Toon posts:

Help! Inbouw koeler op cpu: memory past niet!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, hulp gevraagd, ben nu bezig nieuwe computer in elkaar te zetten. Net koeler Gelid Tranq. op mijn MSI Z77A-GD55 met i3570k geplaatst. De cpu fan blokkeert nu half de Dimm1 voor Ram (vengeange met heatsinks) slot van Mobo!! Mag memory ook in dimm2/4 gezet worden? Mobo gids geeft aan voor stability altijd in 1 beginnen. Ik zou de koeler wel kunnen omdraaien en dan de fan luchtstroom door koeler laten zuigen ipv blazen...fan komt dan aan achterkant te zitten. Is dat beste optie? Help help! Alvast dank!

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

(jarig!)
2/4 kan ook. En eventueel kan je de heatspreader ook nog verwijderen, ben je misschien wel je garantie kwijt..

http://specs.tweak.to/16495

• Caidev
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-11-2025

Caidev

Beunhaas

Je ziet ook wel dat mensen een stukje van de koeler zagen/knippen(vooral bij de scythe mugen). Let dan wel op dat je alleen de vinnen er af haalt en niet de heatpipes(ronde busjes, vaak koperkleurig)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-02 22:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb een Enermax koeler en die is ook behoorlijk aan de maat. Hier past ook door m'n geheugen de fan niet op de juiste manier erop, tenzij ik de behuizing open laat. Ik kan de fan ook andersom monteren, dan zuigt-ie, ipv blazen. Maar omdat ik dan bijna direct m'n case fan heb, heb ik de CPU fan er af gelaten en koelen m'n case fans de CPU. Geen problemen met temperatuur en als 't wat warmer wordt, zet ik de fans wat harder.

Ik kan m'n geheugen niet veranderen, want ik heb alle 4 de banken in gebruik (4x 4GB @1600, draait niet op full speed (kan 1866 aan namelijk). Waarom heb ik naar gebruikers geluisterd, ipv zelf 2x 8 te nemen op 1333)?
Naja, je kan zelf kijken hoe het een en ander gaat.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:11
Verwijderd schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 15:45:
Hoi, hulp gevraagd, ben nu bezig nieuwe computer in elkaar te zetten. Net koeler Gelid Tranq. op mijn MSI Z77A-GD55 met i3570k geplaatst. De cpu fan blokkeert nu half de Dimm1 voor Ram (vengeange met heatsinks) slot van Mobo!! Mag memory ook in dimm2/4 gezet worden? Mobo gids geeft aan voor stability altijd in 1 beginnen. Ik zou de koeler wel kunnen omdraaien en dan de fan luchtstroom door koeler laten zuigen ipv blazen...fan komt dan aan achterkant te zitten. Is dat beste optie? Help help! Alvast dank!
Ja, ik zou de koeler gewoon omdraaien. Of inderdaad de eerste vinnen van je cpu koeler afknippen, maar ik zou dat alleen doen als het echt niet anders kan.
Hero Of Time schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 16:58:
Ik heb een Enermax koeler en die is ook behoorlijk aan de maat. Hier past ook door m'n geheugen de fan niet op de juiste manier erop, tenzij ik de behuizing open laat. Ik kan de fan ook andersom monteren, dan zuigt-ie, ipv blazen. Maar omdat ik dan bijna direct m'n case fan heb, heb ik de CPU fan er af gelaten en koelen m'n case fans de CPU. Geen problemen met temperatuur en als 't wat warmer wordt, zet ik de fans wat harder.
Je gebruikt geen cpu koeler :?

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:59
Stefan1987 schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 21:35:
[...]

Jawel, maar hij heeft geen fan meer op de CPU koeler - de casefan zorgt voor luchtdoorvoer over z'n CPU koeler. Kan prima, als die afstand niet te groot is. Werkt uiteraard iets minder goed dan een fan direct op het koelblok.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Stefan1987 schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 21:35:

[...]

Je leest niet goed? De heatsink is zo groot, en de case fans zitten er 0,5 en 2 cm van de heatsink af, dat een fan op de heatsink zelf praktisch nutteloos is. Bovendien geeft het zo'n tering herrie als ik ook maar iets start, dat het vervelend is. De CPU fan wordt aangestuurd afhankelijk van CPU gebruik, dus als het gebruik naar 20+% gaat, begint de fan flink te draaien. Wel eens een auto constant horen gas geven? Dat is net zo vervelend.
vanaalten schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 22:16:
[...]

Jawel, maar hij heeft geen fan meer op de CPU koeler - de casefan zorgt voor luchtdoorvoer over z'n CPU koeler. Kan prima, als die afstand niet te groot is. Werkt uiteraard iets minder goed dan een fan direct op het koelblok.
Jup. Werkt misschien iets minder, maar die paar graden merk ik niet. PC is maar 1x uitgevallen omdat de warmte niet snel genoeg werd afgevoerd, maar dat was ook omdat de omgevingstemperatuur het niet echt toe liet (kamer van 30 graden en dan een spel gaan spelen, zonder de case fans hoger te zetten is niet echt handig in zo'n geval).
Het scheelt iig genoeg aan geluidsproductie dat 't beter is om 'm eraf te laten.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Hero Of Time schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 23:05:
[...]
De CPU fan wordt aangestuurd afhankelijk van CPU gebruik, dus als het gebruik naar 20+% gaat, begint de fan flink te draaien. Wel eens een auto constant horen gas geven? Dat is net zo vervelend.
Hoe doe je dat? Normaal wordt een fan gestuurd afhankelijk van de temperatuur en fungeerd het koelblok meteen als een mooie buffer zodat een plotselinge load verandering pas langzaam in de temperatuur terug te zien is.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-02 22:14

Compizfox

Bait for wenchmarks

De CPU-fan wordt inderdaad meestal gestuurd door de temperatuur van diezelfde CPU, maar als je een koeler hebt die de warmte heel snel kan afvoeren (Een Mugen bijvoorbeeld) en een CPU met een hoge TDP, kan de CPU letterlijk binnen 2 seconden afkoelen van 60 graden naar 30 graden.

In de praktijk zit er bijna geen tijdsverschil tussen een piek in de CPU load en de temperatuur.

Ontopic:

Ik vraag me toch af hoe het kan dat de geheugenmodules niet passen. Zit op jouw moederbord het eerste slot 1 cm naast de CPU socket of zo :?
Weet je zeker dat het echt niet past, of zit de koeler er alleen voor? Mijn Mugen 3 hangt ook over de slots heen van m'n Asus P8P67-M Pro, maar het past wel als ik de fans er eerst afhaal om er beter bij te kunnen.

[ Voor 34% gewijzigd door Compizfox op 29-07-2012 18:03 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Cheezus schreef op zondag 29 juli 2012 @ 17:53:
[...]

Hoe doe je dat? Normaal wordt een fan gestuurd afhankelijk van de temperatuur en fungeerd het koelblok meteen als een mooie buffer zodat een plotselinge load verandering pas langzaam in de temperatuur terug te zien is.
Mijn moederbord heeft een 4-pins aansluiting voor de CPU. Die reageert op CPU gebruik, niet op temperatuur. In het BIOS zie ik het volgende staan (aldus het boekje):
CPU Smart FAN Mode
Specifies how to control CPU fan speed. This item is configurable only when CPU Smart Fan Control is enabled (heb ik dus aan, anders draait-ie op 100% snelheid en dat doet-ie niet standaard)
>> Auto Lets the BIOS automatically detect the type of CPU fan installed and sets the optimual CPU fan control mode. (Default)
>> Voltage Sets Voltage mode fur a 3-pin CPU fan.
>> PWM Sets PWM mode for a 4-pin CPU fan.
Wat die PWM precies betekend weet ik niet, maar ik weet wel dat het getriggerd wordt door CPU gebruik. Dus tenzij m'n CPU binnen een seconde na load, ongeacht hoeveel, een heel stuk warmer wordt, zou de fan door temperatuur aangestuurd worden. Voor nu zie ik 't eerder als load zelf, ipv temperatuur, want dat laatste is prima in orde en staat nu op 24° C (het schommelt een beetje, dan is het 24, dan 22, dan 25). Als ik Diablo 3 speel, gaat 't naar de 30 toe, hooguit in de 40. Geen reden om op full speed te gaan draaien, en toch zou de fan dat doen.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-02 22:14

Compizfox

Bait for wenchmarks

Hero Of Time schreef op zondag 29 juli 2012 @ 20:36:
[...]

Mijn moederbord heeft een 4-pins aansluiting voor de CPU. Die reageert op CPU gebruik, niet op temperatuur. In het BIOS zie ik het volgende staan (aldus het boekje):

[...]

Wat die PWM precies betekend weet ik niet, maar ik weet wel dat het getriggerd wordt door CPU gebruik. Dus tenzij m'n CPU binnen een seconde na load, ongeacht hoeveel, een heel stuk warmer wordt, zou de fan door temperatuur aangestuurd worden.
Dat is het geval :)
Voor nu zie ik 't eerder als load zelf, ipv temperatuur, want dat laatste is prima in orde en staat nu op 24° C (het schommelt een beetje, dan is het 24, dan 22, dan 25). Als ik Diablo 3 speel, gaat 't naar de 30 toe, hooguit in de 40. Geen reden om op full speed te gaan draaien, en toch zou de fan dat doen.
PWM is trouwens pulse width modulation, de manier waarom de fan 'dimt'.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Maar we dwalen af van de vraag van de OP. Ik heb geen probleem met de koeler, want mijn fan zit er niet op.

• gearardihno
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-01 21:11
Ik heb hetzelfde probleem, erg vervelend maar ik zit erover na te denken om mijn koelribben er gedeeltelijk af te jassen.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik heb een Noctua NH-D14 cpu-koeler die denk ik wel een van de grootste cpu-koelers is, maar ik heb toen bewust voor low-profile dimms gekozen. Vooral ook al omdat ik 8 geheugenslots heb die aan beide kanten van het socket zitten en gedeeltelijk onder de koelribben zitten.

Andere optie is natuurlijk een waterkoeler te nemen van b.v. Corsair want dan heb je dit soort problemen niet maar wel een ander prijskaartje. Nu zie ik sowieso ook het nut niet zozeer in van die hoge koelribben op een dimm en alleen ietwat kan helpen als je je dimms flink gaat OCjen.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Waarom heb je uberhaupt high-profile ram gekozen, gewoon low-profile = perfect en nooit geen gezeik.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Madrox schreef op zondag 30 december 2012 @ 05:30:
Waarom heb je uberhaupt high-profile ram gekozen, gewoon low-profile = perfect en nooit geen gezeik.
Tja, ik begrijp dat ook eerlijk gezegd niet want echt nut hebben die hoge koelribben bij normaal gebruik geeneens. Alleen bij OC kan het nut hebben omdat de dimms dan wat warmer worden maar dimms kunnen veel hebben.
Pagina: 1