Nieuw (gaming) Monitor

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thymon
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-09 14:53
Hallo Tweakers!

ik ben opzoek naar een nieuw beeldscherm vooral bedoeld om op te gamen (WoW/BF3/GTA(V))
maar ook om af en toe een video of foto mee te bewerken.

ik gebruik op het moment de Philips 32pfl5606h als monitor, en hoewel dit een prima scherm is is hij voor mij iets aan de grote kant en heb ik soms het idee dat hij 'hapert' (in zovere dat ik het idee heb dat ik net de refresh rate kan zien) wat pijn aan de ogen gaat doen (kan er ook aan liggen dat ik dan moe ben, ik heb heb het niet uitgebreid getest).

Budget:
in principe zo goedkoop mogelijk, maar als de extra kosten het echt waard zijn kan ik omhoog gaan
kortom het scherm met de beste prijs/kwaliteit verhouding

Wordt gebruikt met:
Het scherm wordt gebruikt icm de Asus GFX 670 DCIIT met een i5-3570k.

Op het moment denk ik aan een 27 inch IPS paneel met 120hz.

Wat ik me nog afvraag:
Is het verschil tussen 120hz en 60hz groot?
Is een IPS-paneel het echt waard? heb veel lovende berichten gelezen, maar ook wat mensen die het niet goed vinden voor gamen omdat het trager zou zijn (en dat is het doel van het scherm).
Welke resolutie wordt als 'het beste' ervaren? gewoon 1080p, 1920x1200 of zelfs een 2560x1440.

Thymon

EDIT: Deze LG ips277l-bn ziet er wel erg mooi uit! is hij z'n prijs waard?

[ Voor 6% gewijzigd door Thymon op 28-07-2012 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

• Het verschil tussen 120Hz en 60Hz kun je inderdaad wel zien. Laatst even op de lan party het 120Hz scherm van mijn vriend bekeken. Dat is toch wel een stuk mooier dan mijn 60Hz schermpje. Asl je 1 maal 120Hz hebt gezien wil je geen 60Hz meer.
  • IPS panelen worden meer gebruikt voor foto/video bewerking vanwege de trage reactietijden. Ik zou persoonlijk geen scherm met 8 ms seconden reactietijd willen hebben vanwege ghosting. Zeker als je FPS of snelle RTS (starcraft) speelt.
  • Als je het je kunt veroorloven is een 2560x1440 scherm natuurlijk het leukste. 1080p op een 27 inch werkt ook wel mits je iets verder weg zit dan met een 2560x1440.
Die LG ziet er inderdaad leuk uit maar monitorstore.nl heeft een leuke zomeractie voor een 120Hz 27 inch monitor van samsung voor maar €300. Normaal is ie ongeveer €420. Ik wil deze waarschijnlijk ook nog halen.

http://www.monitorstore.n...ren/samsung-s27a750d.html

Dit scherm heeft mijn vriend ook en ik moet zeggen dat ik er jaloers op ben O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hallo Thymon ;)

VB is voor discussies over technische zaken mbt videokaarten en beeldschermen, niet voor de vraag welke je moet kopen. Dat kan hier: Componenten Aankoopadvies

Move VB -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TehM1ZZL3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-09 15:57
Als je het beste voor gamen wilt moet je voor een plasma scherm gaan, ik weet dat veel mensen het niet eens zullen zijn vanwege ghosting, maar plasma heeft nauwelijks vertraging en contrast en kleuren zijn geweldig voor games.
The main problem with gaming on a plasma is screen burn-in, also called image retention. This is caused when an image is left to display for too long on screen & subsequently remains as a "ghost" long after the actual image has changed. This might be a hindrance especially on games which have bright lighting or dense shadow effects.
Other than that, Plasmas could be great for gaming due to their incredible contrast ratios, near zero response times (due to instantaneous plasma shift) & their accurate & vibrant colours.
But their cost prevents them from being a mainstream gaming proposition.
Dit topic gaat over LCD, LED of Plasma om te gamen kwam het laatst tegen:
http://www.tomshardware.c...5-25-plasma-screen-gaming

Zelf zou ik gewoon gaan voor een 1920 x 1080 scherm met een hoge refresh rate en wat snellere responsetijd. 2560 x 1440 klinkt leuk, maar je kijkafstand is te kort en je scherm is te klein om echt een significant verschil waar te nemen in vergelijking met 1920 x 1080. Overigens gaat je fps ook wat naar beneden, niet dat het nu wat uitmaakt maar de levensduur van videokaart is natuurlijk wel korter voor de toekomstige games.

Overigens heb ik twee weken geleden dit scherm gekocht voor m'n computer (ook i.c.m. een i5-3570k en een HD 7850 van ASUS) en ben er wel tevreden over. pricewatch: Philips 32PFL4007H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thymon
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-09 14:53
Sorry, had het hele CAA Forum nog nooit gezien, komt zeker door het net iets te grote scherm waardoor ik eroverheen heb gelezen, wordt tijd voor een nieuw iets kleiner scherm dan maar, 27 inch ofzo (sorry slechte grap, maar het is laat dus dan mag het ;) )

Bedankt voor jullie reacties!
Die samsung is zeker mooi, ben hem even aan het vergelijken met de eerder gelinkte LG,
verschil is het TN vs H-IPS
H-IPS is de volledige IPS variant toch, en die andere (S/P)-IPS zijn variante met minder lagen en dus een sneller beeld maar ook meer bleeding?

Verder is er nog de 2ms vs 5ms (welke niet zichtbaar veel uitmaken als ik me niet vergis)

En dan is er nog LED: Edge-lit en Full-LED, wat zijn hier de zichtbare verschillen tussen?

Ik ga er op het moment van uit dat de LG ook 120hz heeft omdat hij bij (sommige) winkels wordt aangegeven als 3d, als dit niet het geval is valt de LG helaas af.

Plasma gaat het sowieso niet worden omdat die vanaf 42 inch zijn, en ik wil juist een maatje kleiner.

Verder denk ik dat vooral met oog op de toekomst het niet handig is om een 2560x1440 scherm te halen voor mijn systeem (tenzij ik er nog een GFX 670 bij prik, maar die kans is heel klein) als ik benchmarks mag geloven haalt mijn kaart namelijk in BF3 op die resolutie maar ~40 fps op ultra (dat is meer als de helft van wat ik nu haal op 1080p ultra)

Thymon

[ Voor 14% gewijzigd door Thymon op 29-07-2012 03:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
SAMSUNG S27A750D

Ik zou niet verder kijken.
Hogere resolutie is leuk, maar hebt zelf al door dat je daar eigenlijk SLI voor moet hebben.
32 inch lijkt mij niet meer prettig gamen.

[ Voor 13% gewijzigd door unfor op 29-07-2012 03:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Thymon schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 17:20:
Wat ik me nog afvraag:
Is een IPS-paneel het echt waard? heb veel lovende berichten gelezen, maar ook wat mensen die het niet goed vinden voor gamen omdat het trager zou zijn (en dat is het doel van het scherm).
Ik werk eigenlijk alleen maar op IPSpanelen thuis, en als ik kijk naar de kwaliteit daarvan ten, da opzichte van de monitoren die ik op het werk heb staan (TNspul) dan gaat mijn voorkeur toch echt uit naar IPSmonitoren. Ik merk in snelheid eigenlijk geen verschil, of ik aan het gamen ben op de monitor thuis, of die op m'n werk. Alleen de kleuren zijn met een goed paneel gewoon heel veel beter.
Welke resolutie wordt als 'het beste' ervaren? gewoon 1080p, 1920x1200 of zelfs een 2560x1440.
Als je de kans hebt zou ik voor 1920*1200 gaan. Ik vind de hele 16:9 verhouding eigenlijk maar niets, wat meer pixels in de hoogte is gewoon erg prettig vind ik zelf, niet alleen voor kantoorwerk, maar ook in games hebik liever die extra pixels erbij.

2560*1440 is dan natuurlijk wel weer leuk, hoewel het 169 blijft, maar dan heb je in elk geval wat meer pixels. Zo'n hoge resolutie vind ik zelf geweldig (mijn 30" doet 2560*1600) en die zeeen van ruimte zijn gewoon lekker om mee te werken, hoewel je er voor sommige games het niet fijn speelt als je er te dicht opzit (thuis geen probleem, maar soms op lanparties is het wat minder).
Pagina: 1