Zuinige en stille NAS/HTPC

Pagina: 1
Acties:

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-11-2025
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gebruiken als NAS/HTPC waar ook af en toe een spelletje op gespeeld kan worden op HD-ready resolutie

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo goedkoop mogelijk, €350,-

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
HDD heb ik al voldoende, wil er alleen een SSD schijf bij.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

AMD A4-3400 (of een Core i3?)
SilverStone SUGO SG02-F (of een andere kleine case)
Samsung 830 SSD 128GB
ASRock A55M-HVS
8GB DDR3 (of 16GB)
GFX (BF3 op 720p, zuinig, stil)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Energie zuinig, kleine behuizing, zo stil mogelijk

Wat vinden jullie? Welke gfx-kaart voldoed aan de gestelde eisen?

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Misschien nog stille voeding erbij? 8)

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-11-2025
Voeding heb ik al ;)

• benny.ria
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-12-2022
Hallo,

Ik ben eigenlijk dezelfde vereisten als jou:
Stil en energiezuinig.
HDD heb ik ook al (voeding niet)
Prijs: Tussen de 300 en 350€

Toepassing:
NAS + Mediaplayer + lightweight webserver.
(Zal dus een "always-on" worden)

Ik zou graag input hebben over volgende samenstelling:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-M€ 68,56€ 68,56
1Lian Li PC-V355€ 109,80€ 109,80
1Scythe Big Shuriken 2€ 33,95€ 33,95
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 29,50€ 29,50
1Antec Earthwatts EA-380D Green€ 41,94€ 41,94
1G.Skill F3-12800CL9D-4GBNQ€ 26,30€ 26,30
1AMD A4-3400 Boxed€ 48,80€ 48,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 358,85

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:28
Stil en energiezuinig in combinatie met gamen is niet zo makkelijk te combineren. Als je het over zuinigheid en HTPC/NAS taken hebt voldoet zo'n dualcore AMD A4 of Intel CPU prima. Deze zijn behoorlijk zuinig en hebben genoeg CPU kracht.

Wil je echter gamen, dan heb je gewoon een sterkere GPU nodig. Hiervoor kun je 2 verschillende aanpakken hanteren (natuurlijk meerdere, maar IMHO zijn dit de beste):
1: Zuinig CPU met losse videokaart
2: Sterkere APU, met betere IGP

Met optie 1 (denk een een dualcore Intel Celeron/Pentium met een mid-range videokaart) krijg je de meeste prestaties, het gebruik van een discrete videokaart levert gewoon de meeste fps op. Belangrijk hiervoor is dat je een videokaart uitkiest met een laag idle verbruik. De AMD 7000 serie is hier bijvoorbeeld erg geschikt aangezien deze met het beeldscherm uit maar een paar watt verbruiken.

Het nadeel van deze optie is dat je behoorlijk rekening moet houden met de behuizing die je uitkiest (moet een videokaart in kunnen passen) en dat je extra moet investeren in koelcapaciteit om de warmte af te kunnen voeren. Ook is de aanschafprijs hoger dan bij optie 2. Hiervoor krijg je in de plaats hogere prestaties.

Optie 2 is dat je een Sterke APU pakt zoals de AMD 3870k. Met deze APU kun je de meeste games op medium instellingen prima spelen. Met deze optie heb je mindere prestaties dan met optie 1 (maar waarschijnlijk wel genoeg), maar ben je een stuk flexibeler qua behuizing en koeling. Bij deze optie kun je natuurlijk achteraf ook altijd nog een losse videokaart bijplaatsen (al dan niet in hybridxfire).

Afhankelijk van de gebruikte videokaart is optie 1 iets onzuiniger dan optie 2 maar bied meer prestaties. Heb je echter genoeg aan de prestaties van de IGP van optie 2 dan heeft dat de voorkeur. Om hier achter te komen zou ik wat benchmarks opzoeken en lezen. Let ook op dat je kijkt naar het idle verbruik van verschillende processors en videokaarten.

• benny.ria
Gamen is voor mij geen must, dat zit dus wel goed dan.

Ik heb wel nog een vraag over de koeler:
Op de website van Lian-Li staat het volgende:
Maximum Compatibility:
VGA Card length: 310mm
PSU length: 210mm
CPU cooler height: 100mm
Ik heb gekozen voor de Scythe Big Shuriken 2 in de hoop dat deze stiller zou zijn.
Past deze zeker in de kast en op mijn moederbord?

Laatste vraag: dit is de eerste maal dat ik zelf een pc zal in elkaar schroeven. Zijn er nog extra zaken die ik moet bestellen (koelpasta, kabels, ...)?

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:28
Vakkundig topic gekaapt ;)

De Scythe Big Shuriken is inderdaad een stuk stiller dan de stock koeler. De hoogt hiervan is uit mijn hoofd 62mm, dus dat is ook geen probleem. Het enige waar je even op moet letten is de diameter van de koeler. Deze is nogal iets groter dan het socket dus hij kan in erg kleine behuizingen te groot zijn. Echter past in deze behuizing een uATX moederbord, dus zo klein is ie niet.

Een erg grote kans dat die gewoon gaat passen, maar om het zeker te weten zou je even moeten googlen naar een big shuriken op dat moederbord en die kast met een uATX moederbord. Dan kun je het goed vergelijken. Mocht het niet passen dan kun je altijd nog een pricewatch: Scythe Shuriken Rev. B nemen.

Bij het in elkaar zetten van de PC zal je normaal gesproken geen extra zaken hoeven aan te schaffen. Schroefjes zitten al bij de behuizing, sata kabels bij je moederbord, 220V stekker bij je voeding en koelpasta bij de koeler. Zorg dat je een niet zo grote kruiskop schroevendraaier hebt met een magnetische kop.

• benny.ria
Vakkundig topic gekaapt ;)
Klopt, mijn excuses aan de topicstarter. Mijn specs kwamen voor 90% overeen dus dacht ik best geen nieuw topic te beginnen.

Bedankt voor de tips.Heb wel al voldoende aan PC's gesleuteld, maar nooit van nul moeten beginnen.
Pagina: 1