receiver/sub instellingen

Pagina: 1
Acties:

• sonsan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:54
Vraagje over de sub instellingen i.c.m. de receiver. Met de meegeleverde meet microfoon ( Sony DCAC) komt er een bepaalde waarde uit de meting die afhankelijk is van het volume van de sub. Is het nu wijs om voordat de meting plaats vind het volume van de sub hoog te zetten of is het beter om het volume juist laag te houden en de speakerinstelling in de receiver te verhogen? Ik bedoel dus receiver sub instelling hoog (+8/+10 dB) en volume van de sub laag (b.v. ong. 25% van maximum) of andersom? Bij het eerste lijkt me dat de sub minder hoeft te versterken en daardoor minder warm wordt of zit ik nu naast?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik begrijp dat je een actieve sub hebt los van je sony versterker ?

zo ja

Je zit ernaast, je sub zal net zo hard (eind)versterken en. de 2 regelaars waar je mee speelt maken niet direct deel uit van het eindversterkercircuit die aan het werk moet om te knallen

gewoon allebei op 0db zetten alles in de normaal stand dus.
na het kalibreren zal de versterker automatisch zijn veranderd

als dit veel echt hoger dan normaal kun je proberen de versterking van de sub op te draaien naar dezelfde waarde als je versterker en opnieuw kalibreren. (voorkomt clippen)
idem als het veel lager is. (voorkomt ruis)

Iperf

• sonsan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:54
fish schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 22:53:
Ik begrijp dat je een actieve sub hebt los van je sony versterker ?

zo ja

Je zit ernaast, je sub zal net zo hard (eind)versterken en. de 2 regelaars waar je mee speelt maken niet direct deel uit van het eindversterkercircuit die aan het werk moet om te knallen

gewoon allebei op 0db zetten alles in de normaal stand dus.
na het kalibreren zal de versterker automatisch zijn veranderd

als dit veel echt hoger dan normaal kun je proberen de versterking van de sub op te draaien naar dezelfde waarde als je versterker en opnieuw kalibreren. (voorkomt clippen)
idem als het veel lager is. (voorkomt ruis)
Het is inderdaad een actieve sub (Mordaunt Short 409W). Deze heeft o.a. een volume instelling van minimum naar maximum. Dus geen db instelling. De manual van de receiver beveelt een volume instelling van de sub (voor aanvang van de meting) op 25-50% van het maximum. Maar ik dacht hoe meer de receiver aanbied, des te minder hoeft de sub te versterken. Maar dat is te simplistich begrijp ik.... Nu geeft de receiver na een aantal metingen +3 tot +6 db aan voor de sub. Jij zegt dus dat dan in principe het volume van de sub te laag zou staan?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

meh . een beetje,

ik zou er niets meer aan doen eigenlijk. kan wel hoeft niet echt, als het over 20 db ofzo hebt dan zou ik het echt wel doen. maar nu, meh.

Iperf

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:54

FeaR

In GoT we trust

sonsan schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 23:06:
[...]
Het is inderdaad een actieve sub (Mordaunt Short 409W). Deze heeft o.a. een volume instelling van minimum naar maximum. Dus geen db instelling. De manual van de receiver beveelt een volume instelling van de sub (voor aanvang van de meting) op 25-50% van het maximum. Maar ik dacht hoe meer de receiver aanbied, des te minder hoeft de sub te versterken. Maar dat is te simplistich begrijp ik.... Nu geeft de receiver na een aantal metingen +3 tot +6 db aan voor de sub. Jij zegt dus dat dan in principe het volume van de sub te laag zou staan?
Een kwart open is inderdaad een veel gebruikte waarde om de subwoofer op te hebben staan alvorens iets van Audyssey te runnen. Een meting die trouwens rond de -3 / +3 uit komt is behoorlijk netjes :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.