tegenwoordig wel iets meer dan een beetje airflow nodig denk ik. Dat moet echt actiever gekoeld worden.
lol slowchat ;)
zolang er standaard maar koelblokjes op zitten (weet niet of het bij de 6850 xfx dual fan ook zo is???), en dan met een side fan erop gericht, of zoals ik het heb.
http://tweakers.net/ext/f/gXTJkCliwvKF2N7KbemAPW1u/full.jpg
werkt perfect.
pricewatch: Arctic Cooling VR002

[ Voor 23% gewijzigd door Powrskin op 29-07-2012 21:35 ]

Nukezone FTW

• PilatuS
  • Niet online
Sn0wblind schreef op zondag 29 juli 2012 @ 21:27:

Het hangt er een beetje vanaf wat je met de waterkoeling wil bereiken.

Persoonlijk heb ik het meer voor stilte dan voor temps en overklokken. Of mijn CPU nou 30 of 60 graden is boeit mij niets. Het voordeel van een overkill rad is dat de fans erg langzaam kunnen draaien waardoor je een enorm stille PC kan bouwen. Ik draai met een RX480 rad wat een enorm bakbeest is. De fans produceren op 12 volt 21dB en ik draai ze op 6 volt. Je kan je wel voorstellen hoe stil het geheel dan word.

Persoonlijk vind ik dat je het beste gelijk een zo groot mogelijk rad kan kopen. Wil je dan een keer SLI of Crossfire draaien hoef je de rad niet meer te upgraden. Ik ben begonnen met een 1x120 rad, later naar een 3x120mm rad gegaan, daar later nog eens 1x120mm naast gezet en nu dus een RX480. Achteraf had ik liever gelijk een zo groot mogelijk rad genomen. Je houd dan altijd speelruimte over en als je het gelijk goed doet hoef je de komende 10 jaar geen nieuwe meer te kopen.

• Powrskin
  • Niet online
Maar het is toch ook wel leuk en netjes als de hele boel in je kast past lijkt me?
Heb al bij meerdere mensen 24cm rads in gebouwd, als je maar goede fans koopt is ook dat al dikke overkill en het past in veel kasten. vaak kan bv 2x12cm en 1x12cm ook in een kast, maar dat geeft ook gelijk een boel meer slangen en restrictie.

Nukezone FTW

• Sn0wblind
Maar 4 120mm fans produceren op lager volume waarschijnlijk vergelijkbaar aantal geluid als 2 iets hardere draaiende fans, het scheelt niet zo heel veel. Tuurlijk geeft het meer speelruimte, maar met een beetje goed nadenken over wat je wilt valt het wel mee en hoeft je niet zo'n overkill aan spullen te kopen voor wat je mischien wilt. Of een rad zolang mee gaat, geen idee, altijd angstig voor corrosie.

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-01 23:21
Powrskin schreef op zondag 29 juli 2012 @ 21:38:
vaak kan bv 2x12cm en 1x12cm ook in een kast, maar dat geeft ook gelijk een boel meer slangen en restrictie.
Zodra je je druk maakt over de extra restrictie die je krijg door een 2e radiator te plaatsen in je systeem, is het hoogste tijd om eerst eens een fatsoenlijke pomp aan te schaffen. 8)7
Sn0wblind schreef op zondag 29 juli 2012 @ 21:28:
Bij een HD79*0 of de GTX670/680's misschien, maar kaarten zoals die HD6850's van de TS heeft echt wel voldoende aan een passief koellichaam waar een zacht briesje langs stroomt.

Tenzij je extreem wil overclocken (wat ik betwijfel met 6850's), voldoen die universele GPU-waterblocks prima. Pak er gewoon 2 van ~25E, gooi er wat fittingen en koppelstukken bij en e.v.t. een stukje slang en je ben, voor minder dan de prijs van 1 full-cover-waterblok, al klaar.

Pentaxiaan

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
SirNobax schreef op zondag 29 juli 2012 @ 23:05:
[...]

Zodra je je druk maakt over de extra restrictie die je krijg door een 2e radiator te plaatsen in je systeem, is het hoogste tijd om eerst eens een fatsoenlijke pomp aan te schaffen. 8)7

[...]

Bij een HD79*0 of de GTX670/680's misschien, maar kaarten zoals die HD6850's van de TS heeft echt wel voldoende aan een passief koellichaam waar een zacht briesje langs stroomt.

Tenzij je extreem wil overclocken (wat ik betwijfel met 6850's), voldoen die universele GPU-waterblocks prima. Pak er gewoon 2 van ~25E, gooi er wat fittingen en koppelstukken bij en e.v.t. een stukje slang en je ben, voor minder dan de prijs van 1 full-cover-waterblok, al klaar.
Zit dan ook wel te denken om mijn 6850'jes te verkopen en 1 nieuwe te halen. Een PCI-e 3 wel te verstaan.

Dacht zo aan een 570 of 7950 oid. En daarvoor een full-cover waterblock halen..
Pagina: 1