Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netbook of laptop?

Pagina: 1
Acties:

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Tweakers,

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Reden? Ik weet gewoon niet meer wat nou het beste is. Komend schooljaar ga ik studeren, en ik wil gewoon graag eindelijk eens een beslissing maken.

Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
- Reizen dagelijks (bus) en af en toe (vliegtuig/trein)
- Lichte office en internet taken
- Web-based spelletje op z'n tijd
- USB 3.0 zou fijn zijn
- Zelf een SSD erin zetten indien mogelijk

Wat mag je laptop gaan kosten?
Zo min mogelijk, het liefst rond de 500,-.

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Ja, iedere dag reizen dus. Gewicht het liefste zo licht mogelijk, accuduur maakt in principe niet heel veel uit, aangezien ik op school kan laden. Qua grootte prefereer ik > 11'' en < 13''.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nee, alhoewel ik moet bekennen dat ik Acer en Packard Bell tot nu toe geheel heb genegeerd.

Het lastige is vooral dat ik iedere dag weer nieuwe impulsen krijg. Ik heb werkelijk vrijwel alle 11'' en 13'' machines al de revu laten passeren. Ik weet bij alles wel iets te vinden waardoor ik afhaak, dat maakt het zo lastig. De ene dag kijk ik naar gewone laptops, de andere dag denk ik dat een gewone netbook wel aan mijn wensen zal voldoen. Ik heb thuis een meer dan goede desktop/gamepc staan, die aan al mijn wensen voldoet. Een laptop is puur en alleen voor erbij, voor onderweg en voor op school. Voor de rest zal ik er weinig gebruik van maken.

Macbook Air: Perfect qua alles behalve de prijs, Apple hè ;) Ik kan het wel betalen, maar ik vind het gewoon heel erg onnodig als je mijn wensen ziet.
Sony Viao T: Qua specs wel goed, omdat alles te customizen valt, maar wellicht ook iets aan de hoge kant qua prijs.
Sony Viao S: Zie Viao T, en wat is precies het verschil tussen de Viao S13p en de S13?
Lenovo U310: Vooral qua looks vind ik 'm echt mooi, qua specs ook prima (Ivybridge, HD 4000), maar 700,- is buiten mijn budget.
Asus Zenbooks: Voor allemaal geldt eigenlijk hetzelfde als voor de MBA.
Dell Vostro 131 en 3350: An sich prima apparaten, met coupons e.d. ook goed aan de prijs. Alleen twijfel ik over de kwaliteit van de laptops, aangezien het vrij oude modellen zijn (?).
Asus U36JC: Qua specs heel veel bang for buck, maar qua kwaliteit nogal slecht blijkbaar.

Asus EEE-pc/MSI Wind/Sony E11/HP DM1-4200: Even een zooi netbooks op een rijtje. Qua processor vrijwel identiek (E-450), allemaal hebben ze zo hun plus/minpunten.

Grootste pluspunt voor mij van een netbook is de prijs, maar ik lees al snel dat men aanraadt om wat geld bij te leggen en gewoon te investeren in een fatsoenlijke laptop. Dan kijk je naar laptops die iets duurder zijn, maar die lacken weer op veel verschillende punten waardoor je al gauw terecht komt bij de Lenovo's U310 et cetera (~700,- geprijsde apparaten dus).

Al met al zijn mijn eisen simpel, maar er zijn teveel keuzes die allemaal zo hun plus en minpunten hebben. Wat raden jullie mij aan om te doen? Ik zal ooit iets moeten kopen, maar tot nu toe lees ik review naar review en word ik niets wijzer.

Sorry voor de lange post, maar ik wil het gewoon even duidelijk op een rijtje hebben :)

Alvast bedankt!

Tesla M3LR '21

• Achilles
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-11 16:54

Achilles

Koning van de Myrmidonen

Las Vegas schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 19:27:
Sorry voor de lange post, maar ik wil het gewoon even duidelijk op een rijtje hebben :)
Er zou een beloningssysteem moeten bestaan dat ervoor zou zorgen dat mensen dit altijd zo goed zouden uitwerken d:)b

Kwa acers zit je hier bij de V3 serie te kijken, jammer is wel dat er niet standaard een hele SSD inzit (kgeloof wel cache).
Asus U36JC: Qua specs heel veel bang for buck
Daar zit een 1-gen i5 in, geen goed idee..
(3rd gen=ivy bridge= [i3/i5/i7]-[U/M]3XXX)
Netbooks ben ik verder nooit zo kapot van geweest (lees= ik vind ze waardeloos).
- USB 3.0 zou fijn zijn
Maar dit moet wel met een netbook mogelijk zijn. Voor bus reizen is een notebook ook vrij zwaar. Ik zou bijna zeggen: heb je al eens aan een tablet gedacht? De Asus Transformer 300T met dock past mooi binnen het budget (472), is een prachtig licht ding, snel office tekstje tikken op een degelijk toetsenbord, snel interneten. Geen last van de lags die je bij netbooks vind, en voor een meerprijs ook met 3g. Office komt volgens mij ook in andriod goed tot zijn recht (in november komt Microsoft met office mobile). Ik denk dat je daar meer aan gaat hebben, ik zou het zeker overwegen. Ik kan zo gauw niet bedenken waarom je een netbook zou willen. (usb zit er ook op ;), en de accu gaat heeeel lang mee! (anders dan bij notebooks)

| Cowsmology | Met een hamer past alles, met ducktape plakt alles |

• VictordeHolland
  • Laatst online: 07:40
- USB 3.0 zou fijn zijn
Zoals mijn voorganger ook al aankondigde, is een netbook hiervoor uitstekend geschikt, maar USB 3.0 en SSD worden dan wel wat lastiger. Ik studeer zelf ook en neem ook vaak mijn netbook een Sony Vaio VPCYB1S1E mee. Ongeveer even groot als een multomap en lekker licht, ideaal als je zoals ik twee uur per dag in het OV zit. Bij mijn netbook zit bijvoorbeeld ook een kleine poweradapter (batterij duur is al extreem lang) en ik gebruik er een klein muisje bij om zo het gewicht zo laag mogelijk te houden. Overigens zou ik sowieso een (goede) hoes aanraden. Maar ik gebruik hem dan ook puur voor school: beetje Office, surfen, SPSS, PDF lezen en mailen. Want eerlijk is eerlijk, snel is-ie-niet. Zelfs een redelijk simpel spel als League Of Legends kan die niet vloeiend draaien, maar daar is tenslotte een computer voor ;).
Wat mag je laptop gaan kosten?
Zo min mogelijk, het liefst rond de 500,-.
Dan is er meer keus uit netbooks dan notebooks.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nee, alhoewel ik moet bekennen dat ik Acer en Packard Bell tot nu toe geheel heb genegeerd.
Denk dat de meeste tweakers wel met mij en jou eens zullen zijn dat die twee merken niet altijd alles zijn.

De opvolger van mijn netbook is de Sony Vaio VPCYB3V1E , allicht het kijken waard.

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Achilles schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 20:03:
[...]
Er zou een beloningssysteem moeten bestaan dat ervoor zou zorgen dat mensen dit altijd zo goed zouden uitwerken d:)b

Kwa acers zit je hier bij de V3 serie te kijken, jammer is wel dat er niet standaard een hele SSD inzit (kgeloof wel cache).
De acer is an sich interessant, maar zoals ik al schreef ben ik vrij sceptisch over het merk zelf. Slechte ervaringen in mijn omgeving, maar wellicht zijn ze de laatste jaren beter geworden?
[...]
Daar zit een 1-gen i5 in, geen goed idee..
(3rd gen=ivy bridge= [i3/i5/i7]-[U/M]3XXX)
Netbooks ben ik verder nooit zo kapot van geweest (lees= ik vind ze waardeloos).
Hmm, jammer. Die leek mij wel goed, maar je punt is valid.
[...]
Maar dit moet wel met een netbook mogelijk zijn. Voor bus reizen is een notebook ook vrij zwaar. Ik zou bijna zeggen: heb je al eens aan een tablet gedacht? De Asus Transformer 300T met dock past mooi binnen het budget (472), is een prachtig licht ding, snel office tekstje tikken op een degelijk toetsenbord, snel interneten. Geen last van de lags die je bij netbooks vind, en voor een meerprijs ook met 3g. Office komt volgens mij ook in andriod goed tot zijn recht (in november komt Microsoft met office mobile). Ik denk dat je daar meer aan gaat hebben, ik zou het zeker overwegen. Ik kan zo gauw niet bedenken waarom je een netbook zou willen. (usb zit er ook op ;), en de accu gaat heeeel lang mee! (anders dan bij een netbook )
Dit is ook iets wat ik absoluut heb overwogen. Ik heb ook al naar iPads gekeken met eventueel een dock erbij. Maar al met al werd dat toch als omslachtig omschreven in comparisons tussen een net/notebook en een (docked) tablet. De keuze ging dan vaak toch uit naar een laptop. Helemaal een iPad i.c.m. een dock, dan kom je al snel aan de prijs van een volwaardige notebook. Dan is de Asus die jij linkt wel een prima alternatief natuurlijk.

Ik zelf zie eigenlijk het positieve wel in van een tablet. Als je eens niet hoeft te typen pak je gewoon een tablet uit je tas. En als je eens in een hoorcollege of waar dan ook zit en wel iets moet tikken, dan is het altijd gemakkelijk als je een keyboard eraan kan klikken.
VictordeHolland schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 21:10:
[...]

Zoals mijn voorganger ook al aankondigde, is een netbook hiervoor uitstekend geschikt, maar USB 3.0 en SSD worden dan wel wat lastiger. Ik studeer zelf ook en neem ook vaak mijn netbook een Sony Vaio VPCYB1S1E mee. Ongeveer even groot als een multomap en lekker licht, ideaal als je zoals ik twee uur per dag in het OV zit. Bij mijn netbook zit bijvoorbeeld ook een kleine poweradapter (batterij duur is al extreem lang) en ik gebruik er een klein muisje bij om zo het gewicht zo laag mogelijk te houden. Overigens zou ik sowieso een (goede) hoes aanraden. Maar ik gebruik hem dan ook puur voor school: beetje Office, surfen, SPSS, PDF lezen en mailen. Want eerlijk is eerlijk, snel is-ie-niet. Zelfs een redelijk simpel spel als League Of Legends kan die niet vloeiend draaien, maar daar is tenslotte een computer voor ;).
Dat zijn precies de dingen die ik ermee wil gaan doen, alhoewel ik dan WoW i.p.v. LoL heb ;) Beide geen hele veeleisende spellen. De Sony lijkt mij een prima apparaat inderdaad.
[...]

Denk dat de meeste tweakers wel met mij en jou eens zullen zijn dat die twee merken niet altijd alles zijn.
Precies.
De opvolger van mijn netbook is de Sony Vaio VPCYB3V1E , allicht het kijken waard.
Prima inderdaad, alleen lastig leverbaar zo te zien. Sowieso is dan wellicht een netbook met USB 3.0 een betere optie.

Tesla M3LR '21

Verwijderd

VictordeHolland schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 21:10:
Je bedoelt de E11? Die wordt al meteen afgefakkeld helaas: Vinand in "[Ervaringen] Sony Vaio VPC-E Series".

Behalve de netbooks heb je the usual contenders: de V131 met i5 voor ~€590, en de vostro 3350 met i3 en 8-cel accu en HD 6490m GDDR5 voor rond de €470. Die kaart stelt overigens niet veel voor. Behalve die 2 laptops zie ik niet wat je in het 'laptop' segment moet nemen en blijven er volgens mij alleen echte netbooks over. Ik vind de x121e erg goed, maar de keuze is ruim.
Macbook Air: Perfect qua alles behalve de prijs, Apple hè ;) Ik kan het wel betalen, maar ik vind het gewoon heel erg onnodig als je mijn wensen ziet.
De asus zenbook is tegenwoordig een stuk beter naar mijn mening.
Sony Viao T: Qua specs wel goed, omdat alles te customizen valt, maar wellicht ook iets aan de hoge kant qua prijs.
Die vond ik ook best leuk. Totdat ik productreview: Sony Vaio SVT1311W1E review door nickbear tegenkwam...
Sony Viao S: Zie Viao T, en wat is precies het verschil tussen de Viao S13p en de S13?
mooie notebook inderdaad. De verschillen tussen de S13 en de -p ken ik ook niet.
Lenovo U310: Vooral qua looks vind ik 'm echt mooi, qua specs ook prima (Ivybridge, HD 4000), maar 700,- is buiten mijn budget.
Dit is een van de laptops waardoor ik tegenwoordig de term ultrafailbook aanhoud. ULV, check. Hooge prijs, check. Slecht scherm, check -> neem gewoon de sony S13 of V131, die hebben een stuk meer voordelen en zijn goedkoper. Alleen zijn her officieel geen ultrabooks omdat de processor te snel is. Screw die marketing onzin.
Asus Zenbooks: Voor allemaal geldt eigenlijk hetzelfde als voor de MBA.
/me is zenbook supporter. Jarenlang werden we overspoeld door kutscherm na kutscherm in het 13" segment, terwijl asus hiermee echt de nieuwe standaard zet. De rest van de notebook is ook erg goed.
Dell Vostro 131 en 3350: An sich prima apparaten, met coupons e.d. ook goed aan de prijs. Alleen twijfel ik over de kwaliteit van de laptops, aangezien het vrij oude modellen zijn (?).
het zijn niet meer de nieuwste systemen nee. Maar met de low-voltage trend nu nog steeds sneller dan bijvoorbeeld de lenovo U410.
Asus U36JC: Qua specs heel veel bang for buck, maar qua kwaliteit nogal slecht blijkbaar.
Kwaliteit nogal slecht. Wut? Dit is een van de gaafste laptops die je voor de introductie van de S13 en V131 kon kopen. 8 uur accuduur en een gewicht van 1.7kg. Dat zie ik niet veel notebooks na doen. Volgens mij alleen de vaio Z met sheet batterij op dit moment.

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2012 01:16 ]

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Ah, ik heb gemengde dingen gelezen over de U36JC. Al met al vond ik dit wel een van de beste qua ''bang for buck'', maar wat VictordeHolland al zegt, 1st gen i5. Is dat een probleem denk je? Ik ben er verder niet heel erg in thuis.

edit: De voornaamste problemen met de U36JC zijn het geluid en de warme temperatuur. Met name dat laatste is wel een dealbreaker hier. Ik wil wel graag een beetje stille computer die niet gloeiend heet wordt.

edit²: Alhoewel ik ook moet bekennen dat veel reviews elkaar nogal tegenspreken :D

[ Voor 55% gewijzigd door London op 29-07-2012 14:00 ]

Tesla M3LR '21

• Achilles
  • Laatst online: 18-11 16:54

Achilles

Koning van de Myrmidonen

Las Vegas schreef op zondag 29 juli 2012 @ 12:07:
Ah, ik heb gemengde dingen gelezen over de U36JC. Al met al vond ik dit wel een van de beste qua ''bang for buck'', maar wat VictordeHolland al zegt, 1st gen i5. Is dat een probleem denk je? Ik ben er verder niet heel erg in thuis.
Dankjewel voor de juiste verwijzing
:+ (Dat had ik gezegd). Nou opzich maakt t, zeker voor wat jij ermee wilt bereiken( hoeft niet snel/zuinig lijkt t wel ;)) niet heeel veel uit, tis meer dat het daarmee een gedateerder modeltje is, en dat het dus zo langzamerhand wel voorbij gestreefd is door de 2&3rd gen i5'jes. (Maar dat is n beetje koeienlogica }:O ) In benchmarks en vooral ook in effiency zal ivy bridge sterker in zijn socket staan.

Nou moet ik wel zeggen dat ik de tabletsuggestie voor mezelf al heb omgedoopt tot "tip van de week". Eigenlijk is een tablet (en kom nou niet wéér met een ipad) een betere oplossing dan een netbook. Natuurlijk zijn ultrabooks in deze situatie ideaal maar ze zijn wel weer duurder. In beide gevalen kun je bij Asus het beste terecht, de zenbooks zijn prachtstukken, maar je betaald er wel t dubbele voor. Tablets, zoals de transformer- 300T, prime en infinity, zijn goedkoper en je kunt er ook precies meedoen wat jij in de TS zegt. Eerst was ik nogal sceptisch over tablets en ik zou nooit een ipad gekocht hebben, maar sinds ik mijn ouders de Transformer Prime heb aangesmeerd, ben ik helemaal weg van de mogelijkheden, mijn moeder gebruikt haar normale pc niet eens meer, maar dat is wel extreem. Zo op vakantie zijn ze echter prima, ik heb er deze lap tekst op getikt ;)
/me Achilles is zenbook én transformer supporter

[ Voor 4% gewijzigd door Achilles op 30-07-2012 02:21 ]

| Cowsmology | Met een hamer past alles, met ducktape plakt alles |

Pagina: 1