Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Verwijderd

Topicstarter
Begin volgende week met stage (ict-beheerder niv.4) en vroeg me af of jullie tips hebben? Wat ik het beste wel en/of niet kan doen?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:40
Goed je best doen en op tijd komen, verder zal het allemaal vast wel goedkomen. Stagelopen doe je om van te leren, dus je hoeft het echt niet perfect te doen vanaf dag 1 ;)

The devil is in the details.

• melvinnie
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Beleefd blijven, niet tegen je baas en collega`s inpraten en niet te bijdehand. Dat zijn de dingen die ik meestal toepas.

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

netjes kleden, haar kammen, scheren, 's ochtends douchen en flink veel deo. af en toe pepermuntje wegkanen tegen eventuele mondlucht.

[ Voor 95% gewijzigd door JJ Le Funk op 28-07-2012 22:53 ]

d:)b :henk d:)b

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16-11 14:25

Koenvh

Hier tekenen: ______

Niet doen:
Brand stichten
Overval plegen
Bedreigen/intimideren

Wees optijd, doe gewoon wat er van je verwacht wordt en relax. :)

🠕 This side up

Verwijderd

Laten we beginnen met wat je beter wel kan doen:
- luisteren
- doen wat je gezegd wordt
- vooral snel oppikken hoe de procedures zijn in het bedrijf betreffende ICT.

Afhankelijk van het bedrijf en hoe de ict afdeling is ingericht kijken of er een onderdeel van het ICT proces voor verbetering vatbaar is en dat bespreken met je stagebegeleider om als stageopdracht te laten dienen.

Veel hangt af van je eigen vaardigheden en je capaciteit om snel te schakelen en procedures doorzien en begrijpen.

Misschien een open deur, maar probeer vooral niet de wijsneus uit te hangen. Vragen is goed. Even vertellen hoe het moet niet. (Lees: probeer kritische opmerkingen vooral zo tactisch mogelijk aan te geven en vooral niet op de eerste werkdag/werkweek.. :) )

succes op je stage

• Koenvh

Koenvh

Verwijderd schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 22:56:
Laten we beginnen met wat je beter wel kan doen:
- luisteren
- doen wat je gezegd wordt
- vooral snel oppikken hoe de procedures zijn in het bedrijf betreffende ICT.

Afhankelijk van het bedrijf en hoe de ict afdeling is ingericht kijken of er een onderdeel van het ICT proces voor verbetering vatbaar is en dat bespreken met je stagebegeleider om als stageopdracht te laten dienen.

Veel hangt af van je eigen vaardigheden en je capaciteit om snel te schakelen en procedures doorzien en begrijpen.

Misschien een open deur, maar probeer vooral niet de wijsneus uit te hangen. Vragen is goed. Even vertellen hoe het moet niet. (Lees: probeer kritische opmerkingen vooral zo tactisch mogelijk aan te geven en vooral niet op de eerste werkdag/werkweek.. :) )

succes op je stage
offtopic:
Ik was je vergeten succes te wensen |:( 8)7 :X

Kritiek is inderdaad niet echt handig. Ook: Wij gooien hier vieze kopjes altijd in de prullenbak (Lees: Kliko), hoe apart dat ook klinkt, gewoon knikken ipv "Echt?", dat kan ook als kritiek opgevat worden.. Als het een grapje was en je had het niet door... Zenuwen de schuld geven :>

🠕 This side up

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

@khildin, dat dus, maar toon ook initiatief. Succes :)

[ Voor 11% gewijzigd door Fietsbel op 28-07-2012 23:16 ]

39

• Koenvh

Koenvh

Fietsbel schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 23:00:
^^ dat dus, maar toon ook initiatief. Succes :)
Initiatief is goed, maar niet opdringen... Meer zoiets als: Mensen moeten altijd apart inloggen voor 2 webdiensten, laten we het zo maken dat het nog maar 1 keer hoeft..

🠕 This side up

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Precies, ga niet uitsloven. Beetje de middenweg vinden van alles

[ Voor 48% gewijzigd door Fietsbel op 28-07-2012 23:04 ]

39

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

melvinnie schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 22:51:
Beleefd blijven, niet tegen je baas en collega`s inpraten en niet te bijdehand. Dat zijn de dingen die ik meestal toepas.
In ons bedrijf zou je het dan heel erg zwaar hebben. ;) Hangt een beetje van de werksfeer af maar we maken allemaal graag grappen ten koste van elkaar, bijdehand op het flauwe af. :P En je mond open durven doen tegen wat je baas en collega's zeggen op het moment dat jij denkt een beter idee te hebben: gewoon doen. Uiteindelijk heeft de baas en in mindere mate je collega's het laatste woord, maar dat wil niet zeggen dat je als stagiair je mening niet mag geven. Een bedrijf dat dat soort eigen initiatief bestraft moet gauw ophouden met stagiairs aannemen.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:18

Sebazzz

3dp

Tips voor stage? Doe je best en laat motivatie zien! En inderdaad, neem initiatief en ga de discussie aan!

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Hahn
NMe schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 23:07:
[...]

In ons bedrijf zou je het dan heel erg zwaar hebben. ;) Hangt een beetje van de werksfeer af maar we maken allemaal graag grappen ten koste van elkaar, bijdehand op het flauwe af. :P En je mond open durven doen tegen wat je baas en collega's zeggen op het moment dat jij denkt een beter idee te hebben: gewoon doen. Uiteindelijk heeft de baas en in mindere mate je collega's het laatste woord, maar dat wil niet zeggen dat je als stagiair je mening niet mag geven. Een bedrijf dat dat soort eigen initiatief bestraft moet gauw ophouden met stagiairs aannemen.
Ja, ik vind het ook beetje onzin dat hier letterlijk gezegd wordt dat je maar gewoon precies moet doen wat er gezegd wordt en geen vragen moet stellen...

• Koenvh

Koenvh

Hahn schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 23:09:
[...]

Ja, ik vind het ook beetje onzin dat hier letterlijk gezegd wordt dat je maar gewoon precies moet doen wat er gezegd wordt en geen vragen moet stellen...
Als je daarbij ook mij bedoelt (wat best mogelijk is :+): Ik bedoel het niet zo, maar oppassen en observeren is ook handig, vooral eerste week(en)

🠕 This side up

• Hahn
Je bedoelt het niet zo :? Je zegt letterlijk "als iemand wat raars zegt, gewoon doen en niet 'echt?' vragen, want dat kan gezien worden als kritiek" :D

Maar alles ligt er maar net aan waar je terecht komt, gewoon aftasten, laten zien dat je moeite doet om er wat van te maken en je merkt vanzelf wat je wel en niet kunt maken.

• Koenvh

Koenvh

Hahn schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 23:13:
Je bedoelt het niet zo :? Je zegt letterlijk "als iemand wat raars zegt, gewoon doen en niet 'echt?' vragen, want dat kan gezien worden als kritiek" :D

Maar alles ligt er maar net aan waar je terecht komt, gewoon aftasten, laten zien dat je moeite doet om er wat van te maken en je merkt vanzelf wat je wel en niet kunt maken.
Zo'n situatie schetsen is moeilijk (Advies geven ook, er zijn altijd mensen die het niet met je eens zijn. :*) )

Ik denk dat je gelijk hebt: Laten zijn dat je het probeert is belangrijk.. Als stagiair hoef je niet alles 100% goed te doen.. Daarvoor ben je immers stagiair... Anders was je al lang in dienst..

🠕 This side up

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vooral niet tegen je baas/stagebegeleider inpraten idd. Die fout heb ik weleens gemaakt op MBO stage. Was daar ook vrij snel weg. Overigens heb ik nu zo'n 8 jaar later een zwaardere/verantwoordelijkere baan dan mijn toenmalige stagebegeleider. (nu ik zijn leeftijd heb).

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 29-07-2012 10:56 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:11

SmartDoDo

Woeptiedoe

Verwijderd schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 22:50:
Begin volgende week met stage (ict-beheerder niv.4) en vroeg me af of jullie tips hebben? Wat ik het beste wel en/of niet kan doen?
Dat is wel een erg algemene vraag. Wat voor soort bedrijf is het? En hoeveel medewerkers lopen er rond? Heb je al specifieke opdrachten die je uit moet gaan voeren?
Sport_Life schreef op zondag 29 juli 2012 @ 10:55:
Vooral niet tegen je baas/stagebegeleider inpraten idd. Die fout heb ik weleens gemaakt op MBO stage.
Het ligt er ook maar net aan op welke wijze het gebeurd en ook hoe een stagebegeleider ermee om gaat. Na m'n vakantie krijg ik ook een "opgeschoten" knul als stagiair en ik schat in dat die op sommige momenten best eigenwijs gaat zijn. Geen enkel probleem, dan moet hij zelf z'n hoofd maar stoten. Zolang de gevolgen beperkt zijn, is daar niets mis mee. Het voordeel van stage is dat mensen nog redelijk probleemloos fouten kunnen maken, daar kunnen ze enkel van leren. De stagebegeleider is ervoor om het leerproces te begeleiden en ervoor te zorgen dat fouten ook leerzaam blijven en niet uitmonden in een drama.

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:36
Probeer niet je tijd uit te zitten, maar probeer er wat van te leren en toon interesse.
Er is niks zo makkelijk als op stage iets leren, ipv uit boeken tijdens je studie.

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:24
Zorg dat je niet je tijd vult met domme klusjes, zoals kopiëren en koffie halen. Natuurlijk sta je onderaan in de pikorde en zal dit soort werk er soms bij horen, maar daar ga je niet stage voorlopen. Toon initiatief en trek moeilijkere werkzaamheden naar je toe.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• Pimmerd
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-11 21:09
Nog een tip (maar dat had je waarschijnlijk al gedaan om je voor te bereiden op je sollicitatiegesprek), verdiep je in het bedrijf.

• DeKuiper
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-11 18:54
- Persoonlijke hygiene
- Leer de namen van de mensen om je heen
- Schrijf al je vragen op, niet constant iedereen lastig vallen.
- Leer emailen.. klinkt simpel maar sommige mensen kunnen dat gewoon echt niet.
- Actief luisteren en mensen laten uitspreken. Ook al is het niet relevant of is het een beetje off-topic.
- Niet naar de dames fluiten
- Wees duidelijk over wat jij wil van de stage.

- The one and only

• Bluebe
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:38

Bluebe

Roar

ph4ge schreef op zondag 29 juli 2012 @ 18:06:
Zorg dat je niet je tijd vult met domme klusjes, zoals kopiëren en koffie halen. Natuurlijk sta je onderaan in de pikorde en zal dit soort werk er soms bij horen, maar daar ga je niet stage voorlopen. Toon initiatief en trek moeilijkere werkzaamheden naar je toe.
Ben ik het absoluut mee eens, laat je niet afschepen want het komt echt vaker voor dan je denkt. Natuurlijk kan je best is een kop koffie voor je collega's meenemen maar zeg er wat van (en anders bij je begeleider van school af) als het teveel wordt. Je bent er om te leren en niet om je luie collega's te voorzien.

Verder wees gewoon beleefd en ga in op de cultuur die in het bedrijf hangt, vraag van te voren wat de kleding cultuur is en daar kan je vaak ook al aan zien hoe er in het bedrijf wordt gesproken (zakelijk of casual). En wees niet bang om vragen te stellen als je het echt niet weet maar probeer als het even kan eerst zaken op te zoeken op google. Standaard antwoord dat je vaak krijgt is: Heb je het al gegoogled? :)

Verder de standaard dingetjes: kom op tijd, zie er verzorgd uit en toon interesse.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

SmartDoDo schreef op zondag 29 juli 2012 @ 11:08:
[...]
Dat is wel een erg algemene vraag. Wat voor soort bedrijf is het? En hoeveel medewerkers lopen er rond? Heb je al specifieke opdrachten die je uit moet gaan voeren?
[...]
Het ligt er ook maar net aan op welke wijze het gebeurd en ook hoe een stagebegeleider ermee om gaat. Na m'n vakantie krijg ik ook een "opgeschoten" knul als stagiair en ik schat in dat die op sommige momenten best eigenwijs gaat zijn. Geen enkel probleem, dan moet hij zelf z'n hoofd maar stoten. Zolang de gevolgen beperkt zijn, is daar niets mis mee. Het voordeel van stage is dat mensen nog redelijk probleemloos fouten kunnen maken, daar kunnen ze enkel van leren. De stagebegeleider is ervoor om het leerproces te begeleiden en ervoor te zorgen dat fouten ook leerzaam blijven en niet uitmonden in een drama.
Mijn ervaring met het werkveld is dat er bij elk bedrijf mensen rondlopen die zichzelf heel goed vinden en zichzelf ook heel graag horen praten. Zijn ook vaak de mensen die erop kicken om stagiaires 'onder' zich te hebben (bij gebrek aan echte leidinggevende capaciteiten).
Het probleem is dat iemand die nieuw op het werkveld binnenkomt vaak niet meteen dit soort mensen kan filteren, vandaar dat je je als stagiaire maar beter kan inhouden dan het risico lopen dat het tegen je gebruikt wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 30-07-2012 18:34 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Verwijderd

Topicstarter
Pas begonnen!

Ik heb jullie tips een beetje gevolgd. ICT afdeling is niet zo super groot hier, dus krijg gelijk met leermomenten te maken. Gaat wel goed.
Pagina: 1